gebeld door somalisch nummer op 3G simkaart

Pagina: 1
Acties:

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik internet via een 3g simkaart (android wifi hotspot op een android 2.3.7 samsung GT-S5660 smartphone) waar geen telefonie op zit en gisteravond had ik wat torrents gedownload. Toen ben ik gaan slapen. Vanmorgen keek ik op mijn mobiel en zag ik een gemiste oproep. Het nummer begon met +252 wat de landcode van Somalië is.
Ik vraag me ten zeerste af hoe dit mogelijk is op een simkaart zonder telefonie.

[ Voor 3% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 23-09-2015 01:52 ]

doei

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-11 03:13
Meer informatie nodig.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:59

franssie

Save the albatross

Dat je geen telefonie abbo hebt betekent niet dat je nummer daarvoor niet geschikt is.
Verder meer info inderdaad als je bang bent voor piraten, maar misschien was het een verkeerd verbonden connectie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

JankY schreef op woensdag 23 september 2015 @ 01:42:
Ik internet via een 3g simkaart (android wifi hotspot op een android 2.3.7 samsung GT-S5660 smartphone) waar geen telefonie op zit en gisteravond had ik wat torrents gedownload. Toen ben ik gaan slapen. Vanmorgen keek ik op mijn mobiel en zag ik een gemiste oproep. Het nummer begon met +252 wat de landcode van Somalië is.
Ik vraag me ten zeerste af hoe dit mogelijk is op een simkaart zonder telefonie.
Je kunt er zelf niet mee bellen maar er zit wel degelijk een telefoonnummer aan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TWeaKLeGeND
Wat franssie zegt, te weinig informatie, wat voor simkaart heb je nou ECHT? Een datasim heeft bijna altijd ook gewoon een telefoonnummer. Je kan er alleen niet mee bellen.

[ Voor 39% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-09-2015 02:06 ]

• SJAAKSJAAK
t-mobile sim kaart. ik kan er niet mee bellen

doei

• SJAAKSJAAK
ok ja als je zegt dat er een tel. nr aan vast zit zal het dus wel kunnen dat met wat kennis van de materie je kan bellen naar zo'n sim. Vraag me gewoon af hoe zoiets in z'n werk gaat dan.

[ Voor 16% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 23-09-2015 02:15 ]

doei

• TWeaKLeGeND
Niet met kennis van de materie, gewoon met het telefoonnummer, ik geloof dat tmo datasims gewoon een nummer hebben, je kan t ff navragen

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Misschien heeft diegene uit Somalie geprobeerd via Skype/VOIP te bellen?

• SJAAKSJAAK
ik heb geen voip programma's geïnstalleerd.
en hoe zou je een nummer kunnen uitlezen van zo'n sim.
maar ja misschien is er inderdaad gewoon random een nummer gebeld door die somalier en anders een techniek om mijn ip (oid) te koppelen aan het telefoonnummer

doei

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:35
Ze bellen willekeurig nummers in de hoop dat je terugbelt, tegen idioot hoge kosten. Gewoon negeren.

• SJAAKSJAAK
hcQd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 02:58:
Ze bellen willekeurig nummers in de hoop dat je terugbelt, tegen idioot hoge kosten. Gewoon negeren.
ik zal wel moeten :+
toch zou ik graag dit nummer willen weten zodat mensen me kunnen bellen. lijkt me wel grappig.

doei

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59
JankY schreef op woensdag 23 september 2015 @ 02:38:
en hoe zou je een nummer kunnen uitlezen van zo'n sim.
Sim in je toestel plaatsen en via telefooninstellingen je eigen nummer bekijken; als dat niet werkt kun je er wellicht een smsje mee versturen, dat kan met KPN datasims iig wel.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• SJAAKSJAAK
nescafe schreef op woensdag 23 september 2015 @ 03:37:
[...]

Sim in je toestel plaatsen en via telefooninstellingen je eigen nummer bekijken; als dat niet werkt kun je er wellicht een smsje mee versturen, dat kan met KPN datasims iig wel.
werkt beide niet

doei

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-11 22:41
Check eens een van je voorgaande facturen, bij Vodafone stonden in het verleden de kosten per telefoonnummer uitgesplitst, ook als de andere een data only simcard is.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-11 17:52
*#61# en dan de bel toets. De laatste 10 cijfers zouden dan je mobiele nummer zijn.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
JankY schreef op woensdag 23 september 2015 @ 02:09:
t-mobile sim kaart. ik kan er niet mee bellen
1. Met een T-Mobile datasim kun je uitgaand bellen tenzij je dit via de klantenservice hebt uitgeschakeld.
2. Je bent gebeld door de Nigeriaanse scammers. Ze bellen vanzelf opnieuw. Houd alvast een VM op je computer klaar, liefst een Windows XP met een aantal errors in je event log. Je kunt best lachen met die mensen :)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:35
Als het nummer op de SIM staat zijn er verschillende apps waarmee je het uit kunt lezen (nadruk op als).

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-11 18:58
Toevallig zag ik een aantal dagen geleden nog een waarschuwing van de politie op Facebook dat er dus weer mensen bezig zijn met dit soort 'geintjes'. Volgens mij was het zelfs, zoals je zei, +252 en dan heel veel cijfers erachter. Ook resulterend in extreem hoge kosten.

• Trommelrem
Danny.G schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:12:
Toevallig zag ik een aantal dagen geleden nog een waarschuwing van de politie op Facebook dat er dus weer mensen bezig zijn met dit soort 'geintjes'. Volgens mij was het zelfs, zoals je zei, +252 en dan heel veel cijfers erachter. Ook resulterend in extreem hoge kosten.
Dan is het waarschijnlijk een kennis geweest die gewoon een grap met TS uithaalde en een random +252 nummer als afzender gebruikte :P

Gebeld worden kost nooit geld, tenzij je expliciet akkoord geeft voor een collect call.

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-11 18:58
Trommelrem schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:40:
[...]

Dan is het waarschijnlijk een kennis geweest die gewoon een grap met TS uithaalde en een random +252 nummer als afzender gebruikte :P

Gebeld worden kost nooit geld, tenzij je expliciet akkoord geeft voor een collect call.
Ehm, ik had notabene in de zin staan dat het een waarschuwing was van de politie.. Dus het gebeurt wel degelijk.. Een vriend zijn moeder is een aantal jaar geleden ook gebeld door iemand uit Afrika. Resultaat? Een rekening van €250.

Anyway, het nummer was niet hetzelfde. Ik heb het even opgezocht.
Hier dus de tweet van politie Leeuwarden, 2 dagen geleden.Klik

Het betreft dus wel een collect call, maarja, niet iedereen weet daar genoeg over. Ik lees een stukje over collect calls en je kunt dat ook redelijk manipuleren waardoor het nog niet eens zo heel erg verdacht lijkt bij het opnemen van het telefoontje.

[ Voor 14% gewijzigd door Luca op 23-09-2015 10:49 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:31
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Arunia op 23-09-2015 10:50 ]

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:57

DYX

Als jij gewoon gebeld wordt, dus geen collect call, betaal je daar helemaal niks voor. In andere landen zoals amerika betaal je wel voor het ontvangen van gespreken, maar hier niet.

• SJAAKSJAAK
MartijnAbel schreef op woensdag 23 september 2015 @ 08:25:
*#61# en dan de bel toets. De laatste 10 cijfers zouden dan je mobiele nummer zijn.
ik krijg een lijst te zien met dingen die wel en niet doorgeschakeld zijn.

doei

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Alle simkaarten hebben wel een telefoonnummer eraan gekoppeld, dat is je unieke ID - hoe weet 'het systeem' anders of jouw mobieltje wel of niet van internet gebruik kan maken?

Gewoon even je simkaart uit je telefoon halen, de laatste 10 cijfers zijn meen ik je 06-nummer.

Afbeeldingslocatie: http://www.smartphone.nl/wp-content/uploads/2015/02/simkaartnummer-vinden-300x220.jpg
Van deze simkaart is het nummer bijvoorbeeld 06 1154 6979

• Trommelrem
Gek dat bij een nummerportering dan ineens de cijfers op je sim kaart veranderen :)

[ Voor 77% gewijzigd door Trommelrem op 23-09-2015 12:21 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:00
Bij een portering krijg je toch een nieuwe simkaart? :+

Neemt niet weg dat het zeker niet altijd zo is dat het telefoonnummer op de simkaart staat. Wij hebben hier een stapel simkaarten liggen, als we een nieuwe (zakelijke) telefoon uitgeven, bellen we de provider en wordt er een telefoonnummer aan de simkaart gekoppeld.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-11 17:52
Xanaroth schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:40:
Alle simkaarten hebben wel een telefoonnummer eraan gekoppeld, dat is je unieke ID - hoe weet 'het systeem' anders of jouw mobieltje wel of niet van internet gebruik kan maken?

Gewoon even je simkaart uit je telefoon halen, de laatste 10 cijfers zijn meen ik je 06-nummer.

[afbeelding]
Van deze simkaart is het nummer bijvoorbeeld 06 1154 6979
Het werkt naar mijn weten niet op die manier. Als je namelijk een simwissel doet, dan staat ie er zeker niet op ;)

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-11 11:48
Afbeeldingslocatie: http://southparkstudios.mtvnimages.com/images/shows/south-park/clip-thumbnails/season-13/1307/south-park-s13e07c06-this-is-your-pirate-boat-16x9.jpg

/offtopic: Sorry kon het niet laten.

Maar ik zou het gewoon verder negeren, niet opnemen (als dat dan uberhoud kan) en vooral ook niet terug bellen.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:25

mphilipp

Romanes eunt domus

En dat is dan wel weer een grappige woordkeuze voor een telefoongesprek uit Somalië :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Telefoonnummer staat meestal niet op de simkaart. En onze somaliërs hopen waarschijnlijk dat je terug belt naar hun 35 euro per minuut nummer.

Hoe je achter je nummer komt weet ik eigenlijk niet.

Een telefoonnummer is volgens mij niet nodig om je te herkennen. Daar gebruiken ze het sim nummer voor.

👑

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hier pas ook zo'n grap van die piraten... Opnemen en vragen welk nummer ze gebeld hebben? Maar vooral niet terugbellen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 17:09
Ik zou eerder druk maken over je android versie, indien je graag gehackt wordt.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-11 22:39

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

ik zie vooralsnog geen link met het downloaden van torrents, tenzij het een 3gp video of een android app was.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb dit ook gehad, sim kaart van XS4ALL. Staat er ineens 'gemiste oproep' opzich wel grappig :P

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:59

franssie

Save the albatross

Nog even een zijdelings gerelateerd stukje waaruit je kan afleiden dat er dus een nummer op die kaart zit: nieuws: Providers mogen tablets geen 06-nummer meer geven

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1