Koeling voor HD7950

Pagina: 1
Acties:

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zoek een?
Koeling voor mijn HD7950 (is een MSI Twin Frozr). Ik heb deze kaart enige tijd geleden van een Tweaker overgenomen, maar het is veruit het meest lawaaiige onderdeel in mijn kast, vooral als ik er een spel mee speel. Ik heb juist expres stille onderdelen uitgekozen (Scythe Mugen met extra stille fan, stille kast van Cooler Master, een 2,5 slots plak op mijn Palit videokaart, etc). Zo'n lawaaiige kaart in mijn kast kan natuurlijk niet. Overigens mag de nieuwe koeler niet al te groot zijn. Verder naar onderen heb ik een foto waarop je waarschijnlijk al direct ziet waarom: ik heb niet bijster veel ruimte over.

Wat is je budget?
Pak hem beet 50 euro moet ik me wel kunnen veroorloven. Dat bis exclusief pasta, die heb ik nog wel ergens liggen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Als het maar goed werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder is een foto die waarschijnlijk meer uitleg geeft dan ik kan beschrijven. Een foto zegt meer dan duizend woorden. Als de kaart 2 en half slot in beslag gaat nemen weet ik niet of het helemaal gaat lukken, want er zitten ook wel een stel aansluitingen daar. Moederbord is een Z77 Extreme4, mocht men dat nog willen weten.

Videokaarten

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:49
pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV

Een van de meest bekende (en er zijn goede reviews over) aftermarket gpu cooler. De dikte is 5,4 cm, dus dat zou je even moeten meten (ook de lengte, deze is 28,8cm).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-02 08:43
Koen179 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 07:58:
pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV

Een van de meest bekende (en er zijn goede reviews over) aftermarket gpu cooler. De dikte is 5,4 cm, dus dat zou je even moeten meten (ook de lengte, deze is 28,8cm).
Alleen is die niet compatibel met de 7950 volgens de website van arctic.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:49
loki504 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:09:
[...]

Alleen is die niet compatibel met de 7950 volgens de website van arctic.
Daar had ik nog niet opgelet, scherp ;). Als ik dan kijk bij de goedkopere variant (pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards) zie ik ook niet dat die compatible is met de HD 7950.

Deze is wel compatible met de 7950 volgens de specificaties: pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision-A (AMD Series).

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:54
Is die behuizing een Silencio 652S? Die heb ik ook, let wel als je een langere koeler op je videokaart zet, dat je onderste harde schijf kooi daarvoor in de weg kan zitten. Ik heb een R9 290 van ongeveer 31 cm lang en 2,5 slots dik (op dezelfde plaats als waar jij je TwinFrozr hebt zitten) en daarvoor moest ik een stukje van de kooi af zagen.

De Arctic Accelero Extreme IV is trouwens wel compatibel met Tahiti videokaarten die gemaakt zijn na februari 2013, kijk hier maar even http://www.arctic.ac/eu_e...?gpu_cooling_capacity=118. Moest je 7950 al ouder zijn dan dat, is er ook een Accelero Extreme IV 280(X) die wel compatibel is met de meeste Tahiti's (http://www.arctic.ac/eu_en/accelero-xtreme-iv-280-x.html), met de beperking dat het PCB een standaard breedte moet hebben, maar dat heeft jouw MSI wel denk ik. Die koeler heeft wel een enorm dikke backplate, dat gaat veel te kort bij jouw Palit 7950 komen dus ik zou die afraden en van Arctic de Accelero Extreme III in de plaats nemen (als die past, zelfde voorwaarde als de IV, je HD7950 moet gemaakt zijn na februari 2013), die heeft zo geen dikke backplate. De genoemde Gelid ICY A is ook normaal compatibel.

Crossfire opstellingen zijn altijd luidruchtiger dan een enkele videokaart. Je behuizing is ook niet echt gebouwd op airflow dus de koeling van de videokaart moet harder werken. Heb je al geprobeerd om de fan curve van de videokaart aan te passen, zodat de fans trager draaien als de temperatuur wat hoger mag? En anders kun je de videokaart ook iets lager klokken (draaien je videokaarten aan dezelfde snelheid, en is dat dan een overklok op de MSI?) Voor Crossfire heb je best beide videokaarten even snel, dus neem zo snel als de traagste van de twee (is dat ook niet standaard zo?). Overklokken zou ik niet doen omdat je al heel veel power hebt en omdat je thermisch weinig reserve hebt.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
MacPoedel schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:36:
Is die behuizing een Silencio 652S? Die heb ik ook, let wel als je een langere koeler op je videokaart zet, dat je onderste harde schijf kooi daarvoor in de weg kan zitten. Ik heb een R9 290 van ongeveer 31 cm lang en 2,5 slots dik (op dezelfde plaats als waar jij je TwinFrozr hebt zitten) en daarvoor moest ik een stukje van de kooi af zagen.

De Arctic Accelero Extreme IV is trouwens wel compatibel met Tahiti videokaarten die gemaakt zijn na februari 2013, kijk hier maar even http://www.arctic.ac/eu_e...?gpu_cooling_capacity=118. Moest je 7950 al ouder zijn dan dat, is er ook een Accelero Extreme IV 280(X) die wel compatibel is met de meeste Tahiti's (http://www.arctic.ac/eu_en/accelero-xtreme-iv-280-x.html), met de beperking dat het PCB een standaard breedte moet hebben, maar dat heeft jouw MSI wel denk ik. Die koeler heeft wel een enorm dikke backplate, dat gaat veel te kort bij jouw Palit 7950 komen dus ik zou die afraden en van Arctic de Accelero Extreme III in de plaats nemen (als die past, zelfde voorwaarde als de IV, je HD7950 moet gemaakt zijn na februari 2013), die heeft zo geen dikke backplate. De genoemde Gelid ICY A is ook normaal compatibel.

Crossfire opstellingen zijn altijd luidruchtiger dan een enkele videokaart. Je behuizing is ook niet echt gebouwd op airflow dus de koeling van de videokaart moet harder werken. Heb je al geprobeerd om de fan curve van de videokaart aan te passen, zodat de fans trager draaien als de temperatuur wat hoger mag? En anders kun je de videokaart ook iets lager klokken (draaien je videokaarten aan dezelfde snelheid, en is dat dan een overklok op de MSI?) Voor Crossfire heb je best beide videokaarten even snel, dus neem zo snel als de traagste van de twee (is dat ook niet standaard zo?). Overklokken zou ik niet doen omdat je al heel veel power hebt en omdat je thermisch weinig reserve hebt.
Het is een 652s, inderdaad. De Palit is overigens een GTX770 Jetstream. De AMD heb ik voor een virtuele machine. Ze draaien dan ook nooit allebei op volle toeren, omdat ik niet zowel VM als host OS tegelijk zwaar gebruik. Ik weet niet hoe oud de 7950 is, omdat het een tweedehandse is. De volledige productnaam is MSI R7950 TF 3GD5/OC BE, als dat iets helpt. Eigenlijk ben ik nog niet op het idee gekomen om de curves aan te passen. Dat is misschien iets waar ik wel naar kan kijken.

Als ik de afbeeldingen bekijk krijg ik trouwens de indruk dat de Gelid Solutions ICY Vision-A ook vrij fors is (richting 3 slots). Komt dat niet te dicht op de voeding/aansluitingen onderaan het moederbord?

[ Voor 4% gewijzigd door Amanoo op 23-09-2015 18:58 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Wat je ook kan doen is de huidige stock koeler voorzien van nieuwe koelpasta (betere) en direct kijken of je het fan gedeelte los kan halen van het koelblok/frame. Hierop zet je dan een 120mm (case)fan of zelfs 2 stuks met tiwraps :)

Die kan je op 12v draaien of beter 7.5volt voor extra stilte. Zelfs op 7.5v genoeg flow voor games.

[ Voor 20% gewijzigd door ToFast op 23-09-2015 18:57 ]

Pagina: 1