• Breezyscouting
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Hallo! Ik mag voor een vrijwilligersorganisatie een stoplicht bouwen, ik vind dat natuurlijk niet zo erg, maar ik heb wel even jullie hulp nodig. Ik weet namelijk niet precies wat ik nodig heb en heb alleen een basis idee van wat ik wil.

5V Bron naar 3 switches, elke switch naar eigen (highpower) led. <-- zo denk ik na

Meestal mis ik hierin een weerstand en blaas ik de hele boel op, gebeurt geregeld. Dus als iemand een uitleg zou kunnen plaatsen hoe ik moet bepalen wat voor weerstand ik moet gebruiken zou dat top zijn. :) (kindertaal hoogst noodzakelijk)

Mijn ideetje:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/kn1vl4ba9/Stoplicht.png

Alvast bedankt! Onderdelen gewoon van www.conrad.nl of www.tinytronics.nl (aanrader! ;) )

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 17:58
Hoe zal het stoplicht gebruikt gaan worden? Wordt er handmatig geschakeld tussen groen-oranje-rood of gaat dit automatisch op een tijdsinterval of dmv een sensor oid?

• Breezyscouting
Het is voor een levensgroot levenswegspel, een lid van het vrijwilligersteam zal handmatig de kleur van het stoplicht veranderen.

het budget is trouwens €50,-
De kast maakt iemand anders is me verteld.

[ Voor 22% gewijzigd door Breezyscouting op 23-09-2015 00:46 ]

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 17:58
Ik heb geen verstand van elektronica maar kun je dan niet beter 1 schakelaar nemen met 3 standen waarop je de leds aansluit?

En op deze site kun je volgens mij dan wel de weerstanden berekenen
http://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop op eBay drie grote LED's, van die 2 tot 5 W types, en een LED voeding. Hang er een drieweg schakelaar tussen en je bent klaar. Kost je misschien 20 euro waarbij de verzendkosten en de 3-weg knop nog het duurste zullen zijn.

• Zombaya
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-08 23:13
Ik zou dan eerder voor een 3-wayswitch gaan om te schakelen tussen de drie mogelijke kleuren.

Zombaya

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
Wat de rest al zegt. Simpele 3-wayswitch en je bent klaar. 5v je switch in en dan 3 lijntjes je switch uit naar je 3 leds (en uiteraard de juiste voorschakelweerstandjes uitzoeken voor je leds, met op elk lijntje een eigen weerstand).

Zoeken op "sp3t toggle switch" SinglePole 3 Throw zou je al moeten helpen :P
Afhankelijk van wat voor LEDs je erachter gooit moet je trouwens wel even om het vermogen denken bij het uitzoeken van de switch. Zo'n 99 cent printplaat model trekt zware power LEDs niet altijd even goed. Dus check wel de specs voordat je ze bestelt. :+

Snel voorbeeldje opgezocht bij farnell: €4.44 excl btw :P
Als je dan de datasheet checkt zie je dat je er er een 3weg wisselschakelaar van te bakken valt als je pinnen 3 en 5 met elkaar doorverbind. :)

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kkLsg/3996698e11.png

[ Voor 61% gewijzigd door CrashOverDrive op 23-09-2015 01:36 . Reden: verduidelijking sp3t ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met die schakelaar gaat het niet werken... Een draaischakelaar zal beter werken.

Maar waarom geen 220v disco lampen? Makkelijk in de kleuren verkrijgbaar, groot genoeg, betaalbaar en makkelijk aan te sluiten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Is het geen idee om een LED-strip te nemen? Daar zitten de weerstanden al in, kun je meestal per 3 of per 6 lampjes doorknippen, 3 bij 3 of 6 bij 6 ledjes dan heb je ook nog een oppervlakte. Want als je 1 sterke led gebruikt moet je alsnog een kap erover hebben ofzo...

Vervolgens gewoon 12V adapter aan een 3-weg switch.

• ivolentjes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-08 11:24
Je zou ook eventueel op een electronica site kunnen kijken, bijvoorbeeld deze: http://www.circuitsonline.net/
Hier staan in het forum verschillende verkeerslicht/stoplicht vragen en suggesties: http://www.circuitsonline.net/forum/view/30526

• Breezyscouting
Die 3-way switch, kan die ook 3 draden doorschakelen? Uit de tabel maak ik namelijk op Dat deze enkel 2 standen voor aan heeft. Ik heb een berekening gezien waaruit blijkt dat je voor highpower leds geen weerstand nodig hebt. Het moet wel een redelijk grote kast worden weet ik toevallig. Ik heb eigenlijk niet vaker met zoveel licht gewerkt en weet niet of die highpower leds genoeg licht leveren.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02
Het nadeel van een drieweg schakelaar of de draaischakelaar is wanneer je van groen naar rood wilt (of andersom), je altijd voor een kort momentje ook oranje gaat zien. Of dat te kritische gedacht is, is aan de Breezyscouting.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 23-09-2015 09:14 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Breezyscouting
Dat maakt opzich niet uit, maar ik neem aan dat je gewoon de draden doorschakelt per pin?
Ik dacht lekker simpel met 1 schakelaar per led te werken.

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-08 10:03
Waarom pak je geen kleuren filter en halogeen pitjes van de action kosten 1,50 per twee. Filters kosten ook bijna niets.

http://www.licht-geluid.n...filter/kleuren-kapje.html

En dan gewoon drie doodsimpele aan -uit schakelaars op 230v.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Breezyscouting
Die filters zijn voor de kastbouwers dus zal het doorgeven. Wat bedoel je met hallogeen pitjes? Gewoon autolampjes of wat?

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

Halogeen pitjes zoals lampen die je ook in huis gebruikt ;)

Budget was 50€?
Al eens hier gekeken: http://link.marktplaats.nl/m968780007

[ Voor 4% gewijzigd door WWJD op 23-09-2015 09:53 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:16
Gewoon wat normale lampen pakken en op 220v gaan werken.

Mocht er dan een keer wat kapot gaan is het simpel te fixen.
Desnoods gewoon 3 schakelaars achterop maken om ze aan of uit te zetten.

• Breezyscouting
@Maarten, ik heb best een hekel aan met 220 werken.
Als je iets verkeerd doet ontploffen er dingen en krijg je hartritmestoornissen.

@WWJD: Er zitten altijd 2 pinnetjes aan die spotjes, zijn dat gewoon een plus en een min? Of werkt dit spul op wisselspanning?

[ Voor 32% gewijzigd door Breezyscouting op 23-09-2015 10:36 ]

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

Breezyscouting schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:22:
@WWJD: Er zitten altijd 2 pinnetjes aan die spotjes, zijn dat gewoon een plus en een min? Of werkt dit spul op wisselspanning?
Halogeen is altijd wisselspanning, soms heb je een transformator nodig, maar dat staat wel op de verpakking ;)

• Breezyscouting
Dacht ik al, bedankt!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Hier heb je een behuizing met lampen.

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Geen idee op welke spanning ze werken. maar zou goed 24V of 12V kunnen zijn.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

WWJD schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:15:
[...]

Halogeen is altijd wisselspanning, soms heb je een transformator nodig, maar dat staat wel op de verpakking ;)
Altijd wisselspanning? De 12v systemen zijn vaak DC....

Ik heb een paar startlichten gemaakt op basis van LED's:

kant en klare LED spots:
YouTube: RC-Paradise F1 startlight testing all components

High bright LED strips:
YouTube: F1 style starting light

Deze zijn in div. kleuren verkrijgbaar maar wel prijzig.... Daarom met jouw budgte gewoon op zoek gaan naar 100w disco lampen. Die zijn super betaalbaar, makkelijk aan te sluiten en zeker fel genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Waarom, bij dergelijk budget, niet een kant-en-klaar kopen? Misschien mis ik iets hoor...

Beetje zoeken op marktplaats, en voor 20-40 euro heb je een kant-en-klaar werkend verkeerslicht. Ben jij klaar, en degene die de kast zou moeten maken ook, en het scheelt nog een hoop geld ook.

Zo even snel voorbeeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 23-09-2015 13:18 ]

• Breezyscouting
Ik zal even overleggen over kopen op marktplaats, bedankt.
Pagina: 1