Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB
Verwijderd
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Niet doen dus
Verwijderd
Jij misschien wel, maar de meeste mensen schijnen 'vol gas' onlosmakelijk te verbinden met 'schakelen als een idioot' (die hebben waarschijnlijk teveel Fast and the Furious gekeken)Jim423 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 23:57:
Je kan beter wat meer toeren maken (t/m 3500) en wat minder gas geven. De kopdruk wordt enorm wanneer je volgas geeft en de turbo erin komt bij zo'n 2000 rpm. Nu is het wel zo dat die diesels eigenlijk niet kapot te krijgen zijn, echter is het turbootje een ander verhaal. Het schakelen heeft er eigenlijk niets mee te maken, ik kan prima volgas geven en zeer netjes schakelen. Beste lijkt me rustig warm laten worden en dan bij haast volgas tussen de 2000 en 4000 rpm blijven. Waar is Chevy454 we hebben hem nodig![]()
Daarnaast weet ik niet wat +2000rpm oplevert bij een diesel die zijn maximum koppel -2000rpm heeft zitten.
Omdat als je opschakelt op 2000rpm hij terug gaat naar 1000 toeren en dan niet vooruit te branden isVerwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 00:07:
[...]
Jij misschien wel, maar de meeste mensen schijnen 'vol gas' onlosmakelijk te verbinden met 'schakelen als een idioot' (die hebben waarschijnlijk teveel Fast and the Furious gekeken)
Daarnaast weet ik niet wat +2000rpm oplevert bij een diesel die zijn maximum koppel -2000rpm heeft zitten.
De turbo moet bij volgas ook snel opspoelen, maar er is nog geen goede smering omdat de olie te dik is
Bij een koude motor is de olie velen malen dikker dan bij een warme motor, dus met een koude motor worden veel onderdelen niet (goed) gesmeerd, waaronder de turbo, dit gaat namelijk vaak door een relatief dunne leiding
Je koelvloeistof wordt altijd wel snel warm, maar olie heeft toch wel een tijdje nodig om op bedrijfstemperatuur te komen
"Het nieuwe rijden"....... En maar doorploeteren bij een zo laag mogelijk toerental.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
[ Voor 3% gewijzigd door Bas. op 23-09-2015 16:44 ]
Mijn turbo gaat pas nadenken bij 3000 toeren
Het lijkt me dat volgas lage toeren meer 'stress' op de motor zet dan 'beetje gas' hogere toeren, dat het nog slechter is dan hogere toeren bij koude motor, zeker met een turbo lijkt me dat nog problematischer.
(al hoor ik er bij het stoplicht nog wel eens eentje 'volgas' wegtrekken.. ja, dat gaat je tijdwinst opleveren met je 1.2 dieseltje..
[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 23-09-2015 16:49 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Als je volgas rijdt (in mijn optiek betekent dat zo hard mogelijk rijden) dan schakel je toch heel anders dan als je aan het cruisen bent? Je hoeft niet, net zoals in de film, je versnellingspook door je dashboard te rammen maar je bent wel sneller met je voeten/hand bezig.Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 00:07:
[...]
Jij misschien wel, maar de meeste mensen schijnen 'vol gas' onlosmakelijk te verbinden met 'schakelen als een idioot' (die hebben waarschijnlijk teveel Fast and the Furious gekeken)
Rijder van een 1.0 Kia POS hier. Ik rijd niet volgas weg maar trek wel altijd lekker door. Nadeel van de 1.0 is dat je inderdaad vrij snel 'hoort' dat iemand volgas gaat, lees 3000 toeren in z'n 2 met +-40 km/hSinergyX schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:48:
[...]
(al hoor ik er bij het stoplicht nog wel eens eentje 'volgas' wegtrekken.. ja, dat gaat je tijdwinst opleveren met je 1.2 dieseltje..).
[ Voor 25% gewijzigd door tikkietrugjaap op 23-09-2015 17:01 ]
Prima.
Bij mijn auto heeft planken <2500 weinig zin, mijn bejaarde Focus 1.6 komt pas boven de 3000 een beetje tot leven. Dat geeft m wel een heerlijke karakteristiek om te cruisen, maar wanneer ik flink door wil pezen gaat de naald toch al gauw naar de 'powerzone' tussen de 4000-5500 RPM - uiteraard alleen bij een warme motor.
Kalm aan! En rap een beetje!
Al vind het geluid van een diesel en die 1.0 benzine dingen ook niet veel meer van elkaar verschillen, ik had een C3 als leenauto en dat ding klonk ook als een diesel (was toch benzine). Lijkt me trouwens voor een benzine nog slechter dan een diesel, al heeft natuurlijk diesel al vrij onderin z'n hoogste koppel zitten.tikkietrugjaap schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:58:
Rijder van een 1.0 Kia POS hier. Ik rijd niet volgas weg maar trek wel altijd lekker door. Nadeel van de 1.0 is dat je inderdaad vrij snel 'hoort' dat iemand volgas gaat, lees 3000 toeren in z'n 2 met +-40 km/h
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
SinergyX schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:48:
[...]
Het lijkt me dat volgas lage toeren meer 'stress' op de motor zet dan 'beetje gas' hogere toeren, dat het nog slechter is dan hogere toeren bij koude motor, zeker met een turbo lijkt me dat nog problematischer.
(al hoor ik er bij het stoplicht nog wel eens eentje 'volgas' wegtrekken.. ja, dat gaat je tijdwinst opleveren met je 1.2 dieseltje..).
Veel toeren en volgas is beide niet handig voor de motor.
Onderdelen moeten eerst op werktemperatuur gebracht worden om de slijtage tot minimaal te beperken. Denk hierbij aan de olie, zuigers, blok (metaal/aluminium) etc.
[ Voor 16% gewijzigd door Viper® op 23-09-2015 17:43 ]
Verwijderd
Ik zou het niet weten, ik rij een automaattikkietrugjaap schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:58:
Als je volgas rijdt (in mijn optiek betekent dat zo hard mogelijk rijden) dan schakel je toch heel anders dan als je aan het cruisen bent? Je hoeft niet, net zoals in de film, je versnellingspook door je dashboard te rammen maar je bent wel sneller met je voeten/hand bezig.
(wil trouwens niet zeggen dat ik 's morgens zo weg rij hoor)
Maar even terug naar de TS, het gaat in dit geval om het rijden met een koude motor. m.i. Kun je dan het best normaal en zorgvuldig met je motor en bak omgaan, niet volgas rijden; niet te veel toeren en zeker ook niet te weinig toeren (weinig zoals menig 'schakelindicator' dat tegenwoordig wél graag ziet)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 20:10 ]
Delen van je motor worden behoorlijk warm, en wat doen metalen die warm worden? Die zetten uit. Hier is de motor ook op gemaakt. Als je bijv. een alu cilinderkop hebt op een gietijzeren blok (komt veel voor) en je gaat m koud belasten, dan warmt die cilinderkop veel sneller op dan dat dikke gietijzeren onderblok. Dan krijg je bijv. een koppakking die kapot gaat.
En olie smeerde vroeger ook alleen goed op hogere temperatuur. Is nu wel beter. Koude olie en vol belasten, dat gaat niet goed. Dan moet alles heel hard werken zonder dat het fatsoenlijk gesmeerd word.
Zoals al gezegd beter rustig gas geven in het begin. Schroom niet om zodra de motor warm loopt ook gas te geven want dan is t zaakje wel sneller op temperatuur. Als je olie temperatuur in het midden staat dan is je blok door en door warm en dus klaar voor vol gas. Heb je alleen water temperatuur dan kun je geleidelijk meer gas gaan geven als deze in het midden staat.
Daar zou ik niet vanuit gaan. Bij mij is de watertemp met 3 minuutjes rijden al boven de 90 graden. 20km / 30 minuten rijden is een goede indicator om daarna pas het gas onderin te trappen. (Benzine auto < 2 liter)Dirk33 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:33:Heb je alleen water temperatuur dan kun je geleidelijk meer gas gaan geven als deze in het midden staat.
Mijn turbo gaat pas aan na 2 koppen koffieSinergyX schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:48:
[...]