Toon posts:

Oude PC opnieuw opbouwen tot allround PC met bep. budget

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik heb 5 jaar geleden een computer samen gesteld en in elkaar laten zetten door Alternate. prima pc geweest de afgelopen jaren maar de laatste tijd toch wat probleempjes er mee gehad. opnieuw alles geïnstalleerd maar nu doet de PC gewoon niks meer. ik denk zelf iets met de hard disk. Omdat hij al 5 jaar oud is dacht ik misschien tijd om hem een hardware update te geven.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er vooral video bewerking mee doen. photoshop en bij de tijd game ik ook nog wel eens en wil gewoon dat hij stabiel draait en dat hij zijn werk goed en snel kan doen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo laag mogelijk. Een hoop hardware is weer te gebruiken. 150-300 euro. ergens daar tussen in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
*Cooler master elite 333 behuizing - aerocool E78-430 voeding - sony 24x dvd-rw - windows 7. over de videokaart (XFX 1GB D3 X HD5670 775M) en moederbord (MSI 770-c45 AMD 770 RG SA) twijfel ik nog. Suggesties?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle harddisk met voldoende ruimte ( evt een 2e) - cpu - cpu cooler? - voldoende geheugen 8+gb - en e.v.t. moederbord en videokaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asrock gigabite hoor ik goede dingen over maar hebben jullie andere ervaringen of alternatieven please let me know.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
laag budget relatief snel

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
ik hoop dat jullie mij kunnen informeren welke onderdelen ik het beste kan aanschaffen zodat ik voor een laag budget weer een up to date pc heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even een opzetje gemaakt, wat vinden jullie hier van?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 73,40€ 73,40
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 46,-€ 46,-
1Asus GT610-SL-1GD3-L€ 35,95€ 35,95
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 46,-€ 46,-
2Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 21,95€ 43,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,25

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Netjes, maar kan beter. :)

CPU -> pricewatch: AMD A8-7600 Boxed
RAM: pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Mobo zo laten.
GPU (die Asus GT610) kun je nu weg laten. :*)

Je mist nu in principe alleen nog de SSD. Ik zou de HDD in dit geval vervangen door een SSD, tenzij je die TB opslag echt nodig hebt natuurlijk...

Wat belangrijk is is dat je er achter komt wat er mis is met je huidige PC, zodat je niet straks tegen problemen aan loopt als je oude onderdelen gaat gebruiken in deze build. Kun je misschien vertellen waar de problemen begonnen, wat er sindsdien is gebeurd en wat hij nu nog doet?

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
een half jaar geleden heb ik een volledige herinstalatie gedaan. kort werkte hij perfect maar ging snel weer achteruit. Hij wou eigenlijk niets meer openen zoals internet enz. wat er gebeurde is het volgende. weer via bios een rebooth gedaan. vervolgens start de computer dan weer op zoals het hoort. windows laadt maar komt hij niet verder dan het opstarten. hij schiet in een blauw scherm met wat nummers en getallen en start weer opnieuw op. en dat gaat constant zo door. Ik kom helemaal niet meer in de instellingen en windows licentie e.d. weer een rebooth gedaan maar precies het zelfde verhaal. Kortom hij doet helemaal niets meer.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 11:59 ]

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Misschien handig om de nummers even te googlen de telefoon als het kan. Dan kan het zijn dat je wat posts tegenkomt die je kunnen vertellen of het bijvoorbeeld de schijf of het RAM is.

Net even wat benchmarks opgezocht van de Intel G3460 (snelste Intel in dezelfde prijsrange volgens mij) met betrekking tot photoshop en dan staat AMD zijn mannetje wel met de hierboven gesuggereerde A8-7600. In Cinebench (video) doet AMD het een stukje beter en op iGPU gebied valt het verhaal natuurlijk al helemaal uit in het voordeel van AMD.
De A8-7600 trekt ook de NVidia GT610 op grafisch gebied eruit dus ik sta helemaal achter de suggestie van MasterPrutser. De paar euro extra naar het RAM is ook een goed idee aangezien de AMD APUs baat hebben bij wat sneller RAM.

Eventueel zou je dat bespaarde geld nog in een after-market CPU-koeler kunnen steken als je stilte op prijs stelt, ben je er ook zeker van dat tijdens de hete zomerdagen alles 100% draait. De Gelid Tranquillo Rev2 presteert bijvoorbeeld erg goed (zoals bij HWI te zien is) zonder dat het veel kost.

[edit]
GPU prestaties zijn trouwens zo goed als gelijk aan je oude videokaart. Mocht je die hergebruiken dan is het voordeel dat je de iGPU kan uitschakelen zodat deze niet van het gewone RAM hoeft af te snoepen.
Betekent trouwens ook dat de videokaart die je zelf had gekozen slechter presteert dan de 'oude'.

[ Voor 11% gewijzigd door Xthemes.us op 23-09-2015 14:09 ]

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Verwijderd

Topicstarter
het lukt me helaas niet om die nummers op te schrijven. het scherm springt binnen een seconde weg en herstart. het is een hele pagina vol met tekst en nummers haha

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt tot zover voor alle informatie. ik weer even een opzetje gemaakt. Daarbij gebruik ik de oude MSI c45-770 moederbord en behoud ik de XFX HD5670 1GB DDR3 kaart. of ik die ga gebruiken of de onboard GPU (Radeon HD8670D) dat weet ik nog niet.

Met de harde schijf uitzoeken kom ik niet helemaal uit. daarom heb ik voor de volgende gekozen omdat hij snel en betrouwbaar schijnt te zijn volgens zijn recensies. En de prijs past me wel.

ik heb voor 3x 4gb 2.4ghz RAM gekozen omdat ik dat zeker ben dat hij mooi vlot draait. en omdat mijn moederbord dual channel toe staat. of is 12gb ram een beetje overkill?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6790K Boxed€ 117,95€ 117,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
3Kingston HyperX Savage HX324C11SR/4€ 27,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 249,90

Graag hoor ik jullie ideeën weer :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2015 01:25 ]

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Dual channel heb je een duo voor nodig, 2 of 4. Met 3 reepjes wil dat helaas niet, als je ellende wilt voorkomen is het wel handig om een dual setje te halen. Het komt niet vaak voor maar het kan zijn dat als je de reepjes apart haalt dat ze net een andere revisie hebbenen het vertikken om met elkaar te werken. (Zelfs als hetzelfde merk/dezelfde serie haalt).
pricewatch: Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/8 zou dus een stukje veiliger zijn.

Gezien je problemen weet ik niet of het niet vervangen van het moederbord je uit de problemen helpt. Misschien even snel een foto maken als de foutmelding voorbij schiet zodat je het nummer vanaf de foto kan overtikken?

Wellicht een goed idee om even Ultimate Boot CD op een USB stick te knallen. Zul je waarschijnlijk wel een tweede PC bij nodig hebben om het op een USB stick te krijgen. Als de Memory test fouten uitspuugt dan is je RAM de schuldige, als de HDD test fouten uitspuugt.. je raad het al ;)

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt voor je hulp Xthemes. zoals je merkt ben ik geen expert op dit gebied. ik red mezelf over het algemeen wel maar alle in's en out's gaat mijn petje te boven haha.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is essentieel dat je éérst uitzoekt wat er mis is. Als bijv. je moederbord gammel is door gare condensatoren (kijk eens goed of je bol staande condensatoren ziet) moet je dat bord dus niet meer gebruiken. Dan zou je evt. eerst een nieuw mobo kunnen kopen en kijken of alles werkt en waar je dan nog het meest behoefte hebt aan extra prestatie waarna je dan verder kunt upgraden. En als je voeding slecht is moet die vervangen worden etc.

Ga dus eerst een diagnose stellen. Staat alles in je BIOS goed bijv.? Foute instellingen daar kunnen je systeem ook instabiel maken. Kijk daar wat de voltages van je voeding zijn. Kun je in je BIOS komen laat hem dan gewoon een half uur in die BIOS staan om te kijken of ie niet crasht. Draai Memtest om het geheugen te testen. Hulpmiddeltjes als Ultimate Boot CD of Hiren's Boot CD (of op bootable USB stick) of nieuwere equivalenten (heb ze zelf al een paar jaar niet meer gebruikt) bieden allerlei diagnostische hulpprogrammaatjes die je kunt gebruiken. Je hebt dan wel een andere PC nodig om die te downloaden en te maken. Laat ook de diagnostische tools van de HD fabrikant op je harde schijf los. Staan vaak ook op die verzamel CD's. Een voedingstester heb je niet neem ik aan maar het zou erg nuttig zijn om daarmee je voeding te testen. Wellicht kun je die lenen. Ze zijn ook niet heel erg duur dus kopen is ook een optie. Zo'n ding moet elke Tweaker eigenlijk hebben liggen want je weet nooit wanneer je die nodig zult hebben.

Pas als je het probleem gelokaliseerd hebt kun je veilig verder zonder een reëel risico te lopen dat je je geld niet goed gaat besteden.
Pagina: 1