MacBook Pro 2012 kan schijf niet formatteren en vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10 22:17
Een kennis van mij heeft een mid 2012 MBPRO bij mij gebracht met de mededeling dat deze tijdens het (ik meende) maken van een Time Machine backup al vreemd begon te doen en toen uitviel en vervolgens niet meer opstartte (vraagteken in beeld). Nu weet ik niet meer of het toen nog één keer gelukt is en daarna niet meer, afijn.

Als je hem aanzet met Option-toets ingedrukt kom je automatisch in Internet Recovery. Vanuit daar ga ik naar schijfbeheer en daar zie ik de interne schijf. De optie Controleer schijf/Herstel schijf zijn beide uitgeschakeld. De schijf wissen lukt ook niet, tijdens het partitioneren loopt hij vast ( 1 minuut...even later 5 minuten...dan 9 minuten...dan 25 minuten... etc).

Ik dacht dat de schijf wellicht stuk was dus ik heb een Crucial SSD gekocht en die er in geplaatst. Eigenlijk precies hetzelfde. Ook hier kan ik de schijf niet controleren/wissen en partitioneren lukt ook niet.

Wat kan hier aan de hand zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
Een HDD-kabel die niet meer goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maclover111
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:11
Klinkt inderdaad als een defecte HDD-kabel. Heb dit probleem ook gehad bij mij vorige Macbooks en lijkt een bekend probleem te zijn (is ook niet gek, zulke dunne kabels). Afijn, na het vervangen van deze kabel herkende de Mac de hardeschijf weer en kon deze weer gebruikt worden.

• maarud
Dat heb ik idd voorbij zien komen maar dat leek me zo vreemd aangezien hij wel in het lijstje staat, hij kan er mee communiceren (gedeelte van partitioneren is gelukt) en hij leest uit wat voor type schijf het is e.d.. Of kan dat alsnog met een defecte HDD-kabel?

• maclover111
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:11
Dat is inderdaad nog steeds mogelijk. Mijn vorige Macbook wilde sporadisch nog wel eens booten, of de schijf weergeven in schijfhulp programma. Echter wanneer ik veel lees of schrijf operaties op de schijf wilde doen, hield hij er telkens mee op.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
kapotte kabel, voor het de non retina modellen een heel vaag probleem wat ineens opspeelt. Heb het al meerdere malen voorbij zien komen met de meest vage problemen. SSD's die zo traag zijn als dikke stront door een klein trechtertje. HDD's die ineens uitvallen. Onmogelijk kunnen booten van de interne schijf, maar diezelfde schijf extern hangen is geen probleem. dat soort dingetjes.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Haal de HDD er maar eens uit en zet die in een USB-behuizing. Ik durf er bijna een sixpack tussen te zetten dan je dan prima kunt opstarten van die schijf.

De kabel kost ongeveer $25, vervangen kun je zelf. Het enige wat je nodig hebt zijn wat schroevendraaiertjes.

• maarud
Kabel is besteld :) Er schijnt een update van de kabel te zijn dus heb maar meteen de nieuwste besteld.

SSD is net nieuw dus die zal niet stuk zijn (anders wel heel toevallig). Ik zal morgen de kabel er in zetten, als ik dat zo hoor heb ik er wel vertrouwen in (dat het gaat werken, het er in zetten is easy natuurlijk :+)

Maar dat opstarten van een USB enclosure is nog best een goed idee, dat ga ik wel ff proberen vanavond.

[ Voor 14% gewijzigd door maarud op 23-09-2015 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarud
Het was idd de kabel, de MBP is nu weer bloedjesnel met de SSD :)
Pagina: 1