High end gaming desktop ~1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• Huubbarbatruc
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Hallo allemaal,

Ik wil beginnen met mijn eerste zelfbouw project. Ik heb meer dan genoeg ervaring met het bouwen van diverse electronica, maar specifiek een gaming PC bouwen is nieuw voor mij. Ik heb het onderstaande systeem samengesteld met de kennis die ik heb, maar mijn gebrek aan ervaring kan roet in het eten gooien. Ik stel al het advies en alle op of aanmerkingen op de bouw erg op prijs.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hiermee gaan gamen. Ik ben recent weer teruggekomen bij PC gamen na een uitstapje op de consoles. Ik wil de nieuwste games op hoge instellingen draaien en bij hoge fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb dit systeem samengesteld op Newegg.com (ik weet niet of ik dit hier mag noemen, admin?). Daar kost het systeem ongeveer 1500 euro. Ik ga hier speciaal voor sparen, dus het budget is wat minder belangrijk. Ik wil voor het systeem + monitor niet meer dan 2000 euro uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem alleen mijn muis, HDD (Seagate green 1TB), en SSD (evo 840) mee, verder koop ik alles nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb gekozen voor de GTX980 Ti, omdat ik na onderzoek het idee heb dat dit de beste kaart is (op de Titan na) om high end gaming op te draaien. Ik voeg misschien later nog een 2e kaart toe in SLI, dit zal pas zijn als het systeem niet meer meekomt met de nieuwste games (over een paar jaar misschien).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met Gigabyte, maar dit is zeker geen harde eis.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een erg goede koeling voor het systeem. Ik ben niet goed op de hoogte van de koelmogelijkheden van de corsair C70, vandaar de voorgestelde 3 fans (2in, 1 out).

Ga je overklokken?
Nee, ik heb er geen ervaring mee. Voor zover ik weet heeft CPU overclocken voor gaming weinig voordelen.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag feedback op de samenstelling. Zijn er mogelijke compatibiliteitsproblemen? Is de Gaming 7 het prijsverschil met de Gaming 5 waard?

Ik ben zelf verloren in de hoeveelheid monitoren die beschikbaar zijn, en ik kom daar niet uit. Ik wil graag gamen op hoge resolutie (2k of 4k), en bij voorkeur bij meer dan 60hz. Mijn voorkeur gaat uit naar 120 of 144 hz. Ik wil vooral advies bij het kiezen van een monitor die past bij dit systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 263,20€ 263,20
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7€ 207,95€ 207,95
1Gigabyte GV-N98TWF3OC-6GD€ 692,-€ 692,-
1Corsair Vengeance C70 (Military Green)€ 108,95€ 108,95
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
3Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 15,95€ 47,85
1Logitech G710+ Brown Mechanical Gaming Keyboard qwerty€ 122,-€ 122,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 119,20€ 119,20
1Silverstone Strider Gold S 850W€ 163,50€ 163,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.787,60

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Ik heb dit systeem samengesteld op Newegg.com (ik weet niet of ik dit hier mag noemen, admin?). Daar kost het systeem ongeveer 1500 euro. Ik ga hier speciaal voor sparen,
Noemen mag, maar linkjes naar winkelkarretjes (op andere websites dus) worden hier niet geaccepteerd. :) Maar zo te zien heb je netjes je systeem bij elkaar gezocht in de PW, sowieso een Henk daarvoor!
Ik heb gekozen voor de GTX980 Ti, omdat ik na onderzoek het idee heb dat dit de beste kaart is (op de Titan na) om high end gaming op te draaien.
Voor dit budget zou ik zeggen dat het een prima keus is. Normaliter wordt het afgeraden vanwege de Bang4Buck-verhouding van deze kaart (je betaalt meer extra dan dat je meer performance krijgt), maar ik denk dat het vanwege je wensen een goeie keus is. MAARRRR...
Ik voeg misschien later nog een 2e kaart toe in SLI, dit zal pas zijn als het systeem niet meer meekomt met de nieuwste games (over een paar jaar misschien).
Dit is dan weer een minder goed idee. Tegen de tijd dat deze kaart niet meer mee kan komen is het goedkoper en prijsefficiënter om een compleet nieuwe high-end-kaart te kopen. De technologie gaat zo snel vooruit dat een nieuwe high-end-kaart tegen die tijd je potentiële SLI-opstelling zo weg blaast. :+
Ik wil graag een erg goede koeling voor het systeem. Ik ben niet goed op de hoogte van de koelmogelijkheden van de corsair C70, vandaar de voorgestelde 3 fans (2in, 1 out).
Er worden prima fans meegeleverd met de case. Mag ik vragen waarom je voor deze case hebt gekozen? Als het vanwege de looks is, prima. Maar er zijn wel "betere" kasten die stiller en koeler zijn. Daarbij is echter natuurlijk niet gelet op je persoonlijke smaak. :P
Ik wil graag feedback op de samenstelling. Zijn er mogelijke compatibiliteitsproblemen? Is de Gaming 7 het prijsverschil met de Gaming 5 waard?
Compatibiliteitsproblemen zitten er niet in je lijst. d:)b

Wat de Gaming 5 vs Gaming 7 betreft, tja, of dat het waard is moet je voor jezelf beslissen. Het enige wat je er van zou kunnen merken is dat de Gaming 7 een betere AudioPU heeft (Creative Sound Core3D) dan de Gaming 5 (Realtek ALC1150). Daar zul je echter weinig van merken als je goed afgeschermde DisplayPort/HDMI-kabels hebt, en als je een headset met bijgeleverde USB-audiokaart hebt (zoals de Logitech G430) zul je er al helemaal niks van merken omdat je 'm niet gebruikt. Ik zou zeggen dat het het niet waard is.

Sowieso zijn Skylake-moederborden nog erg duur, dus je kunt stiekum beter wachten tot de prijzen wat dalen, óf gewoon nu een Haswell-R systeem bouwen. Op performance zul je niet inleveren, je bespaart alleen een hoop geld.

Dat laatste geldt trouwens (over het algemeen) ook voor overklokprocessors en Z-moederborden. In principe hoef je niet te overklokken om alle performance er uit te halen. Alleen bij hele dikke GPU's zoals de Titan X en 980Ti kan de CPU een beetje gaan slepen, maar dat kun je dan weer voorkomen door 'm te overklokken. Verder heb je het er voor over, dus waarom niet? :>

Wat ik wel moet opmerken is dat je beter geen Gigabyte GTX 980Ti kunt halen. Een collega van me (OMD) heeft er pas eentje in huis gehaald, en die had "coilwhine van hier tot Tokio". Dit blijkt (na even gegoogled te hebben) erg veel voor te komen. De MSI of EVGA GTX 980Ti's zijn een stuk betrouwbaarder wat dat betreft. :)
Ik ben zelf verloren in de hoeveelheid monitoren die beschikbaar zijn, en ik kom daar niet uit. Ik wil graag gamen op hoge resolutie (2k of 4k), en bij voorkeur bij meer dan 60hz. Mijn voorkeur gaat uit naar 120 of 144 hz. Ik wil vooral advies bij het kiezen van een monitor die past bij dit systeem.
Gamen op hoge resolutie óf gamen met hoge FPS. Allebei tegelijk gaat je heel veel geld kosten. Met deze setup kun je 2,5K (2560x1440) prima aan, maar hoger gaat 'm niet worden. :N

Monitoren zijn dingen die nogal in het zicht staan, en daarom de vraag: moet-ie er nog een beetje mooi uit zien of heeft dat geen prioriteit?
Ja? pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart *
Nee? pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart
* goedkoper dan dit zijn monitoren met deze resolutie niet te krijgen, vandaar ook dat de onderste een 1080p-monitor is. Veel goedkoper, maar je levert wel in op resolutie (en uiterlijk).

Dan je complete lijstje. Zoals ik al eerder had aangegeven worden er fans meegeleverd, dus die extra fans kun je er uit laten. Verder is alleen je voeding een beetje een vreemde keuze. De Seasonic G-series 550 watt is voor één GTX 980Ti meer dan zat. GPU's worden steeds sneller, maar ook steeds zuiniger, dus als je later wil upgraden zal dat geen probleem zijn. ;)

¯\_(ツ)_/¯

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

MasterPrutser schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:05:
[...]
Seagate green? Is dat een WD Green of een met mos begroeide Seagate? ;)
pricewatch: Seagate Barracuda Green ST1000DL002, 1TB
:X

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Alexander82
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-12 18:51
Alleen soms is het der niet meer :+
Maar ik zou sowieso sneller voor WD gaan dan bij Seagate, maar dat is persoonlijk inmiddels. blijven (A) Er zijn simpele programma's waarin je je harde schijf zo over kan zetten, trouwens Windows moet je toch opnieuw installeren. O-)

[ Voor 37% gewijzigd door Alexander82 op 22-09-2015 22:37 ]

We stopped checking for monsters under our bed, when we realized they were inside us.

• MK_
  • Niet online

MK_

Lezen is soms toch moeilijk eh ;)
Huubbarbatruc schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:37:
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem alleen mijn muis, HDD (Seagate green 1TB), en SSD (evo 840) mee, verder koop ik alles nieuw.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Huubbarbatruc
Bedankt voor de reacties. Ik ga even overwegen of ik er ook een nieuwe HDD/SSD bij aanschaf.
Voor dit budget zou ik zeggen dat het een prima keus is. Normaliter wordt het afgeraden vanwege de Bang4Buck-verhouding van deze kaart (je betaalt meer extra dan dat je meer performance krijgt), maar ik denk dat het vanwege je wensen een goeie keus is. MAARRRR...
Dit is dan weer een minder goed idee. Tegen de tijd dat deze kaart niet meer mee kan komen is het goedkoper en prijsefficiënter om een compleet nieuwe high-end-kaart te kopen. De technologie gaat zo snel vooruit dat een nieuwe high-end-kaart tegen die tijd je potentiële SLI-opstelling zo weg blaast.
Wat ik wel moet opmerken is dat je beter geen Gigabyte GTX 980Ti kunt halen. Een collega van me (OMD) heeft er pas eentje in huis gehaald, en die had "coilwhine van hier tot Tokio". Dit blijkt (na even gegoogled te hebben) erg veel voor te komen. De MSI of EVGA GTX 980Ti's zijn een stuk betrouwbaarder wat dat betreft. :)
Bedankt voor deze info, mijn voorkeur ging uit naar Gigabyte door eerdere goede ervaringen. Ik was niet op de hoogte van deze problemen. Ik ga even rondshoppen wat dit betreft.
Gamen op hoge resolutie óf gamen met hoge FPS. Allebei tegelijk gaat je heel veel geld kosten. Met deze setup kun je 2,5K (2560x1440) prima aan, maar hoger gaat 'm niet worden.
Zoiets had ik al gemerkt, ik vind een hoge resolutie belangrijker (eigen voorkeur). Ik was de Dell monitor nog niet tegen gekomen. Bedankt.
Er worden prima fans meegeleverd met de case. Mag ik vragen waarom je voor deze case hebt gekozen? Als het vanwege de looks is, prima. Maar er zijn wel "betere" kasten die stiller en koeler zijn. Daarbij is echter natuurlijk niet gelet op je persoonlijke smaak.
Ik heb deze case inderdaad gekozen door de looks. Ik had nergens gelezen dat de fans worden meegeleverd, dat scheelt inderdaad weer kosten. Is het het we waard om fans toe te voegen?
Sowieso zijn Skylake-moederborden nog erg duur, dus je kunt stiekum beter wachten tot de prijzen wat dalen, óf gewoon nu een Haswell-R systeem bouwen. Op performance zul je niet inleveren, je bespaart alleen een hoop geld.
Ik was juist overgestapt naar de Skylake moederboarden voor de architectuur, maar ook de DDR4 mogelijkheid. Masterprutser geeft aan dat het verschil in snelheid niet te merken is. Kan dit verschil in de toekomst wel problemen opleveren, of kan ik beter voor de Haswell generatie gaan?

• MK_
  • Niet online

MK_

Nieuwe SSD en HDD zijn niet echt noodzakelijk, je oude zijn prima. Persoonlijk zou ik ze wel beide formatteren, zodat alle troep die de PC trager kunnen maken eraf zijn.
Ik heb deze case inderdaad gekozen door de looks. Ik had nergens gelezen dat de fans worden meegeleverd, dat scheelt inderdaad weer kosten. Is het het we waard om fans toe te voegen?
Bij tweakers onder het kopje specificaties kijken, staat aangegeven dat er 3 fans inbegrepen zijn en 11 fan poorten. 3 is ruim voldoende, meer is nutteloos en kan zelfs een negatief effect hebben voor het geluid (stijgt). Toevoegen kan verder later nog indien gewenst.

Skylake is persoonlijk een twijfelgeval. Haswell loopt nu ver op het einde, maar prijs/kwaliteit prima. Zelfs beter als Skylake! DDR3 en DDR4, verschil is tegenwoordig nihil. Veel sneller zijn de CPU's trouwens niet, voornamelijk (een beetje) zuiniger. Ik zou het nog eens goed overwegen, voor de prijs van een Skylake i5 + Z170 bordje kan je ook een Z97-bordje halen met een i7 4790k, snelste consumenten CPU. Wil je SLI open houden, zal je een Z-bordje moeten nemen.

• Huubbarbatruc
MK1998NL schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:29:
Nieuwe SSD en HDD zijn niet echt noodzakelijk, je oude zijn prima. Persoonlijk zou ik ze wel beide formatteren, zodat alle troep die de PC trager kunnen maken eraf zijn.

[...]

Bij tweakers onder het kopje specificaties kijken, staat aangegeven dat er 3 fans inbegrepen zijn en 11 fan poorten. 3 is ruim voldoende, meer is nutteloos en kan zelfs een negatief effect hebben voor het geluid (stijgt). Toevoegen kan verder later nog indien gewenst.

Skylake is persoonlijk een twijfelgeval. Haswell loopt nu ver op het einde, maar prijs/kwaliteit prima. Zelfs beter als Skylake! DDR3 en DDR4, verschil is tegenwoordig nihil. Veel sneller zijn de CPU's trouwens niet, voornamelijk (een beetje) zuiniger. Ik zou het nog eens goed overwegen, voor de prijs van een Skylake i5 + Z170 bordje kan je ook een Z97-bordje halen met een i7 4790k, snelste consumenten CPU. Wil je SLI open houden, zal je een Z-bordje moeten nemen.
Hartelijk dank, ik er in die laatste optie (z97+i7), de noodzaak voor een i7 bij gamen? Zou ik die in dat gevla kunnen vervangen door een i5, zonder (teveel) in te leveren op game prestaties?

• MK_
  • Niet online

MK_

Ah, vergeten te vermelden :p Nee, een i7 biedt bij 90% vanbde games géén voordeel, hypertreading (het voornaamste voordeel) wordt door games vrijwel nooit gebruikt. De hogere singlecore speed soms, maar dan kan je net zo goed een i5 4690k nemen + overclocken :p

• Huubbarbatruc
Top, hartelijk dank. :-)

Onderstaand is de herziene lijst.

Het moederboard en de processor heb ik veranderd naar een Haswell generatie. Deze combo ontloopt echter kwa kosten weinig met de Skylake combo die ik in eerste instantie had, dus misschien ga ik toch terug naar de z170 met 6600k. Ik heb het geheugen ook aangepast naar een DDR3 variant.

Ik heb het advies opgevolgd en heb de Gigabyte gtx980 ti omgeruild voor zijn MSI broertje, dit heef dekosten licht opgedreven.

Ik heb de voeding aangepast naar een 550W gold serie, zoals aanbevolen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 235,80€ 235,80
1MSI Z97 GAMING 5€ 139,95€ 139,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 742,95€ 742,95
1G.Skill TridentX F3-2666C12D-16GTXD€ 145,80€ 145,80
1Seasonic G-series 550 watt€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.634,40

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Is er een reden dat je voor dat dure, snelle RAM hebt gekozen? Je weet dat dit met een dedicated GPU geen verschil gaat uitmaken? Daarbij is het ook nog vrij hoog, waardoor die de plaatsing van de cpu koeler zou kunnen hinderen.

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-12 22:30
Weet je wel zeker dat je een 980Ti wilt? Volgend jaar zal de nieuwe reeks kaarten van AMD/Nvidia uitkomen die waarschijnlijk met volle Dx12 support komen. De 980Ti heeft een gigantisch hoge marge dus die zal meer dan in de prijs gaan halveren (als je een beetje pech hebt, net zoals de 780 Ti dat heeft gedaan).

AMD lijkt daarbij met Dx12 meer winst te hebben en met Dx11 is het enige verschil dat AMD iets meer verbruikt. Een FuryX kan een alternatief zijn maar wat mij persoonlijk nog beter lijkt is een goedkopere kaart aanschaffen en die volgend jaar weer in te ruilen voor de nieuwe reeks (dus nu een 970 overklokken naar 980 prestaties of 290 en die overklokken).

Dit laatste bespaart zo'n slordige 400 euro aan je systeem, plus het feit dat de 970/390 in waarde minder snel dalen dan dat de 980Ti dat zal doen.

Edit: Ook zie ik dat je nu een i5 4690k hebt gekozen met 2166 Mhz RAM geheugen.. de CPU kan maar tot 1600 Mhz aansturen dus daar kan ook nog op bespaard worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Yamotek op 23-09-2015 19:41 ]

• Huubbarbatruc
Bedankt voor de reacties.
br00ky schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:40:
Is er een reden dat je voor dat dure, snelle RAM hebt gekozen? Je weet dat dit met een dedicated GPU geen verschil gaat uitmaken? Daarbij is het ook nog vrij hoog, waardoor die de plaatsing van de cpu koeler zou kunnen hinderen.
Ik was onder de indruk dat het geheugen toch nog flink verschil kan maken, ook met een dedicated GPU. Ik zie het dat inderdaad de CPU maar tot 1600Mhz aan kan, dus ik ga dit aanpassen.
Yamotek schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:40:
Weet je wel zeker dat je een 980Ti wilt? Volgend jaar zal de nieuwe reeks kaarten van AMD/Nvidia uitkomen die waarschijnlijk met volle Dx12 support komen. De 980Ti heeft een gigantisch hoge marge dus die zal meer dan in de prijs gaan halveren (als je een beetje pech hebt, net zoals de 780 Ti dat heeft gedaan).

AMD lijkt daarbij met Dx12 meer winst te hebben en met Dx11 is het enige verschil dat AMD iets meer verbruikt. Een FuryX kan een alternatief zijn maar wat mij persoonlijk nog beter lijkt is een goedkopere kaart aanschaffen en die volgend jaar weer in te ruilen voor de nieuwe reeks (dus nu een 970 overklokken naar 980 prestaties of 290 en die overklokken).

Dit laatste bespaart zo'n slordige 400 euro aan je systeem, plus het feit dat de 970/390 in waarde minder snel dalen dan dat de 980Ti dat zal doen.

Edit: Ook zie ik dat je nu een i5 4690k hebt gekozen met 2166 Mhz RAM geheugen.. de CPU kan maar tot 1600 Mhz aansturen dus daar kan ook nog op bespaard worden.
Ik heb persoonlijk erg slechte ervaringen met AMD, en daarom vermijd ik hun producten liever. Ik heb momenteel een AMD Radeon, en ik heb niks dan problemen gehad met de hardware en de drivers. De 980 Ti is toch juist een heel recente kaart? Ik was onder de indruk dat deze voorlopig de 2e van Nvidia zou blijven.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
De 980 ti is een recente kaart. Alleen nog niet optimaal voor dx12. Dit kan aan de kaart liggen. Maar ook aan de drivers. Het leuke/goede deel van dx12 is bijna een 1 op 1 kopie van amd mantel. Dus amd heeft op drivers en kaart een voordeel. Hoe goed nvidia het gaat doen met goede dx12 drivers weet niemand. Daarbij zeggend is het ook de vraag hoeveel dx12 ons gaat opleveren aankomende 2/3 jaar. Dx11 zou ook superior zijn. Maar uiteindelijk merken we er weinig van.

• Yamotek
Huubbarbatruc schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:46:
Ik heb persoonlijk erg slechte ervaringen met AMD, en daarom vermijd ik hun producten liever. Ik heb momenteel een AMD Radeon, en ik heb niks dan problemen gehad met de hardware en de drivers. De 980 Ti is toch juist een heel recente kaart? Ik was onder de indruk dat deze voorlopig de 2e van Nvidia zou blijven.
Oke dan is Nvidia voor jou wel een betere keuze. Ik heb jarenlang een laptop GPU van AMD gehad, weinig problemen gehad maar soms waren ze wel laat met het uitbrengen van nieuwe drivers. Nvidia levert veel meer bloatware mee, Experience, Shadowplay, Shield connect enz. Als je hierbij geen problemen hebt dan is er weinig meer voor AMD te zeggen.

Wat met de 980Ti wel duidelijk is, is dat Nvidia zelf de support voor eigen kaarten meteen laat vallen als de nieuwe reeks uit is. Kijk bijvoorbeeld naar Project Cars wat in het begin eigenlijk alleen goed te draaien was op de 900 reeks. De 780Ti (zelfde prijsklasse als de 980Ti) presteerde daarin ook zeer slecht.

Nu weet ik niet of Nvidia hetzelfde weer doet met de volgende reeks kaarten, maar door die waardedaling die de 780Ti heeft meegemaakt zou ik de keuze om zoveel geld voor een kaart neer te leggen nog wat langer overwegen ;).

Op dit moment is de 980Ti een goede kaart op Dx11 inderdaad, alleen ben ik wantrouwig voor de toekomst en dat heb ik geprobeerd in mijn posts duidelijk te maken. Maar als jij dat risico niet van belang vind en de kaart het waard vind om er zoveel voor neer te leggen dan hoop ik dat je er veel plezier van zal hebben :) (geen sarcasme).
loki504 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:52:
De 980 ti is een recente kaart. Alleen nog niet optimaal voor dx12. Dit kan aan de kaart liggen. Maar ook aan de drivers. Het leuke/goede deel van dx12 is bijna een 1 op 1 kopie van amd mantel. Dus amd heeft op drivers en kaart een voordeel. Hoe goed nvidia het gaat doen met goede dx12 drivers weet niemand. Daarbij zeggend is het ook de vraag hoeveel dx12 ons gaat opleveren aankomende 2/3 jaar. Dx11 zou ook superior zijn. Maar uiteindelijk merken we er weinig van.
Dit is dus gewoon onzin, Dx12 is geen kopie van Mantle, het werkt alleen op de manier dat de developers hun eigen API kunnen schrijven in plaats van de al geleverde API van Dx11 gebruiken. Dit betekent dat de drivers eigenlijk veeeeeel minder gaan doen dus voordeel hebben? Beetje vreemd. Het verschil zat erin dat Nvidia kaarten helemaal geen goede Async Compute kracht hebben, AMD heeft dit wel.

Dx12 is verreweg superieur aan Dx11, omdat er net zoals met consoles op een laag hardware niveau geprogrammeerd kan worden. Het gat tussen console en PC performance zou dus veel kleiner worden.

De vraag blijft echter of Nvidia dit softwarematig kan oplossen (waarschijnlijk niet) om nog enigszins met AMD mee te komen. TS heeft echter aangegeven niet voor een volgende AMD kaart te willen gaan dus dit is verder ook irrelevant voor de discussie.

[ Voor 30% gewijzigd door Yamotek op 23-09-2015 19:57 ]

• Huubbarbatruc
Yamotek schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:53:
[...]

Oke dan is Nvidia voor jou wel een betere keuze. Ik heb jarenlang een laptop GPU van AMD gehad, weinig problemen gehad maar soms waren ze wel laat met het uitbrengen van nieuwe drivers. Nvidia levert veel meer bloatware mee, Experience, Shadowplay, Shield connect enz. Als je hierbij geen problemen hebt dan is er weinig meer voor AMD te zeggen.

Wat met de 980Ti wel duidelijk is, is dat Nvidia zelf de support voor eigen kaarten meteen laat vallen als de nieuwe reeks uit is. Kijk bijvoorbeeld naar Project Cars wat in het begin eigenlijk alleen goed te draaien was op de 900 reeks. De 780Ti (zelfde prijsklasse als de 980Ti) presteerde daarin ook zeer slecht.

Nu weet ik niet of Nvidia hetzelfde weer doet met de volgende reeks kaarten, maar door die waardedaling die de 780Ti heeft meegemaakt zou ik de keuze om zoveel geld voor een kaart neer te leggen nog wat langer overwegen ;).

Op dit moment is de 980Ti een goede kaart op Dx11 inderdaad, alleen ben ik wantrouwig voor de toekomst en dat heb ik geprobeerd in mijn posts duidelijk te maken. Maar als jij dat risico niet van belang vind en de kaart het waard vind om er zoveel voor neer te leggen dan hoop ik dat je er veel plezier van zal hebben :) (geen sarcasme).
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Het gaat mij erom dat ik de beste gaming prestaties heb, en uiteraard speelt prijs hier ook in mee. Zou bijvoorbeeld 2 970's in SLI betere prestaties leveren en langer ondersteund worden? (prijs is vergelijkbaar)

• Yamotek
Dan zou ik toch voor de enkele 980Ti gaan. Dit omdat SLI (evengoed met Crossfire) problemen kan opleveren met spellen qua compatibiliteit (het werkt niet altijd even goed volgens de benchmarks). Misschien dat iemand anders hier nog een antwoord op kan geven? Heb zelf nul ervaring met SLI.

Ondersteuning van de kaarten is evenveel (immers het is dezelfde reeks) en hou er ook rekening mee dat dit veelal speculatie is, niemand kan in de toekomst kijken ;). Als je een goede afweging maakt en het kan onderbouwen voor jezelf dan zul je er hoogstwaarschijnlijk geen spijt van krijgen (het blijft veel geld.. :) ).

[ Voor 12% gewijzigd door Yamotek op 23-09-2015 20:03 ]

• Huubbarbatruc
Vooral dat laatste inderdaad. Ik denk dat het een gtx 980 ti wordt. Alles is een upgrade van wat ik momenteel gebruik, ik wil vooral ook weer een tijdje vooruit kunnen.

• Yamotek
Investeren voor de toekomst in een videokaart is juist wat ik dus afraad. Volgend jaar met nieuwe Dx12 games zal er een nieuwe reeks kaarten uitkomen die waarschijnlijk beter/net zo goed presteren als de 980Ti (de 970 presteert ongeveer gelijk aan de 780Ti) voor de helft van de prijs. De restwaarde van de goedkopere kaart is zeker meer dan €100,- waardoor je flink wat kan besparen terwijl je uiteindelijk nog wat beter uit bent ook. Nadeel is, je levert in op prestaties op dit moment.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je eerste zelfbouw PC! Heb een paar maanden terug ook mijn eerste PC in elkaar gezet. Het was best leuk om te doen en heb eigenlijk geen problemen gehad behalve dat ik niet wist dat de CPU socket best zwaar gaat om vast te drukken en dat bij het aansluiten van de videokaart het moederbord de videofeed al over de aansluiting van de videokaart doet (vooral voor dat laatste kon ik mijzelf wel hard voor m'n hoofd slaan :+).

• Huubbarbatruc
Bedankt :) het kriebelt nogal, dus ik denk niet dat ik tot volgend jaar kan wachten. Bedankt voor alle adviezen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Yamotek schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:53:

[...]

Dit is dus gewoon onzin, Dx12 is geen kopie van Mantle, het werkt alleen op de manier dat de developers hun eigen API kunnen schrijven in plaats van de al geleverde API van Dx11 gebruiken. Dit betekent dat de drivers eigenlijk veeeeeel minder gaan doen dus voordeel hebben? Beetje vreemd. Het verschil zat erin dat Nvidia kaarten helemaal geen goede Async Compute kracht hebben, AMD heeft dit wel.

Dx12 is verreweg superieur aan Dx11, omdat er net zoals met consoles op een laag hardware niveau geprogrammeerd kan worden. Het gat tussen console en PC performance zou dus veel kleiner worden.

De vraag blijft echter of Nvidia dit softwarematig kan oplossen (waarschijnlijk niet) om nog enigszins met AMD mee te komen. TS heeft echter aangegeven niet voor een volgende AMD kaart te willen gaan dus dit is verder ook irrelevant voor de discussie.
Oke dacht ergens te lezen dat MS met toestemming de code van mantle mocht gebruiken. maar het verklaard wel als ze Async missen dat ze in de problemen komen.

• Huubbarbatruc
Ik heb nog eens goed gekeken naar mijn wensen en wat daarbij past. Ik heb daarvoor mijn wenslijst aangepast. Ik zit alleen nog even met de compatibiliteit van het geheugen met het moederboard en processor. Volgens mij kloppen de snelheden van het geheugen en de processor, maar ik snap niet goed genoeg hoe deze samenwerken. Zou ik ook met goedkoper geheugen uit de voeten kunnen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 261,-€ 261,-
1MSI Z170A GAMING M7€ 207,95€ 207,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
1BenQ GW2265HM Zwart€ 119,-€ 119,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.424,80

Verwijderd

Huubbarbatruc schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:45:
Ik heb nog eens goed gekeken naar mijn wensen en wat daarbij past. Ik heb daarvoor mijn wenslijst aangepast. Ik zit alleen nog even met de compatibiliteit van het geheugen met het moederboard en processor. Volgens mij kloppen de snelheden van het geheugen en de processor, maar ik snap niet goed genoeg hoe deze samenwerken. Zou ik ook met goedkoper geheugen uit de voeten kunnen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 261,-€ 261,-
1MSI Z170A GAMING M7€ 207,95€ 207,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
1BenQ GW2265HM Zwart€ 119,-€ 119,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.424,80
Moederbord zou 100 euro goedkoper kunnen pricewatch: MSI Z170A PC MATE
En ik zou zelf niet voor de GTX 970 gaan maar de R9 390 bijvoorbeeld pricewatch: Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD of de MSI versie ervan meer futureproof en dan kan je 127,20 euro besparen. R9 390 Doet het beter met een aantal fps op hogere resolutie dan de gtx 970. Het klopt dat de GTX970 Het beter doet bij sommige games op 1080 verschil is niet groot. R9 390 meer ram geheugen maar verbruikt dan wel weer meer als de GTX 970 in Wats

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2015 19:46 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 19:38:
[...]
En ik zou zelf niet voor de gtx 970 gaan maar de r9 390 bijvoorbeeld pricewatch: Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD of de MSI versie ervan
Misschien ook nog even vertellen waarom dan wel ;).
Pagina: 1