40mm fans - Het luidruchtige stil proberen te maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Onlangs heb ik een tweetal 1U serverbehuizingen gekocht.
Zoals de meeste wel zullen weten hebben deze een smalle en compacte ruimte beschikbaar voor de koeling.

Na veel onderzoeken ben ik er achter gekomen dat er behoorlijk weinig te vinden is over goede stille 40 mm koelers. Om die reden ben ik dus zelf op zoek gegaan. Daarbij heb ik wel wat vragen gekregen waarbij ik hopelijk bij jullie mede-tweakers terecht kan.

In vrijwel alle 1U behuizingen vind je 40 mm koelers die draaien op 10.000 tot 12.500 RPM wat ze erg luidruchtig maakt. Decibellen van 50 dB(a) kunnen gemakkelijk behaald worden.
Nu kan je al veel bereiken met wat moederboard instellingen om ze langzamer te laten draaien. Echter hebben die standaard koelers een belachelijk hoge start voltage waardoor dat niet altijd even goed werkt.

Nu terugkomend op mijn onderzoek:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/16ifcd1.jpg

Dit is wat ik allemaal met elkaar heb vergeleken.
De dikte maakt in mijn geval niet uit, echter heb ik deze wel meegenomen in het overzicht.
Side-note: Mijn CPU (i7-4785T) is actief gekoeld met een pricewatch: Silverstone Argon SST-AR04 die gemiddeld op de 2000 rpm zit.

Maar kan iemand mij nu vertellen wat de beste stille 40mm fan is?
De Sharkoon trekt mijn aandacht, maar is met 26 dB(a) misschien toch nog net wat te luidruchtig.

Ik heb altijd begrepen dat de airflow m3/h en de CFM belangrijk is, dat des te hoger, des te beter is. Maar wat doet de "air pressure mm-h20" er dan toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:15
Airpressure is belangrijk voor het type koelblok dat je gebruikt, als de koelribben dicht op elkaar zitten heb je veel statische druk nodig, voor casefans is het dus minder belangrijk dan voor de fans op koelblokken(tenzij je veel overdruk in je kast wil hebben oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Dat zal bij mij er niet zo toe doen gelukkig. Het zullen echt case fans worden. die de HDD's semi koelen.

Misschien dan toch maar voor de Sharkoons gaan en het moederboard de fans op temp laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook een aantal sharkoon fans, die zijn toch wel erg luidruchtig. Ze zouden 20 Db doen, maar ik hoor ze echt heel erg goed, en aangezien 20db bijna niets is, gok ik dat die waardes niet echt kloppen.
Ook draait hij op 6200rpm, op een sleeve lager. Ik geloof niets van dat DB getal.
Ik zou persoonlijk voor de noctua's gaan. Die waardes kloppen gegarandeerd. Nou zijn die wel erg duur, mijn 2e keus zou de scythe zijn.
Maar, ik weet niet hoe veel koeling je nodig hebt. De scythe verplaatst niet zo veel lucht. Als je denkt dat dat genoeg is, zijn die lekker stil, en goedkoop.
De onderste fans zijn de orginele denk ik? Let wel op, dat die qua luchtverplaatsing, 3x beter zijn als de meeste fans in die grafiek. En de air pressure, is gemiddeld 8x zo veel als de fans in je lijstje. Het is wel belangrijk om daar rekening mee te houden. De air pressure moet ook behoorlijk hoog zijn, om lucht door een server te blazen.
Ben eigenlijk bang, dat geen enkele van die fans echt voldoende gaat zijn.
Het is niet voor niets dat die dingen zo hoge toerentallen draaien, en zo dik zijn. Er moet genoeg lucht verplaatst worden, met een inimini fan. Dat maakt herrie.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 11:41
renedis schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 13:29:...Maar kan iemand mij nu vertellen wat de beste stille 40mm fan is?...
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 14:22:...zou persoonlijk voor de noctua's gaan...
Ik heb geen ervaring met andere merken, maar heb laatst twee kleine Noctua's geïnstalleerd. Alleen van dichtbij kun je ze horen. Omdat ik er twee naast elkaar heb, heb ik de LNA aangesloten, daarmee zijn ze helemaal niet te horen.

Dat vind ik meteen een groot voordeel van de Noctua's: ze worden compleet geleverd met verlengkabel, schroefjes, anti-vibration-adapter, een Low-Noise-Adapater en Ultra-Low-Noise-Adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 14:22:
Heb ook een aantal sharkoon fans, die zijn toch wel erg luidruchtig. Ze zouden 20 Db doen, maar ik hoor ze echt heel erg goed, en aangezien 20db bijna niets is, gok ik dat die waardes niet echt kloppen.
Ook draait hij op 6200rpm, op een sleeve lager. Ik geloof niets van dat DB getal.
Ik zou persoonlijk voor de noctua's gaan. Die waardes kloppen gegarandeerd. Nou zijn die wel erg duur, mijn 2e keus zou de scythe zijn.
Maar, ik weet niet hoe veel koeling je nodig hebt. De scythe verplaatst niet zo veel lucht. Als je denkt dat dat genoeg is, zijn die lekker stil, en goedkoop.
De onderste fans zijn de orginele denk ik? Let wel op, dat die qua luchtverplaatsing, 3x beter zijn als de meeste fans in die grafiek. En de air pressure, is gemiddeld 8x zo veel als de fans in je lijstje. Het is wel belangrijk om daar rekening mee te houden. De air pressure moet ook behoorlijk hoog zijn, om lucht door een server te blazen.
Ben eigenlijk bang, dat geen enkele van die fans echt voldoende gaat zijn.
Het is niet voor niets dat die dingen zo hoge toerentallen draaien, en zo dik zijn. Er moet genoeg lucht verplaatst worden, met een inimini fan. Dat maakt herrie.
De originele fans zijn natuurlijk geplaatst voor een passief gekoelde CPU. De mijne is nu actief gekoeld.
Het gaat om een Supermicro SC813MT-300C behuizing. De Scythe is eigenlijk gene optie, die heeft een 2pin connector en kan daarom niet van RPM wisselen.

Schaamteloos de V&A advertentie foto gekopieerd:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/1127943.jpg

En quasi met mijn paint skills de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/s3loat.jpg

Er zitten dus 3 fans in.
Enige blokkade van luchtstroom die ik mij kan voorstellen komt van de disk kant af. Daar zit een printplaat over de gehele breedte van zo'n 2 cm hoog. Totale 1U hoogte binnen in = 4 cm.
poljaap1984 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 14:33:
[...]

[...]

Ik heb geen ervaring met andere merken, maar heb laatst twee kleine Noctua's geïnstalleerd. Alleen van dichtbij kun je ze horen. Omdat ik er twee naast elkaar heb, heb ik de LNA aangesloten, daarmee zijn ze helemaal niet te horen.

Dat vind ik meteen een groot voordeel van de Noctua's: ze worden compleet geleverd met verlengkabel, schroefjes, anti-vibration-adapter, een Low-Noise-Adapater en Ultra-Low-Noise-Adapter.
Ook ik heb goede ervaring met Noctua. Echter vind ik ze wel erg prijzig worden als ik er 3 aan moet schaffen. Al helemaal als ik ook de voeding fan wil gaan vervangen.

En als ik dan kijk naar mijn overzicht komen ze ook niet echt als beste er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwa, die passieve cpu koeler zal niet zo veel uitmaken.
De fans zitten in het midden, moeten dus eerst lucht door de schijven heen trekken, vervolgens die lucht tot aan het andere uiterste van het rack duwen. Daar heb je best wat luchtdruk voor nodig. En dan heb ik het nog niet over die printplaat die nogal in de weg zit.
En je zegt 3 fans? Het lijken er 5. Of zijn er 2 gewoon een shroud?
Dan is het misschien wel een idee om daar 5 fans in te zetten. Dan heb je toch een heel stuk meer luchtverplaatsing, en kan je het verschil een beetje goed maken.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor de liefhebbers: ik heb ooit een 40x40x10 PWM-fan (8000opm) die wel eens in Europa verkrijgbaar is gevonden, echter nooit gekocht. Die dingen zijn niet makkelijk te vinden.

Everflow R124010BUAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 14:59:
Mwa, die passieve cpu koeler zal niet zo veel uitmaken.
De fans zitten in het midden, moeten dus eerst lucht door de schijven heen trekken, vervolgens die lucht tot aan het andere uiterste van het rack duwen. Daar heb je best wat luchtdruk voor nodig. En dan heb ik het nog niet over die printplaat die nogal in de weg zit.
En je zegt 3 fans? Het lijken er 5. Of zijn er 2 gewoon een shroud?
Het gaat om een actieve CPU koeler, niet passief.

3 fans stock. Mogelijkheid voor 5 stuks in totaal. 2 van de 5 zijn nu gewoon dummy's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snapte ik ;) bedoelde gewoon dat dat niet zo gek veel uitmaakt.
Zoals ik al zei, dan is het misschien een goed idee om er 5 fans in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:08:
Snapte ik ;) bedoelde gewoon dat dat niet zo gek veel uitmaakt.
Zoals ik al zei, is het dan misschien een goed idee om er 5 fans in te zetten.
Dat is zeker een optie. Mijn idee is om in de toekomst ook de enkele stock fan van de voeding te vervangen voor een tweetal stuks (voor in de voeding, en achter in de voeding).

Maarja, 7x een Noctua is nu niet echt goedkoop ;) Al zou ik de voeding koeling achterwege laten is 5x een Noctua nog steeds niet goedkoop. Al helemaal niet gezien ik 2 van die behuizingen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
begintmeta schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:03:
Voor de liefhebbers: ik heb ooit een 40x40x10 PWM-fan (8000opm) die wel eens in Europa verkrijgbaar is gevonden, echter nooit gekocht. Die dingen zijn niet makkelijk te vinden.

Everflow R124010BUAF
Een 9.27 CFM bij 39.3 dB(a) vind ik persoonlijk nu niet zo geweldig. Hij zal vast goed koelen, maar met bijna 40 dB(a) in mijn situatie onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat te denken aan 5 van die scythe fans. Ook een erg goed merk, met bewezen goede fans. En niet zo gek duur.
Doet het (in bepaalde dingen) iets minder goed als de noctua, maar met 5 fans maak je dat wel goed. De druk van de scythe's is iets beter. Iets wat wel goed uitkomt in een server, aangezien je best wat druk nodig hebt, om de lucht door het rack te duwen/trekken.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:25:
Ik zat te denken aan 5 van die scythe fans. Ook een erg goed merk, met bewezen goede fans. En niet zo gek duur.
Doet het iets minder goed als de noctua, maar met 5 fans maak je dat wel goed.
Zit wat in. Één nadeel is dat het een 2pin connector heeft en dus niet instelbaar is in RPM als hoewel die op max RPM maar 14 dB(a) maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renedis schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:34:
[...]

Zit wat in. Één nadeel is dat het een 2pin connector heeft en dus niet instelbaar is in RPM als hoewel die op max RPM maar 14 dB(a) maakt.
Waarschijnlijk precies daarom. 14db is onhoorbaar, en zo ongeveer het laagste wat je kan meten. Dan hoef je niet echt iets af te regelen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
renedis schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:16:
[...]

Een 9.27 CFM bij 39.3 dB(a) vind ik persoonlijk nu niet zo geweldig. Hij zal vast goed koelen, maar met bijna 40 dB(a) in mijn situatie onacceptabel.
Nee, dat snap ik., 't is ook meer de PWM die die fan noemenswaardig maakt, al is de keuze bij 20 of 28mm dikte wel wat groter. Die zouden ook in je behuizing moeten passen natuurlijk.

Heb je ook fans van Sunon bekeken, die hebben een redelijk palet. bijvoorbeeld SUNON MB40201V1-000U-G99.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 22-09-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 11:41
Het blijft afweging tussen kwaliteit (geluid) en prijs. Maar inderdaad, 3x een fan maal 2 behuizingen + voedingen is aardig prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Misschien wist je dit al, maar...je moet niet alleen op getallen af gaan. Een fan die op papier heel stil is kan in de praktijk een vervelende tonen produceren. Een fan die op papier meer lawaai maakt maar een minder vervelende toon produceert, kun je al raden welke het fijnste is om te hebben ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1