Wel of niet je Fop38 verkrachten???

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaBARDmaN
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02-2025
Ik heb net mijn nieuwe systeem een paar weken TB1200 met daarop een Fop38.
Ik wist dat ie herrie zou maken....maar dit sloeg alles...
Had me niet echt goed voorbereid dus....
Met de muziek aan kan het nog...maar als je even TV wil kijken moet echt de computer uit..anders wordt je gek....

Dus nu las ik dat je ook je ook de Delta fan eraf kunt halen en er een 80mm fan op kan zetten en dat het dan maar paar graden scheeld!
Is dit aan te raden????
En welke 80mm fan moet het dan worden???
Mensen die dit hebben gedaan?? Tips graag....

| Dell XPS M1710 |

Verwijderd

je kan je fan ook op 10V ofzo ipv op 12V zetten.. scheelt ook. ik weet alleen niet precies welke kleuren draadjes (van de voeding bedoel ik uiteraard) hoeveel volt zijn..

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:26
probeer eerst eens op 7 volt te laten draaien.
op www.virtualhideout.net of www.7volts.com kun je er info over vinden.

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
de 12 volt draad verbinden met de 5 volt dan krijg je 7 volt

Verwijderd

Zoals op dit plaatje dus. Je hoeft alleen de beugeltjes uit te buigen. Neem een 30-40 cfm casefan met kogellagers. Veel rust gewenst :)

Greetz,
Hooi. :Y)

http://www.1coolpc.com/
Afbeeldingslocatie: http://www.1coolpc.com/bigmofoho2.jpg

Verwijderd

Ik was ook van plan die fan te vervangen.
Zo ff een goeie Sunon 80mm halen bij de electronicaboer.

Ik post wel pics als t gelukt is :)

• HitmanWVU
  • Laatst online: 04-08-2025
Sunon is ook lawaai..... Haal een pappst of een stille voedingsfan :)

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:00
je kunt hem ook gewoon op 7 volt gooien, heb ik ook gedaan, word een stuk stiller, en de temperatuur gaat niet eens drastich omhoog, ongeveer 5 graden

Verwijderd

Geloof me, een Sunon 80 mm is echt heel stil vergeleken met die 60mm Delta :)
En die 80 mm Sunon (High Output) kan ik zo krijgen voor 12 piek hier in de buurt.

Verwijderd

Of... een zalman :),niet dat je een nieuwe koeler moet kopen, maar hijs wel stil. EN, dat gezeur dat ie niet goed koelt:

Zie sig :)

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:33
Dat plaatje met die BigMoFoHo waar een 3Dfx fan opzit, is in werkelijkheid ook een Sunon. Ik heb em zelf namelijk ook. Zit wel goed met 't geluid.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 13:34 schreef JAVA-Doctor het volgende:
Dat plaatje met die BigMoFoHo waar een 3Dfx fan opzit, is in werkelijkheid ook een Sunon. Ik heb em zelf namelijk ook. Zit wel goed met 't geluid.
Hehe nou je t zegt, die fan lijkt idd wel heel erg op die Sunon die ik ook ga gebruiken. Alleen is die op dat plaatje misschien een iets krachtigere versie.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 13:28 schreef BAALBERITH het volgende:
Geloof me, een Sunon 80 mm is echt heel stil vergeleken met die 60mm Delta :)
En die 80 mm Sunon (High Output) kan ik zo krijgen voor 12 piek hier in de buurt.
Zorg alleen dat je er geen fan met "sleeve" lagering op zet, maar een met kogellager.

Dat zie je aan het typenummer,
KD1208PTB1 is een 12 volt 8cm kogegelagerde 39,5 cfm fan,
KD1208PTS1 is dezelfde met een glijlager (of sleeve dus)

Het gaat dus om die B en die S in het typenummer.

Het probleem met dat glijlager is dat het stof+de hitte van de heatsink de fan vast laat lopen. Eerst hoor je een tijd wat 'gekreun' uit de fan komen, later slaat 'ie vast.
Ze zijn prima als case fan, maar niet geschikt voor op de CPU cooler.

http://www.sunon.com.tw/index_en.htm
Greetz,
Hooi. :Y)

PS d'r kan ook een V staan op die plek in het typenummer. Dat is zeer onwaarschijnlijk voor zo'n lage prijs, dat is 'Vapo' voor gesealde met speciale vloeistof gevulde sleeve. Hetzelfde systeem als Panaflo, maar wel lekker duur dus. Als je die ooit ziet, meteen kopen en hier effe melden.. :9

Verwijderd

("Tussen de regels van mijn posting door lezend, ik denk dus dat die goedkope Sunon een sleeve gelagerde fan is, en niet geschikt is voor CPU koeling.. helaas..")
;(

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 13:59 schreef Hooi het volgende:
("Tussen de regels van mijn posting door lezend, ik denk dus dat die goedkope Sunon een sleeve gelagerde fan is, en niet geschikt is voor CPU koeling.. helaas..")
;(
hmm kut, niet gekeken welk type t is, hij zit nu vast op mn heatsink.

Ach als ie vreemd gaat doen, koop ik toch weer een nieuwe :)

k zal er ff een touwtje tussen zetten om de rpm uit te lezen voor de zekerheid :)

• Atteman146
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-08 18:43
Op dinsdag 19 juni 2001 16:11 schreef BAALBERITH het volgende:

[..]

hmm kut, niet gekeken welk type t is, hij zit nu vast op mn heatsink.

Ach als ie vreemd gaat doen, koop ik toch weer een nieuwe :)

k zal er ff een touwtje tussen zetten om de rpm uit te lezen voor de zekerheid :)
Hopen dat je er dan op tijd bij bent anders gaat je CPU in rook op ben ik bang ;)

Verwijderd

Of je hebt een gesmolten Sunon :9

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik heb vroeger eens mijn AMD K6-2 350 systeempje muisstil gemaakt.Voedingsfan@5 volt. En op de heatsink had ik een 80 mm fan uit een oude voeding gezet. Die voeding waar ie uitkwam was volgens mij van een XT ofzo. Dus ik denk bijna zeker te weten dat het geen kogellagers bezat. Maar die fan heeft 1,5 jaar prima gewerkt op die computer. Hij was muisstil. Hij staat nu bij mijn moeder...

Dus om een lang verhaal kort te maken. Bij mij was het nooit een probleem. Stel anders voor de zekerheid in dat je computer word uitgeschakeld als de temp. > X graden.

Geen inspiratie

Verwijderd

Je kan alleen je CPU mollen als je er helemaal GEEN heatsink op hebt.
Als je fan overlijdt, gaat ie wel warm worden maar dan gaat je pc waarschijnlijk vastlopen en zet je m gewoon uit.

Ik heb t al ns gehad dat ik de fan was vergeten aan te sluiten, ja dan zie je ineens 91 graden in je BIOS :)

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
haha.... kzou em Bij DaBardMan erop zetten, en had al een sunon KDE1208PTS Klaarliggen, jammer.... dat word em dus niet.... :P

nou ja, eerst maar ff Panaflo's bestellen in De States, Bij caseetc ofzo.... ;)

Verwijderd

Wel of niet je Fop38 verkrachten???
Gaat wel heel erg veel pijn doen als je dat ding gaat verkrachten :P Zit niet voor niks zo'n fingerguard op denk ik...

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 09:12
Op dinsdag 19 juni 2001 19:20 schreef CPUgevraagd het volgende:

[..]

Gaat wel heel erg veel pijn doen als je dat ding gaat verkrachten :P Zit niet voor niks zo'n fingerguard op denk ik...
>:) :+

Verwijderd

Gekogellagerde fans gaan langer mee, klopt, maar zijn ook iets luidruchtiger.

Koop anders gewoon een fan met sleevebearing, en vervang 'm als-ie rare geluiden gaat maken.

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 13:08
Ik had hele rare ideeen bij het lezen van de topic-titel, maar ik snap wat je bedoelt. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met een 80 mm fan, maar heb wel zelf de fan van m'n coolermaster vervangen door een 60mm Papst die ik nog had liggen. Scheelt wel 7 graden, maar helaas ook meer herrie en geen rpm-monitoring meer. Ik heb daarom ShutdownNow maar geinstalleerd icm MBM die sluit nu de PC af als de temp van de processor boven een bepaalde waarde uitkomt (bij mij 60 graden). Wel zo veilig als je de PC ook laat draaien zonder parental supervising :9

• Atteman146
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-08 18:43
Op woensdag 20 juni 2001 11:24 schreef kleinelievewolff het volgende:
Ik had hele rare ideeen bij het lezen van de topic-titel, maar ik snap wat je bedoelt. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met een 80 mm fan, maar heb wel zelf de fan van m'n coolermaster vervangen door een 60mm Papst die ik nog had liggen. Scheelt wel 7 graden, maar helaas ook meer herrie en geen rpm-monitoring meer. Ik heb daarom ShutdownNow maar geinstalleerd icm MBM die sluit nu de PC af als de temp van de processor boven een bepaalde waarde uitkomt (bij mij 60 graden). Wel zo veilig als je de PC ook laat draaien zonder parental supervising :9
Dat is toch niet handig als je net ergens mee bezig bent? Als je afwezig bent is het idd een ander verhaal.

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 10:56 schreef DaBit het volgende:
Gekogellagerde fans gaan langer mee, klopt, maar zijn ook iets luidruchtiger.

Koop anders gewoon een fan met sleevebearing, en vervang 'm als-ie rare geluiden gaat maken.
Psies, dat doe ik nu ook, mn PC staat vrijwel nooit aan als ik er niet ben dus...

Scheelt wel een graadje of 4 bij mij maar ja t loopt stabiel.
Pagina: 1