Wat doet een peltier eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:23
Wat doet een peltier eigenlijk en waar gebruik je het precies voor? ALs ik jullie zo hoor koelt het ding maar waar monteer je het dan op? kan je het ook met lucht koeling gebruiken?

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Lucht koeling is meestal niet koud genoeg om de warme kant zo te koelen dat de koude kant nog funcitioneerd.

(ik hoop dat ik het goed zeg)

Verwijderd

gewoon ff zoeken

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
peltier wordt aan 1 kant koud en aan de andere kant warm, je kunt het wel met luchtkoeling doen maar dat is niet aan te raden omdat de meeste luchtkoelers de warmte niet kunnen afvoeren.

• maddog_rvo
hehe 3 tegelijk

Verwijderd

Een peltier is een apperaatje wat aan de ene kant heel warm wordt en aan de andere kant juist heel koud wordt d8 ik.
[edit te laat :+ ]

• cool0
Maar waar monteer je dat ding dan? en hoe cool je die peltier dan?

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• maddog_rvo
cpu --> copper shim --> peltier --> koeler

Verwijderd

Dit is al zoooooo vaak voor bij gekomen. Je kan gewoon simpel de search gebruiken hoor, want dit is echt de 4e keer dat dit langskomt in een week ofzo |:( |:(

Maar in ieder geval:
Een peltier een keramisch plaatje dat, als je het aansluit, aan een kant heel koud wordt en aan de andere kant heel warm. Door de warme kant goed te koelen blijft de andere kant koud. De ruige TBirds moeten minstens met een 156W of 172W peltier + waterkoeling gekoeld worden.
Peltier+luchtkoeling gaat nauwelijks, behalve op de Celly's en de Pentium 3's gaat het nog net (minstens en maximum 80W en groffe luchtkoeling zeker vereist dan.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 12:51 schreef maddog_rvo het volgende:
cpu --> copper shim --> peltier --> koeler
Meestal coldplate ipv shim..

• cool0
Dus je koeling koelt eigenlijk alleen nog maar de peltier en de peltier de cpu.

Verwijderd

Is het dus mogelijk om een bv een zalman cooler op een peltier te knallen?
Hoe zit het met bevestigen dan?

Cypro

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 13:01 schreef cypro66 het volgende:
Is het dus mogelijk om een bv een zalman cooler op een peltier te knallen?
Hoe zit het met bevestigen dan?

Cypro
Dat heeft geen enkele zin omdat die peltier die warmte van een peltier (stel 80W) + van een CPU (stel 50W) nooit never kan koelen.

Verwijderd

offtopic:
Jeetje de sfeer is hier veel anders als ik het Webscripting Forum.

Daar stelde ik laats een (blijkbaar) beginnersvraag en werd meteen voor alles uitgemaakt.

Hier zijn teminste nog mensen die de moeite nemen om even netjes andwoord te geven.

ga zo door.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik gaf geen antwoord, enkel een linkje naar wat nuttige info. (had het ook kunnen copy-en en pasten, maar dit werkt ook.....)

Idd is mijn ervaring van het Webscripting forum dat je flink op je tenen moet lopen....

Verwijderd

koelen en verwarmen

Verwijderd

zijn wel mooie dingen. Ik ben er eens mee aant prutsem geweest op me stage. Gewoon voor de gein, werd dat koude deel helemaal wit, vet bevroren >:)

Maar zijn die dingen niet achterlijk duur? of valt dat mee

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

pricewatch :+

Het valt wel mee. Al kosten die 172 watt dingen wel bijna 200 gulden.

Geen inspiratie

Pagina: 1