Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Haas_nl
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16-01 19:18
Na al een hoop poging gedaan te hebben is het nog steeds niet gelukt om de melkweg vast te leggen.
Zover ik het begrijp zijn mijn lenzen niet licht sterk genoeg om de genoeg licht binnen te laten, ook niet met hoge sluitertijden.
Nu zat ik te denken een de lumix 20mm 1,7 maar die kost toch al 300 euro en ik vraag me af of ik dat echt nodig heb?
Net zoiets als auto focus dat heb ik helemaal niet nodig voor landschap fotografie.
Ik heb een lumix G7 een 14-140 f3.5 (waar het dus niet mee lukte)
Iemand advies voor andere alternatieven dan de 20mm, ook gewoon oude objectieven.

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Wil je 'een keer' de melkweg vastleggen, kun je dan niet beter een keer zo'n lens huren? Hoeft niet eens zo duur te zijn. En als ie bevalt, kun je altijd nog gaan sparen.

I'm thankful for the Foo Fighters because I've never felt threatened by a foo
so that means they're doing a hell of a job on the frontlines!

• ionicdog
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19-01 11:59
Ik denk je dat je eerst eens duidelijk zal moeten aangeven wat er dan precies niet lukt.
Omstandigheden, instellingen etc.
Om uiteindelijk een goede foto te krijgen hangt van veel zaken af namelijk.
Niet alleen de hardware maar ook de bewerkingssoftware.
lees dit maar eens;
http://mvloemans.nextit.nl/astro/astro.html

Ik heb zelf ook een keer de melkweg gefotografeerd in frankrijk, met een wide angle op een Dslr.
Ook niet lichtsterk (F4) maar iso en belichtingstijd zijn belangrijker.
Dus om nu gelijk een nieuwe lens aan te schaffen is denk ik niet nodig.

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23-01 19:41

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Ik zou juist zeggen dat lichtsterkte heel belangrijk is voor astrofotografie. ISO en belichtingstijd wil je namelijk zo laag mogelijk.

Woutoud.com

• FireBladeX
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-01 21:13
Mee eens met Woutoud. Je wil een lichtsterke lens zodat je belichtingstijd laag kan houden om 'startrailing' te voorkomen. De aarde draait rond en je wilt dus zoveel mogelijk licht opvangen voordat deze beweging zichtbaar wordt. De iso is een variabel. Hoe hoger, hoe meer ruis (en dat wil je niet).

Ik gebruik de Samyang 24mm daarvoor (f/1.4. - T1.5). Tenslotte is locatie en lichtvervuiling ook heel belangrijk.

• Sjoerdfoto
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Afgelopen zomer heb ik mij hier veel mee bezig gehouden, immers in zwitserland heb je meer mogelijkheden om dit mooi vast te leggen als nederland.

Blijkt dat er een 500/600 regel is. Neem het getal 500, deel dit door het aantal mm's en dan heb je je maximale sluitertijd.
Ik schoot bijv. met een 20mm f2.8 AF-D van Nikon, dus dat leverde 25 sec sluitertijd op. Diafragma f2.8, ISO 4000 op Nikon D610, levert onderstaand plaatje op:

©SvR Zwitserland juli 2015-26 by SjoerdvReenen, on Flickr

Er is nog steeds wat beweging te zien, maar ik ben er tevreden mee.

Sjoerdfoto wijzigde deze reactie 22-09-2015 09:19 (6%)

Nikon D610 + glas, licht en pootjes | MacBook Pro Retina 13,3" | www.foto-sjoerd.nl

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Met f/1.4 had je dan dus naar 1/50 en ISO2000 gekund, wat technisch een betere foto had opgeleverd (aangenomen dat de hypothetische lens wijdopen voldoende scherp is).
Niet dat dit geen geslaagde plaat is trouwens. :)

Voor de TS:
m4/3 is nou eenmaal een minder lichtsterk systeem, dus voor astrofotografie moet je dan echt kijken naar ultralichtsterk glas. Dat wordt echter best snel heel duur.

Woutoud wijzigde deze reactie 22-09-2015 10:18 (29%)

Woutoud.com

• cctl01
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:58
quote:
Woutoud schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:12:
Met f/1.4 had je dan dus naar 1/50 en ISO2000 gekund.....
Het dubbele van 25 sec. is 50, niet 1/50.

Ik weet niet of investeren in glas het meeste gaat opleveren voor de TS. En iets meer info over wat tot nu toe wel is gelukt en met welke instellingen nodig om het beste advies te kunnen geven.

cctl01 wijzigde deze reactie 22-09-2015 10:21 (31%)

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:22

Yero

Reviewer
Je wilt inderdaad een zo wijd en lichtsterk mogelijke lens. De 20mm f/1.7 is niet ideaal, want dat is effectief 40mm. Voor het vastleggen van de melkweg is meer groothoek aan te raden. Denk bijvoorbeeld eens aan de Olympus of Samyang 12mm f/2. Wel wat duur om speciaal voor dit doel te kopen. Met de 14-140mm moet het ook lukken, maar dan kun je het beste op een locatie zonder veel lichtvervuiling staan, tijdens een heldere nacht zonder maanlicht. In Nederland is dat best een uitdaging.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
(jarig!)
quote:
cctl01 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:19:
Hij haalde van beiden een stop af, dus moet je halveren: 12,5 seconde. :)
Zou het niet gaan om 15 en 30 seconden overigens?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 23-01 18:28
Lees ook dit stuk eens. Heeft mij veel geholpen en gaat specifiek over het kiezen van een lens en waarom. Ik heb zelf de Samyang 12mm f/2.0 op aps-c en die is er ook voor m43. Ik heb er bijvoorbeeld deze mee geschoten:

Out there by Licht Sluw, on Flickr

Milky milky way by Licht Sluw, on Flickr

• E-Rick
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23-01 13:07

E-Rick

I love it :7

Het maakt ook nogal uit waar je je foto maakt. Lichtvervuiling kan ervoor zorgen dat je een stuk minder ziet.

Er zijn kaarten te vinden waar je kan zien waar je meer en minder lichtvervuiling kan verwachten, zoals deze:
http://www.lightpollution...41.66396&layers=B0TFFFFTT (data van 2015)
https://djlorenz.github.i.../lp2006/overlay/dark.html (data van 2006, maar een duidelijkere kaart)

Choose life - Shapeways shop

• 8819
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-12-2016
Kijk op ebay
Lenzen met de aansluiting m42
Daarop een mft adapter
Kan je voor weinig geld leuke licht sterker lenzen kopen

De m42 lenzen zijn allemaal maneul focus

• Sluw
quote:
suijkerbuijk schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:03:
Kijk op ebay
Lenzen met de aansluiting m42
Daarop een mft adapter
Kan je voor weinig geld leuke licht sterker lenzen kopen

De m42 lenzen zijn allemaal maneul focus
Helaas was het in die tijd te moeilijk om wide-angle lichtsterke lenzen te maken. Dus dan zul je rond de 28mm, misschien 24mm zitten. Op full-frame een beetje wide-angle, niet op m43.

En die lichtvervuiling opmerking is inderdaad een goeie ;)

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

quote:
cctl01 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:19:
[...]

Ik weet niet of investeren in glas het meeste gaat opleveren voor de TS. En iets meer info over wat tot nu toe wel is gelukt en met welke instellingen nodig om het beste advies te kunnen geven.
Ik las verkeerd, dacht dat er 1/25 stond... :P
De helft van 25 zit ergens tussen de 10 en 15 seconden. Met 15 seconden had hij dan nog naar ISO 1600 gekund, als mijn rekenwerk klopt.

Woutoud.com

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Zie ook mijn post hier:
https://gathering.tweaker...message/44910951#44910951

Ik heb deze foto's geschoten voor de eerste keer. ISO6400, 16mm, f/4, 30sec sluitertijd.
Wat ik ervaren heb, is dat bij 30sec sluitertijd de sterren toch nog kunnen blurren door de beweging van de aarde. Beter pak je 15 sec. Maar dan moet je je iso naar 12.800 zetten wat (laten we eerlijk zijn) gewoon geen bruikbaar resultaat geeft.

Dus om die 15 sec max te halen, en maar maximaal iso6400 wilt gebruiken moet je dus een lichtsterkere lens hebben waarbij je je geen zorgen moet gaan maken dat ie soft is.
Als je wijder gaat dat mijn voorbeeld, dan pak je meer scenery en hoef je waarschijnlijk ook alweer minder lang te belichten.
Dus in mijn geval zou een 14mm (2mm wijder) f/2.8 lens goed zijn, want hiermee zou ik waarschijnlijk naar ISO6400 + 15 sec belichting kunnen.

Het liefst zou ik naar ISO3200 of zelfs 1600 gaan, maar dan moet ik een 14mm f/1.4 lens hebben en die bestaat niet :P
Daarnaast is het ook zo dat hoe meer mm's je hebt, hoe korter je sluitertijd moet zijn om geen draaiing van de aarde in je sterren te zien. Je kunt je dus voorstellen dat een hemelshot met een 100mm lens bij 15 seconde sluitertijd geen goed idee is :P

EDIT: bij de link van iconicdog wordt gezegd dat je voor een FF camera de "regel" 600/ f moet aanhouden, waarbij f = brandpunt.
In mijn geval zou dat zijn: 600/16 = 37,5. Dus ik zou 37,5 sec moeten kunnen belichten om de sterren geen strepen te laten worden. Als ik de 500-rule zou nemen: 500/16= 31sec
In de praktijk is dit dus niet waar en natuurlijk sterk afhankelijk van je diafragma en je iso en hoe je hoek naar de hemel toe is. De sterren in mijn foto's zijn ook niet overal even scherp en dat bij "slechts" 30sec.

Deathchant wijzigde deze reactie 22-09-2015 12:21 (17%)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Haas_nl
Oei veel antwoorden. Veel ook wat mijn ervaring wel bevestigen, ik had inderdaad te weinig licht of teveel ruis, sterker nog zoveel ruis dat ik het verschil tussen sterren en ruis niet meer zag.... Dan had ik net zo goed een foto van een zwart doek kunnen maken :P
Mijn pogingen die mislukt zijn was op vakantie in (west)amerika ik heb in deathvalley en yosemity park poging gedaan, dit zijn een van de minst licht vervuilde plaatsen op aarde.
Falling star by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Foto hierboven was de beste die gelukt was, als ik de sluitertijd langer maakte kreeg ik streepjes ipv sterren. En ISO waarde omhoog kreeg ik ruis ipv sterren.
Zoals je ziet geen melkweg, terwijl ik met blote oog wel duidelijk zag dat de melkweg daar zat.
Volgend jaar ga trouwens naar australie op vakantie dus dan heb ik weer een kans!!

Die link van Sluw is wel erg mooi, met die animaties, ook leuk om te zien dat het dus wel kan met m4/3 dat ik alleen wel een nog duurdere lens nodig heb, en de 20mm niet goed genoeg is!
Waar ik wel van baal denk ik dat het vij onmogelijk is om hier inde buurt de melkweg vast te leggen, vooral als je setup niet zo ideaal is. En ik dus alleen in de vakantie kan maken.
Al is een 12mm lens ook wel leuk lensje om kinky foto's mee te maken.
15mm macro lens zou trouwens helemaal vet zijn. jammer genoeg F4...
http://sgmacro.blogspot.n...ics-laowa-15mm-f4-11.html

Haas_nl wijzigde deze reactie 22-09-2015 22:38 (16%)

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
Wat ook helpt is schieten op een steenkoude winterdag bij heldere lucht, dan zit er het minste vocht in de atmosfeer, en zullen de beelden veel scherper zijn dan in de zomer. Tevens staat de zon dan het laagst onder de horizon, in de zomer is het op het donkerste punt van de nacht stiekem ook nooit 'echt' donker.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:22

Yero

Reviewer
quote:
Haas_nl schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:28:
[..]
Mijn pogingen die mislukt zijn was op vakantie in (west)amerika ik heb in deathvalley en yosemity park poging gedaan, dit zijn een van de minst licht vervuilde plaatsen op aarde.
[afbeelding]Falling star by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Foto hierboven was de beste die gelukt was, als ik de sluitertijd langer maakte kreeg ik streepjes ipv sterren. En ISO waarde omhoog kreeg ik ruis ipv sterren.
Zoals je ziet geen melkweg, terwijl ik met blote oog wel duidelijk zag dat de melkweg daar zat.
Volgend jaar ga trouwens naar australie op vakantie dus dan heb ik weer een kans!!
[..]
Ik zie dat de foto op iso 160 gemaakt is. Dat is echt veeeeeeel te laag. Je vangt dan veel te weinig licht voor 15 seconden sluitertijd bij f/3.5. Heb je wel hogere standen geprobeerd als iso 800, 1600 en 3200? Tuurlijk, je krijg meer ruis, maar met slimme ruisreductie kun je vaak een heel eind komen. De G7 zou best op hogere iso's gebruikt kunnen worden.

Puur ter info, deze twee foto's heb ik een maand geleden in m'n achtertuin gemaakt. Puur om aan te geven dat je echt hoge iso waarden of een extreem lichtsterke lens moet gebruiken. Of een tracker die de beweging van de aarde compenseert. Lager dan iso 1000 ga ik eigenlijk nooit.

Foto 1: 20 seconden en iso 1000 (16mm f4, fullframe)

Foto 2: 40 seconden en iso 2500 (16mm f4, fullframe, 40% crop + gekanteld)

Yero wijzigde deze reactie 23-09-2015 09:42 (25%)

• Sluw
Iso 160 is inderdaad wel wat aan de lage kant :+ op naar de Veluwe om eens op een wat hogere iso te schieten ;)

Edit: Samyang 12mm review specifiek voor astrofotografie.

Sluw wijzigde deze reactie 23-09-2015 10:09 (44%)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Let ook op dat niet iedere lens geschikt is voor dit soort dingen en dus mogelijk niet de scherpste resultaten haalt. Zo doet de Canon 24mm f/1.4L het erg slecht terwijl de Samyang 24mm f/1.4 daar weer erg goed in is. Veel reviews behandelen ook de coma die een lens heeft, dit bepaald voor een groot deel de kwaliteit die je zal krijgen voor sterrenhemels.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:58
Bekijk ook deze site eens:
http://www.lonelyspeck.com

Veel reviews, tips etc. Volledig gefocust op astro fotografie.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
(jarig!)
En dan is het nog handig om een bepaalde richting te kiezen toch? Iets als boogschutter begrijp ik na rondlezen?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Haas_nl
ISO 640 ziet er zo uit:
http://imgur.com/e6PeJiK (100% crop)
ISO 3200
http://imgur.com/9Q0Ha0E (100% crop)
Bij iso 3200 kan je nog denken he je ziet daar die wolken van de melkweg, maar die wolken zag ik ook als er bomen achter stonden, en is dus meer resultaat van de ruis filter... :(
De sterren zijn trouwens wel echt sterren.

Haas_nl wijzigde deze reactie 23-09-2015 18:30 (10%)

Ruisfilter? Gebruik je geen RAW dan?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• Haas_nl
Ruisfilter van lightroom... dus orgineel ziet er helemaal niet uit :(

• Haas_nl
Even kleine bumb kwam dit tegen op internet:
YouTube: Weekend Project: Perfect Astrophotography
Ziet er wel gaaf uit!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True