• Yaron-l
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-12 11:27
Hallo mede tweakers,

Vandaag viel mij iets vreemd op, ik zag namelijk dat mijn videokaart niet goed functioneerde.
Er zitten namelijk 2 fans op deze videokaart waarvan er maar 1 goed werkt.
De andere functioneerd niet of met MSI afterburner werkt hij maar gaat hij niet harder als 80 %.

De temparatuur is wel gewoon goed (30 graden).
Ik heb 2 filmpjes gemaakt waar je het probleem duidelijk kunt zien.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Systeem:
  • GPU | gtx 660 ti MSI n660Ti pe 2GD5
  • Moederbord | Gigabyte GA-990XA
  • CPU | AMD FX-6200 Black Edition
  • PCU | Recom RC-PROE-A600 * 600 watt

En filmpje 2 is te zien hoe hij hapert.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-12 17:24

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je al eens gekeken of je de fan makkelijk met de hand rond kan draaien? Als de ene fan een stuk soepeler is dan de andere dan kan je ervan uitgaan dat de lagers kapot zijn van de niet werkende fan. Het kan ook zijn dat hij aanloopt.

Indien de ene dus niet soepel meer loopt dan wordt dat een RMA indien je nog garantie hebt en anders zelf een nieuwe aftermarket koeler erop zetten.
Als je gewoon tevreden bent met de temperatuur dan kan je het ook gewoon lekker laten, het is een midend kaart en de koeling ziet er meer dan voldoende uit.

Het kan ook zijn als hij wel goed loopt dat er in de bios van de kaart een speciaal profiel is voor die fan?

• Yaron-l
De fan kan ik gemakkelijk rond draaien. De temp blijft gewoon goed, ook onder stress. Ook heb ik de bios compleet gereset maar zonder resultaat.

En in de bios zijn geen profielen te vinden.

Is het misschien mogelijk om er een ander koelblok op te zetten, zoals watercooling?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-12 17:24

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als hij gewoon goed koel blijft dan is er toch weinig aan de hand?

Ik zou er in ieder geval geen waterkoeling op gaan zetten (is ook duur), het is een midend kaart en gebruikt weinig. Ik zou pas naar waterkoeling gaan kijken voor kaarten zoals de GTX780(Ti)/290(x) en sneller.
Indien je denkt aan waterkoeling dan zou ik je gpu gewoon een upgrade geven omdat je dan meer winst hebt.

Je kan er indien je echt denkt dat het nodig is inderdaad er gewoon andere koeling op zetten.

Met bios bedoelde ik overigens de bios van je videokaart niet je moederbord.

• Yaron-l
Wel dan moet ik het gewoon accepteren. Bij het gamen gaat de 2e fan ook gewoon draaien, alleen wat langzamer.

In ieder geval bedankt voor de moeite