Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 26-11 18:48

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel zit ik in een afrondende fase van de opleiding elektrotechniek op bachelorniveau, straks ga ik doorstuderen voor mijn master. :)

Nu twijfel ik nog een beetje welke master ik volgend jaar ga doen, maar ik heb ook de gedachte in mijn hoofd om bij de defensie te gaan. Werken bij de landmacht lijkt me heel leuk, bij de marine ligt het voor de hand aangezien ik aantoonbare ervaring heb met radartechniek die gebruikt wordt door de marine. :)

Wat me vooral aanspreekt aan defensie is dat ik niet de hele dag op kantoor zou willen zitten straks, en dat het me ook wel goed lijkt voor me om eens een wat hardere wereld mee te krijgen en een aantal jaar defensie lijkt me een goede gezonde ervaring voor de rest van mijn leven. (discipline enzo) Verder denk ik wel geschikt te zijn om bij defensie te werken qua gezondheid en karakter, dus dat is het probleem niet. 8)

Ik open dit topic om te vragen naar eventuele ervaringen van andere mensen uit de defensie. Hoe staat een aantal jaar (10 ofzo) defensiewerk op je CV en hoe hebben jullie het ervaren?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
waarom niet in de jachtbouw werken?

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:42
Waarom wel? Dat lijkt me een compleet andere richting dan waar TS heen wil. Enige overeenkomst is dat boten een rol spelen.

@TS, kan niet met ervaringen helpen, maar wat verwacht je bij defensie te gaan doen? Er zijn (ook bij de marine) een hoop kantoorbanen waar je prima met je opleiding naar binnen kan, maar dat lijkt dus niet jouw doel. Wil je officier worden op een schip? Of wat anders?

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
er is zoveel mogelijk met elektrotechniek binnen de jachtbouw. Hier komen zoveel systemen samen, en wordt ook veel gepionierd.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:32

-tom-562

Oliesjeik

Tja, waarom dan specifiek jachtbouw? Electronica komt ook samen in de machinebouw, automotive en high-tech industrie :z

Voor de TS, er zijn volgens mij zat voorlichtingsdagen van Defensie, mss daar eens naartoe gaan?

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Barrybobslee
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:33
Techbase bezoeken een idee? Zit in het RDM terrein in Rotterdam. Zijn alleen nog maar kaarten(gratis) beschikbaar voor morgen...

• CrystalViriS
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:26
Ik werk momenteel aan een project voor en met defensie. (Zijn niet mijn baas). Wat ik veel begrijp/hoor hier is dat hier bij de luchtmacht mensen niet heel goed verdienen. Gezien wat ze allemaal moeten doen. Hier liggen zelfs al stakingspamfletten klaar... Wat ook is is dat je niet snel weer iets anderd kunt gaan doen. Omdat ze schijnbaar zeer weinig waarde hechten aan defensie op het c.v. eenmaal bij defensie zit je er vaak "vast" om die reden. En niet iedereen heeft evenveel doorgroeimogelijkheden.

• Twiekerr
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07-08-2018
Je moet waarschijnlijk wel een aantal dingen beseffen. Aangezien je nu bezig bent met je Bachelor, en waarschijnlijk voor een Master gaat, ga je daarna waarschijnlijk voor een officiersfunctie. Dat wil in praktijk zeer waarschijnlijk zeggen dat je in feite echt richting management gaat. Ja, je gaat inderdaad een militaire basistraining krijgen, inclusief discipline-, kracht-, en uithoudingvermogen oefeningen. Nee, dat wil niet zomaar zeggen dat je SpecOps style de strijd gaat winnen door onder vijandig vuur nog even snel een radarsysteem in elkaar te zetten. In feite zal het meer een kwestie zijn van alle protocollen - en dat zijn er veel binnen Defensie - volgen, zodat de techniek goed blijft werken. Aangezien er maar een beperkt budget voor oefeningen/acties is, zullen veel systemen ook niet zo heel erg veel actie zien.

Verder: je moet beseffen dat wat je her en der op vliegshows, reclames, posters en andere reclameuitingen ziet, een nogal geromantiseerd beeld is. In praktijk is de krijgsmacht momenteel erg sober, verdient het weinig, maar vragen ze in feite wel of je bereid bent om de ultieme prijs te betalen. Daar staat - in my humble opinion - ook nog eens tegenover, dat ze niet altijd even goed zijn op het goed van "goed werkgeversschap"; zie bijv. de tekorte op materiaal, maar bijv. ook de afhandeling van schade door de Chroom-6 verf.

Hou ook rekening met het punt dat Defensie tegenwoordig niet standaard meer een baan voor het leven is. Als je nu in dienst gaat, krijg je een contract tot (ongeveer) je 35ste. Daarna word je in feite te oud (lees: ingehaald door een meute jonge - en goedkope - honden, die hetzelfde werk kunnen doen, maar minder kosten). Dat betekent in praktijk dus dat je waarschijnlijk na je 35ste op zoek moet naar een andere baan. Als je vervolgens in het burgerleven gaat solliciteren, krijg je bij veel banen op niveau de vraag: "Ok..leuk...je bent gedisciplineerd...maar weet jij wel waar een bedrijf echt om draait?"

Ik wil je initiatief absoluut niet afzeiken, ik vind het zelfs geweldig. Ik denk wel dat het belangrijk is om nuchter er over te denken.

• Waarnemer
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-11 10:56
"goed werkgeversschap", "verdiensten"... tja het zal allemaal wel, maar er is maar één werkgever in dit land die de verscheidenheid aanbied van al die systemen en dat is defensie. Zelf zou ik kiezen voor de Marine. Als Officier Electrotechniek heb je dan behoudens de locatie (hoewel.. dat niet zo uitmaakt want op zee is je werkplek altijd evenver van je bed en bord als elke andere dag op zee :) ) een baan in de electrotechniek en wordt je behoudens wat zeetechnische zaken (brandweerman, meerrol, zeerol, verlaatrol..whatever-rol) niet zo heel veel gestoord in je electrotechnische vak.
Daarnaast spreekt een toekomstige buiten defensie werkgever het iets meer (of veel meer) aan dat je bij de vloot vandaan komt..

Uniform staat ook leuker. :) Komt tot iets meer aandacht van de leuke meisjes. (weet ik dan weer.. )

Overigens kun je dat "eigen bedrijf starten" als in je profielbeschrijving wel even schrappen dan....

• Twiekerr
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07-08-2018
@Waarnemer: ik snap inderdaad wel wat jij er zo leuk aan vindt, maar toch...baren mijn punten (idd, goed werkgeversschap, etc) jou dan geen zorgen?

• maniak
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 10:49
Nog niet zo lang geleden een sollicitatie gehad welke erg positief verliep maar uiteindelijk stuk liep op het inkomen. Daarin is defensie erg star en zitten ze ver onder de markt. Er was geen ruimte om mij te betalen wat ik wilde en dan zat ik zelf al onder de marktnorm.

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 26-11 18:48

epic_gram

undercover moderator

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Er is wel het een en ander duidelijk geworden, ik was met name geinterresseerd in het langere termein. Ik ga niet de rest van mijn leven bij defensie werken, dus als dat idd slecht op mijn cv staat waardoor ik er een soort vast kom te zitten op mijn functie houdt het denk ik al op... een paar jaar is leuk maar die kan ik dan nuttiger besteden lijkt me. :)

Salaris boeit me dan weer minder. Het is algemeen bekend dat overheidswerk minder opbrengt dan het bedrijfsleven. Maar de cv en toekomstperspectieven zijn belangrijke negatieve punten. :)

Bedankt voor jullie reacties so far :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• johncheese002
  • Registratie: december 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Bachelor? Gewoon lekker de POTOM in, officier der mariniers worden.
Je gaat toch in dienst om wat vd wereld te zien, jezelf te testen en het avontuur aan te gaan?
Je leert niet alleen maar schieten :') maar ook je soft-skills worden daar ontwikkeld en bij de baas krijg je betaald voor zaken, waar anderen grof voor moeten betalen in de burger-maatschappij (skieën, schieten, duiken, klimmen, para-springen, berg/wintertraining ga zo maar door.)

Tenzij je het lichaam van een sperzieboon hebt en/of een bril, zou ik het zeker overwegen- je soldeerbout kun je later ook wel oppakken denk ik?

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

• Hokkie
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18:43

Hokkie

Hello

Defensie hoeft helemaal niet slecht op je cv te staan, sterker nog, vaak juist positief. Vaak zijn militairen meer dan loyaal, gedisciplineerd, kunnen leiding geven en ontvangen, minder vaak ziek dan burgers.

Ik ben 6 jaar beroeps geweest heb heb nu een mooie baan buiten Defensie waar ik ook nog eens een fatsoenlijke boterham verdien. Reden dat ze mij hebben aangenomen? Juist.

Qua werken bij Defensie? Mooiste tijd van mijn leven!

 MacBook Pro 2017 15inch TouchBar  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone Xs || Denon X3600h + mono || Dynaudio Evoke || REL T/9i || Omega Seamaster || Philips HUE || Synology DS716+

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True