Toon posts:

OCZ SSD hangt regelmatig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb in mijn systeem 4 HDD's:

1x Corsair Force GT 120GB (SSD) - OS
2x WD 2TB Black (in RAID1) - Data
1x OCZ Vertex 2 120GB (SSD) - Games

Die laatste blijft sinds zaterdag hangen.
Kan er nog wel bij, maar bij IO genereerd het eventlog de volgende melding:

Log Name: System
Source: iaStorA
Date: 21-9-2015 20:25:36
Event ID: 129
Task Category: None
Level: Warning
Keywords: Classic
User: N/A
Computer: PC
Description:
Reset to device, \Device\RaidPort0, was issued.

Heb al gekeken voor:
Firmware update SSD, is er niet
Nieuwe Intel RST drivers, geen succes
Rollback van Intel Management Engine Components naar 11.0.0.1158, geen succes
CrystalDiskIfo, geeft 100% OK aan.

Wat is er zaterdag veranderd? updates van:
Realtek audio driver 6.0.1.7592
Intel Management Engine Components 11.0.0.1162
Gevonden via: http://nl.msi.com/support...TE.html#down-driver&Win10 64

SSD is op dit moment niet echt bruikbaar, lekker stukje flightsimmen met elke paar seconden een hangende disks omdat er scenery geladen moet worden, werkt niet echt. ;)
Is deze schijf (weet dat het een oudje is en niet de meest beste reputatie heeft) nou kaduuk? Of is dit een driver issue?

• aaronno1998
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-01 13:52
Haal je in een HDtune benchmark wel de MB's die je SSD hoort te halen?

Verwijderd

Topicstarter
HDtune read tests:

OCZ Vertex 2 - 120GB:
min: 114.3 MB/s
max: 216.6 MB/s
av: 141.7 MB/s
accesstime: 0.235 ms
Burst: 130.6 MB/s

Ter vergelijking (al lijkt het me ook wat traag?):
Corsair Force GT - 120GB:
min: 173.6 MB/s
max: 384.6 MB/s
av: 277.7 MB/s
accesstime: 0.177ms
Burst: 337.6 MB/s

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Reset to device, \Device\RaidPort0, was issued.
Dit is een melding van de raid0 poort oftewel een van je twee WD schijven. Raid1 betekend dat het schijf 2(op poort1) een kloon is van de andere schijf1 (op poort 0).

Het kan voorkomen dat bij intensief schrijven op raid er een event zal worden aangeroepen in de vorm van een I/O melding. Het feit dat het een melding is hoeft geen aanleiding te zijn tot actie. Ik weet alleen niet zeker of dat bij jou het geval is. Om zeker te zijn kun je een integriteitscheck van je raid1 configuratie uitvoeren.

Soms heeft westerndigital voor zijn schijven ook firmware. Check dat ook en maak voordat je firmware update uitvoert extra backup maken van belangrijke data op je raid met bijvoorbeeld acronis true image (betaald) of synctoy (gratis).

Een algemene chkdsk scan via command-line kan ook geen kwaad.

edits: typo's en wat dingen nader uitgelegd

[ Voor 56% gewijzigd door donderdraak op 21-09-2015 21:11 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Vertex 2 gingen die niet allemaal defect? Vroeger tenminste, zoek daar eens op.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21
Beide ssd's zijn in mijn ogen veel te traag.

Wat is je opstelling ?
Welke poorten hangen de schijven.

Het lijkt erop dat iastora (intel drivers) een reset uitvoert op een schijf.
Kan zijn dat de raid niet meer lekker is na de driver update.

En laat eens de SMART waarden zien van de schijven.

[ Voor 9% gewijzigd door SpiriTNL op 21-09-2015 21:16 ]

Verwijderd

OCZ SSDs zijn inherent onbetrouwbaar en kunnen problemen geven als hangende applicaties, blauwe schermen, bootproblemen en ander gezeik, voortkomende uit corruptie die deze onbeschermde SSDs met instabiele firmware op grote schaal veroorzaakt. Helaas, maar je hebt een verkeerde aankoop gedaan in het verleden. Dat had je kunnen weten omdat overal wordt gewaarschuwd voor OCZ.

Verwijderd

Topicstarter
SpiriTNL schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:14:
Beide ssd's zijn in mijn ogen veel te traag.

Wat is je opstelling ?
Welke poorten hangen de schijven.

Het lijkt erop dat iastora (intel drivers) een reset uitvoert op een schijf.
Kan zijn dat de raid niet meer lekker is na de driver update.

En laat eens de SMART waarden zien van de schijven.
Mijn opstelling is:
Intel Core i7 6700K | MSI Z710A PC Mate | 16GB DDR4 | MSI GTX 970 4GB
De controller staat ingesteld op RAID.

Corsair zit op SATA_1
OCZ zit op SATA_2
De RAID1-set zit op SATA_3 & 4
BD-R zit op SATA_5
BD-RW zit op SATA_6

Manual van het bord: http://nl.msi.com/support/mb/Z170A-PC-MATE.html#down-manual

De RAID opstelling werkt zonder problemen. Ook die schijven hebben geen enkel issue.
Ik kan zonder problemen reproduceren dat zodra ik in Windows Explorer de OCZ schijf dubbelklik deze blijft hangen en de genoemde melding in het eventlog verschijnt. Bij het openen/browsen op andere disks gebeurd dit niet. Het is dus 100% de OCZ schijf.

Dat de OCZ schijven een slechte reputatie hebben, zoals ik aangeef in de TS, ben ik me van bewust.
Vind het alleen vreemd dat het bokken van deze schijf samenvalt met het updaten van een driver.
Kan uiteraard toeval zijn, maar ik sluit liever zaken uit voordat ik kosten maak voor een nieuwe SSD.

Smart waardes:

Corsair

OCZ

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 22:01:
OCZ SSDs zijn inherent onbetrouwbaar...
Gaat dat ook nog op voor recentere modellen?

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21
Opstelling is ok, niets op aan te merken.

Schijven zien er in de SMART goed uit.

Ik denk toch dat het probleem dan gezocht moet worden in de SSD zelf.
Dus waarschijnlijk is je OCZ schijf niet meer 100%

Probeer hem eens leeg te maken en na een format opnieuw te gebruiken.

Zelf heb ik vroeger ook een Vertex 2 schijf gehad en die deed het zonder problemen.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01 14:43
Ik heb dezelfde OCZ SSD gehad en die er om dezelfde reden uitgehaald: de troep onder de SSD's.
Ik heb nu Samsungs en alles loopt als een zonnetje.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de OCZ nu via een USB 3.0 SATA convertor aangesloten.
Werkt prima! Geen hickups o.i.d. meer, kopieren van data gaat snel.
Mogelijk dan toch iets anders aan de hand...? Iemand een idee?
Driver lijkt me vreemd, want dan zouden de andere HDD's er toch ook last van moeten hebben?

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:52
Eventueel wisselen van sata kabels?

Verwijderd

Topicstarter
Kabel vervangen, andere SATA poort. Issue blijft bestaan.
Nog geprobeerd met een boot CD (Linux), geen issue daarin. Disk blijft prima te benaderen.
Zou bijna een re-install van Windows 10 overwegen...

-edit-
Nou schiet mij maar lek...
Bios config gereset naar defaults en alles opnieuw ingesteld, weg melding en weer werken zoals voorheen.
Waarom dan alleen de OCZ een issue had...?
It lives to fight an other day. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 10:32 ]

Verwijderd

Waarom dan alleen de OCZ een issue had...?
It lives to fight an other day. ;)
Het antwoord op die vraag heb je al gekregen in deze draad.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:27
Aaah de vertex 2, die ik 4x RMA gestuurd heb en alle 4 binnen maanden dezelfde kuren vertoonde. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Jouw RMA wordt ook gewoon naar een andere klant gestuurd, en jij krijgt de RMA'ed schijf weer door van een andere klant. En klanten maar positief over de goede en snelle RMA afwikkeling van OCZ! Wat een joke...

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:27
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:47:
Jouw RMA wordt ook gewoon naar een andere klant gestuurd, en jij krijgt de RMA'ed schijf weer door van een andere klant. En klanten maar positief over de goede en snelle RMA afwikkeling van OCZ! Wat een joke...
Aangezien hij telkens 0 bedrijfsuren had wordt er op zijn minst iets geflashed. Het is dus niet gewoon doorsturen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

De SMART wordt uiteraard gereset - evenals de mapping tables. Dat is het bedrijf natuurlijk verplicht omdat anders user data in handen van andere gebruikers kan komen. Anders zou het bedrijf in juridische problemen kunnen komen. Volgens een voormalig OCZ-medewerker zou 9 van de 10 SSDs op deze manier verwerkt worden; slechts 10% heeft een echt defect, de 90% heeft een softwarematig defect. Dat is het gevolg van slecht ontwerp, het is niet alsof er fysiek iets mis is met zo'n SSD.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-01 17:11
CiPHER overtuig je niet, don't even try ;)

Verwijderd

Ach, jullie mogen het proberen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ben dan wel benieuwd naar wat volgens jou de beste SSD koop vandaag de dag is. ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:49:
Ben dan wel benieuwd naar wat volgens jou de beste SSD koop vandaag de dag is. ;)
:? Heb je wel eens naar de linkjes gekeken die in zijn signature staan?

Verwijderd

Nouja mijn SSD BBG is ietwat gedateerd. :P

Maar eigenlijk niet zoveel veranderd. De Crucial MX100 was de beste allround consumenten SSD, en nu is dat de opvolger: de Crucial MX200. De MX200 256GB versie (niet de grotere versies) heeft nog een extra leuke feature: DWA, waardoor je deze SSD als SLC SSD kunt gebruiken. Absoluut toffe SSD en veel meer je geld waard dan andere SSDs naar mijn mening.

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 19:57:
Nouja mijn SSD BBG is ietwat gedateerd. :P

Maar eigenlijk niet zoveel veranderd. De Crucial MX100 was de beste allround consumenten SSD, en nu is dat de opvolger: de Crucial MX200. De MX200 256GB versie (niet de grotere versies) heeft nog een extra leuke feature: DWA, waardoor je deze SSD als SLC SSD kunt gebruiken. Absoluut toffe SSD en veel meer je geld waard dan andere SSDs naar mijn mening.
Sorry dat ik deze thread kaap, maar is er dan zoveel verschil met bvb. de Samsung 850 EVO?
Ik heb namelijk lang getwijfeld of ik een 3de zou kopen (heb er 1 in mijn notebook, 1 in mijn main PC, en sinds gisteren één in mijn secundaire pc), of eens een andere uit te proberen. Maar omdat ik eigenlijk heel tevreden was van de Samsungs (ook van de prijs) heb ik er nog maar 1 gekocht...
Ben ik te impulsief geweest?

Verwijderd

Nee de Samsungs zijn zeker geen slechte SSDs, met uitzondering van de 840 serie dan. Maar het is wel overpriced. Je krijgt voor dezelfde prijs van een MLC SSD namelijk een TLC SSD. Bovendien met minder beveiligingen; om kosten te besparen gebruikt Samsung een softwarematige bescherming (journalled mapping tables) ipv een hardwarematige bescherming (power-safe capacitors) zoals de Crucial M-series en MX-series wel bieden. Dus de SSD is goedkoper te produceren, maar dat prijsverschil steekt Samsung in zijn eigen zak, zoals OCZ ook zovaak heeft gedaan met overgang naar 34nm NAND en nog meer van dat soort geinigheden. Dus ik vind de Samsung overpriced, hij zou 30% goedkoper moeten zijn dan de Crucial MX200.

Vroeger ten tijde van de Samsung 830 was Samsung wel even goedkoop als Crucial. Toen met 830 Pro ging Samsung het geaccepteerde prijsniveau van SSDs omhoog halen. Een tijdje was Crucial goedkoper, totdat ook zij de prijs omhoog deden. Nu zitten we met een oligopolie waar slechts een paar grote jongens de dienst uitmaken: Samsung, Micron (Crucial) die ook samenwerkt met Intel (IMFT) en dan heb je nog een middenspeler - Sandforce - en daarnaast het kleine grut zoals JMicron-Toshiba/Silicon Motion/Phison en dergelijke SSDs raad ik met klem af.

Dus het is niet zo dat je met Samsung 850 EVO ofzoiets een slechte koop hebt gedaan. Het is een prima SSD. Alleen voor wat je krijgt vind ik de prijs te hoog. De prijs/kwaliteit-verhouding is niet zo best, en ik vind het ook minder sympathiek dat Samsung ermee weg komt om zoveel marge op te strijken. Dan vind ik Crucial (Micron) veel sympathieker omdat die een eerlijk product met goede features voor een eerlijke prijs aanbieden. Bovendien de enige consumenten SSD die hardwarematige beveiliging aanbiedt, Intel uitgezonderd dan.
Pagina: 1