Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-07 22:15
Beste Tweakers

Daar mijn 4 jaar oude HP Pavilion dv7-6130sb te traag begint te worden (en al zeker na de overstap op een volledig SSD-desktop) is het tijd om een kleine upgrade door te voeren.

Onlangs heb ik een 850 EVO van Samsung gekocht om in mijn laptop te plaatsen (er is plaats voor twee harde schijven), maar de kabel die ik nodig heb, kost al snel €25-30 retail (Alishop €5 - maar ik heb daar geen ervaring mee), vandaar dat ik eerder overstap op een enkele harde schijf.

Nu is de vraag: hoe kan ik mijn Windows 7-licentie overdragen naar de nieuwe schijf? Hoe zit het in z'n werk met de drivers? Voor mijn desktop weet ik dat Samsung een enorm handige tool heeft om alles over te zetten, maar hoe kan ik dit zo efficiënt mogelijk doen? Windows 7 kan ik via mijn laptop eventueel wel op DVD's plaatsen, maar dan zit ik nog met het probleem van de drivers.

Wat zijn jullie ervaringen in mijn geval?

Alvast van harte bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zorg dat je goed voorbereid bent voordat je begint.
Je kunt bij Microsoft een installatie downloaden met je licentiecode. Bij mij werkte dat dus NIET omdat een OEM versie meegeleverd is met de computer. Je moet dus een windowsinstallatie opscharrelen.

Drivers kan niet zo moeilijk zijn. Ik zou alle nieuwste Samsung drivers even downloaden en op usb-stick zetten.

Daarna met een verse Windowsinstallatie beginnen. Het is even een tijdrovend klusje maar zeker de moeite waard.

Wat voor kabel je op doelt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:40

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

kabel: http://www.ebay.co.uk/itm...D-2nd-HDD-a-/331145067327

Anders een usb-sata adapter gebruiken. Iets duurder.

HDD naar SSDD clonen mbv Macrium Reflect. Daarna disken swappen. Klaar.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRV
ElMacaroni schreef op maandag 21 september 2015 @ 22:06:
kabel: http://www.ebay.co.uk/itm...D-2nd-HDD-a-/331145067327

Anders een usb-sata adapter gebruiken. Iets duurder.

HDD naar SSDD clonen mbv Macrium Reflect. Daarna disken swappen. Klaar.
Het is idd zo'n kabel.

Ergens lijkt het mij wel de meest handige manier van werken, kabel + SSD toevoegen, OS op de SSD klonen via Samsung Magician (geloof ik) en alles van programma's uitvoeren via SSD, data gewoon op HDD.

Van zodra dat allemaal in orde is, Windows 10 op de SSD kleven en klaar!

Zijn er anders zaken waar ik op moet letten?
EDIT: komen de drivers ook gewoon mee via de Samsung cloning tool?

[ Voor 4% gewijzigd door RRV op 21-09-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-07 12:56
nokiaan958GB schreef op maandag 21 september 2015 @ 22:00:
Zorg dat je goed voorbereid bent voordat je begint.
Je kunt bij Microsoft een installatie downloaden met je licentiecode. Bij mij werkte dat dus NIET omdat een OEM versie meegeleverd is met de computer. Je moet dus een windowsinstallatie opscharrelen.

Drivers kan niet zo moeilijk zijn. Ik zou alle nieuwste Samsung drivers even downloaden en op usb-stick zetten.

Daarna met een verse Windowsinstallatie beginnen. Het is even een tijdrovend klusje maar zeker de moeite waard.

Wat voor kabel je op doelt weet ik niet.
Ik ben jou uitspraak al vaker tegen gekomen en snap niet hoe je er bij komt dat het met oem versies niet zo werken.

Vandaar ook mijn uitspraak die ik ook in een ander topic riep:

quote:
Sulaine schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 17:35:
Volgens mij kan je geen sony oem windows key gebruiken voor normale installatie. De key is alleen voor een Sony oem installatie.
Of is dit inmiddels veranderd?

Volgens mij is dat nog nooit geweest, alle laptop die ik opnieuw heb geïnstalleerd werken allemaal vlekkeloos met de oem-key die op de sticker stond, en met elk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Basement schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 00:29:
[...]

Ik ben jou uitspraak al vaker tegen gekomen en snap niet hoe je er bij komt dat het met oem versies niet zo werken.
Goed lezen aub.
Ik schreef dat je de installatiebestanden niet op de Windows website kunt downloaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:51

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Basement
Met alleen een plaatje en verder geen info, word het wel lastig reageren.

Om maar even ontopic te blijven, de ts zou een verse installtie kunnen doen op zijn ssd, door het serienummer van zijn windows installitie op inderstaande site in te vullen, en zo de installatie media te kunnen downloaden.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7

[ Voor 34% gewijzigd door Basement op 23-09-2015 11:10 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:51
Basement schreef op woensdag 23 september 2015 @ 11:07:
Met alleen een plaatje en verder geen info, word het wel lastig reageren.
Welke informatie zou je verder willen hebben? Ik had kunnen vermelden dat het Acer en Home Premium betreft, maar noodzakelijk is dat niet. Jij zegt dat je met een OEM-key op die site een ISO kunt downloaden, ik bewijs dat dit (minimaal deels) onwaar is. Mogelijk heb je met een HP-key meer geluk, maar ik betwijfel het :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat bedoel ik dus :P

Die melding had ik ook met een Windows 7 meegeleverd op een Dell EN Windows 8 meegeleverd met een Asus laptop |:(

• RRV
Inmiddels het ik geprobeerd om de OS e.d. over te zetten door middel van Samsung Data Migration, maar dit gaf de foutmelding dat Windows niet gevonden kon worden van zodra de SSD in de laptop ging. Ik zal het eens proberen volgens de link om Win7 te downloaden. Ik zit alleen nog in met de drivers.

Toch van harte bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:18
RRV schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:39:
Inmiddels het ik geprobeerd om de OS e.d. over te zetten door middel van Samsung Data Migration, maar dit gaf de foutmelding dat Windows niet gevonden kon worden van zodra de SSD in de laptop ging. Ik zal het eens proberen volgens de link om Win7 te downloaden. Ik zit alleen nog in met de drivers.

Wat je kan doen:
- Maak een kloon van je HDD op de SSD, ik heb hiervoor een goedkope externe USB HDD enclosure liggen waar ik de ssd in stop.(maak dus eigenlijk van de SSD een externe harde schijf.)
- Als de kloon klaar is, wissel de HD met de SSD, kijk of de boel opstart. Wil je dan nog een schone installatie, installeer dan alles opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
RRV schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:39:

Die kan je via google en of hp toch zelf wel vinden?

http://support.hp.com/nl-...054ICK0K8UDA0AQC11TA930O2
Pagina: 1