Veilige voltage VCCIO op Skylake

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verkade89
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-05 18:58
Hallo,

Ik heb pas een HTPC/servertje in elkaar gezet, dit ging niet helemaal zonder problemen. Namelijk de geheugen die ik had gekozen, was te snel (4x 2666Mhz) voor het board (MSI Z170 Krait Gaming). Alleen met 2 modules wilde hij opstarten. Door deze probleem, en aantal andere, heb ik besloten om de BIOS te updaten. Toen kon hij maar opstarten met 1 module. Moet niet gekker worden he?

Na veel zoeken en doen, ben ik aan de slag gegaan met VCCIO, en tja, hij boot nu met 4 geheugen modules. Of het stabiel loopt, is nog even de vraag. Maar ik heb mijn VCCIO verhoogd van 0.95V naar 1.10V, en vroeg me af, of dit kan voor 24/7 voor een skylake processor?

Zijn er verder nog andere dingen die ik zou kunnen doen om het stabiel te krijgen?
Ik zelf had al eerder geheugen op 2133Mhz gezet, verder stond VCCIO op auto toen, geloof ik. Maar dat werkte ook niet met 4 modules. Terwijl op de website van MSI toch staat dat 4x2133Mhz moet kunnen.

Of heb ik het weer dat ik een processor heb met een hele slechte IMC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Dat is dus niet te snel voor het bord, maar te 'snel' voor de geheugencontroller op je CPU. Je IMC is dus dramatisch of je hebt een te zware mount (te strak aangedraaide koeler) Dit geeft ook wel eens problemen. Doe eerst eens een remount, en als dat niet helpt kan je probleemloos je aangegeven oplossing gebruiken. Mocht je er niet tevreden mee zijn, kan je eventueel een RMA indienen bij Intel. Duidelijk aangeven wat er aan de hand is, Intel stuurt je vaak gewoon een andere chip op.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verkade89
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-05 18:58
Bedankt voor je reactie.
Morgen ga ik de kast weer in, om andere kabels te gebruiken voor voornamelijk de SATA. Ik doe dan ook wel een remount. Ik denk niet dat het de koeler is die te zwaar aangedraaid is, ik heb een Noctua CPU Cooler. De systeem die hun gebruiken is ideaal en door middel van vering word de heatsink op de CPU gehouden zonder al te veel druk op het bord of processor. Verder staat het bord plat, waardoor de CPU cooler dus gewoon staat. Ipv staat te trekken en doen op de CPU/bord. En het is een kleine CPU cooler (D9L als ik het goed heb).

Maar ik las ook dat het pinnetjes kunnen zijn, of de processor net verkeerd op de pinnen liggen. Ik vond hem namelijk vrij los in de socket liggen. Dus ik ga dat zeker even allemaal nakijken.

Wat betreft 'te snel voor het bord', tja... op MSI website staan allerlei geheugen modules die compatible zijn met mijn bord, en zo word er gezegd dat je maar 2 geheugen modules kunt gebruiken wanneer het sneller is dan 2400Mhz. Ook de standard VCCIO is bij het bord 0.95V. Terwijl ik overklok video van Linus heb gezien, hij heeft een bord waar de standard 0.975V is. Dus er zit wel een verschil in per bord blijkbaar.

Als 1.10V geen harm kan doen op de processor, voor de komende 5 jaar of zo, dan vind ik het best. Maar het is natuurlijk ook nog de vraag of hij nu wel stabiel is, dat heb ik nog niet getest. Als ik nog hoger moet gaan voordat het stabiel is, dan gaat ie waarschijnlijk terug. Het is alleen zo lastig, wat als ze daar testen dat het niet het processor is... toch mijn bord, of geheugen? CPU en bord zou ik kunnen opsturen, maar geheugen heb ik ergens anders vandaan. Scheelde mij toch 30-40 euro.

Nouja, ik ga morgen flink wat dingen testen. Vandaag meer bezig geweest met Windows 10, met een ander probleempje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Dit staat in een document van asus:
VCCIO and System Agent Voltage

VCCIO/System Agent voltage are both important for memory clocking. 1.25V for system agent and

1.20V for VCCIO should be enough to achieve 4 DIMM stability at DDR4-3200. The maximum we

have used in-house is 1.30V system agent and 1.25V for VCCIO – higher does not appear to help

most CPU samples. As with all signal related voltages, in some cases higher voltages can be less

stable than lower.

https://drive.google.com/...XBnOXRWeVlHcHM/view?pli=1

Maar 4x 2133 Mhz zou zonder tweaks moeten werken

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Dat zijn de betere posts hier brid! Lijkt mij voldoende informatie voor de te om z'n reepjes stabiel te krijgen. Dit mag ook wel in het 1151 topic.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'