Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Processor voor Macbook Air

Pagina: 1
Acties:

• Latte
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-03 17:50
Is een i7 processor overkill voor een Macbook Air 13"?
Graag wil ik voor deze processor kiezen omdat ik waarschijnlijk (1 of 2) grafische programma's erop wil draaien. Voor de rest wil ik de laptop voornamelijk gebruiken voor Office programma's. Het betreft een laptop voor school maar zal hem ook thuis kunnen gebruiken.
De laatste tijd heb ik de twijfel tussen de 11 inch en 13 inch variant omdat ik het graag zo compact mogelijk wil hebben. Ik heb zowel de 11" als de 13" een aantal keer gespot en de 11" zal nog handzamer zijn dan de 13", zeker ook omdat de 11" korter is.
Ik heb van anderen begrepen dat je niet blij schijnt te worden van Photoshop op een 11" scherm maar ik ben bereid het toch te proberen. (Anders valt hij nog te koppelen aan het scherm wat ik nu heb.)
Aan een Macbook Pro 13" heb ik ook gedacht maar ik dacht dat voor lichte grafische bewerkingen een Macbook Air voldoende zou zijn, als er maar een goede processor en genoeg geheugen in zit.

Wat zijn jullie ervaringen met grafische programma's op een Macbook Air?

Wat ga je met je laptop doen?
Gebruik maken van het Office pakket om voornamelijk tekst te verwerken.
Werken met Adobe InDesign en Adobe Photoshop.

Wat is je budget?
Ongeveer € 1.200,- - € 1.400,-.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zou de laptop willen meenemen naar school. Hoe handzamer, hoe beter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn laatste keuze is nu gevallen op Apple. Voorheen heb ik ook gekeken naar laptops van Lenovo en de HP Spectre x360.
Een Surface Pro vind ik ook leuk om te zien maar is voor mij geen optie.

Verwijderd

Ik zou toch naar een 13'' i7 kijken, zeker omdat het allemaal ULV dualcores zijn en die zijn gewoon niet zo snel. Dan wil je toch het liefst het snelste pakken wat je kunt krijgen. Ik zou zelf, afhankelijk van hoe belangrijk het is dat hij handzaam is, stiekem toch voor een MBP gaan aangezien die toch wat capabeler zijn ( en veel betere schermen hebben.) Maar die afweging tussen horsepower en handzaamheid moet je zelf maken.

Kijk overigens ook eens naar de Dell XPS 13, die zou ik persoonlijk wel wat vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2015 18:41 ]

• Latte
Oke, nou het blijft nog even nadenken. Die extra kracht van de MBP spreekt me zeker wel aan en het zit voor de grafische programma's dan zeker wel goed.
Zal er veel verschil zijn als ik voor een i5 processor kies i.p.v. een i7, in de Macbook Pro?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 16:21
De meerwaarde van een i7 is volgens mij juist niet zo groot. Beter kun je je geld juist spenderen aan meer RAM en een grote SSD. Ik werk al jaren op een i5 uit een 2011 11" air en als die niet voldoet dan is de i7 ook niet voldoende. De prestatiewinst was toen maar 8 % ..

Oh ja, de 11" bevalt mij qua formaat echt perfect. Heb er zelfs 2 gekocht zowel de 2010 als 2011

[ Voor 15% gewijzigd door jantje112 op 21-09-2015 19:22 ]

• Latte
Begrijp ik het goed dat de i5 uit jouw 11" Air niet genoeg zou zijn om een grafisch programma te kunnen draaien?

[ Voor 8% gewijzigd door Latte op 21-09-2015 19:24 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Latte schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:24:
Begrijp ik het goed dat de i5 uit jouw 11" Air niet genoeg zou zijn om een grafisch programma te kunnen draaien?
Het kan wel, duurt alleen wat langer om bewerkingen te renderen.
De u-serie processoren zijn gemaakt voor zuinigheid (lange accuduur) niet voor de rauwe processorkracht.

Draait adobe software op een u-processor? Ja zeker
Verwacht alleen geen wereldse snelheid. Al hangt dit natuurlijk af van welke afbeeldingen je inlaadt. Een 400 * 400 pixels jpeg of een 40megapixel .raw maakt natuurlijk een behoorlijk verschil.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Latte
Kan ik van een Macbook Pro (2015) met een i5 wel die snelheid verwachten? Of krijg je de optimale snelheid echt pas bij een i7?
Mij lijkt een i5 voldoende in een Macbook Pro (omdat ik denk dat die laptop sowieso krachtig genoeg is) maar bij een Macbook Air ben ik juist geneigd om er een i7 in te doen.

@dbhuis
Bedankt voor de verwijzing naar de Dell XPS 13. Ik zie dat hij op het moment niet te koop is. Ik heb vernomen dat hij terugkomt met een betere processor, volgens mij.
Het is jammer dat ik hier en daar negatieve berichten heb gezien over deze Dell. Ook wel positieve berichten maar door de minder goede berichten ben ik niet overtuigd.

[ Voor 36% gewijzigd door Latte op 22-09-2015 17:20 ]

• thomasvant
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-10 08:59
Van wat ik heb meegekregen is dat de minimale perfomance boost van de i7 tov de i5 het geld niet waard is. De Pro versie is tov de Air wel zeker krachtiger, maar daar lever je weer wat batterijduur en het extra gewicht voor in. Vooral voor het beeldscherm en de GPU zou je naar de Pro moeten kijken en ook dan zou ik persoonlijk voor de i5 versie gaan. Bij de Pro kan je ook kiezen voor 16GB aan RAM, die optie heb je niet bij de Air. Je betaalt dan wel voor die luttele 8GB extra RAM een meerprijs van E250.

De Dell XPS 13 en Spectre x360 zou je eerder moeten vergelijken met een MacBook Air dan met de Pro. In de eerste drie zitten namelijk dezelfde soorten processoren en het maximale werkgeheugen is 8GB.

Conclusie: MacBook Pro is krachtiger en dus meer geschikt voor photoshop, maar is dan ook wat lomper, zwaarder en veel duurder dan de andere drie. Wil je geld besparen, kies dan voor de x360, wil je het krachtigste, ga dan voor de Pro. Gezien je budget zou ik persoonlijk kiezen tussen de Air en de XPS 13. Dan is het alleen nog maar een kwestie van kiezen tussen Windows en Mac, het beeldscherm en het wachten op beschikbaarheid.

• Latte
Wat het geheugen betreft, zou ik een externe harde schijf willen gebruiken wanneer ik voor een Macbook Air zou kiezen. Het is minder compact dan wanneer het geheugen intern zou zijn ingebouwd maar er zijn gelukkig ook compacte externe harde schijven.
De handzaamheid van de Air spreekt mij echt heel erg aan, ik neig dan ook het meest naar die kant toe op het moment. Een 13" Pro zou ideaal zijn maar die is inderdaad iets duurder en minder handzaam om dagelijks mee te nemen naar school.
Ik dacht juist minstens een i7 in een Air nodig te hebben wanneer ik gebruik zou willen maken van Adobe's grafische programma's. Ik vind het moeilijk te geloven dat het verschil klein is tussen een i5 en een i7 in een Air. Op YouTube vermelde iemand dat het bewerken van foto's op haar 13" Air iets langer duurde. Ze zou waarschijnlijk een i5 hebben en een andere persoon reageerde er al op dat het bewerken van foto's wellicht sneller zou gaan als ze voor een i7 gekozen zou hebben.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Grafisch werk op een Macbook Air doen is eigenlijk onmogelijk vanwege het TN-paneel wat in de Air zit. Voor grafisch werk wil je een scherm wat een soort van kleurecht is, dus komt de MBP meer in aanmerking.

Qua handzaamheid is er nauwelijks verschil tussen de MBA13 en MBP13, het scheelt 300 gram ofzo.

In de MBA zitten U processoren (staat voor ULV (Ultra Low Voltage) nauwelijks verschil tussen de i5 en i7. In de MBP zit een M processor en die zijn een stuk sneller dan U processoren.

[ Voor 28% gewijzigd door Ramon op 22-09-2015 22:56 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Latte
Zal een i5 processor voor mijn wensen krachtig genoeg zijn bij een 13" Macbook Pro?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Latte schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:08:
Zal een i5 processor voor mijn wensen krachtig genoeg zijn bij een 13" Macbook Pro?
Je hebt je wensen volgens mij nog niet duidelijk gemaakt?!
Als de enige wens is dat het opstart en je er mee aan de slag kunt, dan is een i5 zeker voldoende.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Latte
Mijn wensen heb ik beantwoord bij de eerste vraag in het begintopic.

"Wat ga je met je laptop doen?
Gebruik maken van het Office pakket om voornamelijk tekst te verwerken.
Werken met Adobe InDesign en Adobe Photoshop."

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zoals ik al aangaf bestaat er bij photoshop gebruik verschil tussen een 400px .gif of een 40megapixel .raw.
"Photoshop" is nogal vaag. Zodoende gaf ik aan dat je wensen niet helemaal duidelijk waren.

• Latte
Op zo'n manier.
Ik had niet in gedachte om in Photoshop 100 .jpg's tegelijk te openen. Het is eigenlijk meer Adobe InDesign wat ik zou willen gebruiken om een poster of flyer mee te maken. Photoshop wil ik gebruiken om lichte aanpassingen in te kunnen doen, ik denk met niet meer dan 3 foto's tegelijkertijd.
Pagina: 1