Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Recentelijk heb ik een aantal computeronderdelen besteld bij Azerty
waaronder een voeding. De voeding die ik heb aangeschaft is de Corsair
RM750. Ik ben erg te spreken over de voeding alleen er is een ding
waar ik niet uit kom.

Bij het opstarten van de computer maakt de voeding twee keer een
klikkend geluid. Dit is ook het geval bij het afsluiten van de
computer.

Ik heb even gekeken op de Corsair website of dit normaal was maar ik
heb nog niets kunnen vinden.

Iemand die me hierover wat meer kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand bekend met dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 20:19
30 minuten is niet lang. Geen haast.

Net besteld betekent garantie. Als je het als een probleem ziet, terugsturen en een nieuwe aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LongBowNL schreef op maandag 21 september 2015 @ 17:38:
30 minuten is niet lang. Geen haast.

Net besteld betekent garantie. Als je het als een probleem ziet, terugsturen en een nieuwe aanvragen.
Excuses voor het zo kort na het posten bumpen van de topic.

Ik heb de voeding inderdaad pas vier dagen. Op zich vind ik het geen probleem maar ik vraag me af of het niets schadelijks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is dat zo? Dus het is een normaal geluid? Want ik hoor de twee kliks alleen bij het opstarten en afsluiten, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ja dat is normaal en gebeurt idd altijd bij het afsluiten en opstarten. Een relais wordt bijvoorbeeld gebruikt om de NTC thermistor buiten circuit te zetten. De NTC thermistor is er voor om de aanloopstroom te beperken. De aanloopstroom bij zo'n voeding zit vaak tussen de 40 en 50 ampère, zonder NTC thermistor wordt de aanloopstroom veel hoger en kan de zekering in je meterkast eruit springen.

Nadeel van de NTC thermistor is dat die ook een beetje stroom neemt als de PC gewoon aanstaat terwijl de NTC thermistor dan niks meer doet. De NTC thermistor wordt immers alleen gebruikt in de eerste seconde bij het aanzetten. Daarom wordt die d.m.v. een relais buiten circuit gezet, zo neemt die geen stroom en zorgt dit voor een hoger rendement van de voeding.

Zet je de PC weer uit schakelt het relais weer terug en hoor je de klik opnieuw.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:05:
Ja dat is normaal en gebeurt idd altijd bij het afsluiten en opstarten. Een relais wordt bijvoorbeeld gebruikt om de NTC thermistor buiten circuit te zetten. De NTC thermistor is er voor om de aanloopstroom te beperken. De aanloopstroom bij zo'n voeding zit vaak tussen de 40 en 50 ampère, zonder NTC thermistor wordt de aanloopstroom veel hoger en kan de zekering in je meterkast eruit springen.

Nadeel van de NTC thermistor is dat die ook een beetje stroom neemt als de PC gewoon aanstaat terwijl de NTC thermistor dan niks meer doet. De NTC thermistor wordt immers alleen gebruikt in de eerste seconde bij het aanzetten. Daarom wordt die d.m.v. een relais buiten circuit gezet, zo neemt die geen stroom en zorgt dit voor een hoger rendement van de voeding.

Zet je de PC weer uit schakelt het relais weer terug en hoor je de klik opnieuw.
Erg bedankt voor de duidelijke uitleg. Alleen ik hoor bij het opstarten en uitzetten van de computer twee kliks in plaats van een. Is dit ook normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk wel, maar ik heb de voeding niet dus kan het je niet vertellen. Maar als er werkelijk wat mis was geweest had je het wel gemerkt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Heb je toevallig een Asus Xonar geluidskaart?

Deze maken ook een klik geluid bij het opstarten. Precies zoals je omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:28:
[...]

Erg bedankt voor de duidelijke uitleg. Alleen ik hoor bij het opstarten en uitzetten van de computer twee kliks in plaats van een. Is dit ook normaal?
Druk op aan-knop -> relais schakelt in (klik) -> voeding start (aanloopstroom hoog, gecompenseerd door NTC) -> relais schakelt uit (klik)(bespaart energie, zet NTC buiten werking) -> gamen/werken -> uitschakelen pc -> relais schakelt in (klik)(NTC voorkomt spanningspiek) -> relais schakelt uit(klik), samen met voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Davetc schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:04:
Heb je toevallig een Asus Xonar geluidskaart?

Deze maken ook een klik geluid bij het opstarten. Precies zoals je omschrijft.
Ik heb geen geluidskaart in mijn computer. Ik heb wel een Asus moederbord maar het geluid komt echt van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bartjezz schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:09:
[...]

Druk op aan-knop -> relais schakelt in (klik) -> voeding start (aanloopstroom hoog, gecompenseerd door NTC) -> relais schakelt uit (klik)(bespaart energie, zet NTC buiten werking) -> gamen/werken -> uitschakelen pc -> relais schakelt in (klik)(NTC voorkomt spanningspiek) -> relais schakelt uit(klik), samen met voeding
Ah oké. Heel erg bedankt! Ik waardeer dit echt want toen ik het ging opzoeken kwam ik geen informatie tegen.
Pagina: 1