Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 21:44
Stel:

- Ik ga werken voor een bedrijf in de UK
- Het bedrijf heeft geen vestiging in Nederland
- Ik werk 50% van de tijd in de UK, en 50% in Nederland

In NL kennen we blijkbaar vrijstellingsmethod en verrekeningsmethode. Vrijstellingsmethode lijkt me hier veel gunstiger, want je valt in beide landen in lage schijven.

Nu zit ik het belastingverdrag tussen NL en UK te lezen en daar staat:
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van de artikelen 15, 17 en 18 van dit Verdrag, zijn salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen verkregen door een inwoner van een Verdragsluitende Staat ter zake van een dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar, tenzij de dienstbetrekking in de andere Verdragsluitende Staat wordt uitgeoefend. Indien de dienstbetrekking aldaar wordt uitgeoefend, mag de ter zake daarvan verkregen beloning in die andere Staat worden belast.

2. Niettegenstaande de bepalingen van het eerste lid van dit artikel is de beloning verkregen door een inwoner van een Verdragsluitende Staat ter zake van een in de andere Verdragsluitende Staat uitgeoefende dienstbetrekking slechts in de eerstbedoelde Staat belastbaar, indien:

a. de genieter in de andere Staat verblijft gedurende een tijdvak dat of tijdvakken die in een tijdvak van twaalf maanden beginnend of eindigend in het desbetreffende belastingjaar een totaal van 183 dagen niet te boven gaat of gaan; en

b. de beloning wordt betaald door of namens een werkgever die geen inwoner van de andere Staat is; en

c. de beloning niet ten laste komt van een vaste inrichting die de werkgever in de andere Staat heeft.
Als ik dit zo lees moet ik twee keer aangifte IB doen. Een keer in de UK voor 50% inkomen, en een keer in NL voor 50% inkomen. En that's it. De belasting zelf wordt niet verrekend.

Is dat correct of zit ik hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:49
Ik ben geen expert maar als ik die link van de vrijstellingsmethode lees dan gaat het om loon vanuit 2 verschillende landen. Jij krijgt je loon uit 1 land, namelijk de UK. Het maakt niet uit dat je je werk uitvoert in 2 verschillende landen.

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
Misschien even langs de HR afdeling lopen en het daar vragen?
Oh dit is niet jouw situatie maar het is een theoretische vraag

Maar het lijkt me dat je gewoon aangifte moet doen in Engeland omdat je daar je loon ontvangt (ook op engelse bankrekening neem ik aan?).

Ik werk ook zelf in Hongarije en krijg betaald in Nederland (ook op NL bankrekening) en doe ook aangifte in NL (al is dat niet dezelfde situatie).

[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 22-09-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Je werkt als ik het goed begrijp een aantal dagen per jaar vanuit thuis in Nederland en de overige dagen in de UK voor een Britse werkgever die alleen in de UK is gevestigd. Wat ook van toepassing is je nationatiteit maar ik ga er vanuit dat je NL staatsburger bent.

Heb je deze gelezen?
https://www.rijksoverheid...orkomen-dubbele-belasting
quote: artikel
Tot en met uw aangifte voor 2014 kunt u ervoor kiezen om als Nederlandse belastingplichtige behandeld te worden. U heeft dan voor uw hele wereldinkomen recht op Nederlandse aftrekposten en heffingskortingen. Dit kan alleen als u in een EU-land woont of een ander land waarmee Nederland een belastingverdrag heeft. Ga wel vooraf goed na wat de gevolgen zijn als u als Nederlandse belastingplichtige behandeld wordt.
en...
quote: artikel
Keuze belastingplicht vanaf 2015 niet meer mogelijk
Sinds 1 januari 2015 kunt u niet meer kiezen om als Nederlandse belastingplichtige behandeld te worden. U moet sinds 1 januari 2015 voldoen aan voorwaarden om recht te hebben op aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen. U moet bijvoorbeeld over 90% of meer van uw totale inkomsten (wereldinkomen) in Nederland belasting betalen.

Als u niet aan de voorwaarden voldoet, krijgt u deze belastingvoordelen niet. Dit staat in de regeling voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht.
Ik heb voor je gekeken op weethoehetzit.nl maar daar stond het antwoord helaas niet bij. Wel vond ik hier een mooi stroomschema voor Nederlandse werkgevers maar dat is ook niet van jou van toepassing want je werkt immers voor een Buitenlandse firma.

Gezien de complexiteit zou ik je adviseren om te bellen met de belastingtelefoon 0800-0543 wat er belastingtechnisch tussen beiden EU landen is geregeld. Bij het ministrie van financiën zou je het ook kunnen vragen.

Je toekomstige HR afdeling zou dit ook moeten weten. Dat is alvast goed voor je bonding ;)
Zie het van de zonnige kant je hebt nog wel even voordat je de aangifte krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 01:05
Je betaalt je inkomstenbelasting in UK. Je geeft wel je salaris als je in NL aangifte doet, maar vinkt Aftrek om dubbele belasting te voorkomen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
OK, met de belastingtelefoon en met een fiscalist gebeld, en het komt ongeveer hier op neer (bij een inkomen van 100.000 EUR bruto):

1. Vrijstelling aanvragen in de UK voor national insurance, want wordt in NL geregeld
2. 50% van inkomen is verdiend in de UK, en is daar taxable. Komt (zonder NI) neer op GBP 36.186 bruto, en GBP 5.117 belasting (EUR 7.071)
3. UK onderneming moet loonheffingsnummer aanvragen in Nederland, en loonheffing inhouden over het in NL verdiende inkomen
4. 50.000 euro is taxable in NL. Komt neer op inhouding IB + premies van 17.748.

Aan het einde van het jaar ben ik belastingplichtig in Nederland voor mijn wereldinkomen, want NL staatsburger.

1. Inkomen: 100.000. Belasting verschuldigd: IB 35.694, premies 9.455
2. Aangezien 50% van het inkomen al belast is in de UK is er een korting van 50% op de IB (niet op de premies)
3. Dus verschuldigd: IB 17.847, premies: 9.455 = 27.302.
4. Al ingehouden 17.748, dus nog te betalen: 9.554

Komt dus neer op:

Tax UK: EUR 7.071
Tax NL: EUR 27.302

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
creator1988 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:49:
3. UK onderneming moet loonheffingsnummer aanvragen in Nederland, en loonheffing inhouden over het in NL verdiende inkomen
Ik vraag me af of je werkgever dit gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
mridgew schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:51:
[...]
Ik vraag me af of je werkgever dit gaat doen?
Ja, dat is dus de vraag want het gaat WG ook extra premies kosten. Allemaal een beetje onhandig dit. Denk dat 50K aan inkomen als 'Resultaat overige werkzaamheden' ook een beetje te veel van het goede is.

[ Voor 16% gewijzigd door creator1988 op 22-09-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Bartske schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 13:38:

Ik werk ook zelf in Hongarije en krijg betaald in Nederland (ook op NL bankrekening) en doe ook aangifte in NL (al is dat niet dezelfde situatie).
Dat is nieuw voor mij. Ik heb de belastingdienst eens gebeld en die gaven aan dat je belasting betaald in het land waar je de meeste economische activiteiten verricht. Dat is niet alleen werk / inkomen dus, maar bv ook uitgaves en waar je huis woont. Volgens mij hoef je dus geen belasting te betalen in Nederland, maar zou je dat in Hongarije moeten doen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Ik ga binnenkort ook voor een buitenlands bedrijf werken vanuit Nederland, en ik ga dat anders doen. Ik wordt zelfstandige in Nederland, en factureer gewoon naar het buitenland. Het buitenlandse bedrijf wordt mijn (grootste) klant. Uiteraard betaal ik in Nederland dan mijn gewone belastingen, en heb ik als zelfstandige geen recht op WW of WAO e.d.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
Dus:

- Werkgever zit in UK
- Geen NL vestiging
- Salaris betaling is in GBP en op een UK bankrekening(?)
- Werklocatie in UK 50%, NL 50%
- Je blijft ingeschreven in NL als resident?
- Wat is het officiele adres wat wordt opgegeven bij je werkgever en HMRC (UK tax)? Je NL adres, een UK adres?

[ Voor 33% gewijzigd door mridgew op 22-09-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:59
creator1988 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:49:
OK, met de belastingtelefoon en met een fiscalist gebeld, en het komt ongeveer hier op neer (bij een inkomen van 100.000 EUR bruto):

1. Vrijstelling aanvragen in de UK voor national insurance, want wordt in NL geregeld
2. 50% van inkomen is verdiend in de UK, en is daar taxable. Komt (zonder NI) neer op GBP 36.186 bruto, en GBP 5.117 belasting (EUR 7.071)
4. 50.000 euro is taxable in NL. Komt neer op inhouding IB + premies van 17.748.

Aan het einde van het jaar ben ik belastingplichtig in Nederland voor mijn wereldinkomen, want NL staatsburger.

1. Inkomen: 100.000. Belasting verschuldigd: IB 35.694, premies 9.455
2. Aangezien 50% van het inkomen al belast is in de UK is er een korting van 50% op de IB (niet op de premies)
3. Dus verschuldigd: IB 17.847, premies: 9.455 = 27.302.
4. Al ingehouden 17.748, dus nog te betalen: 9.554

Komt dus neer op:

Tax UK: EUR 7.071
Tax NL: EUR 27.302
Klopt niet helemaal:
1. correct (vraag wel even een A1 verklaring aan)
2. kan kloppen (niet nagerekend)
3. Hoeft niet zo te zijn. Werkgever hoeft geen loonheffingsnummer aan te vragen als WG geen vaste inrichting/vaste vertegenwoordiger heeft in Nederland. (art. 6 lid 2 wet op de LB)
4. 100.000 is belast in Nederland waarbij je een voorkoming gaat krijgen in de verhouding UK inkomen/ Totaal inkomen maal het in Nederland verschuldigde bedrag zonder voorkoming dubbele belasting (oftewel je krijgt voorkoming op basis van het gemiddelde tarief en niet een voorkoming tegen toptarief...

Je bent binnenlands belastingplichtig in Nederland omdat je hier woont, niet omdat je een NL paspoort hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
mridgew schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:59:
Dus:

- Werkgever zit in UK
- Geen NL vestiging
- Salaris betaling is in GBP en op een UK bankrekening(?)
- Werklocatie in UK 50%, NL 50%
- Je blijft ingeschreven in NL als resident?
- Wat is het officiele adres wat wordt opgegeven bij je werkgever en HMRC (UK tax)? Je NL adres, een UK adres?
Ja, ja, nee EUR en NL bankrekening, klopt, klopt, Nederlands adres.
BB-One schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:04:
[...]

Klopt niet helemaal:
1. correct (vraag wel even een A1 verklaring aan)
2. kan kloppen (niet nagerekend)
3. Hoeft niet zo te zijn. Werkgever hoeft geen loonheffingsnummer aan te vragen als WG geen vaste inrichting/vaste vertegenwoordiger heeft in Nederland. (art. 6 lid 2 wet op de LB)
4. 100.000 is belast in Nederland waarbij je een voorkoming gaat krijgen in de verhouding UK inkomen/ Totaal inkomen maal het in Nederland verschuldigde bedrag zonder voorkoming dubbele belasting (oftewel je krijgt voorkoming op basis van het gemiddelde tarief en niet een voorkoming tegen toptarief...

Je bent binnenlands belastingplichtig in Nederland omdat je hier woont, niet omdat je een NL paspoort hebt...
Re: 3. Dat is maar een van de opties. Zie http://www.belastingdiens..._as_a_withholding_agent1/. Daar vind ik:

"When the provisions of a tax convention prescribe that your employee in the Netherlands must pay tax on his or her income then you are under the obligation to withhold wage tax from the wages."

Rest klopt inderdaad.

edit Krijg net dit terug van HR, dus het lijkt alsof het niet hoeft. Maar hoe ik dat dan weer ga aangeven in het aangifteprogramma...
Since XYZ is not a Dutch entity and does not have a PE in the Netherlands (as you informed us) there is no withholding obligation for the national insurance premiums and wage tax. The employee will pay the national insurance premiums and Dutch income tax due on his annual Dutch income tax return. The employee should be aware that he will be due to pay a significant amount of Dutch national insurance premiums and income tax due on his annual income tax return, since this will not be remitted to the Dutch tax authorities throughout the year. All non UK working days will be taxable in the Netherlands. The employee can decide to request for a preliminary income tax assessment with the Dutch Tax Authorities in order to pay the Dutch taxes and national insurance contributions on a monthly basis as an advance payment. However, this is not required. We can assist with the application of a preliminary income tax assessment.

[ Voor 22% gewijzigd door creator1988 op 22-09-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:59
creator1988 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:10:
[...]

Ja, ja, nee EUR en NL bankrekening, klopt, klopt, Nederlands adres.

[...]

Re: 3. Dat is maar een van de opties. Zie http://www.belastingdiens..._as_a_withholding_agent1/. Daar vind ik:

"When the provisions of a tax convention prescribe that your employee in the Netherlands must pay tax on his or her income then you are under the obligation to withhold wage tax from the wages."

Rest klopt inderdaad.

edit Krijg net dit terug van HR, dus het lijkt alsof het niet hoeft. Maar hoe ik dat dan weer ga aangeven in het aangifteprogramma...

[...]
Simpel, gewoon al het inkomen. En voor het gedeelte dat in de UK is onderworpen bij de voorkoming. Dus inkomen 100.000 (NL voorheffing =0 ) bij voorkoming UK 50.000 (plus vermelding in UK ingehouden belasting). et voila klaar is kees en dan moet je veel bijbetalen (aangezien er geen voorheffing is geweest in Nederland...

P.s. je UK werkgever kan zich ook aanmelden in Nederland (maar hoeft niet mits geen vaste inrichting)

(ik weet niet wat je voor hen gaat doen, maar de kans is aanwezig dat je gezien wordt als vaste vertegenwoordiger en dan is er wel de verplichting om een LH nummer aan te vragen.)

[ Voor 6% gewijzigd door BB-One op 22-09-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
Basszje schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:54:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Ik heb de belastingdienst eens gebeld en die gaven aan dat je belasting betaald in het land waar je de meeste economische activiteiten verricht. Dat is niet alleen werk / inkomen dus, maar bv ook uitgaves en waar je huis woont. Volgens mij hoef je dus geen belasting te betalen in Nederland, maar zou je dat in Hongarije moeten doen.
Nouja het zit iets ingewikkelder voor mij, ik ben aangenomen in Utrecht en officieel werk ik daar ook, ik zit alleen m'n gehele contractuur (het gaat ook maar om een periode van 6 maanden) in het buitenland.
Pagina: 1