Macs lopen vast bij openen word files vanaf File Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:02
Een aantal Macs zijn verbonden met een Mac Mini server, die voornamelijk dient voor file sharing.
Sinds enkele weken heb ik te maken met een vervelend probleem. Wanneer er een .docx bestand dat op de server staat geopend wordt vanaf een client, loopt de volledige client machine vast. De enige oplossing is dan om de computer geforceerd uit te schakelen en opnieuw op te starten. Het probleem doet zich niet altijd voor, maar lijkt willekeurig voor te komen. Dus niet bij alle bestanden, en ook niet elke keer bij een specifiek bestand.

Daarnaast valt het op dat de verbinding tussen de Mac Mini server en de clients regelmatig random verbroken wordt.

Ik heb op de server al diverse keren nieuwe 'users' gecreëerd om te kijken of dit het probleem oplost. Ook heb ik de schijfbevoegdheden op zowel de server als de client machines al meerdere keren hersteld.

Op dit moment weet ik niet waar ik verder moet zoeken waar het probleem zou kunnen liggen.

Wellicht belangrijk om te weten is dat de Mac Mini server twee harde schijven bezit die mirrored zijn op dit moment.

Indien iemand van jullie enig idee heeft waar ik moet beginnen met zoeken dan hoor ik het graag.

[ Voor 9% gewijzigd door SquareOne op 23-09-2015 17:24 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Gewoon het een en ander uitsluiten met mijn vraag, maar als je de bewuste bestanden lokaal zet loopt de Mac dan ook vast?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Zowel op de server als op de client in de log kijken (de console dus). Daar zal je wel een melding kunnen vinden die naar het probleem verwijst.

• SquareOne
Herby schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:02:
Gewoon het een en ander uitsluiten met mijn vraag, maar als je de bewuste bestanden lokaal zet loopt de Mac dan ook vast?
Aan de bestanden lijkt het niet te liggen tot dusver.
BoringDay schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:18:
Zowel op de server als op de client in de log kijken (de console dus). Daar zal je wel een melding kunnen vinden die naar het probleem verwijst.
Ik heb wel wat logs bekeken. Maar het probleem is dat ik daaruit geen wijs wordt. Zijn er bepaalde termen waar ik op moet zoeken waaruit ik iets op kan maken?

Als ik zo naar de logs kijk zijn er bepaalde zaken die erg overeenkomen met het tijdstip van de crash, en ook met word te maken hebben. Titel van de log is: Microsoft Word_2015-09-23-135736_iMac-1.hang.
Waar iMac-1 de naam van de computer is, het programma en datum zo te zien genoemd worden. Waar 135736 en .hang voor staat, geen idee.

Het vreemde is, dat het op meerdere Macs voorkomt en het niet lijkt te liggen aan de installatie van office.

De eerste regels in de log zijn als volgt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Date/Time:       2015-09-23 13:57:21 +0200
OS Version:      10.9.5 (Build 13F1112)
Architecture:    x86_64
Report Version:  18

Command:         Word
Path:            /Applications/Microsoft Office 2011/Microsoft Word.app/Contents/MacOS/Microsoft Word
Version:         14.5.5 (14.5.5)
Build Version:   0
Project Name:    (null)
Source Version:  150821
Parent:          launchd [185]

PID:             402
Event:           hang
Duration:        4.74s (process was unresponsive for 148 seconds before sampling)
Steps:           48 (100ms sampling interval)

Hardware model:  iMac13,2
Active cpus:     8
Fan speed:       1205 rpm

Free pages:      2957465 pages (-2965)
Pageins:         18 pages
Pageouts:        0 pages
Swapins:         0 pages
Swapouts:        0 pages

Process:         Microsoft Word [402]
Path:            /Applications/Microsoft Office 2011/Microsoft Word.app/Contents/MacOS/Microsoft Word
Architecture:    i386
Parent:          launchd [185]
UID:             501
Task size:       35563 pages
Note:            Unresponsive for 148 seconds before sampling

• BoringDay
- waar komt deze log vandaan? client of server? (altijd op beide machines bekijken)
- hang: lijkt me iets als dat die vast is gelopen
- waar is office op geïnstalleerd? op de server of client? (je mag ervan uitgaan dat dit client software is)

• SquareOne
BoringDay schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:09:
- waar komt deze log vandaan? client of server? (altijd op beide machines bekijken)
- hang: lijkt me iets als dat die vast is gelopen
- waar is office op geïnstalleerd? op de server of client? (je mag ervan uitgaan dat dit client software is)
Inderdaad belangrijk om te vermelden.
- Deze log komt van de client.
- Hang klinkt inderdaad als vastlopen.
- Office is geïnstalleerd op de clients.

Er word gewoon via een user account een share benaderd waar dus voornamelijk allerlei word files op staan.
Probleem heeft zich voor zover ik weet niet voorgedaan met word documenten die gewoon op de client staan.

Het lijkt mis te gaan als
1) een bestand wordt geopend vanaf de server
2) een bestand proberen op te slaan naar de server

Zoals eerder gezegd, niet altijd, maar tot nu toe te onderliggende factor waardoor het soms gebeurd nog niet kunnen ontdekken.
Welke logs op de server moet ik bekijken? Dit is even een screen shot vanaf een andere mac en ander OS maar in principe staat er hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/YC1Ac25eNDUhTrhPbsmHfHpW/full.png

[ Voor 15% gewijzigd door SquareOne op 23-09-2015 20:23 ]

• BoringDay
System.log zou ik eerlijk gezegd als eerst kijken.
Wat je verder nog kan proberen is:
- Lokaal testen
- Test het eens onder een schone gebruikers account
- Test het eens via een externe schijf met een schone installatie
- Nagaan van wat er allemaal geïnstalleerd is
- Test het eens met een programma als Pages (werkt in feite even goed als word) , krijg je hier het zelfde probleem mee
- software up-to-date (meest recent);
- vooral geen rommel installeren (ook geen McAfee); indien je een scanner gebruiken wil neem dan ClamXAV

Kortom troubleshooten, indien je Mac voorzien is van Apple Care, bellen met Apple.

[ Voor 9% gewijzigd door BoringDay op 23-09-2015 20:50 ]

Pagina: 1