HTPC, Versterker en TV spelen niet lief samen

Pagina: 1
Acties:

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Hoi ik heb momenteel een opstelling bestaande uit :

Samsung le37a656 TV (5 jaar oud)
Denon avr-x2000 reciever. (1 jaar oud)
Een htpc op basis van een ASRock AM1H-ITX (paar maanden oud)
De htpc is aangesloten op de avr via hdmi, de avr op de tv - HDMI3
De htpc is een vervanging van een popcornhour media speler.

In principe staat de denon zo ingesteld dat hij als hij uitgaat het beeld word doorgestuurd naar de tv
Met die media speler had ik al het probleem dat hij af en toe het probleem dat ik geen beeld kreeg op tv.
Ik krijg dan gewoon een melding dat hij geen bron kan vinden. Aangezien die al een tijdje op instorten stond (vaak resetten) had ik dat aan de popcorn geweten. Ondertussen is die dus overleden en heb ik een HTPC gehaald.

Maar nu met de HTPC is het probleem nog veel groter.
Gewoon doorgeven als het uitstaat werkt al niet. ik krijg dan weer "geen bron gevonden" op de tv.
Ook als de al htpc aanstaat gaat het lang niet altijd goed. Ik moet dan eerst de tv op hdmi3 zetten, vervolgens de reciever uit en dan weer aan. Dan pas krijg ik signaal.

Dat probleem heb ik echter niet met mijn ps3 (ook aangesloten op de avr), en ook als ik de radio-tuner gebruik, krijg ik meteen beeld als ik dan hdmi3 selecteer. DUs het probleem lijkt niet tussen de versterker en tv te zitten.

Echter ik heb nu tijdelijk de HTPC rechtstreeks aangesloten op de TV en dat werkt ook perfect.
Beeld word meteen doorgezet.

Maar alle 3 in combi, wat ik dus eigenlijk wil werkt niet.
Hoe kom ik er nu achter wie of wat de boosdoener is ?
Kan ik ergens nog iets instellen om het beter te laten werken ?

Noot dit topic valt in alle 3 de categorieën, audio tv en htpc. dus weet even niet waar ik het moet laten.

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 21-09-2015 14:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57

DarkSide

theres no place like ::1

Lijkt op een handshake probleem.
Dit wordt wel eens verholpen door een andere HDMI kabel.
Ook werkt het bijwerken van firmware van receiver soms. Of deze even resetten.

De HTPC zal gewoon beeld doorsturen als hij aanstaat. Het gaat er om wat de TV en de receiver doen.
Soms kan je ARC uitzetten op je TV om passthrough op een receiver "te verbeteren".

Maar als je receiver op passthrough staat ook als hij uit is zal hij gewoon beeld moeten geven.
Om eea uit te sluiten kan je ook tijdelijk een monitor aansluiten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Tja, welkom in de digitale wereld waar alles beter is... Met mijn vorige receiver werkte mijn tv-box prima samen maar moest ik moeite doen om beeld te krijgen van mijn HTPC. Nu met een nieuwe Pioneer reveiver werkt de HTPC probleemloos maar krijg ik niet direct beeld van de tv-box :( Geen idee waarom het zo lastig is om HDMI verbindingen te leggen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ARC bij een Denon heeft wel vaker kuren. De oplossing is gelukkig simpel: Al de bronnen waar je sowieso de receiver voor nodig hebt, via HDMI op de receiver en dan naar de TV. Voor de bronnen waar je de receiver niet per definitie voor nodig hebt (evt decoder + TV zelf): optische kabel naar de Denon.
TV geeft toch geen signaal hoger dan DTS af, dus dat kan mooi via optical.

Bonus: voor al je met HDMI aangesloten appraten heb je slechts 1 bron en dat is de Denon. Plus ARC aan zetten verbruikt meer stroom (sluimer standby) dus daar ben je dan ook af. Want ARC / HDMI CEC op de receiver kan gewoon uit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)