Beste Tweakers,
Ik ben bezig mijn laptop voor te bereiden op mijn nieuwe studie. Omdat veel software in mijn lab geschreven wordt voor Linux wil ik een triple boot instellen. In ieder geval een versie van Ubuntu erop (liefst geen Unity) en eigenlijk graag ook CentOS 7.
De Hardware
Ik heb een Lenovo IdeaPad Y580 uit 2012
Processor: Intel i7-3630QM Ivy Bridge-based quad-core at 2.3 GHz with Turbo Boost up to 3.3 GHz
Werkgeheugen: 16GB HyperX DDR3 RAM
Videokaart: Nvidia Geforce GTX 660M, 2GB
HDD: 1TB 5,400-rpm SATA
SDD: (nog niet geïnstalleerd) mSATA Samsung Evo 850, 250GB
Wi-Fi: Centrino Wireless N-2200
Printer: Canon MP640 (via netwerk)
De Software
Het lijkt mij het beste om met een clean-install te beginnen. Aangezien ik deze week de mSATA SDD ontvang was dit mijn plan:
1. Fysiek de mSATA SDD installeren, en checken via huidige Windows installatie of hij werkt.
2. SDD partitioneren: 180GB voor Windows (+Windows programma’s) 60GB voor Unix Mint en 20GB voor CentOS. {Welk programma kan ik hiervoor het beste gebruiken? En welk bestandssysteem voor de verschillende partities? NFTS voor alles?}
3. Windows 10 installeren vanaf de ISO
a. via USB stick of DVD branden? Maakt het uit?
b. BitLocker standaard aanzetten voor encryptie van de gehele partitie?
4. Alle drivers e.d. voor Windows 10 installeren
5. Daarna Linux Mint 17.2 installeren
a. Hoe zit het met UEFI, GRUB en dergelijke? Iemand goede handleiding of tips?
b. Is het aan te raden om LVM (Logical Volume Manager) te installeren?
c. Encryptie optie aanzetten? (Mijn departement eist dat data op eigen laptop encrypted is, dus als dat standaard kan ik dat wel fijn)
6. Alle drivers/packages voor Linux Mint installeren {Nog specifieke tips hiervoor?}
7. CUDA installeren voor Linux Mint {Nodig voor een bepaalde tool}
8. CentOS installeren {hoe zorg ik ervoor dat dit goed gaat zonder Linux Mint installatie te verklooien?}
9. 1TB Data HDD partitioneren: FAT32, NFTS, of exFAT, ext4? Het liefst heb ik 1 grote partitie voor mijn data (+muziek, afbeeldingen, video, etc), die in alle 3 de besturingssystemen benaderbaar is.
Alle advies is welkom. Het belangrijkste voor mij is een stabiel systeem, wat relatief vlot werkt. Wat langere accuduur is ook welkom, maar ik zit eigenlijk meestal in de buurt van een stopcontact.
Ik ben bezig mijn laptop voor te bereiden op mijn nieuwe studie. Omdat veel software in mijn lab geschreven wordt voor Linux wil ik een triple boot instellen. In ieder geval een versie van Ubuntu erop (liefst geen Unity) en eigenlijk graag ook CentOS 7.
De Hardware
Ik heb een Lenovo IdeaPad Y580 uit 2012
Processor: Intel i7-3630QM Ivy Bridge-based quad-core at 2.3 GHz with Turbo Boost up to 3.3 GHz
Werkgeheugen: 16GB HyperX DDR3 RAM
Videokaart: Nvidia Geforce GTX 660M, 2GB
HDD: 1TB 5,400-rpm SATA
SDD: (nog niet geïnstalleerd) mSATA Samsung Evo 850, 250GB
Wi-Fi: Centrino Wireless N-2200
Printer: Canon MP640 (via netwerk)
De Software
- Welke Ubuntu?
Ik heb geprobeerd het een en ander uit te zoeken. Ik lees veel positieve berichten over Linux Mint. Vooral de Cinnamon skin spreekt me aan, dit lijkt volgens mij redelijk op Windows 8, waardoor de overstap makkelijker zou moeten gaan.
Ik zou dan versie 17.2 (Rafaela) installeren. De IT dienst van mijn instituut raden aan om Ubuntu LTS te installeren, maar volgens mij zou deze Linux Mint versie ook aan deze eisen voldoen. Voor zover ik begrijp zou alle programma's voor Ubuntu ook hierop moeten werken?
Ik heb afgelopen jaar de standaard Ubuntu (14.04) gedraaid in een Virtual Machine. Unity liep erg traag in deze omgeving, vandaar dat ik dit liever niet doe. Ook vond ik Unity niet zo fijn werken. - CentOS 7
CentOS is de Linux versie die op onze cluster draait, waar ik vorig jaar via ssh en VNC mee verbinding maakte, dus hier heb ik al wat ervaring mee. Ook kan ik hiervoor waarschijnlijk meer ondersteuning krijgen. Ik wil in principe primair Linux Mint gebruiken, maar mocht een bepaald programma niet onder Linux Mint werken, dan kan ik eenvoudig testen of het op de cluster wel draait en dan eventueel voor dat programma mijn eigen CentOS installatie gebruiken. - Windows 10
Ik ben opgegroeid met Windows, nooit een Mac gehad of eerder Linux gebruikt (tot vorig jaar dan). Momenteel draai ik Windows 8.1, maar ik heb een gratis versie van Windows 10 via surfspot:
Microsoft Windows 10 - Education (studenten). Ik kan de ISO downloaden. Education edition staat gelijk aan de Enterprise versie.
]
Het lijkt mij het beste om met een clean-install te beginnen. Aangezien ik deze week de mSATA SDD ontvang was dit mijn plan:
1. Fysiek de mSATA SDD installeren, en checken via huidige Windows installatie of hij werkt.
2. SDD partitioneren: 180GB voor Windows (+Windows programma’s) 60GB voor Unix Mint en 20GB voor CentOS. {Welk programma kan ik hiervoor het beste gebruiken? En welk bestandssysteem voor de verschillende partities? NFTS voor alles?}
3. Windows 10 installeren vanaf de ISO
a. via USB stick of DVD branden? Maakt het uit?
b. BitLocker standaard aanzetten voor encryptie van de gehele partitie?
4. Alle drivers e.d. voor Windows 10 installeren
5. Daarna Linux Mint 17.2 installeren
a. Hoe zit het met UEFI, GRUB en dergelijke? Iemand goede handleiding of tips?
b. Is het aan te raden om LVM (Logical Volume Manager) te installeren?
c. Encryptie optie aanzetten? (Mijn departement eist dat data op eigen laptop encrypted is, dus als dat standaard kan ik dat wel fijn)
6. Alle drivers/packages voor Linux Mint installeren {Nog specifieke tips hiervoor?}
7. CUDA installeren voor Linux Mint {Nodig voor een bepaalde tool}
8. CentOS installeren {hoe zorg ik ervoor dat dit goed gaat zonder Linux Mint installatie te verklooien?}
9. 1TB Data HDD partitioneren: FAT32, NFTS, of exFAT, ext4? Het liefst heb ik 1 grote partitie voor mijn data (+muziek, afbeeldingen, video, etc), die in alle 3 de besturingssystemen benaderbaar is.
Alle advies is welkom. Het belangrijkste voor mij is een stabiel systeem, wat relatief vlot werkt. Wat langere accuduur is ook welkom, maar ik zit eigenlijk meestal in de buurt van een stopcontact.
[ Voor 0% gewijzigd door Spec87 op 21-09-2015 13:41 . Reden: typefoutje ]