Hulp gevraagd: Triple Boot Linux Mint/CentOS 7/Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spec87
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11-2020
Beste Tweakers,

Ik ben bezig mijn laptop voor te bereiden op mijn nieuwe studie. Omdat veel software in mijn lab geschreven wordt voor Linux wil ik een triple boot instellen. In ieder geval een versie van Ubuntu erop (liefst geen Unity) en eigenlijk graag ook CentOS 7.

De Hardware
Ik heb een Lenovo IdeaPad Y580 uit 2012
Processor: Intel i7-3630QM Ivy Bridge-based quad-core at 2.3 GHz with Turbo Boost up to 3.3 GHz
Werkgeheugen: 16GB HyperX DDR3 RAM
Videokaart: Nvidia Geforce GTX 660M, 2GB
HDD: 1TB 5,400-rpm SATA
SDD: (nog niet geïnstalleerd) mSATA Samsung Evo 850, 250GB
Wi-Fi: Centrino Wireless N-2200
Printer: Canon MP640 (via netwerk)

De Software
  • Welke Ubuntu?
    Ik heb geprobeerd het een en ander uit te zoeken. Ik lees veel positieve berichten over Linux Mint. Vooral de Cinnamon skin spreekt me aan, dit lijkt volgens mij redelijk op Windows 8, waardoor de overstap makkelijker zou moeten gaan.
    Ik zou dan versie 17.2 (Rafaela) installeren. De IT dienst van mijn instituut raden aan om Ubuntu LTS te installeren, maar volgens mij zou deze Linux Mint versie ook aan deze eisen voldoen. Voor zover ik begrijp zou alle programma's voor Ubuntu ook hierop moeten werken?
    Ik heb afgelopen jaar de standaard Ubuntu (14.04) gedraaid in een Virtual Machine. Unity liep erg traag in deze omgeving, vandaar dat ik dit liever niet doe. Ook vond ik Unity niet zo fijn werken.
  • CentOS 7
    CentOS is de Linux versie die op onze cluster draait, waar ik vorig jaar via ssh en VNC mee verbinding maakte, dus hier heb ik al wat ervaring mee. Ook kan ik hiervoor waarschijnlijk meer ondersteuning krijgen. Ik wil in principe primair Linux Mint gebruiken, maar mocht een bepaald programma niet onder Linux Mint werken, dan kan ik eenvoudig testen of het op de cluster wel draait en dan eventueel voor dat programma mijn eigen CentOS installatie gebruiken.
  • Windows 10
    Ik ben opgegroeid met Windows, nooit een Mac gehad of eerder Linux gebruikt (tot vorig jaar dan). Momenteel draai ik Windows 8.1, maar ik heb een gratis versie van Windows 10 via surfspot:
    Microsoft Windows 10 - Education (studenten). Ik kan de ISO downloaden. Education edition staat gelijk aan de Enterprise versie.

]
Installatie-methode
Het lijkt mij het beste om met een clean-install te beginnen. Aangezien ik deze week de mSATA SDD ontvang was dit mijn plan:
1. Fysiek de mSATA SDD installeren, en checken via huidige Windows installatie of hij werkt.
2. SDD partitioneren: 180GB voor Windows (+Windows programma’s) 60GB voor Unix Mint en 20GB voor CentOS. {Welk programma kan ik hiervoor het beste gebruiken? En welk bestandssysteem voor de verschillende partities? NFTS voor alles?}
3. Windows 10 installeren vanaf de ISO
a. via USB stick of DVD branden? Maakt het uit?
b. BitLocker standaard aanzetten voor encryptie van de gehele partitie?
4. Alle drivers e.d. voor Windows 10 installeren
5. Daarna Linux Mint 17.2 installeren
a. Hoe zit het met UEFI, GRUB en dergelijke? Iemand goede handleiding of tips?
b. Is het aan te raden om LVM (Logical Volume Manager) te installeren?
c. Encryptie optie aanzetten? (Mijn departement eist dat data op eigen laptop encrypted is, dus als dat standaard kan ik dat wel fijn)
6. Alle drivers/packages voor Linux Mint installeren {Nog specifieke tips hiervoor?}
7. CUDA installeren voor Linux Mint {Nodig voor een bepaalde tool}
8. CentOS installeren {hoe zorg ik ervoor dat dit goed gaat zonder Linux Mint installatie te verklooien?}
9. 1TB Data HDD partitioneren: FAT32, NFTS, of exFAT, ext4? Het liefst heb ik 1 grote partitie voor mijn data (+muziek, afbeeldingen, video, etc), die in alle 3 de besturingssystemen benaderbaar is.

Alle advies is welkom. Het belangrijkste voor mij is een stabiel systeem, wat relatief vlot werkt. Wat langere accuduur is ook welkom, maar ik zit eigenlijk meestal in de buurt van een stopcontact.

[ Voor 0% gewijzigd door Spec87 op 21-09-2015 13:41 . Reden: typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom zo gecompliceerd ? Windows 10 installeren en met vm's gaan werken...
Met 16GB ram en een ssd voor swap kan het niet langzaam zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-09-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:41

OgWok

U.N.C.L.E.

Zou ook niet graag een systeem hebben waar 3 OS'en dezelfde HD/SSD gebruiken. Tenzij je van veel puzzelen houdt en er veel tijd in wil steken om het goed werkend te houden.
Vroeger of later neemt één van de OS'en de bootsector te grazen en dan ben je tijden bezig omdat weer recht te breien.
(Heb zelf ervaring met Windows en OSX (zelfde HD) en da's niet echt super.)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spec87
KillerAce_NL schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:41:
Waarom zo gecompliceerd ? Windows 10 installeren en met vm's gaan werken...
Met 16GB ram en een ssd voor swap kan het niet langzaam zijn.
En toch was het ontzettend langzaam vorige keer dat ik dat deed. Mogelijk dat het onder Windows 10 beter gaat, maar in ieder geval een dual-boot heeft toch mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je CentOS 7 maar af en toe gebruikt, kan je die beter in een VM gooien. Dan kan je die namelijk even snel testen zonder alles te moeten afsluiten om naar CentOS te gaan.

Dat Unity traag was, komt door de VM. Op fysieke hardware is 't prima te doen. Maar je zegt al dat je 't niet prettig vind werken. Ik vind 't ook ruk, vandaar dat ik Xfce draai en nu op m'n werkmachine KDE :).

1: Zorg eerst dat je licenties het doen voordat je ook maar iets met de mSATA wilt uitvoeren. Windows 10 moet bijvoorbeeld eerst al eens via een upgrade geactiveerd zijn om 'm schoon te kunnen installeren met activatie.
2: NTFS voor alles gaat niet. Linux EIST een POSIX compatible file system, en dat is NTFS gewoonweg niet. Het kan niet met de rechten overweg die Linux nodig heeft om correct te werken.
3: Dat boeit niet, als 't er maar op komt.
4: Dat valt toch onder punt 3, Windows installeren?
5a: Als je UEFI hebt, gaat dat allemaal vanzelf, omdat de Windows installer als een ESP heeft aangemaakt.
5b: Dat mag je zelf beslissen. Waarom zou je LVM gebruiken en waarom niet? ;)
5c: Encryptie is leuk, maar je hebt nog een schijf die je eigenlijk tussen beide systemen wilt kunnen gebruiken. Daar komt dus ook de meeste data op te staan, inclusief gevoelige data. Je kan het systeem eigen gebruiken, maar op de gedeelde schijf moet je iets nemen dat door beide systemen te lezen is. Denk aan TrueCrypt bijvoorbeeld, met als file system NTFS.
6: Welke drivers? Hooguit dat je gesloten drivers voor je videokaart wilt installeren, maar daar komt Mint als 't goed is zelf mee.
7: Heb je al onderzocht hoe CUDA werkt in Linux? Ik weet alleen dat er aparte packages zijn voor de nVidia driver om hier mee te kunnen werken. Geen idee of die standaard worden geïnstalleerd met de driver. Kom je snel genoeg achter.
8: Zoals aan 't begin gezegd, dump 'm in een VM. Hoef je niet bang te zijn dat je je Mint installatie om zeep helpt en je kan er lekker mee klooien wat je wilt. Gaat-ie stuk, dan zet je een snapshot terug of doe je de installatie opnieuw.
9: Zie 5c.

Heb je zelf al meer onderzoek gedaan in het een en ander, zoals encryptie en ondersteunde file systems van de besturingssystemen die je gaat draaien?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spec87
Hero of Time schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:50:
Als je CentOS 7 maar af en toe gebruikt, kan je die beter in een VM gooien. Dan kan je die namelijk even snel testen zonder alles te moeten afsluiten om naar CentOS te gaan.

Dat Unity traag was, komt door de VM. Op fysieke hardware is 't prima te doen. Maar je zegt al dat je 't niet prettig vind werken. Ik vind 't ook ruk, vandaar dat ik Xfce draai en nu op m'n werkmachine KDE :).

1: Zorg eerst dat je licenties het doen voordat je ook maar iets met de mSATA wilt uitvoeren. Windows 10 moet bijvoorbeeld eerst al eens via een upgrade geactiveerd zijn om 'm schoon te kunnen installeren met activatie.
2: NTFS voor alles gaat niet. Linux EIST een POSIX compatible file system, en dat is NTFS gewoonweg niet. Het kan niet met de rechten overweg die Linux nodig heeft om correct te werken.
3: Dat boeit niet, als 't er maar op komt.
4: Dat valt toch onder punt 3, Windows installeren?
5a: Als je UEFI hebt, gaat dat allemaal vanzelf, omdat de Windows installer als een ESP heeft aangemaakt.
5b: Dat mag je zelf beslissen. Waarom zou je LVM gebruiken en waarom niet? ;)
5c: Encryptie is leuk, maar je hebt nog een schijf die je eigenlijk tussen beide systemen wilt kunnen gebruiken. Daar komt dus ook de meeste data op te staan, inclusief gevoelige data. Je kan het systeem eigen gebruiken, maar op de gedeelde schijf moet je iets nemen dat door beide systemen te lezen is. Denk aan TrueCrypt bijvoorbeeld, met als file system NTFS.
6: Welke drivers? Hooguit dat je gesloten drivers voor je videokaart wilt installeren, maar daar komt Mint als 't goed is zelf mee.
7: Heb je al onderzocht hoe CUDA werkt in Linux? Ik weet alleen dat er aparte packages zijn voor de nVidia driver om hier mee te kunnen werken. Geen idee of die standaard worden geïnstalleerd met de driver. Kom je snel genoeg achter.
8: Zoals aan 't begin gezegd, dump 'm in een VM. Hoef je niet bang te zijn dat je je Mint installatie om zeep helpt en je kan er lekker mee klooien wat je wilt. Gaat-ie stuk, dan zet je een snapshot terug of doe je de installatie opnieuw.
9: Zie 5c.

Heb je zelf al meer onderzoek gedaan in het een en ander, zoals encryptie en ondersteunde file systems van de besturingssystemen die je gaat draaien?
Bedankt voor de reactie! Dat helpt al een stuk. Inderdaad is CentOS in een VM nog niet zo'n slecht idee. Een van mijn collega's heeft dus een tool ontwikkeld om stuk analyse via CUDA te doen. Ik weet dat dat onder CentOS werkt, maar zal heb vragen of dat onder Ubuntu (en dus Mint) ook werkt. Zo niet, dan kan ik kijken of dat met in CentOS VM wel werkt. Anders kan ik op dat moment (als ik de tool ook daadwerkelijk ga gebruiken) altijd nog CentOs als 3e OS installeren.

1. De ISO versie die ik heb kan ik volgens mij gewoon direct clean install doen, zonder eerst te upgraden. (las ik in dit topic)

2. Oke, dus ext4 voor Mint partitie.
3,4,5a: okidoki, duiderlijk
5b: In eerste instantie leek de flexibiliteit om grootte van partities aan te passen wel handig. Maar na wat meer lezen lijkt de combinatie met Windows op dezelfde schijf toch wel tricky.
5c:TrueCrypt wordt niet meer ondersteund toch? Wel een goed punt om een methode te gebruiken die zowel onder Windows als Linux werkt. Hier ga ik nog even naar kijken. Misschien dat ik inderdaad alleen een bepaalde partitie met mijn data op de Data HDD encrypt.
6: Sowieso de CUDA drivers, maar ook voor de WiFi kaart, printer, etc
8: Inderdaad, VM voor CentOS lijkt goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Software is eigenlijk altijd uitwisselbaar tussen Linux distributies. Als het op CentOS werkt dan zal het onder Ubuntu ook wel werken.
Full-disk encryption voor verschillende OS'en is haast niet te doen. Truecrypt is zo'n beetje het enige dat dat kan en dat wordt inderdaad niet meer ondersteund.

Ik heb geen ervaring met CUDA maar ik betwijfel of dat werkt in een VM, volgens mij wil je dat liever native draaien.

CentOS naast Mint installeren zou geen probleem moeten zijn. Het enige moeilijke moment is de bootloader. Windows, Ubuntu en CentOS willen allemaal hun eigen bootloader installeren maar je hebt er maar 1 nodig. In praktijk gaat het meestal goed als je eerst Windows installeert en dan Linux (zoals je toch al van plan was). Het laatste OS dat je installeert mag dan voor de bootloader zorgen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spec87
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:46:
Software is eigenlijk altijd uitwisselbaar tussen Linux distributies. Als het op CentOS werkt dan zal het onder Ubuntu ook wel werken.
Full-disk encryption voor verschillende OS'en is haast niet te doen. Truecrypt is zo'n beetje het enige dat dat kan en dat wordt inderdaad niet meer ondersteund.

Ik heb geen ervaring met CUDA maar ik betwijfel of dat werkt in een VM, volgens mij wil je dat liever native draaien.

CentOS naast Mint installeren zou geen probleem moeten zijn. Het enige moeilijke moment is de bootloader. Windows, Ubuntu en CentOS willen allemaal hun eigen bootloader installeren maar je hebt er maar 1 nodig. In praktijk gaat het meestal goed als je eerst Windows installeert en dan Linux (zoals je toch al van plan was). Het laatste OS dat je installeert mag dan voor de bootloader zorgen.
Bedankt voor je reactie. Nadeel is dat die tool die CUDA nodig heeft in-house ontwikkeld is (stukje analyse software voor MRI data) en dat daarom denk ik niet met elke distro werkt. Maar lijkt me goed om pas aan 3e OS te wagen als dat ook echt nodig blijkt.

Ik lees dat TrueCrypt nog steeds veilig zou moeten zijn, dus misschien dat ik daarmee dan toch de dataschijf encrypt. Ik ga dat ook nog wel even met onze IT overleggen, misschien dat die daar verder nog een tip voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de bootloader nog even wat persoonlijke ervaringen. Ik heb een dual boot gehad op een UEFI systeem met Debian en Fedora. Ze kunnen prima de ESP delen, maar de /boot partitie is niet handig om te delen. Sterker nog, zelf al laat je die apart, dan doet de os-prober rare dingen in grub waardoor je extra entries krijgt met de kernel uit de andere /boot locatie. Dat is iig wat ik had. Om dit op te lossen, had ik os-proper verwijdert, zodat 't de Linux op de andere partitie niet zou vinden en vervolgens een simpel scriptje geschreven om de grub.cfg uit de andere /boot te parsen en toe te voegen aan de grub.cfg van m'n Debian installatie (die startte ik 't vaakst op en was de default bij opstarten). Dit werkte prima, alleen als de tweede een kernel update had, was dat niet direct zichtbaar is de main distro totdat je update-grub draait.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Spec87 schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:21:
...Nadeel is dat die tool die CUDA nodig heeft in-house ontwikkeld is (stukje analyse software voor MRI data) en dat daarom denk ik niet met elke distro werkt. ...
Als dat een beetje netjes is gedaan, zal het vermoedelijk met vrijwel elke recente distro werken, juist ook omdat je niet aangewezen bent op de binary (neem ik aan tenminste.)

Verder kan je juist bij UEFI makkelijk verschillende payloads installeren, die kan je eventueel kiezen vanuit andere payloads. Ik gebruik bijvoorbeeld op mijn dual-boot (90% tijd voor linux) desktop standaard systemd-boot als payload (dat heb ik in de UEFI als default ingesteld) Ik kan vanuit een menu van die bootloader dan eventueel makkelijk nog 'doorbooten' naar Windows of bijvoorbeeld de firmware-interface. Ook het direct 'naar windows rebooten' is geen probleem, je kan makkelijk eenmalig een andere payload prioriteit geven per UEFI-interface. Windows heeft overigens wel eens de neiging om de payload-prioriteit te herzien onder bepaalde omstandigheden, maar dat kan je door de Bootcfg-parameters te updaten makkelijk voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 22-09-2015 10:50 ]

Pagina: 1