Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 22:43
Een tijdje terug dit audiokitje besteld: http://nl.aliexpress.com/...822129&shopNumber=1360129 bedoeld om de output van een (zeer oude) speech processor (SPO256-AL2, of SP0256-AL2) te versterken. Nou verwachtte ik niet veel van een module van €1,23, maar wanneer ik de output meet zie ik een enorme vervorming. Nu dacht ik dat het wel aardig zou zijn deze LM386 in een simulatorprogramma te bekijken en zien of het plaatsten van andere R's en C's een verbetering zou kunnen opleveren.
Ik zie zeer een berg verschillende versies: Spice, PartSim, TINA, 5Spice, LTSpice, CircuitSimulator, Multisim, KiCAD, Oregano, enz.
Nu vroeg ik me af of jullie wel eens simulaties doen en welk programma jullie dan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
LTspice heeft voornamelijk alleen LT onderdelen erin zitten. Prima dus als je een schakeling wilt maken met alleen LT onderdelen. Vind alleen de sim functie niet altijd even betrouwbaar maar dat heb ik ook met multisim.
De acties worden berekend en kloppen niet altijd met de werkelijkheid. Blijft mij inziens een nadeel van sim software.
Bij de versie die ik heb van multisim ontbreken ook genoeg onderdelen welke je wel eens mee wilt kunnen simuleren. Je kan deze er wel handmatig in zetten (tenminste bij mijn oudere versie wel). Zelf gebruik ik deze om schema's uit te tekenen en er vervolgens een pcb van te kunnen maken met ultiboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zelf gebruik ik Multisim, daar heb ik ergens in 2003 op 't mbo mee leren werken en bevalt uitstekend, op een hele vervelende beperking na: De simulator is niet multithreaded, zit je met een niet bepaald trage quadcore processor, wordt er maar één kern gebruikt :/

Afgezien van dat bevalt Multisim prima, daarnaast zet ik nog wel eens schakelingen over naar Ultiboard om er een printplaatlayout van de laten maken, handig dat dat vrij makkelijk kan :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 22:43
Thanx, ik zal Multisim eens binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:03

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb in het verleden Multisim gebruikt, maar ik kan mij herinneren dat de modellen in Multisim niet realistisch zijn. Veel opamps hebben gewoon het model van een ideale opamp erin zitten. Geen idee of dat nog steeds zo is, maar zeker iets om rekening mee te houden.

Wanneer je een simpel circuit gaat simuleren waar je niet tegen beperkingen van componenten aanloopt kun je met Multisim prima simuleren. Wanneer je tegen beperkingen van componenten gaat aanlopen weet ik niet in hoeverre Multisim dit juist simuleert.

Ik gebruik zelf altijd LTSpice en de modellen die gebruikt worden zijn vrij goed. Enig nadeel is dat er alleen onderdelen van Linear inzitten. Je moet dus even bij Linear de juiste onderdelen opzoeken die lijken op de componenten die daadwerkelijk gebruikt.

Wanneer je tegen een beperking van een component aanloopt in het daadwerkelijke circuit en dit wilt reproduceren in de simulator is het maar de vraag of dit is opgenomen in het model. Kortom: zie de simulator niet als directe oplossing voor jouw probleem met het echte circuit. Persoonlijk zou ik zelf de beperking van het echte circuit willen begrijpen voordat ik naar de simulator zou grijpen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Met wat googlen kan je overigens voor LTSpice ook andere modellen vinden. (Zijn immers ook gewone Spice modellen). Zo heb ik zelf bijvoorbeeld simpele modellen van alle HC74 logica series gedownload voor LTSpice.

En zaken als mosfets zitten er van meerdere bedrijven in. Het blijft beperkt natuurlijk, maar voor mijn standaard simulaties gebruik ik ook LTSpice.
Pagina: 1