Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Windows 2012] RDS licentie lokale gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• tel2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 06:43
Ik loop tegen het volgende probleem aan. Wij hebben een terminal server en een applicatie server. Beide servers zijn aangemeld bij onze domein controller.

De terminal server is tevens licentie server. Op de applicatie server liepen we tegen het probleem aan dat er regelmatig meer als 2 personen via een RDP sessie verbinding wilde maken dus heb ik hier ook de RD Sessionhost en RD connection broker rol op geïnstalleerd. Via group policy heb ik voor de licenties verwezen naar de terminal server. RD licentiecontrole geeft ook een groen vinkje dat alles juist is geconfigureerd.

In het verleden is echter gekozen om op de applicatie server in te loggen met lokale gebruikers. Wanneer we nu via RDP inloggen onder een lokale gebruiker krijgen we nog steeds de fout "Er is geen Extern Bureaublad licentie server beschikbaar" Wanneer we onder een domein gebruiker inloggen krijgen we deze fout niet.

Is het mogelijk dat de lokale gebruikers ook een licentie van de terminal server toegewezen krijgen? De profielen zijn helemaal ingericht en het is best veel werk om hiervan domein gebruikers te maken.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03

TheVMaster

Moderator WOS
Eh...dus je hebt een domein als memberserver een RDS en Applicatieserver (wat is het verschil, aangezien je blijkbaar op die Applicatieserver ook aanlogt via RDP)?

Ik zou ook ten behoeve van het beheer de lokale gebruikers op de applicatieserver uitfaseren....wie verzint zoiets, op een server aanloggen met lokale gebruikers? 8)7 |:( :?

• tel2
Ik zou ook ten behoeve van het beheer de lokale gebruikers op de applicatieserver uitfaseren....wie verzint zoiets, op een server aanloggen met lokale gebruikers? 8)7 |:( :?
Eens, vroeger hadden ze een small business server waarbij ze geen dure SBS call voor deze gebruikers wilde aanschaffen. Nadat de SBS server vervangen is zijn ze op het begin hier nog even mee door gegaan.

Maar ik ben toch benieuwd of het mogelijk is met lokale gebruikers aan te melden zonder licentie fout. Dan kunnen we de accounts uitfaseren als daar tijd voor is.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03

TheVMaster

Moderator WOS
tel2 schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:16:
[...]

Eens, vroeger hadden ze een small business server waarbij ze geen dure SBS call voor deze gebruikers wilde aanschaffen. Nadat de SBS server vervangen is zijn ze op het begin hier nog even mee door gegaan.

Maar ik ben toch benieuwd of het mogelijk is met lokale gebruikers aan te melden zonder licentie fout. Dan kunnen we de accounts uitfaseren als daar tijd voor is.
Geen idee eigenlijk.....maar als ik je vraag even door Google haal dan kom ik vrij snel op een Microsoft forum waar volgens mij eenzelfde situatie wordt beschreven. Als ik dat zou lees, dan kan het dus wel...maar die foutmelding zul je voor lief moeten nemen :+

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Maar ik ben toch benieuwd of het mogelijk is met lokale gebruikers aan te melden zonder licentie fout.
Hoe staat de discovery mode ingesteld voor de RDS server? Deze zou in dit scenario wel eens in workgroup mode moeten staan. Ik gok dat het hier nu op stuk loopt...

Ik vermoed dat deze nu in domain of forest mode staat, aangezien de licenserver domainjoined is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
[...]

Maar waren er dan wel (nog duurdere) CAL's aanwezig voor Windows Server? Aangezien je gebruik maakte van resources, die niet door de Small Business server werden aangeboden, had je hier normale Windows Server CAL's voor nodig. Ik neem aan dat deze er nu wel zijn, als je geen SBS meer gebruikt?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Afgezien van je issue's...

Waarom moeten de users aanloggen op de applicatieserver? Is er niet een client applicatie die je kunt installeren op de werkplekken (of desnoods op de huidige RDS server)?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• tel2
Question Mark schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:29:
[...]

Hoe staat de discovery mode ingesteld voor de RDS server? Deze zou in dit scenario wel eens in workgroup mode moeten staan. Ik gok dat het hier nu op stuk loopt...

Ik vermoed dat deze nu in domain of forest mode staat, aangezien de licenserver domainjoined is.
Deze zal op domain moeten blijven staan aangezien de 'gewone' gebruiker op de 'gewone' terminal server wel een domain user is.
Question Mark schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:40:
Afgezien van je issue's...

Waarom moeten de users aanloggen op de applicatieserver? Is er niet een client applicatie die je kunt installeren op de werkplekken (of desnoods op de huidige RDS server)?
Nee dit is niet mogelijk. Het zijn externe partijen die hierop inloggen en de applicaties die hierop staan beheren/ondersteunen voor ons.

Ik denk dat we de accounts toch maar moeten migreren naar domain accounts. Had gehoopt dat er een eenvoudige oplossing was.

[ Voor 0% gewijzigd door Question Mark op 21-09-2015 14:01 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tel2 schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:54:
[...]
Ik denk dat we de accounts toch maar moeten migreren naar domain accounts. Had gehoopt dat er een eenvoudige oplossing was.
Ach, zoveel werk is het migreren van lokale accounts naar domain accounts toch niet?
tel2 schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:57:
De profielen zijn helemaal ingericht en het is best veel werk om hiervan domein gebruikers te maken.
Je kunt de bestaande profielen gewoon "hergebruiken"... :)

Step by Step : Migrate Local User Profile to Domain User Profile with all Settings

• tel2
Question Mark schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:47:
[...]

Ach, zoveel werk is het migreren van lokale accounts naar domain accounts toch niet?

[...]
Je kunt de bestaande profielen gewoon "hergebruiken"... :)

Step by Step : Migrate Local User Profile to Domain User Profile with all Settings
Dankjewel, hier gaan we mee aan de slag! En nee zoveel werk is het nou ook weer niet, we komen er wel weer overheen. ;)
Pagina: 1