Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-05 21:55

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Beste tweakers,

Recent heb ik voor mijn studie een Toshiba Chromebook 2 aangeschaft. Tot nu erg veel plezier van gehad maar toch voel ik mij gelimiteerd.
Ik zou dus graag Ubuntu erop willen zetten d.m.v Crouton. Dus wat heb ik gedaan; ChromeOS in developer mode gezet, device gewiped, en daarna crosh ge-opent via CTRL + ALT + T.
Nu heb ik begrijpen dat ik daar "shell" moet intypen om access te krijgen echter geeft mijn Chromebook dat dit een "unknown command" is.

Ben ik toevallig iets vergeten of is er iets anders? Graag jullie hulp!

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke tutorial volg je? Misschien dat er een fout in staat, niet voor jouw type is, etc. Zonder te weten wat je nou uitvoert, kunnen we alleen maar gissen en dat schiet niet op.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Ik heb tot nu toe 5 verschillende tutorials gevolgt, allemaal voor mijn type chromebook.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Weet je zeker dat je in Developer modus zit? Wat zie je als je 'help_advanced' in de crosh invoert?

Overigens, crouton is géén dualboot...

[ Voor 22% gewijzigd door d1ng op 21-09-2015 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
100% zeker.
Als ik dat intyp krijg ik een hele lijst met commands die ik kan uitvoeren (behalve shell!).

Dat is waar. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ComputerHoed op 21-09-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
Hmm, dat is dan precies het punt om te troubleshooten. shell zou daar tussen moeten staan. Ik heb trouwens exact dezelfde chromebook (met ubuntu in crouton).

Zie je dit tijdens opstarten?
Afbeeldingslocatie: http://images.edsel.eu/1736246055.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door d1ng op 21-09-2015 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
d1ng schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:14:
Hmm, dat is dan precies het punt om te troubleshooten. shell zou daar tussen moeten staan. Ik heb trouwens exact dezelfde chromebook (met ubuntu in crouton).

Zie je dit tijdens opstarten?
[afbeelding]
Nope!
Ik zie alleen de recovery pagina waar je de Chromebook kan recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
Dan zit je niet in Developer mode. Dat verklaart ook waarom je geen shell hebt.

Nadat je hem in Developer mode hebt gezet, dan start hij op met dat scherm in beeld. Je kan dan, 30 seconden wachten, of op CTRL D drukken om verder te gaan in Developer mode. Als je in dat scherm op de spatiebalk drukt, zoals hij aangeeft, dan zet hij de Chromebook terug naar zijn originele status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Ik heb hem toch wel in developer mode staan en een powerwash gedaan.

http://i.imgur.com/nNFSerr.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, je hebt 'm in de dev channel gehangen, dat is wat anders dan dev mode. Een van de eerste hits bij Google: http://www.cnet.com/how-t...per-mode-on-a-chromebook/. Heb je dat succesvol gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Hm, verwarrend. Die tutorial had ik nog niet gezien. Ik zal hem even volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo verwarrend is 't niet. Bij Android heb je ook 2 opties: developer opties beschikbaar waardoor je usb debugging aan kan zetten en een unlocked bootloader waardoor je een andere recovery kan gebruiken. Niet helemaal vergelijkbaar, aangezien je blijkbaar dev opties moet hebben (en usb debug aan) voordat je je recovery kan unlocken, maar goed, het gaat om 't idee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

Topicstarter
Wel verwarrend als 6 tutorials allemaal iets anders zeggen :P

Opgelost!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hehe, je moet gewoon weten welke de juiste is. En ik had de juiste te pakken, zonder ook maar ooit ChromeOS te hebben aangeraakt. Ik heb genoeg blogs met tutorials gezien (voor andere zaken) om te weten wanneer eentje wel of niet goed is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-04 16:43
Hero of Time schreef op woensdag 23 september 2015 @ 08:12:
Hehe, je moet gewoon weten welke de juiste is. En ik had de juiste te pakken, zonder ook maar ooit ChromeOS te hebben aangeraakt. Ik heb genoeg blogs met tutorials gezien (voor andere zaken) om te weten wanneer eentje wel of niet goed is. ;)
Heb jij toevallig nog een linkje naar deze tutorial? Ik kom tot nu steeds terug op de tutorial van fascinatingcaptain die echter aangeeft dat de BayTrail Chromebook 2 geen dualboot optie kent, alleen een single boot Ubuntu optie (via de boot_stub aanpassing ipv rw_legacy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

Ik ben wel benieuwd waar je je dan zo in gelimiteerd voelt met Chrome OS. Zelf heb ik ook eens Crouton geprobeerd, om weer heel snel terug naar Chrome OS terug te gaan. Het omslachtige opstarten vond ik niet prettig werken en ik miste gewoon Chrome OS. Dat werkt zo smooth, Linux draai ik op wel mijn desktop PC.

Hier de handleiding die ik heb gebruikt. http://www.howtogeek.com/...-chromebook-with-crouton/

Vooral de laatste alinea was het belangrijkste: hoe Crouton te verwijderen en restore je Chromebook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fitzierpi schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:49:
[...]

Heb jij toevallig nog een linkje naar deze tutorial? Ik kom tot nu steeds terug op de tutorial van fascinatingcaptain die echter aangeeft dat de BayTrail Chromebook 2 geen dualboot optie kent, alleen een single boot Ubuntu optie (via de boot_stub aanpassing ipv rw_legacy).
Heb je het hele topic wel gelezen? Mijn eerste reactie hier bevat de link naar het artikel. Verders, ik heb geen enkele ervaring met Chrome OS, dus je zal het moeten doen met wat hier op GoT te vinden is en wat je met Google aan resultaten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-04 10:28
Fitzierpi schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:49:
[...]

Dit klopt, mijn Chromebook 2 draait ook alleen Ubuntu ipv Chrome OS, met behulp van John Lewis' SeaBios. Crouton is dan ook geen dualboot maar eerder een VM (niet helemaal accuraat).

Op de pagina https://johnlewis.ie/custom-chromebook-firmware/rom-download/ kun je een overzicht zien van de verschillende modellen en welke firmware mod de modellen ondersteunen.

De Toshiba Chromebook 2 (ook wel Swanky) ondersteund alleen de BOOT_STUB modificatie.
[message]Van JohnLewis.ie:[/message]
BOOT_STUB modifies the last 1MB of the ROM, removing the scary developer screen, but also removes the ability to run ChromeOS natively, carrying a chance of bricking your device.
Het verwijderen van de write protect schroef is vrij simpel, je moet ervoor zorgen dat er geen contact is tussen de twee koperen stukken. Neem je tijd en doe rustig aan, vooral met die clipjes van de onderkant.

Over native ubuntu:
Kwa tutorial voor alleen ubuntu draaien heb ik geloof ik voornamelijk deze gebruikt https://github.com/brendenyule/NativeToshibaCB2Guide/wiki.
Ik kreeg mijn chromebook alleen maar opgestart van een installatie usb stick die ik had gemaakt met dd. Met programma's als unetbootin, startup diskcreator etc lukte het niet.

Verder moet had ik met ubuntu 15.04 geen probleem met touchpad vanwege de nieuwere kernel versie. Wel moet je de asound.state vervangen mocht je geluid uit de speakers willen (Bluetooth headset etc deed het zonder problemen direct).
Er was ook een akkefietje met de html5 player van youtube en codecs maar dat is uiteindelijk opgelost, al weet ik niet meer precies hoe (ik had een hele rits codecs geinstalleerd)
Verder is gedurende het grub scherm het hele scherm zwart of zijn alle letters witte blokken, voor nu is dat geen probleem, het login scherm etc doet het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-04 16:43
Hero of Time schreef op maandag 08 februari 2016 @ 08:34:
[...]

Heb je het hele topic wel gelezen? Mijn eerste reactie hier bevat de link naar het artikel. Verders, ik heb geen enkele ervaring met Chrome OS, dus je zal het moeten doen met wat hier op GoT te vinden is en wat je met Google aan resultaten krijgt.
Jouw link verwijst naar een artikel dat vrij algemeen een beschrijving geeft. Er zit echter zoveel verschil in typen chromebooks en typen processors e.d. Ik was juist op zoek naar een goede, gedetailleerde beschrijving die specifiek voor de BayTrail processor van de Toshiba Chromebook 2. Maar goed, nu gevonden, dank allemaal!
Pagina: 1