HTPC en NAS in 1

Pagina: 1
Acties:

• eddylm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:14
Hallo iedereen

Ik heb momenteel een htpc en nas in 1. Dit bevalt prima, maar ik wil graag nog een aantal extra taken hier op gaan uitvoeren en twijfel of ik het systeem moet gaan upgraden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem krijgt de volgende taken:
  1. HTPC (xbmc/popcorn/emulator/spotify) bediening via flirc
  2. NAS (couchpotato/sickbeard/transmission)
  3. Development (nodejs/mongodb/mysql)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb geen vaste prijs, uiteraard zo goedkoop mogelijk. De onderdelen zullen hoofdzakelijk 2de hands aangeschaft worden. +- 300 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een compleet systeem:
  • intel g640
  • MSI met H61 chipset(weet zo niet meer welke)
  • 8gb
  • Crucial bx100 250gb ssd
  • 3tb hdd
  • Asus Xonar D1
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord + cpu met ondersteuning voor ESXi

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar Intel, maar AMD is uiteraard een optie mits echt beter.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het verbruik is voor mij het belangrijkste.

Wat verwacht je van ons?
Het meedenken met mij en een oplossing verzinnen :)

Ik twijfel zelf tussen twee opties, een systeem met een windows installatie wat alles kan of een server met ESXi en diverse VM's.
  1. Is het mogelijk wat ik wil op ESXi met VM's?
  2. Hoe is het verbruik van ESXi ten opzichte van alleen windows?
  3. HTPC op een VM is dat wel werkbaar, dus is het mogelijk mijn geluidskaart/intelgraphics en flirc etc te gebruiken?
  4. Heb ik genoeg aan 8gb geheugen?
  5. Hebben jullie nog gekke ideeën om te realiseren wat ik wil?
Alvast bedankt voor het advies _/-\o_

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:38
ESXi werkt volgens mij lang niet altijd lekker. Ik heb ook rondgekeken voor eenzelfde oplossing, maar kwam er achter dat goedkope videokaarten geen passtrough ondersteunen in de regel. Dat wil je wel voor hardwarematig afspelen van films in Kodi (XBMC).

Uiteindelijk heb ik het zo opgelost: Kodibuntu als host OS waarop ik dus Kodi draai en werkt lekker vlot out of the box. Daarvoor heb ik een kleine partitie op de SSD. Verder draai ik dan een OpenMediaVault NAS distributie vanuit virtualbox VM. Virtualbox start bij boot en verder laat ik deze fysieke schijven benaderen:
http://www.serverwatch.co...with-a-virtualbox-vm.html

Op mijn OpenMediaVault isntallatie draai ik de hele teringzooi: Nieuwsgroepen, MySQL, sickbeard, Couchpotato, Transmission bittorrent, mijn domoticasysteem, webserver, Spotweb, par/rar, fileservers, VPN, etc, etc. Draait allemaal prima en heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Ik denk dat jij ongeveer dezelfde eisen hebt, ik kan prima af met:
Core i3 3240 @ 1.6GHz (underclock en undervolt, lekker zuinig!)
8 GB RAM
een 128GB SSD en 2 3TB HDD's als storage.

Maw: Ik zou het eens proberen met wat je nu hebt als je niet met veel VM's wil experimenteren iig.

• eddylm
Bedankt voor je reactie, dit verhaal met ESXi heb ik inderdaad al eerder gehoord, maar dit was alweer een 2tal jaar geleden en had gehoopt dat dit ondertussen beter was.

OpenMediaVault had ik nog nooit van gehoord, maar lijkt mij een prima kandidaat.

Dit verhaal klinkt inderdaad een beetje het zelfde als wat ik wil. Dit ga ik proberen!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-11 13:16
Kun je niet beter je NAS en HTPC scheiden? Gewoon OMV op de NAS en een Raspberry Pi 2 met openelec erop.

• eddylm
Me vriendin gebruikt nog redelijk veel popcorntime dus ik ben bang dat dit geen optie is.

Zover ik het meestal begrijp scheiden mensen een NAS en HTPC vanwege het lawaai aangezien de HTPC vaak in de woonkamer staat. Of heeft dit nog andere voordelen?

• Ivolve
Daar zijn toch ook wel alternatieven voor binnen KODI?
https://www.google.nl/web...=UTF-8#q=kodi%20streaming

Vaak wel inderdaad, een HTPC maakt alleen herrie als je TV kijken, een NAS laat je 24 uur per dag aan staan. Bij het kijken van een film is het niet zo erg als een ventilator zachtjes blaast, als het compleet stil is zul je het wel kunnen horen. Daarnaast willen veel mensen hun media niet alleen in de huiskamer afspelen maar ook in een andere kamer of via hun mobiel/tablet etc.

• eddylm
Dit zal ik ook eens uitzoeken of dit soepel werkt. Bedankt voor de suggestie. Is zowiezo een hele goede optie voor in de slaapkamer!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:38
Tsja, geluid? Is ook mij vaak zat verteld, maar als je het goed aanpakt maakt een HTPC/NAS combi ook geen geluid en heb je genoeg omgevingsgeluid naast de server. RBPI is ook niet ideaal. Misschien is de 2e variant beter, maar bepaalde audio passtrough-opties werken niet op de rbpi1 of heb je last van stotterend beeld (ik had persoonlijk vaak problemen, al hoeft dat neit door de pi te komen).

Beter gezegd, veel mensen kraken het af om een HTPC+NAS te draaien, maar ik zie niet in waarom. Die van mij is stil, de combinatie is zuinig, scheelt behoorlijk in de aanschafkosten. Maargoed, ik draai zelf ook altijd muziek als ik thuis ben.

• Ivolve
Inderdaad de Pi1 had niet genoeg power om alles af te spelen. Ik heb een Pi2 en heb daar nooit problemen mee. 3d 1080p geen enkel probleem en voor de aanschafkosten hoef je het eigenlijk ook niet te laten. Tja als je altijd muziek aan hebt is het inderdaad niet zo erg als je een ventilatortje hebt draaien.

Ik ben zelf ook begonnen met een PCtje met gewoon kodi erop en diverse plugins/packages. Dit draaide ik met een Athlon 5350 (superzuinig). Na verloop van tijd wilde ik echter ook mijn eigen cloud hebben (24/7 draaiend) dus heb de HTPC geupgrade/downgrade naar NAS en de Pi2 aangeschaft. De Athlon is nog steeds lekker zuinig en heeft voldoende power alleen heb ik wat weinig sata poorten.

• eddylm
Mijn htpc/nas staat in een aparte kamer dus van geluid heb ik geen last. Een pi2 lijkt mij wel een interessant apparaat dus dat ga ik zowiezo op de slaapkamer proberen. Voor de htpc/nas ga ik toch proberen om kodibuntu + omv oid in een vm te draaien.

Zou 8gb en een intel g640 hier goed genoeg voor zijn? 4gb voor de htpc lijkt mij zat, maar 4gb voor een vm waar ook evt dev dingen op draaien is wel weinig denk ik?

• Ivolve
Ok veel plezier met je nieuwe setup. Voor OMV is 4 Gb ruim voldoende.

• eddylm
Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1