Compacte PC met SSD (incl. Win)

Pagina: 1
Acties:

• twtummers
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:23
Op zoek naar een compacte configuratie, bijv. barebone of mini-itx

In de Best Buy Guide (sept 2015) worden twee minisystemen toegelicht, een barebone en mini-itx. Dit heb ik als inspiratie gebruikt
.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruik qua belasting beperkt: mailen, administratie, MS office, alleen groot beeldscherm (HDMI) en waardeer snelle rekenkracht. Geen videobewerking of games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Totaal, incl. beeldscherm en software, Windows & Office ongeveer 500 Euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, ik overweeg bijv. Samsung S22D390H/S22D390Q.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua opslag is een SSD voldoende. Voldoende RAM en grafische rekenkracht gewenst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf neig ik naar een kast die aan te passen is en Intel, echter gaat het voor dit specifieke geval voor een eenvoudige, compacte configuratie met WiFi, snelheid is minder van belang.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Software (Windows & Office) wil ik graag toevoegen, los aanschaffen is prijzig tov het systeem. Is dit in te passen met een OEM licentie?
Qua systeem: Compact en betrouwbaar!

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Advies voor een systeem is van harte welkom, met name waarin de software meegenomen is:
  • SSD, 120/250GB (nadeel barebone door msata, zoals in best buy vermeld, dan toch voor een (kleine kast?)
  • WiFi (liefst met 802.11ac, ingebouwd) op moederbord
  • Sofware: Windows (7 of 10) zijn er opties met een OEM licentie en welk office-pakket is aan te bevelen? (gebruik alleen Word, Excel & Outlook
  • Beeldscherm Samsung S22D390H/S22D390Q, aan te raden?
Configuraties:

Barebone:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte BRIX GB-BXCE-3205€ 151,95€ 151,95
1Crucial CT51264BF160BJ€ 19,95€ 19,95
1Adata Premier Pro SP310 128GB€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,90

Mini-ITX 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock QC5000-ITX/PH€ 64,95€ 64,95
1Chieftec IX-01B-90W (IX-01B-90W)€ 68,80€ 68,80
1Crucial CT51264BA160BJ€ 20,95€ 20,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 100,23€ 100,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,93

Mini-ITX 1:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 83,50€ 83,50
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 96,95€ 96,95
1Chieftec FI-02BC-U3€ 67,60€ 67,60
1Scythe Kodati - Mini ITX Cpu Cooler€ 21,01€ 21,01
1Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/8€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,96

• thomasbosch
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:56
in je eerste 2 builds zie ik geen voeding, procesor en in de eerste build ook geen kast bewuste keuze?

de laatste build het het wel. de kast die je gekozen hebt heeft een standaard voeding de ervaring leert dat je die meteen moet vervangen. ze raden vaar de antec vpf 450 aan te veel watt voor jou misschien is er een kleinere beschikbaar met minder voltage?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:36
thomasbosch schreef op maandag 21 september 2015 @ 09:35:
in je eerste 2 builds zie ik geen voeding, procesor en in de eerste build ook geen kast bewuste keuze?

de laatste build het het wel. de kast die je gekozen hebt heeft een standaard voeding de ervaring leert dat je die meteen moet vervangen. ze raden vaar de antec vpf 450 aan te veel watt voor jou misschien is er een kleinere beschikbaar met minder voltage?
Bedankt voor (een van) je eerste inbreng(en) op tweakers. Zou je volgende keer wel even wat onderzoek willen doen als je ergens graag wilt reageren? De eerste twee builds zijn namelijk wel nagenoeg compleet, het zijn barebones waarbij de CPU onboard zit (en de voeding). De Antec die je noemt wordt inderdaad vaak aangeraden (voor game pc's), maar is niet nodig voor zo'n PC als dit.
Een wat verbeterde interpunctie zou overigens ook niet verkeerd zijn. Vast goed bedoeld allemaal, maar de lat ligt nou eenmaal hoog hier ;).

@TS: ik zou ook voor een mini ITX gaan, iets als je derde build. Persoonlijk vind ik je kast niet echt top (plastic), maar misschien heb je die gekozen vanwege de dimensies. Weet niet of alles in een Fractal Node 304 past? Ben je wel weer wat duurder uit, hangt natuurlijk geen voeding in. CPU en snelle RAM lijkt me een van de juiste keuzes, gezien je budget. Geloof wel dat die CPU overigens niet bekend staat om zijn rekenkracht, maar ik denk dat het voor dit budget en jouw eisen zeker prima is.

[ Voor 4% gewijzigd door JDillinger op 21-09-2015 09:53 ]

• chielpompen
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik heb zelf een mini itx build in deze case. Ik ben er erg tevreden over! Als u vragen heeft over de case bent u welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,-€ 178,-
1ASRock H97M-ITX/ac€ 97,95€ 97,95
1Asus GTX960-MOC-2GD5€ 208,-€ 208,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Raijintek Metis Rood€ 40,99€ 40,99
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 315,-€ 315,-
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 15,95€ 15,95
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 46,50€ 46,50
1Silverstone SFX 450W Bronze€ 63,22€ 63,22
1Crucial MX100 256GB€ 117,69€ 117,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.134,25

• twtummers
Veel dank voor de reacties en suggesties.

Wat betreft software is Windows 10 105 euro en MS Office, 95 euro, Totaal 200.

Is er een combinatie te maken die goedkoper uitvalt, bijv. met OEM licentie? in combinatie met een dergelijk systeem?

Thanks

• chielpompen
Ik heb gratis een licentie van school gehad. Windows 10 en word! Misschien heeft uw zoon de zelfde regeling op school?

[ Voor 46% gewijzigd door chielpompen op 21-09-2015 12:30 ]

• chielpompen
Ik zou u aanraden om even te kijken op slim.nl

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 10:24
twtummers schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:07:
Wat betreft software is Windows 10 105 euro en MS Office, 95 euro, Totaal 200.

Thanks
OEM-licenties zijn natuurlijk altijd een beetje een grijs gebied, maar wat betreft Windows wordt de laatste tijd steeds pricewatch: Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit aangeraden. Die is uiteraard nog gratis om te zetten naar Win10.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:32

DarkSide

theres no place like ::1

idd kijk of je een goedkope win7/8 licentie op de kopt kunt tikken. Deze kan je dan upgraden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
Een paar suggesties en vragen:

- Waarom bij elke build een andere SSD? Ik begrijp niet helemaal waarom mITX build 2 een duurdere 850 EVO heeft en mITX build 1 een BX100. Als een 2,5" SATA SSD past, neem dan beter de BX100, die €25 is significant bij dit budget en de snelheid van de SSD is nagenoeg dezelfde. In die Brix barebone past trouwens wel een 2,5" SATA SSD.

- Dat moederbord met geïntegreerde APU van mITX build 2 is gedateerd. Voor low power moederborden heb je momenteel de keuze uit Braswell bij Intel (bv pricewatch: ASRock N3150-ITX) en AM1 bij AMD (bv pricewatch: ASRock AM1H-ITX + pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed, maar daar zijn ook goedkopere processors voor)

- mITX build 3 lijkt mij overpowered, er is een redelijk groot verschil in kracht met de andere builds. Voor kantoorapplicaties heb je die niet nodig.

- WiFi kun je makkelijk met een USB dongle toevoegen aan de pc, om goede ontvangst te hebben moet je sowieso antennes hebben dus er is weinig verschil in uitzicht of WiFi nu op het moederbord zit of via USB is. Voor snelheid en ontvangst maakt het ook niet zo uit zolang je een goede dongle kiest.

- Als barebone is de pricewatch: Intel NUC Kit NUC5CPYH ook interessant, die is iets goedkoper, en de processor is verwaarloosbaar trager.

Ik zou eigenlijk naar een barebone neigen, omdat die toch een stuk kleiner zijn en omdat de kwaliteit van de behuizingen die je selecteerde niet al te best is. Voor zelfbouw is de pricewatch: Antec ISK 110 Vesa een kwalitatievere keuze.

Voor Windows en Office, als je een student in huis hebt of zelf bent dan hebben die vaak een licentie of korting, en anders kijk je hier eens tussen http://tweakers.net/categ...3twCaaGZqAqLMLS2MlGJra2sB en http://tweakers.net/categ...bIyNDAAcosyk1N9M_OUrAxqAQ. Let wel, Office 365 is een jaarabonnement, Office 2013 is een echte licentie. Binnenkort komt trouwens Office 2016 uit, maar volgens mij is er weinig spannends nieuw en voor kantoorapplicaties is het laatste nieuwe ook niet altijd gewenst.
WWAS schreef op maandag 21 september 2015 @ 09:52:
[...]

Bedankt voor (een van) je eerste inbreng(en) op tweakers. Zou je volgende keer wel even wat onderzoek willen doen als je ergens graag wilt reageren? De eerste twee builds zijn namelijk wel nagenoeg compleet, het zijn barebones waarbij de CPU onboard zit (en de voeding). De Antec die je noemt wordt inderdaad vaak aangeraden (voor game pc's), maar is niet nodig voor zo'n PC als dit.
Een wat verbeterde interpunctie zou overigens ook niet verkeerd zijn. Vast goed bedoeld allemaal, maar de lat ligt nou eenmaal hoog hier ;).

@TS: ik zou ook voor een mini ITX gaan, iets als je derde build. Persoonlijk vind ik je kast niet echt top (plastic), maar misschien heb je die gekozen vanwege de dimensies. Weet niet of alles in een Fractal Node 304 past? Ben je wel weer wat duurder uit, hangt natuurlijk geen voeding in. CPU en snelle RAM lijkt me een van de juiste keuzes, gezien je budget. Geloof wel dat die CPU overigens niet bekend staat om zijn rekenkracht, maar ik denk dat het voor dit budget en jouw eisen zeker prima is.
Een Node 304 is 3 maal groter dan de geselecteerde behuizingen (6.5L vs 19.5L), sommige µATX behuizingen zijn bijna even groot. Zoveel ruimte voor 3.5" schijven is niet nodig, er komt toch maar een SSD in.

• twtummers
Chotto Toire schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:14:
[...]

OEM-licenties zijn natuurlijk altijd een beetje een grijs gebied, maar wat betreft Windows wordt de laatste tijd steeds pricewatch: Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit aangeraden. Die is uiteraard nog gratis om te zetten naar Win10.
Veel dank, was niet bekend met de gratis upgrade naar Win10, prima prijs dank je!

• twtummers
MacPoedel schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:22:
Een paar suggesties en vragen:

- Waarom bij elke build een andere SSD? Ik begrijp niet helemaal waarom mITX build 2 een duurdere 850 EVO heeft en mITX build 1 een BX100. Als een 2,5" SATA SSD past, neem dan beter de BX100, die €25 is significant bij dit budget en de snelheid van de SSD is nagenoeg dezelfde. In die Brix barebone past trouwens wel een 2,5" SATA SSD.
Veel dank, ik zal inderdaad BX100 als SSD aanhouden.
- Dat moederbord met geïntegreerde APU van mITX build 2 is gedateerd. Voor low power moederborden heb je momenteel de keuze uit Braswell bij Intel (bv pricewatch: ASRock N3150-ITX) en AM1 bij AMD (bv pricewatch: ASRock AM1H-ITX + pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed, maar daar zijn ook goedkopere processors voor)

- mITX build 3 lijkt mij overpowered, er is een redelijk groot verschil in kracht met de andere builds. Voor kantoorapplicaties heb je die niet nodig.

- WiFi kun je makkelijk met een USB dongle toevoegen aan de pc, om goede ontvangst te hebben moet je sowieso antennes hebben dus er is weinig verschil in uitzicht of WiFi nu op het moederbord zit of via USB is. Voor snelheid en ontvangst maakt het ook niet zo uit zolang je een goede dongle kiest.

- Als barebone is de pricewatch: Intel NUC Kit NUC5CPYH ook interessant, die is iets goedkoper, en de processor is verwaarloosbaar trager.

Ik zou eigenlijk naar een barebone neigen, omdat die toch een stuk kleiner zijn en omdat de kwaliteit van de behuizingen die je selecteerde niet al te best is.
Goede suggestie, ik geloof dat ik daar inderdaad veel voordeel mee kan doen. erg compact.
Welke RAM module adviseer je in de (moet geloof ik dd3l low voltage zijn)?
Intel NUC Kit NUC5CPYH
Of is het aan te bevelen te investeren in een i3, die sneller is? maar wel m2 aansluiting heeft voor een kleinere SSD?
Intel NUC NUC5i3RYH
Voor Windows en Office, als je een student in huis hebt of zelf bent dan hebben die vaak een licentie of korting, en anders kijk je hier eens tussen http://tweakers.net/categ...3twCaaGZqAqLMLS2MlGJra2sB en http://tweakers.net/categ...bIyNDAAcosyk1N9M_OUrAxqAQ. Let wel, Office 365 is een jaarabonnement, Office 2013 is een echte licentie. Binnenkort komt trouwens Office 2016 uit, maar volgens mij is er weinig spannends nieuw en voor kantoorapplicaties is het laatste nieuwe ook niet altijd gewenst.
Wederom dank, ga ik doen, het worden dan:
Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64bit
Microsoft Office 2013 Home & Student NL
Pagina: 1