grote spoel uit ups slopen bij enkel dc>ac gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
Op het moment gebruik ik in mijn bus een oude ups als inverter vanaf 2 12v semi-tractie accu's in serie (24v) . Nu zit er in de ups een ontzettend grote zware spoel die volgens mij dus alleen het ac>dc oplaad proces of whatever regelt. dat gedeelte van de ups gebruik ik niet dus mijn vraag is of ik die dan kan verwijderen. kost weer wat minder diesel he :)

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 22:48

ThaHandy

Discovery Channel

Minder diesel :?

Je zet de UPS uit of aan (als dat kan) daarnaast zal deze meer stroom trekken naarmate je meer vermogen gebruikt @ UPS. Verder valt hier niet op te bezuinigen

Die lompe transformator heb je juist nodig! Die maakt er 24ac -> 230ac van :) (het omgekeerde dus)

[ Voor 7% gewijzigd door ThaHandy op 21-09-2015 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Minder diesel is logisch: al het gewicht wat je aan boord hebt moet je voortstuwen. Hoe zwaarder het geheel hoe hoger het brandstofverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb zo'n vermoeden dat die 5kg op een bus van zo'n 1300kg niet zoveel uitmaakt. Vooral aangezien je toch al het gewocht van 2 semi-tractiebatterijen meesleept.
Het gewicht van die spoel in lichaamsgewicht afvallen is ook een idee ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Bartjezz op 21-09-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:52
Hebben we het niet gewoon stiekem over de trafo :+ ?
Die doet het omvormen van DC > AC, dus ik denk niet dat je er zonder kan. Het oplaadgedeelte is meestal vrij klein omdat de accu na een spanningsuitval alle tijd heeft om weer rustig op te laden immers. Daar is geen pittige lader voor nodig.

Denk je trouwens wel om de koeling van de unit? Een UPS is er niet op berekend om voor langere tijd vermogen te leveren. Normaalgesproken zijn na een halfuurtje de accu's wel leeg en valt de unit uit. Qua warmteafgite zijn de koelblokken daar ook op berekend. Als jij hem dan urenlang gaat belasten zal het spul veel te warm worden. Een fan toevoegen is geen overbodige luxe.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2015 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
dank voor de zorgzaamheid mensen :)
Het koelen heb ik inderdaad aan gedacht door een extra alu koelblok bovenop de al aanwezige koeling van de MOSFETs te schroeven. ben nog bezig met een 24v fan erop te friemelen. Qua diesel verbruik is het gewoon verstandig om zoveel mogelijk te besparen op gewicht dus daar is elke gram al mooi meegenomen mijns inziens, zolang het aan functionaliteit niks inlevert natuurlijk. Afvallen gaat 'm niet worden ben al blij met elk grammetje vet wat ik heb :+

De trafo, ja daar hebben we het denk ik over, die grote jongen die meestal onderin van de ups zit.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/8wbgog.jpg
die vetzak onderin dus

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is de trafo die ik bedoel, die is nodig voor de omzetting van DC>AC en kun je dus niet weghalen.

Ik zie overigens nergens een zekering, denk je daar wel om (liefst zo dicht mogelijk bij de accu)? De kroonsteentjes ben ik ook niet zo'n fan van. Als jij 1000W op de UPS aansluit dan zal er aan de 24V kant ruim 40A (kun je uitrekenen met P = U x I) over de bekabeling lopen. Die kroonsteentjes zijn daar niet op berekend.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Voor gewichtsbesparing win je daarop niks imo. Zo extreem veel doet gewicht niet op brandstofverbruik. Zeker niet die paar kilo (als het wel een verwijderbare trafo zou zijn). Met name luchtweerstand is de killer gevolgd door rolweerstand (de eigen rechtervoet niet meegerekend). Te zachte banden of slecht uitgelijnde wielen doen meer kwaad dan dit.

Verder eens met Thinkpad. Kroonsteentjes in een bewegende opstelling ben ik al helemaal geen fan van. Te veel rare storingen gezien door die krengen. En bij dergelijke stromen is suboptimale verbinding al snel hitte/vonken/smelten/brand etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
ok bedankt voor het antwoord.

Ik ben me bewust van de amperages die over mijn kabels lopen, alle apparatuur is gezekerd, de kabels niet inderdaad.
Het kroonsteentje is een hele dikke hoor. zie je niet goed op de foto. voorlopig laat ik die even zo. Zit ook niet snel aan 1000W met m'n laptop, ledjes en opladertjes.

Ik had nog wel een vraag over de stroom. De stroom komt vanaf mijn laadregelaar naar een connector die zich opsplitst naar de accu's en de inverter. Dus via dezelfde connector loopt het vanaf de accu's naar de inverter. Het gaat goed in principe maar ik zou zeggen dat er 2 tegengestelde stromen lopen. Is dit verstandig?

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
"tegengestelde stromen" zijn er niet. De verdeling wordt gewoon anders.

Het kan zomaar zijn dat hij in gebruik alle stroom van de lader rechtstreeks naar de ups trekt. Die hoeveelheid komt dan in mindering op de stroom uit de accu.

Maar een ander puntje... Als het gaat om een laptop, wat lampjes en laders (telefoons ofzo?). Dan kun je enorm veel efficiëntie winnen en gewicht besparen door de hele ups eruit te gooien. 12/24v laptop laders zijn gewoon te koop. Led verlichting kan vaak gewoon op 12v (misschien even een ander peertje kopen) en auto/vrachtwagen telefoon laders zijn er ook gewoon.

Dat maakt het veel efficienter (geen verliezen in de ups om naar 230v te komen en daarna weer naar beneden in alle adapters (19v voor de laptop, 5v voor de telefoon etc).

Scheelt een bak gewicht van de ups en waarschijnlijk kun je dan ook af met minder accu's voor dezelfde levensduur. Als ik kijk naar mijn ups, die pakt al iets van 1 tot 2 ampere uit de accu's terwijl er praktisch geen last aan hangt. Dat is in een noodsituatie (waar hij voor bedoeld is) geen ramp, maar in jouw geval weggegooid vermogen en onnodig extra gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
o ja correctie de leds zijn al 12/24 volt. En voor mijn macbook heb ik geen zin in een speciale lader en die heb ik ook niet voor mijn accuboor etc. telefoon opladen gaat gewoon net ff wat lekkerder via een inverter.
Wat ik wel vind is dat de ups inderdaad niet echt zuinig is ivm een inverter van de kijkshop bijvoorbeeld.
maarja ik heb nu wel gewoon een 750w inverter voor gratis dus ja.

thanks voor het tegengesteld verhaal ik zie t altijd als water dus dit was me niet helemaal duidelijk.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Water zou in principe hetzelfde doen. Een lange buis met in het midden een aftakking.
Normaal gesproken staat het water stil. De "lader" injecteer dan water in de aftakking wat dan richting de accu kant vloeit (want de andere kant is dicht).

Als de andere kant water wegtrekt (ups aan) volgt de stroom vanuit de lader gewoon de rest van het water richting de ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
JankY schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:21:
[...]
Wat ik wel vind is dat de ups inderdaad niet echt zuinig is ivm een inverter van de kijkshop bijvoorbeeld.
maarja ik heb nu wel gewoon een 750w inverter voor gratis dus ja.
[...]
Ook heb je nu een mooie sinus output (is het een 'SmartUPS' ? die doen dat namelijk) waarschijnlijk, terwijl zo'n HonkyTonky ©®™ ding van Kijkshop e.d. vaak een gemodificeerde sinus eruit gooit, waar veel elektronische apparaten (laptoplader, accuboormachine lader) van over hun nek gaan. Een goede sinusomvormer (Victron bijv.) moet je dan weer een kapitaal voor neer leggen, dus als je zorgt dat je de voorzorgsmaatregelen (goede koeling, degelijke bekabeling en zekering) dan heb je op deze manier toch een mooie omvormer.

Als je hem gewoon uitzet als je hem niet gebruikt dan kost het je ook geen extra brandstof (afgezien van het gewicht wat je meezeult natuurlijk).

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
dit is een Onlive basic p1250 en op de achterkant staat er 'stepwave'. Dus ik twijfel in hoeverre dit een schone sinus is. Dit moet ik met een oscilloscoop meten neem ik aan.hebiknie
Ik heb echter nog zo'n apc smartUPS staan. Die is wel een stuk meer gehavend (corrosie en flink mee gegooid door gemeentewerf mennekes). Die ga ik straks maar eens aansluiten.
Maar al m'n belangrijkste elektronica werkt perfect heb ik het idee (deWalt, Apple).

De UPS draaien kost me geen geld, stroom komt namelijk van de zonnepanelen af. Ging meer om het gewicht met het rondrijden.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het gewicht zit hem meer in de batterijen dan in de ups zelf. 17kg is heel wat batterij en volgens mij heb je die zelfs vervangen door grotere?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
JankY schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:29:
dit is een Onlive basic p1250 en op de achterkant staat er 'stepwave'. Dus ik twijfel in hoeverre dit een schone sinus is. Dit moet ik met een oscilloscoop meten neem ik aan.hebiknie
Ik heb echter nog zo'n apc smartUPS staan. Die is wel een stuk meer gehavend (corrosie en flink mee gegooid door gemeentewerf mennekes). Die ga ik straks maar eens aansluiten.
Maar al m'n belangrijkste elektronica werkt perfect heb ik het idee (deWalt, Apple).

De UPS draaien kost me geen geld, stroom komt namelijk van de zonnepanelen af. Ging meer om het gewicht met het rondrijden.
Die is niet veel beter dan een goedkope omvormer. Zie ook hier: http://www.jkovach.net/projects/powerquality/

Een 'Back-UPS' doet zo'n getrapte lijn, iets wat op een sinus moet lijken. Een 'Smart-UPS' spuugt een perfecte sinus uit zoals je ziet. Soms zelfs schoner dan wat uit het stopcontact thuis komt. Met zo'n echte sinus kun je alle apparaten aansluiten zonder problemen, als je maar niet de boel overbelast.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
Damic schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:26:
Het gewicht zit hem meer in de batterijen dan in de ups zelf. 17kg is heel wat batterij en volgens mij heb je die zelfs vervangen door grotere?
eh ja 2 x 135ah semi tractie, zo'n 25 keer zwaarder :+

nou, heb nu de smart-UPS eraan hangen. Wat een druktemaker is dat zeg. Hij gaat aan door de test knop ingedrukt te houden, gaat dan ff gillen en piepen en dan aan :? iig wel veel minder resonantie dan die andere.

doei

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Ik zou oppassen met non sinewave op die accuboor opladers. Schijnt dat die soms in rook op kunnen gaan dan, evenals elektrische tandenborstellader e.d. Zelf gebruik ik non sine wave eigenlijk alleen voor een bouwlamp en een oventje, deze hebben hier geen last van. Voor alle andere apparatuur gewoon sine wave inverter. Laptop oplader gaat ook zacht brommen achter getrapte blokgolf, kan nooit goed zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1