Vanmiddag heb ik voor de lol een oude Dell-laptop uit het stof getrokken. Er zit een Intel Pentium M @ 1.6Ghz in, plus een whopping 512MB geheugen. Er draait LXLE op, gebaseerd op Ubuntu 12.04.5. Tot nu toe goede ervaringen mee voor zo'n oude machine. Er draait een Transmission daemon op, en PS3 Media Server. Werkt ook prima; ik kan 1080p video naar m'n PS3 streamen zonder lag.
Nou was ik vanavond met SSH aan het spelen. Uptime geeft me de volgende info.
Nou was ik vanavond met SSH aan het spelen. Uptime geeft me de volgende info.
Zoals je kunt zien is de load average voor de afgelopen 15 minuten 0.20. Op een single core processor is dat vrij hoog voor een machine die idle draait, toch? Tot ik mezelf bedacht dat het om een laptop gaat die zichzelf tijdens idle met behulp van SpeedStep terugklokt, naar 600Mhz.*user*@*hostname*:~$ uptime
23:37:40 up 6:24, 2 users, load average: 0.04, 0.14, 0.20
Nou heb ik wat rond geGoogled en er is aardig wat te vinden over de load average, maar houdt deze nou ook rekening met de huidige processorsnelheid? In andere woorden; slaat die load average op 1.6Ghz of op de 600Mhz waar hij momenteel op tikt?processor : 0
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 13
model name : Intel(R) Pentium(R) M processor 1.60GHz
stepping : 6
microcode : 0x18
cpu MHz : 600.000
cache size : 2048 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 2
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr mce cx8 mtrr pge mca cmov clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss tm pbe up bts est tm2
bogomips : 1196.02
clflush size : 64
cache_alignment : 64
address sizes : 32 bits physical, 32 bits virtual