Nieuw in elektronica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-08 21:04
Dag elektronica tweaker,

Een kleine introductie van mezelf misschien. Mijn naam is Stijn en 26 jaar. In het dagdagelijks leven ben ik zaakvoerder van een modern zeugenhouderij. Dit is een tweede passie geworden de laatste jaren. Mijn eerste passie is technologie. Dit is begonnen op 15-16 jarige leeftijd begonnen met HTML. Van daaruit ben ik gaan programmeren, heb ik een hogeschool opleiding gedaan voor software development en heb ik wat werkervaring gedaan in de sector voor ik zaakvoerder werd.

In het begin van mijn functie als zaakvoerder van het nieuw bedrijf, was ik vooral onder de indruk van de technologie die zo'n zeugen stal heeft. Veel elektriciteit, zonnepanelen, warmtepomp, luchtdruk componenten, automatisatie van heel wat zaken als lichten, voeder etc etc.

Maar als fan van de vooruitgang en automatisatie, vind ik dat hier en daar nog heel wat kan gemaakt kan worden. Helaas beschik ik niet over de kennis/ervaring van de elektronica wereld. Ik had graag een leuke uitdaging gemaakt voor mezelf om iets te realiseren van automatisatie. Laat mij een beknopte uitleg doen van hetgeen ik wil automatiseren.

Ieder zeug, mama varken, heeft een hok met een bakje waar eten in zit. Het bakje kan je bovenaan sluiten/openen met een schuifklep. Je kan de hoeveelheid ook aanpassen met een schuif regelaar dat je op en neer kan doen voor minder/meer eten. Aangezien een dier een eigen hok heeft, kan je dat personaliseren. Zo kan je een dier wat meer geven als ze wat mager staat of als ze wat ziek is, eens een beurt overslaan.

In totaal heb ik zo'n 1400 bakjes en soms vergeet je dat je een bakje dicht hebt gezet of dat je iets meer terug mag geven omdat je het minder hebt gezet. Al die bakjes moet je dan gaan opzoeken en manueel bedienen. Mijn idee was om dit te automatiseren. De software schrijven is geen probleem maar de elektronica wel.

Een bakje is eigenlijk makkelijk. Er loopt een lange buis door het gebouw waar het voeder in loopt. Er is een gat geboord boven ieder hok en aan dat gat hangt de ingang van het bakje waar het voeder in valt. Dus als de schuifklep over het gat heen zit, dan valt er geen voeder en staat het toe. Dus mijn component zou ergens een signaal moet krijgen van, schuif het gat toe.

Dat zou ik dus graag bereiken maar eigenlijk zoek ik een goeie start nu. Leren hoe ik schakelingen kan maken en dergelijke. Ik heb een paar jaar terug gehoord van Arduino en de Arduino micro spreekt mij wel aan qua prijs, grote en specs.

Als er Tweakers zijn die mij in de juiste richting kan duwen, zou ik dat wel kunnen apprecieren _/-\o_

Bedankt alvast
Stijn

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/3469hxd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2my2hr7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

D'r zijn toch allang oplossingen waarbij de dieren RFID getagged zijn en als ze zich bij een voerbak melden er precies de juiste hoeveelheid uitkomt?

't Zal wel wat kosten, maar op een hobby-projectje vertrouwen vin'k wel het andere uiterste

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
Groeten hoeft niet op dit forum ;)

Om te beginnen zou je dus een logisch schema kunnen maken van het idee. Dat is tenminste hoe ik mijn problemen aanpak. Pas daarna ga je in de componenten kijken. Ook zou je dit eerst kleinschalig moeten uitrollen om overzicht te houden en, mocht het misgaan, dan is er damage control.

Je meldt dat er 1400 bakjes zijn, dan neem ik vanuit jouw verhaal aan dat elk dier een bakje heeft. Elk schuifje moet dus individueel 'uitgelezen kunnen worden'.
Ik heb verder geen idee hoe dat schuifje werkt, maar je zal dus een koppeling moeten maken tussen het elektrische en het mechanische gedeelte. Denk bijvoorbeeld aan een draaiend schroefdraad die een klep aanstuurt.

Dus: eerst de basis (logisch & mechanisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
Brahiewahiewa schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:47:
D'r zijn toch allang oplossingen waarbij de dieren RFID getagged zijn en als ze zich bij een voerbak melden er precies de juiste hoeveelheid uitkomt?

't Zal wel wat kosten, maar op een hobby-projectje vertrouwen vin'k wel het andere uiterste
Dat die RFID zaken bewezen zijn, zeg ik niet. Maar die zaken moeten prijzig zijn aangezien ik al veel nieuwe zeugenstallen gezien hebben en die allemaal met voederbakjes werken zoals bij mij.
RFID wordt ook veel toegepast op afmest bedrijven met van die stations waar ze varkens afleveren op exact gewicht. Maar dit terzijde.

@WK100: Ik wil eerst de basis onder de knie hebben voor ik aan het idee wil knutselen. Ik zal misschien het Arduino starterkit eens kopen. Schema's maken heb ik nog nooit gedaan. Zou je een simpel voorbeeld hebben van hoe dat eruit ziet met wat uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:05
Met RFID hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Ja professionele systemen zijn dat inderdaad, maar vooral door de hoeveelheid werk die er in is gestopt. Niet de componenten.

Je wilt dus 1400 schuiven bedienen en kijken welke stand ze hebben? Stappenmotor, wiel met arm er aan en draaien maar. Wil je het fancy hebben dan zou je wat kunnen bedenken met een lineaire actuator.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 21-09-2015 00:33 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
De Arduino Micro is een leuk chipje. Echter, ik denk niet dat jouw uitkomst ligt in een Arduino systeem. Ik vermoed dat jij beter voor een IoT kan gaan, bijvoorbeeld met een RPi eraan. I2C kan een aantal dingen, maar het aantal chips dat je erop zet is beperkt en ze zijn bedoelt voor korte afstand.

Desalniettemin, Arduino projectjes zijn leuk om mee te pielen en je zou vanuit 1 RPi wel weer een aantal Arduino's kunnen aansturen met bijv. I2C om zo iedere Arduino een aantal voederbakken te laten besturen. Maar ik zou wel zorgen dat je zeker weet dat alles eten heeft gehad en alles echt goed functioneert. Beestje dat geen voer krijgt is ook zo sneu.

[ Voor 28% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-09-2015 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WK100
stijn1989 schreef op maandag 21 september 2015 @ 00:06:
WK100: Ik wil eerst de basis onder de knie hebben voor ik aan het idee wil knutselen. Ik zal misschien het Arduino starterkit eens kopen. Schema's maken heb ik nog nooit gedaan. Zou je een simpel voorbeeld hebben van hoe dat eruit ziet met wat uitleg?
In mijn optiek hoef je nog niks te kopen, het zijn immers geen elektrische schema's. Gewoon een simpel plan met hoe iets werkt, zoals ze op Discovery Channel aan leken uitleggen hoe een ballista werkt. Dit is hoe mijn plan van aanpak werkt, en tot nog toe vind ik het lekker werken.

Denk bij (logische) schema's aan:
Login op webinterface -> open tabblad 'alle dieren' -> kies een dier -> druk op knop "meer voer" -> stroom loopt naar de stappenmotor -> stappenmotor activeert en draait de klep een tikje verder open
Dit is iets heel simpels, waar je altijd meer functies aan kan knopen.

Als je de hele werking in een logisch schema hebt staan, kun je het onderverdelen in een applicatielaag (jouw specialiteit), de elektrolaag (zet jouw code om in stroom) en de mechanische laag (zet de stroom om in actie).

De knelpunten hierin zijn meestal de koppelingen; dat is altijd het eerste wat ik aan zou pakken. Hoe zet je een klik op een knop om in een stroompje? Dit zijn inderdaad dingen die je met een Arduino kunt doen, maar ook met de populaire ESP8266. Je kunt ook een dedicated IC (microchip gemaakt voor die taak) gebruiken als het veeleisend is.

Dus mijn tip: Eerst een logisch schema maken, pas daarna splits je het logische schema in lagen en dan pak je de koppelingen aan. In de koppelingen gaat veel research zitten, maar dan heb je ook wat.

Houd het plan simpel voor jezelf, je kan namelijk altijd terugvallen op iets concreets. Dit heb je met een logisch schema: een simpel plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Als je meer van de elektronica wilt weten, en er serieus tijd in wilt steken, dan kan je eens kijken naar de online cursus Circuits and Electronics
Ik vond de cursus niet simpel maar met wat extra opfriscursussen wiskunde (khanacademy) ben ik er wel uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

RS485 bus is het antwoord voor al die voederbak systemen eventueel meerdere strengen aan elkaar te knopen.

Klein schema hoe ik het zou doen:
Centrale controller die alles autonoom stuurt
>hoofdstreng met zij streng (per rij ofzo) zodoende dat je genoeg toestellen kunt koppelen
>>per voeder bak een µC met stappen motor met feedback (pot meter) zodoende dat je op elk moment weet (kunt opvragen) hoever een voederbak open/dicht staat, ook nog dipswitches/jumpers voor het RS485 adres en nog een ingang voor de rfid data.

*wrs ben ik nog wel wat vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 21-09-2015 12:26 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
@WK100: zal vanavond eens een schema uitwerken.
@Damic: Jou schema had ik ook abstract op papier staan. Merci voor de RS485 tip, zal die eens wat inkijken.
@MrDoodoo: Merci voor de link, zal er mijn tijd eens in stoppen. Het is wel al een tijdje geleden dat ik nog liniaire algebra gedaan heb maar ik zie wel als ik de lessen bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:36

houthakker

Poehé

let wel dat je elektronica bestand is tegen de 'invloeden' van de stal. Ik weet dat de printplaten voor die markt vaak gecoat zijn...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

houthakker schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:26:
let wel dat je elektronica bestand is tegen de 'invloeden' van de stal. Ik weet dat de printplaten voor die markt vaak gecoat zijn...
Ja dat is waar, de atmosfeer in een stal is dodelijk voor koper. Je zou het ook kunnen ingieten, maar dat is teveel van het goede, gewoon als je het uiteindelijke prototype hebt dat je in massa wilt inzetten dan pas beginnen met coaten/ingieten.

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 21-09-2015 13:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
eens met Damic.

de stal onderverdelen in rijden van een x aantal hokken (ik weet niet hoe de indeling precies is).
Elke rij een bus geven met bij elk hok een simpel microcontrollertje. Aan het eind van elke streng kun je nog kiezen voor een "rijcontroller" die aangesloten is op de "hoofdbus" die door de hele stal loopt met een nader te bepalen centrale controller aan het einde.

Het elektra deel ziet er totaal niet ingewikkeld uit (natuurlijk is dat voor iemand zonder ervaring altijd anders). De lastigere punten lijken me vooral de mechanische koppeling met de hokken en de bescherming van de elektronica. En je moet natuurlijk bedenken wat je wilt doen met de data en hoe je alles wilt kunnen aansturen. Maar aangezien je wel flink ervaring hebt met programmeren heb ik daar wel vertrouwen in.

Wat is het doel van het RFID systeem? krijgt het varken een tag? Dat lijkt me een beetje overbodig als ze alleen in een stal staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:27

Dogooder

dus...

Dit is toch wel een groot project met 1400 bakjes, daarom is het denk ik heel belangrijk dat je, wat WK100 ook zegt, een goede functioneel plan hebt van wat het nu eigenlijk moet doen. Als je functioneel goed weet wat het moet doen dan kan je er deel problemen van maken en die per soort oplossen. Voor ieder deel/ component kan je dan de juiste oplossing gaan zoeken. En dan kan je dus ook per component bepaalde eisen omschrijven zoals bijvoorbeeld bestand tegen invloeden van de stal. Of terugkoppeling van de stand van de klep is noodzakelijk. Dit stuurt dan ook makkelijk naar welke oplossingen voor welk component moeten nemen. Maar bv een arduino uno voor elke klep wordt toch uiteindelijk 1400 x 23E= 32200 Euro. Arduino is dan leuk voor het prototype, maar een custom pcb met atmel is dan een stuk aantrekkelijker.
Hetzelfde geldt dan ook voor de software kant, hoe ga je 1400 kleppen managen en wat wil je er van managen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik zou sowieso aanraden om op kleine schaal te beginnen. Na wat "eettafel tests" misschien een handjevol stallen doen (en dan ook vaak controleren!). Daarna eens verder gaan kijken.

En na de proto fase inderdaad de arduino eruit knikkeren. Als je echt kosten wilt besparen kun je er ook nog voor kiezen om Atmel voorbij te lopen. De "hok controller" hoeft waarschijnlijk drie keer niks te kunnen. Een goedkope uC van bijvoorbeeld microchip is dan misschien interessanter op die schaal. Moet je alleen de software ombouwen. Maar als die slim opgebouwd was op de arduino kun je die redelijk makkelijk porten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:20
timberleek schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:09:
Als je echt kosten wilt besparen kun je er ook nog voor kiezen om Atmel voorbij te lopen. De "hok controller" hoeft waarschijnlijk drie keer niks te kunnen. Een goedkope uC van bijvoorbeeld microchip is dan misschien interessanter op die schaal.
Ik wil dit niet een bash topic maken, maar proef ik hier 'fanboyisme' Atmel heeft ook uC's in de 1 euro reeks met allerlei toeters en bellen. De man ziet heil in Arduino, die er ook voor minder zijn dan €23,-. Goed voor deze oplossing zou ik niet voor de goedkoopste gebruiken maar zoiets als dit zou prima moeten volstaan. (Alhoewel de €4,- versie wss ook gewoon werkt kan je na verloop van tijd problemen krijgen door slechtere kwaliteit).

RS485 is absoluut een goed bus systeem, mits goed in gezet. RS485 heeft geen collision detectie(Zoals bijv. CAN bus), dus hier moet je in je programma goed rekening mee houden. En opletten dat je RS485 absoluut niet in een ster configuratie(aftakkingen!) mag aanleggen. Gebruik/maak dan repeaters AUB!

Ook zou ik meerdere Arduino's(Microcontrollers, merk maakt niet uit) inzetten per voeder klep. Een Arduino heeft genoeg in en uitgangen om 3 misschien wel 4 aan te sturen. Dit lig uiteraard aan hoe je alles gaat aansturen, maar 1 microcontroller per voeder klep lijkt mij een beetje overkill.

Maar, deze vraag is volgens mij al gesteld, hoe wil je de kleppen gaan aansturen?
Wil je dat met een 'simpel' motortje of wil je een stappenmotor in gaan zetten?
Moet er een terug koppeling komen vanaf de klep over hoe ver deze open staat?

Als ik heel bot mag zijn, ik werk in de mechanisatie en jullie denken de verkeerde kant op. Als ik een advies mag geven(Doe er mee wat je wil).
1. Maak eerst een tekening/omschrijving van het mechanische gedeelte van de aanpassing die je voor ogen hebt.
2. Probeer dit daarna te maken en kijk of deze naar behoren werkt. (Zo niet, ga terug naar punt 1 ;) )
3. Maak nu een tekening/omschrijving van de aansturing voor het prototype.
4. Schrijf de software voor de aansturing en test of deze naar behoren werkt. (Zo niet, ga terug naar punt 3 ;) )
5. Maak nu een 'final product' en neem deze 'in productie'.

Waarom deze aanpak? Als je vanuit de aansturing iets gaat bedenken dan is de meest gemaakte beginners fout dat je VEEELS te complex denkt(Stappenmotors, servo's, encoders, potmeter terug koppeling). Je wil mechanische problemen in de aansturing al gaan oplossen. Heel vaak is dit simpleweg niet nodig.
Begin simpel. Neem het open en dicht sturen van de klep, misschien kan dit wel met een luchtcilinder of met een 12V/24V motor(Ruitenwissermotor van de sloop heb je al voor een paar tientjes en kan je perfekt mee prototypen). Zet een limit/rol switch op de plek waar de klep dicht zit en stuur de cilinder/motor aan op tijd. Misschien is het al genoeg om bijv. met 1 seconde aansturing de klep op 1/4 te zetten, 2 seconde op 1/2, enz... Blijkt dit al naar behoren te werken? Perfekt! Dan gebruik je maar 3 I/O per schuif. Werkt dit nu niet, ga dan pas kijken naar stappenmotoren, stand bepaling van de klep, enz...

Maar, nog maals, begin simpel en bouw het daarna, indien nodig, uit.

just my €0,02

Succes met je project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Vuikie schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:03:
[...]

Ik wil dit niet een bash topic maken, maar proef ik hier 'fanboyisme' Atmel heeft ook uC's in de 1 euro reeks met allerlei toeters en bellen. De man ziet heil in Arduino, die er ook voor minder zijn dan €23,-. Goed voor deze oplossing zou ik niet voor de goedkoopste gebruiken maar zoiets als dit zou prima moeten volstaan. (Alhoewel de €4,- versie wss ook gewoon werkt kan je na verloop van tijd problemen krijgen door slechtere kwaliteit).
Bashen en fanboy wars starten was niet de bedoeling. Sterker nog, ik vindt ATMEL controllers altijd heel fijn werken. Maar vaak als mensen beginnen met een arduino pakken ze later een losse ATmega328. Een super leuke controller, maar voor wat hij hier moet gaan doen nogal overkill kwa prijs. Dan kun je net zo goed een cheape pic16 pakken. Stel dat je >1000 hokken wilt gaan voorzien van zo'n printje is wat besparing per print toch wel leuk.

Verder wel eens met je standpunt over de werkvolgorde. De mechanische kant van die klep lijkt mij hier ook het grootste ontwerppunt. De rest "lukt wel" (grof gezegd).

De keuze om een printje per hok te doen of een per x hokken is denk ik ook een beetje afhankelijk van de indeling van de stal. Als het allemaal net niet handig ligt is 1 buskabel langs de hokken makkelijker dan een buskabel naar de printjes en vanuit daar aftakken naar diverse hokken. Maar dat is iets wat de TS mag en kan bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:19
Wat ik weet van varkensstallen is het relatief hoge amoniakgehalte in de lucht waardoor koper zeer snel aangetast wordt, de reden dat de kant en klare installaties van bijv. Nedap zo duur zijn heeft onder andere te maken met de behuizing. Dus een oplossing als een microproccesor in een bakje per rij is een waarbij je elk jaar nieuwe microproccesoren kunt plaatsen. De beste oplossing is die waarbij de regel elektronica in een centrale ruimte komt is beter, echter krijg je dan te maken met behoorlijke lengten koper voor sturing en detectie. Mijn advies om inzicht te krijgen in dit soort systemen is een microproccesor leuk, maar beter is het om een ervaren firma die dit soort systemen plaatst, dit voor je te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 22:43
Om dat probleem op te lossen (aantasting koper) zou je het eindproduct per hok, of per serie hokken, in kunsthars (of ander gietmateriaal) kunnen gieten.

Zou je ons een overzicht kunnen geven van de layout van de stal, met wat ruwe afmetingen. Zodat we een idee krijgen waar het om gaat.

[ Voor 30% gewijzigd door DurkVell op 21-09-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-10 23:08
Over je idee:
Wil je niet juist bij de stallen langs om te schuiven bij te zetten? (ookwel: wat voor zin hebben ze wanneer je niet kunt zien welk dier wat nodig heeft en los je er een probleem mee op wanneer je het alsnog aan moet sturen?)

Over de techniek:
Een standaard IP66 behuizing per andruino/wat dan ook, is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing (van de plank is nagenoeg altijd een plus, en in bulk best te betalen). Hier kun je ook nog eens met de hogedrukreiniger overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je wilt leren hoe je schakelingen kunt maken, hebt van de Arduino gehoord en je hebt een project waarmee je dit wilt doen. Mooi! Als je eenvoudig wilt beginnen zou je kunnen kijken of je eerst eens een led kunt laten aangeven wat de stand van de schuif is: normaal (groen) of aangepast/dicht (rood).
In principe kun je daar dan de hele stal mee volhangen en kun je in een oogopslag zien wat er niet op groen staat en kun je bij jezelf nagaan of dat klopt.

Daarna kun je dingen gaan doen met arduino's, bussen/netwerken etc, bediening van de klep en een eventueel management systeem. Als je een varken eet doe je dat ook hapje voor hapje, en niet het hele varken in een keer ;-) Je kunt het beste klein beginnen anders verslik je je en is de lol er snel van af.

Ik vind het een leuk idee. Mocht je er eens over willen brainstormen neem dan gerust contact op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:04

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou eerst een proef doen met 10 voederbakken of iets dergelijks. Perfectioneer dat systeem over een aantal maanden en als alle doelstellingen bereikt zijn ga dan een serieproductie aan voor 1400 stuks.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:57:
Ik zou eerst een proef doen met 10 voederbakken of iets dergelijks. Perfectioneer dat systeem over een aantal maanden en als alle doelstellingen bereikt zijn ga dan een serieproductie aan voor 1400 stuks.
vooral de 'back end' moet je qua programmeerwerk niet onderschatten.

dat je allerlei info uit je systeem kan halen, dat ieder varken vb een eigen 'file' heeft
dat je eenvoudig instellingen kan maken, dat er vb een alarm afgaat als een bepaald varken niet heeft gegeten (ik verzin maar wat)

zoals mede tweakers hier al gemeld hebben.. zet een proefsyteem op in het klein, de keuze van de processor van 1 euro of 3 euro is nog helemaal niet belangrijk.
Denk dat je ook het mechanische deel niet moet onderschatten, genoeg te doen en ik neem aan dat er ook fabriekssytemen te koop zijn.. vogel is uit hoe die werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Meest betrouwbare systeem met voedseldosering is door eerst het voedsel te storten in een bakje dat je kan wegen, en daarna dit bakje uit te storten in de voederbak. Dit wordt ook gebruikt in bijvoorbeeld koffiezetapparaten om de hoeveelheid koffie te doseren. Dit omdat zeker met droge producten dosering vaak lastig is, of je moet een constante stroom hebben of iets dergelijks.

Maar er is ook een interactief element, want er moet dan iemand dus met een tablet of iets door de stal lopen om elk varken te beoordelen. Als je toch met een raspberry aan de slag gaat zou je dit misschien remote kunnen doen met een webcam :P .

Alles vanaf netwerk laten booten voor makkelijke software-updates en een simpel 100 Mbit ethernet-netwerk aanleggen. Raspberry in een kunststof doos met hars gieten zodat alles waterdicht is en je kan vanaf je bureau alle varkens zien en voeden :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en wat als je systeem uitvalt door een system crash (harddisk verrot) of de spanning valt weg.
wat zijn je backup/restart opties.. want ineens hebben 1400 varkens niets meer te eten en jij weet niet meer wat de instellingen waren ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
Handige tips allemaal. Ik heb een bakje in reserve liggen waar ik het eerst op ga testen. Als het mechanisme werkt op één bakje, ga ik eens kijken hoe ik het kan uitbreiden naar meer bakjes in één rij en vervolgens naar alle rijen in een "netwerk" zetten. Er is Wifi voorzien in het gebouw trouwens. Het gebouw is in drie grote stukken verdeeld, dus ik kan mischien drie clients maken die dan de voederdosators regelt in het stuk van die client.

Ik heb nog gedacht om het toegankelijk te maken via internet maar vind het een beetje gevaarlijk. Als een buitenstaander data wijzigd, zit je met een gevaarlijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:57:
en wat als je systeem uitvalt door een system crash (harddisk verrot) of de spanning valt weg.
wat zijn je backup/restart opties.. want ineens hebben 1400 varkens niets meer te eten en jij weet niet meer wat de instellingen waren ..
Opslaan in de master controller eeprom/sdcard??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1989
opslag en backup mogelijkheden zijn er genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Voor de besturing zou ik bestaande robuuste hardware gebruiken, dus wat regelrecht uit de industrie komt. Plc's, standaard industriele sensoren, ventielen van festo of smc, en misschien zelfs een ventieleiland. De kleppen zou je dan met perslucht kunnen aansturen. Het gebruik van de bussysteem is dan ook kinderspel, vergeleken met zelf iets te bedenken.

Maar, er zal uiteindelijk wel vast een prijskaartje aan zitten!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:57:
Netwerk boot kan van redundante disk. Eventueel UPS op het geheel zetten is niet heel prijzig.

De back-up zou zijn om handmatig de schuiven open te zetten zoals dat nu ook gebeurt.

Als de data belangrijk genoeg is dan is er ook een back-up.

• WK100
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:55:
Voor de besturing zou ik bestaande robuuste hardware gebruiken, dus wat regelrecht uit de industrie komt. Plc's, standaard industriele sensoren, ventielen van festo of smc, en misschien zelfs een ventieleiland. De kleppen zou je dan met perslucht kunnen aansturen. Het gebruik van de bussysteem is dan ook kinderspel, vergeleken met zelf iets te bedenken.

Maar, er zal uiteindelijk wel vast een prijskaartje aan zitten!
Een systeem op perslucht is ook mooi inderdaad, al moet je dan wel overal slangen naar toe leiden en een compressor in werking stellen (en niet een klein htk dingetje, maar ook eentje met een fatsoenlijke capaciteit).

En je moet de slangen niet gaan verven :+
Al zo vaak gehad dat die dingen van vuilniswagens kapot gaan omdat de wagenbouwer die dingen heeft gespoten waardoor ze na enige tijd barsten..

Het opzetten van een pneumatisch systeem is qua aansturing wel makkelijker, gewoon een kwestie van een kleppie open zetten en er gebeurt wat.

Heb je al een idee wat je wilt doen, Stijn?

[ Voor 9% gewijzigd door WK100 op 23-09-2015 08:08 ]

• stijn1989
Er staat een zware compressor omdat we 240 kooien hebben die omhoog en omlaag kunnen. Dus perslucht is geen probleem om eraan te geraken.

Ik ga toch eerst eens wat video's bekijken volgende week dat Arduino starters pakket in huis halen. Het is niet dat ik Arduino ga gebruiken maar ik wil toch eerst wat basis schakelingen kunnen maken en wat dingen meten en wat kleine dingen uitproberen.

Zal vanavond eens zien naar die ventielen van festo/smc.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan alvast een waarschuwing vooraf: je zult door de bomen het bos niet meer zien. (en zelf gebruik ik het spul wel, maar heb ik ook te weinig kennis om er de geschikte pneumatische componenten te kiezen)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:33
Pantera88 schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:41:
....

Over de techniek:
Een standaard IP66 behuizing per andruino/wat dan ook, is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing (van de plank is nagenoeg altijd een plus, en in bulk best te betalen). Hier kun je ook nog eens met de hogedrukreiniger overheen.
IP66 behuizingen zijn zeer vaak niet hogedrukspuitdicht!!!!! Wartels zijn nog problematischer. Je moet IP69K hebben, maar die zijn nogal zeldzaam en vaak zeer stevig geprijsd.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

FireWood schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:20:
IP66 behuizingen zijn zeer vaak niet hogedrukspuitdicht!!!!! Wartels zijn nog problematischer. Je moet IP69K hebben, maar die zijn nogal zeldzaam en vaak zeer stevig geprijsd.
Waarschijnlijk is ingieten dan goedkoper dan een IP69K behuizing. Je kan open bakjes kopen voor dit soort toepassingen.

Pagina: 1