Hoi allemaal!
Leuk dat je even komt kijken bij dit topic, misschien kun je mij namelijk helpen.
Momenteel ben ik bezig een nieuw workstation in elkaar te zetten.
De huidige is zo'n 5 jaar oud en wil het, denk ik, langzamerhand wat rustiger aan gaan doen.
Niet zozeer met pensioen maar gewoon dingen doen die hij leuk vindt. Beetje videos kijken, surfen en idlen met de TV aan.
Voor het gemak heb ik de volgende vragen zo uitgebreid mogelijk beantwoord om zo, hopelijk, de beste hulp te kunnen krijgen van de mede-tweakers.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem is hoofdzakelijk bedoeld voor videobewerking. Denk daarbij aan het volledige Adobe pakket, DaVinci en de nodige uitstapjes naar office applicaties.
Hierbij zal zeker gebruik worden gemaakt van 4K materiaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Volgens de lijst hieronder kom ik uit op zo'n 2200 euro. Ik had 1800 tot 2000 in gedachte, gezien de vorige ook rond dat bedrag zat.
Er hoeft verder geen beeldscherm bij of andere apparatuur, het gaat hier uitsluitend om het systeem zelf.
Het budget is flexibel maar wel voor de juiste redenen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige component welke wellicht mee zou kunnen is de PSU. Deze is pas 3 jaar oud en werkt nog naar behoren. Het gaat om de volgende PSU: pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W.
Deze gaat mee, tenzij iemand een veel stillere en betere oplossing weet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier houd mijn kennis van de huide generatie componenten een beetje op. Met name wanneer het over grafische kaarten gaat. Het volgende is in ieder geval nodig:
- CPU: Goed, snel, futureproof. [Skylake 6700K?]
- 1 SSD: Groot genoeg om van te kunnen werken met grote bestanden van 20+ GB.
- 1 HDD: Puur voor (tijdelijke) opslag materiaal.
- 1 SSD: Voor programma's, OS, etc.
- Moederbord: De nodige aansluitingen, eventueel een SLI of Crossfire setup mogelijk.
- Behuizing: Zo stil, koel en onopvallend mogelijk. Met de nadruk op stil.
- CPU koeler: Zelfde verhaal als de behuizing. Misschien waterkoeling?
- RAM: Rap, betrouwbaar maar niet te al te duur.
- Grafische kaart: Snel, werkend met Adobe pakket, redelijk futureproof.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeuren, zolang het een betrouwbaar merk is welke bekend is.
Ik heb geen zin in gedoe met nare procedures met louche klantenservices van onbekende en onbetrouwbare partijen. Daar heeft niemand zin in
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De enige wensen zijn, in volgorde van wenselijkheid:
- Stil
- Koel
- Onopvallend. Geen draken, tribals of gekke tekeningen op de kast.
Klein is ook fijn, tenzij het de prestaties en mogelijkheden drukt.
Ga je overklokken?
Was het niet van plan. Tenzij dit natuurlijk een hoop scheelt qua kosten/prestaties.
Wat verwacht je van ons?
Er zijn hier ongetwijfeld heel veel mensen die meer weten van de benodigde componenten.
Hieronder heb ik een lijstje met componenten welke mij geschikt leken. Nu is mijn vraag of jullie suggesties hebben of een volledig nieuwe lijst kunnen verzinnen die beter aansluit op mijn bovenstaande eisen.
Uiteindelijk wil je toch de beste bang voor je buck en daarbij een systeem hebben die volledig aansluit op je eisen.
TL;DR
Kunnen jullie mij helpen de lijst hieronder aan te passen aan de gestelde eisen?
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Welmachine
Leuk dat je even komt kijken bij dit topic, misschien kun je mij namelijk helpen.
Momenteel ben ik bezig een nieuw workstation in elkaar te zetten.
De huidige is zo'n 5 jaar oud en wil het, denk ik, langzamerhand wat rustiger aan gaan doen.
Niet zozeer met pensioen maar gewoon dingen doen die hij leuk vindt. Beetje videos kijken, surfen en idlen met de TV aan.
Voor het gemak heb ik de volgende vragen zo uitgebreid mogelijk beantwoord om zo, hopelijk, de beste hulp te kunnen krijgen van de mede-tweakers.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem is hoofdzakelijk bedoeld voor videobewerking. Denk daarbij aan het volledige Adobe pakket, DaVinci en de nodige uitstapjes naar office applicaties.
Hierbij zal zeker gebruik worden gemaakt van 4K materiaal.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Volgens de lijst hieronder kom ik uit op zo'n 2200 euro. Ik had 1800 tot 2000 in gedachte, gezien de vorige ook rond dat bedrag zat.
Er hoeft verder geen beeldscherm bij of andere apparatuur, het gaat hier uitsluitend om het systeem zelf.
Het budget is flexibel maar wel voor de juiste redenen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige component welke wellicht mee zou kunnen is de PSU. Deze is pas 3 jaar oud en werkt nog naar behoren. Het gaat om de volgende PSU: pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W.
Deze gaat mee, tenzij iemand een veel stillere en betere oplossing weet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier houd mijn kennis van de huide generatie componenten een beetje op. Met name wanneer het over grafische kaarten gaat. Het volgende is in ieder geval nodig:
- CPU: Goed, snel, futureproof. [Skylake 6700K?]
- 1 SSD: Groot genoeg om van te kunnen werken met grote bestanden van 20+ GB.
- 1 HDD: Puur voor (tijdelijke) opslag materiaal.
- 1 SSD: Voor programma's, OS, etc.
- Moederbord: De nodige aansluitingen, eventueel een SLI of Crossfire setup mogelijk.
- Behuizing: Zo stil, koel en onopvallend mogelijk. Met de nadruk op stil.
- CPU koeler: Zelfde verhaal als de behuizing. Misschien waterkoeling?
- RAM: Rap, betrouwbaar maar niet te al te duur.
- Grafische kaart: Snel, werkend met Adobe pakket, redelijk futureproof.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeuren, zolang het een betrouwbaar merk is welke bekend is.
Ik heb geen zin in gedoe met nare procedures met louche klantenservices van onbekende en onbetrouwbare partijen. Daar heeft niemand zin in
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De enige wensen zijn, in volgorde van wenselijkheid:
- Stil
- Koel
- Onopvallend. Geen draken, tribals of gekke tekeningen op de kast.
Klein is ook fijn, tenzij het de prestaties en mogelijkheden drukt.
Ga je overklokken?
Was het niet van plan. Tenzij dit natuurlijk een hoop scheelt qua kosten/prestaties.
Wat verwacht je van ons?
Er zijn hier ongetwijfeld heel veel mensen die meer weten van de benodigde componenten.
Hieronder heb ik een lijstje met componenten welke mij geschikt leken. Nu is mijn vraag of jullie suggesties hebben of een volledig nieuwe lijst kunnen verzinnen die beter aansluit op mijn bovenstaande eisen.
Uiteindelijk wil je toch de beste bang voor je buck en daarbij een systeem hebben die volledig aansluit op je eisen.
TL;DR
Kunnen jullie mij helpen de lijst hieronder aan te passen aan de gestelde eisen?
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Welmachine
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 6700K Boxed | € 368,80 | € 368,80 |
| 1 | ASRock Z170 Extreme7+ | € 254,95 | € 254,95 |
| 1 | EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+ | € 404,95 | € 404,95 |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB | € 93,- | € 93,- |
| 1 | Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs | € 168,- | € 168,- |
| 1 | TP-Link Archer T9E | € 56,04 | € 56,04 |
| 1 | Thermalright Macho X2 Limited Edition | € 50,51 | € 50,51 |
| 1 | G.Skill Ripjaws 4 F4-3000C15Q-32GRBB | € 284,70 | € 284,70 |