Video editing workstation - Stil, koel en onopvallend

Pagina: 1
Acties:

• welmachine
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-04 14:16
Hoi allemaal!

Leuk dat je even komt kijken bij dit topic, misschien kun je mij namelijk helpen.
Momenteel ben ik bezig een nieuw workstation in elkaar te zetten.

De huidige is zo'n 5 jaar oud en wil het, denk ik, langzamerhand wat rustiger aan gaan doen.
Niet zozeer met pensioen maar gewoon dingen doen die hij leuk vindt. Beetje videos kijken, surfen en idlen met de TV aan.

Voor het gemak heb ik de volgende vragen zo uitgebreid mogelijk beantwoord om zo, hopelijk, de beste hulp te kunnen krijgen van de mede-tweakers.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem is hoofdzakelijk bedoeld voor videobewerking. Denk daarbij aan het volledige Adobe pakket, DaVinci en de nodige uitstapjes naar office applicaties.
Hierbij zal zeker gebruik worden gemaakt van 4K materiaal.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Volgens de lijst hieronder kom ik uit op zo'n 2200 euro. Ik had 1800 tot 2000 in gedachte, gezien de vorige ook rond dat bedrag zat.
Er hoeft verder geen beeldscherm bij of andere apparatuur, het gaat hier uitsluitend om het systeem zelf.
Het budget is flexibel maar wel voor de juiste redenen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige component welke wellicht mee zou kunnen is de PSU. Deze is pas 3 jaar oud en werkt nog naar behoren. Het gaat om de volgende PSU: pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W.

Deze gaat mee, tenzij iemand een veel stillere en betere oplossing weet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier houd mijn kennis van de huide generatie componenten een beetje op. Met name wanneer het over grafische kaarten gaat. Het volgende is in ieder geval nodig:

- CPU: Goed, snel, futureproof. [Skylake 6700K?]
- 1 SSD: Groot genoeg om van te kunnen werken met grote bestanden van 20+ GB.
- 1 HDD: Puur voor (tijdelijke) opslag materiaal.
- 1 SSD: Voor programma's, OS, etc.
- Moederbord: De nodige aansluitingen, eventueel een SLI of Crossfire setup mogelijk.
- Behuizing: Zo stil, koel en onopvallend mogelijk. Met de nadruk op stil.
- CPU koeler: Zelfde verhaal als de behuizing. Misschien waterkoeling?
- RAM: Rap, betrouwbaar maar niet te al te duur.
- Grafische kaart: Snel, werkend met Adobe pakket, redelijk futureproof.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeuren, zolang het een betrouwbaar merk is welke bekend is.
Ik heb geen zin in gedoe met nare procedures met louche klantenservices van onbekende en onbetrouwbare partijen. Daar heeft niemand zin in ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De enige wensen zijn, in volgorde van wenselijkheid:
- Stil
- Koel
- Onopvallend. Geen draken, tribals of gekke tekeningen op de kast.
Klein is ook fijn, tenzij het de prestaties en mogelijkheden drukt.

Ga je overklokken?
Was het niet van plan. Tenzij dit natuurlijk een hoop scheelt qua kosten/prestaties.

Wat verwacht je van ons?
Er zijn hier ongetwijfeld heel veel mensen die meer weten van de benodigde componenten.

Hieronder heb ik een lijstje met componenten welke mij geschikt leken. Nu is mijn vraag of jullie suggesties hebben of een volledig nieuwe lijst kunnen verzinnen die beter aansluit op mijn bovenstaande eisen.
Uiteindelijk wil je toch de beste bang voor je buck en daarbij een systeem hebben die volledig aansluit op je eisen.

TL;DR
Kunnen jullie mij helpen de lijst hieronder aan te passen aan de gestelde eisen?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Welmachine

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 368,80€ 368,80
1ASRock Z170 Extreme7+€ 254,95€ 254,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+€ 404,95€ 404,95
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 93,-€ 93,-
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs€ 168,-€ 168,-
1TP-Link Archer T9E€ 56,04€ 56,04
1Thermalright Macho X2 Limited Edition€ 50,51€ 50,51
1G.Skill Ripjaws 4 F4-3000C15Q-32GRBB€ 284,70€ 284,70
1be quiet! Power Zone 1000W€ 156,50€ 156,50
1Crucial MX200 M.2 80mm 250GB€ 97,97€ 97,97
1Samsung 850 EVO 1TB€ 353,01€ 353,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.288,43

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sowieso zou ik een xxxK versie ditchen. Overclocken staat (iig in mijn optiek) haaks op dingen stil stil houden.
Zijn er trouwens al Skylake Xeon CPU's? want dan zou ik daar zeker voor gaan.
Enige verschil tussen een i7 en een Xeon is dat de Xeon geen integrated videokaart heeft, maar je build heeft al een losse videokaart, dus dat heb je niet nodig. Oh, en het andere verschil is het prijskaartje.
Op de vorige series (3xxx t/m 5xxx) was het zo 5 tientjes verschil.

En waarom haal je zo'n gruwelijk lompe voeding? Daar kan je easy 5 a 6 tientjes af schaven. 500 a 600Watt lijkt me ruim voldoende, en dan heb je voor dat geld een 80+ Gold of maybe zelfs Platinum. (flink stuk efficienter dan de Bronze die je hebt gekozen)
Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: Antec Earthwatts Platinum 550W
Of deze: pricewatch: BitFenix Fury 550G
Of dit beestje: pricewatch: be quiet! Straight Power 10 600W

Verder vind ik die Phanteks case niet echt het toonbeeld van onopvallend.
Strak? ja. Onopvallend? nee.
Dan zou ik eerder voor een Fractal Design Define-S gaan (pricewatch: Fractal Design Define S)

Dat geheugen is volgens mij ook onnodig duur. Kan prima bijna 100 euro af.
Dit bijvoorbeeld: pricewatch: GeIL Evo Potenza GPR432GB2400C15QC
Of, als de kleur je niet aan staat, strak in t zwart: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX424C15FBK4/32

Edit:
Trouwens, onder de noemer stil, zou ik zeker even kijken naar een goede CPU koeler.
Scythe Ninja koelers heb ik zelf goede ervaringen mee, zoals deze: pricewatch: Scythe Ninja 4
En als het budget wat krapper gehouden moet worden is dit ook een leuke optie: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Met de Ninja 4 zou ik zeker even proberen wat er gebeurt als je de ventilator (die los in de doos bijgeleverd wordt) er af te laten.
Met een beetje geluk is een goed opgezette flow in de kast voldoende om een i7 fris te houden. Een i5-3570K (77watt TDP) blijft in ieder geval ruim voldoende fris op die manier.

Stille casefans zijn uiteraard ook belangrijk, dus kijk eens naar deze: pricewatch: Scythe GlideStream 120 mm 600rpm, 120mm
Of misschien deze: pricewatch: Enermax T.B.Silence Fan UCTB12 - 120mm, 120mm

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 21-09-2015 00:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• welmachine
Dank je voor je reactie, MacKaamos!
Ik had inderdaad al gezocht naar een Xeon maar die zijn er nog niet helaas. Is het misschien het wachten waard?
En de K versie scheelt 2 tientjes met de gewone versie. Niet heel veel maar inderdaad toch 2 tientjes.

Die voeding was, bij nader inzien, inderdaad niet zo'n goede optie.
Was meer om zeker te zijn met mogelijke upgrades.
Is 600 Watt ook genoeg voor een eventuele SLi of Crossfire setup?

Ik heb lang naar de Fractal Define-S zitten kijken, dit was mijn eerste keus. Zeker qua design.
Toen las ik ergens dat de Phanteks case stiller zou zijn. Misschien toch de moeite waarom wat beter naar de Fractal case te kijken.

Met betrekking tot het geheugen, het geheugen op de lijst is PC4-24000 en die van jou zijn beide PC4-19200.
Weet je of dit heel veel uitmaakt?

Ik ging eigenlijk blindelings voor PC4-24000 omdat dat vroeger wel degelijk uitmaakt.
Maar ik zie dat de CAS latency ook minder uitmaakt tegenwoordig, dus dat zou hier ook heel goed van toepassing kunnen zijn.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wachten waard? Don't know. Op de vorige types in ieder geval wel ja. 5 tientjes vindt ik best een besparing. Plus, de TDP van de CPU is lager omdat de videokaart mist. Minder watt, minder potentiele hitte (gat niet 100% op, maar het is een redelijke aanwijzer)

Of 600 watt genoeg is voor SLI/CFX? Dat ligt totaal aan de videokaarten die je er in hangt.
Kwestie van optellen. CPU staat op 91 watt, videokaart op 145watt. Overige componenten nog eens 100 watt voor reserveren (vrij ruim gerekend) kom je op 336 watt onder full load. (gerekend met TDP waarden, die je in de praktijk niet haalt)
Dus dan heb je nog 264watt over voor een tweede videokaart. Lijkt me ruim voldoende :)

Behuizingen zijn in de regel zo stil als je ze zelf maakt. Vaak wordt er gerekend met de ventilatoren die mee geleverd worden, en dat geeft een vertekend beeld.
Sowieso raad ik je aan om de ventilatoren te vervangen voor iets stillers.
Eventueel zou je de zijpanelen nog kunnen beplakken met dempingsmatten. BeQuiet verkocht ze voor ongeveer 25 a 30 euro per doos (ruim voldoende voor een PC), maar ik kan ze niet meer vinden.

Het geheugen maakt vrij weinig uit. Ze zijn snel genoeg voor de gekozen i7-6700K.
DDR4 heeft weinig toegevoegde waarde boven DDR3, en het enige waar je de lagere clock mogelijk in zal merken is wanneer je overlockt en de geheugenbus ook mee omhoog schroeft.
Ik denk alleen niet dat dat nodig is en dat de geheugenbandbreedte de resultaten niet beperkt. Maar dat zou je nog even moeten dubbelchecken.

Edit
Andere case opties:
pricewatch: Corsair Carbide 100R Silent Edition
pricewatch: Fractal Design CORE 2500
pricewatch: Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) Mat
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 21-09-2015 00:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• welmachine
Nogmaals dank voor je reactie McKaamos, hier kan ik zeker wat mee!
Op basis van je reactie heb ik een nieuw lijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5930K Boxed€ 597,95€ 597,95
1Gigabyte GA-X99-UD4€ 219,91€ 219,91
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0€ 364,50€ 364,50
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 93,-€ 93,-
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 97,30€ 97,30
1Thermalright Macho X2 Limited Edition€ 50,51€ 50,51
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/32€ 210,54€ 210,54
1be quiet! Straight Power 10 600W€ 100,95€ 100,95
1Crucial MX200 M.2 80mm 250GB€ 97,97€ 97,97
1Samsung 850 EVO 1TB€ 353,01€ 353,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.185,64

Zou dit een logischere optie zijn?
Er zit nu wel een wat duurdere CPU in maar dat is het geloof ik wel waard.

Ook heb ik de BeQuiet matten opgezocht, bedoelde je deze?
http://www.bequiet.com/en/accessories/61

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
5930k is het niet waard, neem dan de 5820k

Punt is dat die singlethreaded wel achterloopt op de 6700k, en multithreaded helemaal niet zo heel veel sneller is. Die 5820k moet je dan wel echt overclocken wil je echt profijt hebben van dat systeem. 5930k is te duur imho. Als je veel videobewerkt is een 6 core wel te verantwoorden.

specs

Pagina: 1