i7 920, P6T SE, Corsair TX650 - totaal geen leven

Pagina: 1
Acties:

• Pastafarian
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03-2025
Hallo Tweakers,

Mijn oude computer, een i7 920 op een P6T SE moederbord met een AMD 7870XT, 6GB RAM en een Corsair TX650, is compleet dood. Als ik opstart, zij het via het moederbord (daar zit ook een aanknop), zij het via de aanknop van de case, dan is er totaal geen reactie. De fans draaien niet, ik hoor niets, er zijn geen piepjes - niks. Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

Ik heb de voeding getest door de groene draad naar een zwarte te lopen met een paperclip. Deze start prima op (en aangesloten apparatuur ook). Verder heb ik gecontroleerd dat alle kabels aangesloten zijn, en dat is zo. Ik heb met 1 RAM module geprobeerd te starten, ik heb de videokaart verwijderd, maar dit helpt niet. Er verandert niks. Ik heb de CMOS ook gereset en het batterijtje er even uitgehaald, maar dat helpt niet.

De computer werkte tot c.a. 1,5 maand geleden nog prima, toen ik deze voor het laatst aan had. Ik denk dat de CMOS batterij mogelijkerwijs leeg is, maar dit zou toch niet het opstarten moeten belemmeren, of wel?

Ik hoop dat jullie mij suggesties kunnen geven. Ik wilde de computer aan een buurjongen geven.

• tijmenvn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 23:58
Het beste bij zoiets is zoveel mogelijk componenten apart testen, werkt het moederbord ook met een andere CPU, werkt de CPU op een ander moederbord wel? Werkt hij met ander RAM geheugen of in andere sloten (Wat jij al gedeeltelijk geprobeerd hebt ;)). Helaas heeft niet iedereen zoveel hardware rondliggen om dit allemaal te testen. Welke hardware heb jij de mogelijkheid om los te testen? Dat zou ook veel antwoorden kunnen geven. Je kunt je CPU proberen te "reseaten", misschien maakt een van de pinnetjes geen goed contact meer. Dit zou je even bij alle componenten moeten doen, videokaart er opnieuw in, RAM er even in en uit doen. Dat soort dingen. Als al deze dingen geen uitkomst bieden, zal het waarschijnlijk het moederbord zijn of misschien de CPU. Het moederbord zou tenminste moeten POST'en als een van je andere componenten niet werkt.

Graag een uitslag na een paar van deze dingen te proberen.

AMD Ryzen 7 9800X3D // Noctua NH-U12A Chromax Black // ASUS X870-P // 64GB G.Skill Trident Z5 6000MT/s C30 // NVIDIA RTX4090 FE // Samsung 980 Pro 2TB // Corsair AX1200i // Phanteks Enthoo Evolv ATX // Alienware AW3423DW (3440x1440 QD-OLED)

• rngew
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-08-2025
Ik denk dat het je batterij is.
Was laatst bij een kennis die een pc ook al een paar maanden niet aan had gehad, deed ook helemaal niets.
Bios batterij vervangen en alles werkte weer.

• Pastafarian
Dank voor de reacties.

Ik heb net bij de Hema een nieuwe cmos batterij gekocht. Deze heeft de problemen helaas niet opgelost. Er is geen verschil.

Ik heb net het volgende geprobeerd:

Ik heb alles uit de case gehaald en nu op een moederbord doos liggen, om zeker te zijn dat er geen kortsluiting was ergens.

Cpu heb ik opnieuw erin gelegd en de koeler er uiteraard weer opgedaan. Daarna heb ik direct geprobeerd op te starten - werkt niet. 1 ram module er in gezet, van positie gewisseld, daarna vervangen met 2 andere modules - werkt niet. Toen heb ik één RAM module er in gelaten, GPU er in gezet en dat werkt ook niet.

Ik heb geen andere RAM modules, gpu of cpu die ik er in kan zetten.

Moederbord ziet er verder gezond uit - geen enkele bolle elco of schade te zien. De pinnetjes zijn goed. CPU ziet er goed uit, RAM ziet er goed uit, voeding werkt (getest met groen naar zwart), videokaart ziet er prima uit.

Het enige wat met de computer gebeurd is, is dat deze 1,5 maand uitgestaan heeft. Daarvoor werkte hij in principe goed, hoewel hij snel instabiel was bij een overclock.

Wat nu? Denken jullie dat het aan het moederbord ligt? Evt. kan ik via V&A er eentje kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Pastafarian op 21-09-2015 13:09 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Ik denk toch echt aan de voeding. Dat de voeding aangaat door het groene draadje door te verbinden zegt bar weinig (een zo goed als dooie voeding die totaal geen belasting meer aankan gaat dan ook wel aan om maar een voorbeeld te noemen, maar betekend dus niet dat de voeding nog goed is, met een te lage spanning zal een ventilator en evt motortje van een HDD nog wel aangaan maar de PC zal verder ook niet starten).

Dus zou toch een andere voeding proberen.

• Pastafarian
Bedankt voor de tip, Nemesizz. Ik ga een andere voeding regelen en dat testen. Ik laat jullie weten hoe dat gaat, maar het kan wel eventjes duren.

• Pastafarian
Ik heb geen andere voeding die op de P6T SE kan, maar mijn Corsair TX 650 kan wel op een andere pc. Dit heb ik geprobeerd en de voeding werkt. Het gaat wel om een computer die minder stroom verbruikt (E6600, 4GB DDR2, met de 7870XT gpu. Het lijkt mij dat het hiermee vrij onwaarschijnlijk is dat het aan de PSU ligt. Moederbord dan? Of toch de cpu?

• Neuron Collider
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11-2025
Werken je voedings kabels? het is mij namelijjk overkomen dat een kabel enkel werkte in een bepaalde stand, en dan niet meer in een andere stand.

• pacmanoncrack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-01 10:56
Mijn Asus p6t kon alleen booten als er 2 ram modules aanwezig waren, in de sloten A-1& B-1. Misschien boot hij dan op.

[ Voor 13% gewijzigd door pacmanoncrack op 22-09-2015 10:26 . Reden: typo ]

• Pastafarian
Heel fijn dat jullie zoveel tips geven. Ik ga er mee aan de gang, maar het gaat eventjes duren, omdat ik tot het weekend in het buitenland zit en daarna werk moet inhalen. Ik heb overigens mijn buurjongen tijdelijk een oudere pc gegeven (wel met de 7870XT en met de Corsair voeding er in), namelijk een Core2Duo E6750 met 4GB RAM. Zo kan hij in ieder geval een paar spellen doen (AC Black Flag, PES 2016, BF3, etc.).

Het eerste wat ik ga proberen is, zoals Neuron Collider en pacmanoncrack aanraden, toch met een andere voeding en met 2 RAM sticks in de A-1 en B-1 slots de P6T SE & i7 920 werkend te krijgen.
Pagina: 1