Stille thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• RutgerKe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12 14:29
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat dienen als webservertje voor hobbyprojecten (Ngnix is het plan), data opslag (momenteel draai ik tevreden ownCloud, evt. overstappen naar Seafile) en het aan de praat houden van mijn domotica opstelling (pimatic). Als laatste een openVPN server om niet alles aan het internet te hangen maar wel bereikbaar te houden. Het gaat een vervanging zijn voor een laptop die nu als server draait (hier draaien al ownCloud, pimatic (arduino+rf via usb) en apache op). De laptop kan dan gaan dienen als Kodi host, torrent en testmachine die vaak uit mag staan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is ongeveer 300 euro, iets meer kan, iets minder is beter :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Sandisk Solid Stage 64GB SSD waar het OS en de webserver bestanden op kunnen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kast, moederbord, geheugen, processor, voeding en een harde schijf voor opslag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeuren voor hardware die onder Ubuntu goed draaien, al kan ik er redelijk mee overweg en een driver compileren lukt nog wel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een stil systeem. Hij komt op mijn studentenkamer, dezelfde waarin ik slaap. De oude laptop momenteel in gebruik heeft een kleine ventilatortje (en hij heeft een piep ontwikkelt) en stoort mij vooral avonds erg.

Ga je overklokken?
Nee. Undervolten liever ook niet.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik mij vooral afvraag is of de gekozen PicoPSU voldoende gaat zijn. Als ik het goed begrepen heb zou de goedkopere 80w + 60w adapter versie niet volstaan ivm het missen van de 4 pins connector. Ik besef met dat ik sowieso een verloopje van de molex naar sata-power nodig ga hebben.

De keuze voor de picopsu is gemaakt ivm met stilte, geen bewegende onderdelen. Dit is de hoofdreden van de hele build. De HDD zal de meeste tijd niet draaien. Ook ben ik van plan maar 1 casefan te hebben en een grotere koeler op de CPU te zetten, die gekoeld kan worden door de casefan. Over de processorkoeler ben ik nog niet helemaal uit, hier zijn tips ook voor welkom. Maximale hoogte in de gekozen kast is 16cm.

Een andere kast die ik op het oog had is de Fractal Design Node 304. Hij is wat duurder, en de Raijintek metis vind ik er mooier uit zien, maar als hij er voor kan zorgen dat het systeem significant stiller word (door betere koeling) wil ik hem ook overwegen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,50€ 33,50
1ASRock B85M-ITX€ 73,95€ 73,95
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 49,01€ 49,01
1Raijintek Metis Goud Window€ 43,50€ 43,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,95€ 49,95
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 73,50€ 73,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,41

Een alternatief is als volgt, het is het alternatief omdat ik hem persoonlijk wat minder mooi vind, en het niet kunnen uitbreiden met een extra schijf/kaart in de toekomst is een nadeel. Hij is ook nog wat duurder.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,50€ 33,50
1Asus H81T€ 78,50€ 78,50
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 109,95€ 109,95
1Crucial CT102464BF160B€ 38,95€ 38,95
1Kingston SSDNow mS200 60GB€ 40,-€ 40,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,91

Waar ik vooral op zoek naar ben is een ervaren oog die er een blik op wilt werpen, het is niet mijn eerste build, maar de laatste was jaren geleden, en ook niet met dit doel. Zal dit systeem praktisch onhoorbaar zijn, zijn er andere wegen om dit te bereiken? Zie ik iets over het hoofd? Kritisch comentaar is zeer welkom. Mijn dank is bij voorbaat groot _/-\o_

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30

Croga

The Unreasonable Man

Waarom niet gaan voor een J1900 bordje? Scheelt je een boel geld en is van zichzelf passief gekoeld....
pricewatch: ASRock Q1900M

• RutgerKe
Bedankt! Die had ik compleet gemist. Qua performance lijkt me dat ook prima. Neem ik wel de ITX versie ;)

Ik kom dan op het volgende uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 76,95€ 76,95
1Raijintek Metis Goud Window€ 43,50€ 43,50
1Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/8€ 49,95€ 49,95
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,36

Zou het mogelijk zijn de casefan bij deze configuratie uit te laten? Of is hier niets zinnigs over te zeggen en zal ik dat maar moeten proberen?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30

Croga

The Unreasonable Man

RutgerKe schreef op maandag 21 september 2015 @ 17:06:
Bedankt! Die had ik compleet gemist. Qua performance lijkt me dat ook prima. Neem ik wel de ITX versie ;)
Zou het mogelijk zijn de casefan bij deze configuratie uit te laten? Of is hier niets zinnigs over te zeggen en zal ik dat maar moeten proberen?
Vindt ik een lastige.... Ik heb een 1900 draaien met SSD er in en daar staat geen ventilator aan. Die harddisk gaat echter nog wel wat warmte toevoegen dus je situatie is toch net nog anders.

Het is wel een redelijk grote fan. Je zou kunnen kijken of je hem gewoon op hele lage toeren kunt draaien.

• RutgerKe
Bedankt voor de hulp! Ik ga dit zo bestellen, en als het te warm en luid word haal ik er een stille (noctua?) fan bij van het geld dat je me hebt helpen besparen ;)