Link Aggregation voor netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterfly
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

8/16 poort Switch met LA voor het verbinden van mijn Synlogy NAS 1512+ en mijn Desktop en andere apparatuur

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

50-150 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Het beste merk

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik heb sinds kort Vodafone Thuis 500mb en wil graag mijn netwerk een kleine upgrade geven. Mijn netwerk bestaat uit een Synology NAS met 2 NICs, een desktop, laptop, AV Reciever en een Smart TV. Mijn NAS zou ik graag met LA aan een switch met LA willen koppelen.

Op het moment zit het zo in elkaar... Router/Modem => 5 Ports Sitecom 1GB Switch. Van daaruit gaan er kabels naar m'n NAS, laptop, Desktop. In de laatste port zit een kabel die naar een andere switch gaat die ik moet vervangen omdat hij van KPN is. Vanuit deze switch lopen er kabels naar mijn SmartTV en AV Reciever. Daarom ga ik een nieuwe kopen en lijkt het me een mooi plan om voor een nieuwe 8 poorts switch te gaan met LA.

Wat zijn de beste opties? Van goedkoop naar duur.

Voor mijn Desktop zou ik dan ook nog een dubbele NIC moeten kopen.

Welke is de beste voor LA?

[ Voor 4% gewijzigd door Masterfly op 20-09-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
Betreft switch is pricewatch: Netgear Prosafe GS108T-200 wel prima. Voor netwerkkaarten zou ik Intel NICs nemen - pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Eventueel pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-100EUS mocht je nog PoE willen gebruiken.

Edit: in V&A staat momenteel deze aangeboden: V&A aangeboden: Intel PRO/1000 Quad Port Adapter (4xGbps, PCI-e x4)

[ Voor 40% gewijzigd door VHware op 20-09-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterfly
Bedankt voor de reacties! Hier kan ik zeker wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Laatst online: 15:55
En wat is de reden om voor Link aggegration te kiezen met zo weinig apparaten? Denk dat je 1GB al moeilijk vol krijg richting je NAS afgezien van kopieacties.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
Sowieso krijg je niet meer dan 1Gbit vol met 1 host naar 1 andere host. als je Link Aggregation gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterfly
Joenino schreef op maandag 21 september 2015 @ 08:31:
En wat is de reden om voor Link aggegration te kiezen met zo weinig apparaten? Denk dat je 1GB al moeilijk vol krijg richting je NAS afgezien van kopieacties.
Mijn NAS kan 200MB PS LA aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
LACP werkt beter met meerdere datastromen. Anders wordt dezelfde connectie op dezelfde link geloadbalanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of je hier heel veel winst mee gaat behalen. Hoe snel is je RAID array eigenlijk? 4 disks in RAID5? Met 2 niet al te high end disks in RAID1 wordt het waarschijnlijk al lastig om 1x 1Gb vol te krijgen voor meer dan een paar seconde, laat staan 2x 1Gb.

Persoonlijk denk ik dat je je geld beter aan iets anders uit kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:07
Zelf heb ik een Synlogy 2415+ en zijn alle 4 poorten aangesloten op de Netgear Prosafe GS108T-200.

De 8 Poorten op de Netgear Prosafe GS108T-200 heb ik als volgt ingedeeld.
Poort 1 = Gaat naar me ASUS RT AC68U
Poort 2 3 4 5 = Naar Synology met LACP
poort 6 7 8 = Naar workstation met LACP

Alles verbonden met CAT6 kabels, werkt als een tiet!

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterfly
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:49:
Ik vraag me af of je hier heel veel winst mee gaat behalen. Hoe snel is je RAID array eigenlijk? 4 disks in RAID5? Met 2 niet al te high end disks in RAID1 wordt het waarschijnlijk al lastig om 1x 1Gb vol te krijgen voor meer dan een paar seconde, laat staan 2x 1Gb.

Persoonlijk denk ik dat je je geld beter aan iets anders uit kunt geven.
5 WD Red NAS schijven van elk 3 TB groot in RAID 5

Verwijderd

Masterfly schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 08:08:
[...]

5 WD Red NAS schijven van elk 3 TB groot in RAID 5
Dan klinkt het al wat nuttiger inderdaad.

• Joenino
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 07:14:
[...]

Dan klinkt het al wat nuttiger inderdaad.
Hoezo klinkt LA dan opeens nuttig? LA gebruik je als je het ook kan benutten. De enige keer dat hij profijt gaat hebben van 2 Gbit in LA (2x 1 Gbit waarschijnlijk) is als hij op 2 apparaten tegelijk gaat zitten kopiëren naar zijn Synology en zo in theorie 2 x 1 Gbit vol kan knallen. Nu komt echter nog de vraag of de Synology die TS heeft hier krachtig genoeg heeft. Dat een apparaat 2 x 1 Gbit heeft hoeft nog niet te zeggen dat hij dat geweld ook echt aan kan.

Zelf heb ik een WD My Cloud EX2 staan welke al moeite heeft om 1 Gbit volledig aan te kunnen tijdens kopie acties, de CPU knalt rond de 90 MB\s al naar 100% verder kan ik op 3 apparaten tegelijk een full hd film streamen over 1 Gbit heen en nog downloaden naar het apparaat ook zonder de 1 Gbit aan te tikken. Dus ik zie nog steeds geen reden om geld te steken in LA.

*Edit Even een review op gezocht http://www.storagereview.com/synology_ds1512_nas_review

Daar krijgen ze met beide links actief niet meer dan 114 MB\s lezen om 100 MB\s schrijven uit een raid 5 met WD RED schijven. Zoals je ziet haalt hij dan nog niet eens de 1 Gbit. Hun test systeem richting de Synology zat met 4 Gbit verbonden dus die zou de volle 2 Gbit vol moeten kunnen krijgen. Hij lijkt er dus op dat er ergens een bottleneck in de Synology zit en de 2 x 1 Gbit alleen leuk is voor redundantie.

[ Voor 22% gewijzigd door Joenino op 23-09-2015 09:35 ]

Verwijderd

Ik kan me toepassingen voorstellen waarin het nuttig zou zijn. Mijn Syno is er ook niet snel genoeg voor, maar als ik video's kopieer trek ik die 1Gb al bijna vol.

• Masterfly
Inmiddels is de switch binnen en aangesloten, laat het testen beginnen ;p

[ Voor 23% gewijzigd door Masterfly op 24-09-2015 07:27 ]

• Masterfly
Ik zoek nu ook nog een goeie dubbele NIC voor mijn desktop

Welke zou daar het beste voor zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Masterfly op 24-09-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterfly
Ik download trouwens best veel met mijn NAS waardoor hij constant in gebruik is. Dan is het toch wel handig om LA te hebben? Meestal moet ik dan ook nog zo nu en dan wat grote bestanden overzetten van mijn pc of laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
Masterfly schreef op maandag 28 september 2015 @ 19:47:
Ik download trouwens best veel met mijn NAS waardoor hij constant in gebruik is. Dan is het toch wel handig om LA te hebben? Meestal moet ik dan ook nog zo nu en dan wat grote bestanden overzetten van mijn pc of laptop.
Ik zou zeggen lees de review even welke ik een paar posts gelden mee gelinkt heb. Dan zal je zien dat hij 1 Gbit al niet vol kan krijgen met 5 schijven in raid 5. Dus ja LA kan handig zijn als je idd de NAS laat downloaden en uitpakken, je ondertussen nog wat bestanden kopieert er naar toe en eventueel nog een filmpje wilt kijken. Echter moet de NAS wel krachtig genoeg zijn om dit aan te kunnen wat volgens die review dus niet het geval is.

Pagina: 1