Ik heb (prive) een HP microserver N54L draaien met windows server 2012 R2 geïnstalleerd inclusief de essentials role, deze wordt voornamelijk gebruikt als als file/mail/hyperv server.
Helaas wordt deze server zo af en toe onwerkbaar traag en kan alleen hersteld worden door een "harde reset". Soms gaat het dagen goed maar af en toe is het meerdere keren per dag foute boel.
Na het starten van de problemen heb ik, na terugzetten van een oude back-up en updaten van drivers, voorzien van een compleet schone installatie met:
Windows server 2012 R2 standard met essentials role
AVG fileserver editie
Stablebit Drivepool
Stablebit Scanner
Lights-out
Crashplan
Hardware:
HP microserver N54L
1x Samsung EVO 840 SSD 120GB voor besturingssysteem
4x WD Red schijven (1x 3TB, 2x 2TB 1x 1TB) voor data
6GB geheugen
Deze combinatie heeft voorheen wel goed gewerkt.
Ik heb voor het analyseren van dit probleem process hacker geinstalleerd.
Hieruit het volgende geconstateerd:
Als de server onwerkbaar traag is dan heeft het proces System 100% CPU in gebruik, in de normale toestand is dit niet het geval.
Kijk ik bij Threads dan zijn er een aantal threads met als naam ntoskrnl.exe!IoGetAttachedDevice=0x1c0 die deze 100% gezamelijk verdeeld hebben. Het is altijd deze thread die de CPU claimed tijdens dit probleem. Deze threads zie ik wel altijd terug, ook als de server niet ontwerkbaar traag is, het CPU gebruik van deze threads is dan < 2%.
Wat heb ik verder gedaan:
Alle software en drivers zijn voor zover ik kan beoordelen up to date.
Harde schijven zijn gecontroleerd met Stablebit Scanner.
Memtest uitgevoerd.
Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen, ik kom er niet meer verder mee.
Helaas wordt deze server zo af en toe onwerkbaar traag en kan alleen hersteld worden door een "harde reset". Soms gaat het dagen goed maar af en toe is het meerdere keren per dag foute boel.
Na het starten van de problemen heb ik, na terugzetten van een oude back-up en updaten van drivers, voorzien van een compleet schone installatie met:
Windows server 2012 R2 standard met essentials role
AVG fileserver editie
Stablebit Drivepool
Stablebit Scanner
Lights-out
Crashplan
Hardware:
HP microserver N54L
1x Samsung EVO 840 SSD 120GB voor besturingssysteem
4x WD Red schijven (1x 3TB, 2x 2TB 1x 1TB) voor data
6GB geheugen
Deze combinatie heeft voorheen wel goed gewerkt.
Ik heb voor het analyseren van dit probleem process hacker geinstalleerd.
Hieruit het volgende geconstateerd:
Als de server onwerkbaar traag is dan heeft het proces System 100% CPU in gebruik, in de normale toestand is dit niet het geval.
Kijk ik bij Threads dan zijn er een aantal threads met als naam ntoskrnl.exe!IoGetAttachedDevice=0x1c0 die deze 100% gezamelijk verdeeld hebben. Het is altijd deze thread die de CPU claimed tijdens dit probleem. Deze threads zie ik wel altijd terug, ook als de server niet ontwerkbaar traag is, het CPU gebruik van deze threads is dan < 2%.
Wat heb ik verder gedaan:
Alle software en drivers zijn voor zover ik kan beoordelen up to date.
Harde schijven zijn gecontroleerd met Stablebit Scanner.
Memtest uitgevoerd.
Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen, ik kom er niet meer verder mee.
[ Voor 4% gewijzigd door WouterG op 20-09-2015 18:10 ]