Computer + DAC + versterker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Introductie
Ik ben me aan het verdiepen in hifi omdat ik graag een leuk setje wil om van goede muziek te kunnen genieten. Door bij andere mensen te luisteren heb ik ontdekt dat er heel veel verschil kan zitten tussen 'geluid' en 'high end hifi'.
Ik heb me laten vertellen dat er tegenwoordig hele nette resultaten te behalen zijn met digitale versterkers en DAC's zonder gelijk kapitalen te hoeven uitgeven.

Ik ben zelf muzikant en speel in een bandje. Soms nemen we ons zelf op. De eerste opnames zijn 48khz meende ik en staan alleen op zelfgebrande c'ds. Daarna kregen we 96khz en die zijn in wav opgenomen en ik heb daar FLAC versies van.

Ik heb best veel CD's gekocht door de jaren heen. De laatste tijd luister ik echter niet zo vaak meer naar de CD's. Het is veel makkelijker om losse nummers of een playlist van de computer te laden.
Een deel van mijn CD collectie heb ik naar Ogg Vorbis geconverteerd om ze vanaf de computer te kunnen luisteren.
De computer had eigen speakers en de line out ging naar een oud Sony versterkertje met speakers. Dit was simpele meuk en de versterker is sinds zaterdag kapot.

Kortom tijd voor iets anders!

Idee
Nu werd ik dus op het pad gezet van DAC's en digitale versterkers. Ik zou een DAC kunnen kopen of een digitale versterker en daarmee van bijzonder goed geluid kunnen genieten voor een bescheiden prijsje.
Dit lijkt me wel wat, want ik heb ondervonden dat een goede set speakers i.c.m. een goede versterker veel betere weergave kan bieden. Dan hoor je plotseling details die ik thuis op mijn set niet kon horen.

Nu heb ik gelezen over tripath versterkers en het merk SMSL dat leuke setjes heeft met een goede prijs / kwaliteitsverhouding.
Zij hebben hardware die relatief gunstig geprijst is en aangezien ik nu toch overnieuw moet beginnen zou ik het wel eens willen proberen.

De SMSL M8 is een DAC die goede geluidskwaliteit zou moeten geven.
Deze heeft USB, coaxial en toslink ingangen echter alleen twee tulp uitgangen. Daar moet dan nog een versterker op worden aangesloten denk ik.

Vragen

1) Wat voor versterker is geschikt i.c.m. een dergelijke DAC? Moet het een digitale tripath versterker zijn? Deze SMSL is niet zo duur maar ook slechts 20 watt. Daar kan ik vast geen zuilen mee aansturen. Deze Yamaha's leken mij wel wat maar die zijn vast te zwaar voor zo'n licht versterkertje?

2) Er is ook een SMSL headphone amplifier maar moet je dan twee USB poorten gebruiken op je computer om beide aan te sturen? De M8 heeft namelijk geen andere uitgangen dan de twee tulp aansluitingen en de headphone amplifier heeft wel een optical out maar dan beperk je de M8 tot 192khz terwijl die via USB 394khz aankan.

3) Moet ik mijn cd's opnieuw converteren naar FLAC met een hogere bitrate of heeft het helemaal geen nut voor mijn muziek collectie.

4) Zijn er drivers nodig voor deze DAC's? Voor een coaxiale of optische ingang niet denk ik maar bij USB waarschijnlijk wel? Ik ben een Linux gebruiker dus dan is driver support altijd een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HyperH schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:54:
4) Zijn er drivers nodig voor deze DAC's? Voor een coaxiale of optische ingang niet denk ik maar bij USB waarschijnlijk wel? Ik ben een Linux gebruiker dus dan is driver support altijd een issue.
Voor CD-kwaliteit geluid zijn geen drivers nodig aangezien dat één van de apparaten is die al in de USB-standaard gedefinieerd zijn. Vooor hogere kwaliteit heb je wel drivers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Zijn dit generieke drivers voor USB of zijn deze specifiek voor je DAC? In het laatste geval is het misschien niet zo verstandig om voor een chinees merk te kiezen waarvan de ondersteuning zo maar zou kunnen stoppen.

De drivers zijn alleen voor de USB interface nodig dus? De toslink en optische coaxiale ingang die wel meer dan CD kwaliteit kunnen werken out of the box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dicratium
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-08 14:30
De type verstekers waar je het over hebt heten ook wel klasse D versterkers, ik heb ze wel eens gehoord en ze klinken al best goed, de duurdere varianten zijn vooral prima, echter zou ik persoonlijk niet te veel vertrouwen steken in de wat betaalbare varianten. Over een paar jaar zou dat wellicht beter kunnen zijn.

In mijn huishouden worden er bij de 2 set-ups 2 verschillende DAC's gebruikt, beide klinken zeer goed; de wat fellere Asus Xonar Essence One en de heel rustige Micromega MyDAC. De MyDAC is goed verkrijgbaar.
Wanneer je een dergelijke DAC wilt gebruiken is een klasse A of AB versterker wel nodig (via RCA), de meeste versterkers zijn tegenwoordig AB. Houd er alleen wel rekening mee dat een 20 watt klasse A versterker meer vermogen heeft dan een 20 watt klasse AB versterker. Klasse A is alleen veel minder efficiënt.
Merken als Rotel en NAD zijn zeer degelijk voor stereo gebruik.

Je speakers hebben 100 watt op 6 ohm nodig, dit is op zich gunstig aangezien 6 ohm speakers makkelijker aan te drijven zijn Vergeet niet een heel belangrijke 'regel': speakers gaan kapot van een te zwakke versterker, niet van een te sterke. Een te zwakke versterker vlakt de sinus af.

Linux is natuurlijk vaak lastiger met drivers, gelukkig werk je zo te zien met bestanden tot 96Khz, Coax en optische ingangen gaan niet hoger dan dat.

Tot slot de hoofdtelefoon versterker/DAC die je hebt gelinkt, hoewel ik hem niet heb beluisterd en daarmee niet ken, lijken de specificaties ervan mij onzin, er bestaan geen opnames in 32 bit of 384Khz, 24bit/192Khz is al lastig genoeg te vinden, daarnaast kan je zo'n apparaat alleen volledig gebruiken via USB.

Ik weet niet waar je woont, maar in mijn woonplaats (Hoorn) zit een audiowinkel die gerund word door een heel enthousiast persoon die eventueel goed kan helpen: http://www.hansaudio.nl/

N.B. Dit is wat ik weet en mijn ervaring, vaak is het het beste om naar een audio winkel te gaan om te luisteren! Wie weet is mijn smaak totaal anders dan die van jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 20:35
waarom niet een raspberry pi 2+ met HifiBerry + AMP
https://www.hifiberry.com/ampplus/

Daar nog software https://volumio.org/ bij en je kan van alles afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
MdR15 schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:30:
De type verstekers waar je het over hebt heten ook wel klasse D versterkers, ik heb ze wel eens gehoord en ze klinken al best goed, de duurdere varianten zijn vooral prima, echter zou ik persoonlijk niet te veel vertrouwen steken in de wat betaalbare varianten. Over een paar jaar zou dat wellicht beter kunnen zijn.
Okay dus een tripath is gewoon een subset binnen de klasse D versterkers. De kwaliteit van een klasse D is nu dus nog niet vergelijkbaar met een traditionele klasse versterker of gaat het om het gebrek aan uitgangsvermogen?
In mijn huishouden worden er bij de 2 set-ups 2 verschillende DAC's gebruikt, beide klinken zeer goed; de wat fellere Asus Xonar Essence One en de heel rustige Micromega MyDAC. De MyDAC is goed verkrijgbaar.
Die Asus lijkt een interessante DAC met meer aansluitingen. Het is eigenlijk een externe geluidskaart of niet?
De MyDAC lijkt qua aansluitingen en specs heel veel op de SMSL die ik had gevonden. Ik was bij de SMSL uitgekomen omdat die een ESS Sabre 9018 chip zou hebben en dat schijnt heel goed te zijn.
Wanneer je een dergelijke DAC wilt gebruiken is een klasse A of AB versterker wel nodig (via RCA), de meeste versterkers zijn tegenwoordig AB. Houd er alleen wel rekening mee dat een 20 watt klasse A versterker meer vermogen heeft dan een 20 watt klasse AB versterker. Klasse A is alleen veel minder efficiënt.
Merken als Rotel en NAD zijn zeer degelijk voor stereo gebruik.
Op zich ben ik niet tegen een klasse A of AB versterker. Dan kan ik een model uitzoeken met meerdere ingangen waar ik ook nog andere equipment op aan kan sluiten. Een afstandsbediening zou ook wel een plus zijn. :P
Gaat de winst van het betere digitale signaal in een DAC met minder vervorming echter niet verloren in een dergelijke versterker?
Je speakers hebben 100 watt op 6 ohm nodig, dit is op zich gunstig aangezien 6 ohm speakers makkelijker aan te drijven zijn Vergeet niet een heel belangrijke 'regel': speakers gaan kapot van een te zwakke versterker, niet van een te sterke. Een te zwakke versterker vlakt de sinus af.
Die Yamaha speakers heb ik nog niet. Ik weet niet of het een goede keuze is. Op papier lijkt het bang for buck maar ze zijn met 89db niet heel efficient.
Nu heb ik nog simpele Sony's van 50 watt bij 8ohm dacht ik.
Linux is natuurlijk vaak lastiger met drivers, gelukkig werk je zo te zien met bestanden tot 96Khz, Coax en optische ingangen gaan niet hoger dan dat.
Nu nog wel. De meeste bestanden zijn zelfs lager want die komen van CD. Die zou ik opnieuw kunnen rippen maar ik weet niet of het zin heeft omdat een cd 44.1Khz PCM is. Beter dan de bron zal het wel niet worden.
Onze eigen opnames zijn digitaal en hebben wel een hogere kwaliteit. Ik heb overigens ook audio DVD's maar geen idee wat voor kwaliteit dat is.
Tot slot de hoofdtelefoon versterker/DAC die je hebt gelinkt, hoewel ik hem niet heb beluisterd en daarmee niet ken, lijken de specificaties ervan mij onzin, er bestaan geen opnames in 32 bit of 384Khz, 24bit/192Khz is al lastig genoeg te vinden, daarnaast kan je zo'n apparaat alleen volledig gebruiken via USB.
Niet alleen de hoofdtelefoon versterker maar ook de DAC heeft een 32bit 384khz specificatie.
Zou het om de opnamekwaliteit van de bron gaan of heeft het met de sampeling te maken waardoor hogere Khz misschien wel nuttig kan zijn?
Ik weet het niet hoor ik ben nog aan het leren want dit is allemaal nieuw voor mij.
Ik weet niet waar je woont, maar in mijn woonplaats (Hoorn) zit een audiowinkel die gerund word door een heel enthousiast persoon die eventueel goed kan helpen: http://www.hansaudio.nl/

N.B. Dit is wat ik weet en mijn ervaring, vaak is het het beste om naar een audio winkel te gaan om te luisteren! Wie weet is mijn smaak totaal anders dan die van jou!
Andere kant van het land. Hier zullen ook wel audiozaken te vinden zijn. Probleem is alleen dat luisteren niet op veel meer plaatsen kan. Internetwinkels hebben het hifi zaken moeilijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
RedHead schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:33:
waarom niet een raspberry pi 2+ met HifiBerry + AMP
https://www.hifiberry.com/ampplus/

Daar nog software https://volumio.org/ bij en je kan van alles afspelen.
Daar heb ik naar gekeken. Het lijkt me super handig om een energiezuinige Pi te hebben die als dedicated audio player gebruikt kan worden.

Is de Pi echter wel krachtig genoeg? Ik las dat hij te traag was en soms ook problemen geeft bij bepaalde audio formaten.

Je linkt naar de amp+ maar zou ik dan ook niet een Digi+ nodig zijn?
De amp is alleen de versterker en dan mis je het goede geluid van een DAC toch?

Met de Pi kan ik wel heel mooi mijn collectie afspelen vanaf een HDD of NAS maar ik kan niet even iets afspelen vanaf mijn computer met betere kwaliteit van een DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 23:26

Jag

Snap je de functie van een DAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dicratium
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-08 14:30
@HyperH

Yamaha maakt in principe bang for buck hardware, echter is de geluidskwaliteit naar mijn mening discutabel, echter luister ik vaak naar klassieke muziek, dus misschien zit het hem daar ook.
Off the top of my head zijn 'BMW', 'Linn', 'Klipsch' en Kef heel goede speakers, meestal 'across the budget'.

Ten antwoord over dat de Asus een geluidskaart is: een geluidskaart en een DAC zijn hetzelfde. Ze zetten allebei een digitaal signaal om naar een analoog signaal. DAC's (Digital to Analogue Converters) worden echter vaak in verband gebracht met externe kastjes.

Over de versterker, en de vraag of die het signaal degradeert: dáár koop je een fatsoenlijk model voor, hoe beter de versterker hoe accurater het input signaal word versterkt, de perfecte versterker zou het geluid dat uit de DAC/Geluidskaart puur en alleen versterken.

Er zijn talloze versterkermerken, vele goed, vele slecht, ook hier is het weer luisteren om te beslissen. Merken waar ik zelf ervaring mee heb en waarvan ik weet dat ze goed zijn: NAD, Rotel en Vincent, probeer inferieure merken zoals Onkyo ('Bonkyo'), Samsung, etc. te vermijden. Je kan geluidsapparatuur niet echt kopen op specificaties, zoals je bij een grafische kaart kan doen, de kwaliteit is vaak subjectief. Daarom raad ik je nogmaals écht aan om een luisterplek te zoeken. Dat soort winkels zullen vaak onder de noemer 'Audiofielenwinkel' worden gezet. Het kost wellicht enige moeite om een goede zaak te vinden maar daar heb je dan gewoon veel aan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 10:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik weer niet helemaal waar (en of) ik moet beginnen, maar mijn oren klapperen van de info die ik hier langs zie schieten.

Linn maakt geen 'betaalbare' speakers, Onkyo maakt uitstekende versterkers in alle prijsklassen, 89dB/W is volkomen normaal, 100W in dergelijke speakers pompen maakt minimaal de hele buurt boos én zorgt voor wat gehoorproblemen, 'klasse d' is ook gewoon goed, klasse A vermogen is niet méér dan AB vermogen, misschien 'beter' maar vooral hoger in verbruik en in de prijsklasse niet echt een optie.

Als je opnieuw begint zijn de speakers (na akoestiek) veruit het belangrijkst. Bepaal een budget en ga vooral veel luisteren: met €200-300 per speaker kun je best een goed geluid neerzetten, maar het is wel erg smaakgevoelig.
Een simpele 'normale' versterker heb je bij Denon etc vanaf zo'n €160, maar ook met genoemde SMSL kom je een heel eind tenzij je feesten wil geven (ik heb er tijdelijk een gehad na verkoop van een €3500+ Naim en dat viel echt niet tegen in kwaliteit en volume, wel weinig aansluitingen en een zoem van de voeding).

Uit de opmerking DAC óf digitale versterker denk ik dat ook best een versterker met digitale ingangen (ingebouwde DAC) bedoeld kan zijn. Een Onkyo TX 9010 met optisch/coax heb je voor zo'n €200, dan hou je meer van het budget (afgaande op je gevonden artikelen rond de 700-800) over voor mooie luidsprekers en daar telt het.

-
Ogg is meestal lossy. Opnieuw rippen naar FLAC is niet heel veel moeite, geeft misschien iets meer kwaliteit (afhankelijk van de Ogg bitrate: discutabel) maar vooral een echte kopie waar je je geen zorgen meer om hoeft te maken. Gemoedsrust is heel veel waard in de HiFi wereld ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mr.paaJ op 20-09-2015 23:20 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mr.paaJ schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:15:
Ik weer niet helemaal waar (en of) ik moet beginnen, maar mijn oren klapperen van de info die ik hier langs zie schieten.

Linn maakt geen 'betaalbare' speakers, Onkyo maakt uitstekende versterkers in alle prijsklassen, 89dB/W is volkomen normaal, 100W in dergelijke speakers pompen maakt minimaal de hele buurt boos én zorgt voor wat gehoorproblemen, 'klasse d' is ook gewoon goed, klasse A vermogen is niet méér dan AB vermogen, misschien 'beter' maar vooral hoger in verbruik en in de prijsklasse niet echt een optie.
Je vergat nog te zeggen dat BMW geen speakers maakt maar B&W (Bowers & Wilkins) wel :)

Verder zijn luidsprekers (en acoustiek) met grote voorsprong de bepalende onderdelen van een audio installatie. Die bepalen het geluid veel meer dan een versterker of DAC ooit zal doen. En luidsprekers moet je echt zelf beluisteren omdat het bij luidsprekers vooral om persoonlijke smaak draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Specs zoals 32bit en 384kHz is marketingpraat en zal niets toevoegen aan de geluidskwaliteit. (Zie ook: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 ) Muziek in een hogere bitrate rippen (oftwel upsampling) voegt niets toe (letterlijk zelfs).

Voor een 'setje' heb je een ruimte nodig, speakers, versterker, speler en muziek. Zoals downtime al zegt zijn de speakers en akoustiek waar het meeste te winnen valt. Dat je daar een speciale DAC voor nodig hebt is een veelgehoord verhaal die bij navraag vaak niet goed onderbouwd kan worden.

Als je een versterker hebt met een digitale (spdif) ingang kan je daar een CD speler/Computer of zelfs een Pi aansluiten (als die een spdif out heeft).
De DA conversie in een nominale versterker zal niet slechter zijn dan een losse DAC van 250 euro. De huidige generatie DAC zijn wat dat betreft zo goed dat de verschillen tussen DAC van 1000 en 5000 euro voor velen zo niet iedereen te horen zal zijn. Want het verschil zit niet in de DA converters zelf maar de (voor)versterking die daarachter komt wat vaak een traditionele opamp is of een discrete schakeling.
Dat er genoeg versterkers zijn met goedkope troep erin en een dure buitenkant geloof ik meteen. Kwestie van even goed zoeken en verder kijken dan reclame praatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:06

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb bij mijn PC een King-Rex T20U + PSU staan en dat is precies waar TS naar op zoek is (versterker en DAC in één). Er zijn legio merken die zoiets aanbieden.

Klasse D versterkers zijn niet digitaal, maar zijn gewoon klasse A/B met een modulerende aansturing (waardoor efficiënter qua energie). Een goedkopere klasse D versterkertje heeft meestal wat meer vervorming en een matige voeding, waardoor ze (zeker op hoog volume) niet zo geweldig klinken.

Echter zijn er genoeg modellen te vinden met een fatsoenlijke opbouw en dikke voeding die super klinken. Zelfs een B&W CM1 was prima aan te sturen met een King-Rex T20U met PSU.

[ Voor 6% gewijzigd door DjVe op 21-09-2015 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MdR15 schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:30:

Sinds wanneer is deze fabel zo hardnekkig geworden? Vroeger kwam ik hem amper tegen (of werd degen die hem verkondigde op z'n minst hard uitgelachen :P)
Ik maak er nu maar mijn persoonlijke missie van iedereen die dit advies verspreid,of vaak klakkeloos van iemand anders op een ander foum overneemt, even 'terecht' te wijzen.

Dus hierbij: een speaker gaat kapot van vermogen wat hij niet goed kan dissiperen, niet van een clippend eindsignaal.
In normale-mensen-taal: je speaker gaat onmogelijk kapot van een vertserker met minder vermogen dan ej speakers aankunnen. Echter wél van een zware die meer energie produceert dan je speakers aankunnen.
Idem :)
Ogg is meestal lossy. Opnieuw rippen naar FLAC is niet heel veel moeite, geeft misschien iets meer kwaliteit (afhankelijk van de Ogg bitrate: discutabel) maar vooral een echte kopie waar je je geen zorgen meer om hoeft te maken. Gemoedsrust is heel veel waard in de HiFi wereld ;)
Je bedoeld Vorbis denk ik. Ogg is een container formaat, geen encoding en zegt derhalve niet veel over de inhoud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:53
HyperH schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:54:
Vragen

1) Wat voor versterker is geschikt i.c.m. een dergelijke DAC? Moet het een digitale tripath versterker zijn? Deze SMSL is niet zo duur maar ook slechts 20 watt. Daar kan ik vast geen zuilen mee aansturen. Deze Yamaha's leken mij wel wat maar die zijn vast te zwaar voor zo'n licht versterkertje?

2) Er is ook een SMSL headphone amplifier maar moet je dan twee USB poorten gebruiken op je computer om beide aan te sturen? De M8 heeft namelijk geen andere uitgangen dan de twee tulp aansluitingen en de headphone amplifier heeft wel een optical out maar dan beperk je de M8 tot 192khz terwijl die via USB 394khz aankan.

3) Moet ik mijn cd's opnieuw converteren naar FLAC met een hogere bitrate of heeft het helemaal geen nut voor mijn muziek collectie.

@ 1
In principe zijn alle versterkers wel geschikt, want deze DAC heeft inderdaad alleen analoge output en die input zit op zo'n beetje iedere versterker... Verwar je overigens niet teveel met die hoge bitrate van 384khz, dat zegt niet zoveel meer qua kwaliteit en je audio is maar zo goed als je bron. 384khz materiaal laat nog wel even op zich wachten...

@ 2
Als je DAC op je versterker aangesloten is, kan je ook gewoon die headphone output gebruiken natuurlijk.

@ 3
Ik zou het zeker opnieuw rippen naar FLAC, want daarmee heb je eigenlijk een perfecte lossless kopie gemaakt van je CD's zoals al eerder in dit topic gezegd. Ogg is, hoe goed ook, toch altijd nog een lossy format.

@ 4
Je hebt, in tegenstelling tot windows, geen drivers nodig voor een DAC als die via USB aangesloten is. Zowel Linux als Mac ondersteunen USB audio 2.0 standaard. Windows heeft daarvoor drivers nodig, want dat gaat standaard maar tot USB audio 1.1

Ik heb zelf een Peachtreeaudio aangesloten op mijn Ubuntu 14.04 HTPC en dat werkt als een dolle! Mocht je voornamelijk digitale bronnen hebben dan is de NAD D3020 ook een prachtig apparaat met uitstekende reviews!
Sowieso een aanrader om eens op sites als Whathifi.com te kijken voor reviews en tests van allerlei HiFi apparatuur voor bijna ieder budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:53
HyperH schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:51:
[...]

Daar heb ik naar gekeken. Het lijkt me super handig om een energiezuinige Pi te hebben die als dedicated audio player gebruikt kan worden.

Is de Pi echter wel krachtig genoeg? Ik las dat hij te traag was en soms ook problemen geeft bij bepaalde audio formaten.

Je linkt naar de amp+ maar zou ik dan ook niet een Digi+ nodig zijn?
De amp is alleen de versterker en dan mis je het goede geluid van een DAC toch?

Met de Pi kan ik wel heel mooi mijn collectie afspelen vanaf een HDD of NAS maar ik kan niet even iets afspelen vanaf mijn computer met betere kwaliteit van een DAC.
Ik ben sinds dit weekend een beetje aan het spelen met een oude Pi en Volumio, dat werkt prima! Qua kracht heb ik niets te klagen alhoewel ik niet precies snap wat je met krachtig bedoelt. Ik ervaar in ieder geval geen haperingen of iets dergelijks. Besturing via de web interface of app werkt ook prima!

Op een Pi kan je ook een DAC met USB input aansluiten. Mocht je een versterker met geintegreerde DAC hebben zoals mijn eerder genoemde Peachtree of de NAD D3020 (of iedere andere versterker met USB input), dan heb je die Digi+ of de Amp+ niet nodig. Want je kan de Pi rechstreeks aansluiten op je versterker.
Mijn tip is overigens wel om de gekozen DAC wel even te googlen icm met Linux, dan weet je iets zekerder of het daadwerkelijk werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
Waarom je geripte muziek niet sharen of op een NAS zetten en dan afspelen met Sonos of meteen met een receiver zoals de Marantz SR-7009 of zo?
Pagina: 1