Help gevraagd: probleem flikkerend/aan-uit beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

• frankvbaal
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-05-2025
Beste tweakers,

Ik zal bij het begin beginnen. Ik ben niet nieuw in de zelfbouw van pc's en heb er inmiddels een aantal op mijn naam staan welke allemaal zonder problemen werken tot op heden.

Nu heb ik net mijn laatste projectje af voor een bedrijf waarbij er een 4k monitor @ 60hz moest worden aangestuurd. Daarvoor heb ik een zoals vele aanschouwen een mid range game systeem voor in elkaar gezet met een GTX950 met hdmi 2.0 en displaypoorten.
Windows 10 pro draait en office 2013 daarnaast geinstalleerd zonder problemen. Helaas geeft het nu regelmatig tot het irritante aan toe flikkerende beelden en af en toe gaat het scherm gewoon uit voor een aantal seconden en dan weer aan. Mijn eerste instinct zijn de drivers maar na het installeren van een windows 10 gtx950 driver nog steeds hetzelfde probleem. Ook geven de uitgangen op het moederbord zelf (vga en hdmi) geen beeld door naast dat de hdmi van de gtx950 af en toe het wel doet maar meestal niks geeft.

Goed lang verhaal, maar hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ps: verdere specs pc zijn:
Asrock b85 pro4 mobo
i5 4460
8gb ballistix
Be quiet 450W
Ssd samsung 850 EVO 500gb
GTX950 van MSI

Bedankt!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Deinstalleer eens de drivers van de Nvidia en trek een sweeper eroverheen en zorg ervoor dat er geen restjes meer staan op de pc en installeer simpelweg de drivers opnieuw.

Johann Sebastian Bach

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:07
Het is vrij gebruikelijk dat de interne gpu wordt uitgeschakeld op het moment dat je een videokaart in het pci-e slot steekt. Dat verklaart waarom je geen beeld krijgt wanneer je de monitor op het moederbord aansluit.

Dat je een flikkerend of uitvallend beeld krijgt wanneer je iets op de videokaart aansluit, kan aan de kabel liggen. Hoe het met HDMI kabels zit weet ik niet, maar van DisplayPort kabels weet ik dat de meesten, ondanks dat ze verkocht worden als DP 1.2, geen 4K 60Hz kunnen doorgeven.
Van de vier kabels die uitgeprobeerd heb is dit de enige die dat wel kan: pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 cable 3m

• frankvbaal
Dat heb ik inmiddels ook al begrepen uit onderzoek bedankt. De interne gpu wordt niet gebruikt wat logisch is.

Wat betreft de 4K 60 HZ weet ik niet of dit dan standaard staat ingesteld op het volgende beeldscherm: Asus PB287Q Zwart. Hierop zit momenteel een hdmi kabel op met verloop naar een displayport voor de gtx950. dit heb ik gedaan in verband met de dat de hdmi uitgang van de gtx950 geen beeld gaf als ik de hdmi er direct op aansloot. Is het dus nu een optie deze displaykabel te kopen en dat het probleem dan is opgelost?

PS: het scherm heeft ook 1 displaypoort ingang dus aansluiten moet kunnen.

• frankvbaal
@nivida_intel ik heb de drivers pas geïnstalleerd nadat ik merkte dat het beeld ging flikkeren. dus heeft dit dan toch het gewenste effect? De drivers eraf en opnieuw installeren?

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:21
frankvbaal schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:42:
@nivida_intel ik heb de drivers pas geïnstalleerd nadat ik merkte dat het beeld ging flikkeren. dus heeft dit dan toch het gewenste effect? De drivers eraf en opnieuw installeren?
De drivers een keer goed weghalen met DDU van Guru3D en dan opnieuw installeren. Misschien dat er toch iets niet helemaal goed is gegaan met de driver die Windows installeerde.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat de HDMI poort geen signaal gaf baart mij zorgen. Je hebt te maken met een extreme bandbreedte hier, en om het op te lossen ga jij met een verloopje werken... Probeer het eens native displayport 'all the way', ik heb mijn twijfels over die HDMI kabel. Je zit nu namelijk in het bereik waar kabelkwaliteit uit gaat maken (hoewel het niet genoeg uitmaakt om meer dan €10/meter te betalen voor een goede kabel).

• Houten33
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat voor een HDMI kabel heb je gekocht? Misschien de link doorgeven?
Denk dat het de HDMI kabel of de drivers zijn.
Dat van het moederbord is al uitgelegd door WappieWappie.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

frankvbaal schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:41:
Dat heb ik inmiddels ook al begrepen uit onderzoek bedankt. De interne gpu wordt niet gebruikt wat logisch is.

Wat betreft de 4K 60 HZ weet ik niet of dit dan standaard staat ingesteld op het volgende beeldscherm: Asus PB287Q Zwart. Hierop zit momenteel een hdmi kabel op met verloop naar een displayport voor de gtx950. dit heb ik gedaan in verband met de dat de hdmi uitgang van de gtx950 geen beeld gaf als ik de hdmi er direct op aansloot. Is het dus nu een optie deze displaykabel te kopen en dat het probleem dan is opgelost?

PS: het scherm heeft ook 1 displaypoort ingang dus aansluiten moet kunnen.
Er zijn volgens mij nog geen DP -> HDMI 2.0 convertors in de omloop. Je zal daarmee dus maar 30hz kunnen halen.
Sluit inderdaad indien mogelijk gewoon je beeldscherm aan op dp.

Heb je al drivers voor je beeldscherm geinstaleerd?
Pagina: 1