Canton Sub 8.2

Pagina: 1
Acties:

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Hoi iedereen,

Ik heb net op ibood deze sub gekocht en ben er niet direct heel tevreden over. Hij klinkt heel boomy met veel trillingen maar dat is niet echt wat ik wil. Een helder geluid krijg ik er niet echt uit.

Nu, misschien is dat niet de bedoeling met subs en is het net de bedoeling dat ze zo boomy klinken, ik heb erg weinig ervaring met ze.

Dus is het een kwestie van positionering? Of is het gewoon een crappy sub die ik moet terugsturen. En indien ja, enige aanbevelingen?

Is Canton uberhaubt een goed merk? Ik vind zo weinig informatie over ze terug.

Groetjes,
Christoffel

[ Voor 12% gewijzigd door Chromanin op 20-09-2015 13:06 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:19

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hier zal je toch een zooi meer informatie voor moeten geven. Waar hangt de sub aan? (receiver?) Hoe zijn de rest van je speakers? Hoe heb je de boel in geregeld? (als je je sub tot 200hz laat spelen kan 'ie aardig boomy zijn). Geef eens wat details over je hele set :)

Hier stond een dode link.

• Chromanin
Ik heb de JBL studio 5 set.

2x JBL 580
1x JBL 520C
2x JBL 530

Hier heb je de specs:
http://jbl-tw.com/uploads/files/STUDIO590_OM_EN.pdf

Heel tevreden over

De receiver is een Denon X2000.

Crossover staat momenteel op 60hz. LFE + Main

Hij staat wel redelijk in de hoek, kan eens een foto maken van de setup

[ Voor 13% gewijzigd door Chromanin op 20-09-2015 13:39 ]

• Waah
  • Nu online
Chromanin schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:36:
Ik heb de JBL studio 5 set.

2x JBL 580
1x JBL 520C
2x JBL 530

Hier heb je de specs:
http://jbl-tw.com/uploads/files/STUDIO590_OM_EN.pdf

Heel tevreden over

De receiver is een Denon X2000.

Crossover staat momenteel op 60hz. LFE + Main

Hij staat wel redelijk in de hoek, kan eens een foto maken van de setup
In de hoek is sowieso al een probleem volgens mij. Dat versterkt de trillingen juist.
Zelf lees ik even mee. Heb dezelfde receiver en ook de sub via iBOOD. :+

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:07

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik zou zelf als eerste de LFE+ main op LFE 120Hz zetten. Heb je de speakers via audyssey ingeregeld, nadat de sub geplaatst is?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:38

FeaR

In GoT we trust

Superdaantje schreef op zondag 20 september 2015 @ 14:56:
Ik zou zelf als eerste de LFE+ main op LFE 120Hz zetten.
Ben je niet in de war met "LPF for LFE"? Die moet inderdaad op 120 Hz staan, LFE + Main is een andere setting waarbij de crossover van 120 sowieso te hoog is voor deze speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 20-09-2015 15:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dit is wat ik bedoel. Dit zorg bij mij nog wel eens voor verwarring. De LFE mode heet per AVR weer anders? Maar bedoel de LPF for LFE.

Heb je de speakers op SMALL of LARGE staan. Zelf had ik mijn AVR op LARGE en LFE+MAIN. Met als resultaat dat de bass onder het crossoverpunt naar zowel je subwoofer als mains werden gestuurd. Met als gevolg een dubbele bass. Die erg boomig klonk.

Had in begin mijn fronts op Large staan en LFE+Main. Nu op Small en LPF for LFE op 120Hz. En klinkt nu zoals wij het nu wensen. Cross-over voor je fronts even mee experimenteren 60Hz of 80Hz etc. Wat geeft voor jouw beste resultaat.

• Chromanin
Nu, het blijft wel een meter ofzo dat hij van de hoek is. Ik probeer hem zo veel mogelijk van de muur te halen.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:19

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Probeer idd je fronts eens op "small" te zetten, en LFE+Main ook te veranderen. Dan doet je sub alleen de echt lage tonen.

Heeft Denon iets van audyssey? Dat kan ook nog helpen :)

Hier stond een dode link.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57

DarkSide

theres no place like ::1

Een sub kan best lastig zijn om in te regelen. Ondanks dat een basgeluid haast niet richtings gevoelig is (itt een tweeter bv). Zal een sub op verschillende plekken heel anders klinken.
Het hangt dan ook nog af of je een ported sub hebt of een closed sub. Etc.
Vergeet ook niet dat sommige subs van nature erg boomy zijn. Een goede sub is daarin een stuk subtieler.
Maar vaak ook prijziger.
Het is vaak idd experimenteren met de plaatsing (do the sub crawl). En dan ook idd pmet crossover frequenties en hoe je mains staan.
Vaak krijg je na een dagje experimenteren wel een goede compromis.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf ook erg beperkt met plaatsen van de sub. Wij hebben diverse plekken getest waar deze eventueel zou kunnen staan. Hij is uiteindelijk voor in de kamer in de hoek terecht gekomen. (zo'n 30 a 40cm uit de hoek) Waar die prima zijn best doet. Wel hebben voor de trillingen pootjes onder de sub geplaatst die dit tegen moeten gaan. Wij gebruiken hiervoor de SVS Soundpath. Werkt erg goed. Zo heb je ook andere oplossingen als in de vorm van een Subdude. (soort matje)

• Chromanin
Nu, ik heb de kans om een JBL 550p te kopen die eigenlijk bij de JBL Studio 5 set hoort. Maar de specs zijn wat minder interessant aangezien hij maar tot de 27hz gaat ipv de 25hz van deze Canton. Ik denk dat hij oom wat groter is.

Is JBL een beter merk als Canton?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:38

FeaR

In GoT we trust

Ik weet niet of ik die 25 Hz van Canton zou tegen die 27 van de JBL zou zetten. Canton is een Duits merk en die meten veelal bij -6 dB waar JBL de 27 Hz op -3 dB op geeft. De JBL heeft een iets grotere woofer, maar is wel gesloten. Ik vermoed dan het qua basis minder zal bonken. Ook omdat het een Front Fire is. Het is niet dat JBL een beter merk is dan Canton, het is een geheel andere opbouw. Bovenstaande puur op theoretische beredenering, ik ken de JBL niet. Het is niet zo dat het per definitie beter is omdat het qua merk dan matcht qua speakers en subwoofer.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 20-09-2015 18:28 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Chromanin
Nee dit werkt toch niet, ik heb geprobeerd om LFE+Mains uit te schakelen en mijn fronts op 40hz crossover te zetten + small. Nog steeds krijg ik een erg boomy geluid bij de echt lage tonen.

• Chromanin
FeaR schreef op zondag 20 september 2015 @ 18:23:
Ik weet niet of ik die 25 Hz van Canton zou tegen die 27 van de JBL zou zetten. Canton is een Duits merk en die meten veelal bij -6 dB waar JBL de 27 Hz op -3 dB op geeft. De JBL heeft een iets grotere woofer, maar is wel gesloten. Ik vermoed dan het qua basis minder zal bonken. Ook omdat het een Front Fire is. Het is niet dat JBL een beter merk is dan Canton, het is een geheel andere opbouw. Bovenstaande puur op theoretische beredenering, ik ken de JBL niet. Het is niet zo dat het per definitie beter is omdat het qua merk dan matcht qua speakers en subwoofer.
Vanwaar dit verschil in opbouw? Zitten daar specifieke bedoelingen achter? Sorry voor de detail vragen, maar moet de juiste beslissing nemen. Die JBL woofer zie ik 2de hands, dus echt een teruggave beleid is er niet,

• Chromanin
Even afsluiten dit topic.

Ik heb de JBL getest en dit gaf een echt enorm verschil. De Canton maakte echt zeer vreemde geluiden onafhankelijk waar die gepositioneerd zat. Er zat veel te veel resonantie op. Ik heb de JBL 550p dan ook meegenomen. Ik hoor nu enkel de bassen en komt het er veel mooier en properder uit zonder die "WOOSH" die er voordien in zat.

Achteraf bekeken en met het nodige onderzoek denk ik dat het verschil vooral ligt in of de sub sealed of ported is.
Pagina: 1