Een accuboor een snoer geven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635811

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een oude accuboor liggen waarvan de accu niet meer goed is en geen energie vast houd. Daarom wil ik graag de oplader ombouwen zodat die de batterij vervangt. Ik weet niet of het mogelijk is maar mij leek het me een mooie uitdaging.

Ik had eerst de polen van de boor verbonden met die van de oplader. Hij doet het dan wel maar hij kan nouwlijks ronddraaien. Er is dus iets dat de oplader beperkt in zijn ampere (correct me if i am wrong) wat niet gek is anders wordt de accu veels te snel warm.

Zoals is te zien ziet er een transformator die van 240 AC naar 16 Ac gaat. Daarnaast zit er nog een transistor (als ik het goed heb. Boven aan het plaatje met een koelplaatje.) van 14.4 volt op die het van Ac naar DC maakt. Kan ik gewoon de output van de transitor koppelen aan de polen? Of wordt de tranistor dan te warm/Kan hij niet genoeg ampere geven.

Foto:
http://i62.tinypic.com/2nt74w.jpg

Met vriendelijke groeten,
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
De hele oplader is gemaakt om de accu te laden met een constante stroom, tot deze vol zit (denk ik, NiCD accu?). De elektronica op de print stuurt de transistor aan om die stroom constant te houden, en dus te detecteren wanneer de accu vol is.

Als je de accuboor met draad wil gebruiken, heb je een voeding nodig die meer stroom kan leveren. Ik denk dat je met 12V, 20A veilig zit. Probeer het dus eens met een computervoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hier nog een handige topic:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/accuboor-pimpen.200030/

Een LiPo of LiFePo accu kost bij Hobbyking niet zoveel en een goedkoop balancer ladertje daar ook niet....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De accu geeft toch ook Constante stroom aan de boor dus de transistor zal het probleem niet moeten zijn. Of de transistor moet te weinig ampère doorgeven. Ik heb even wat metingen gedaan: er komt wel de juiste voltage uit maar gewoon te weinig ampère. Ik neem aan dat de micro controller (als dat er een is) reguleert dat er niet te veel ampère worden uitgegeven.

Het doel van dit project is niet om de accuboor werkend te krijgen doormiddel van een andere accu maar ik vind het gewoon een leuke uitdaging en ik vind het werken met een accu toch onhandig aangezien ik het alleen binnen gebruik en dan weer die dingen moet opladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 635811 op 20-09-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

De motor trekt vele malen meer stroom dan de stroom waarmee de lader de accu laadt. Als je dit wilt laten werken heb je een zwaardere voeding nodig, te beginnen met een zwaardere trafo, het is niet een kwestie van dit ding wat anders instellen of zo.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 635811 schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:21:
De accu geeft toch ook Constante stroom aan de boor dus de transistor zal het probleem niet moeten zijn. Of de transistor moet te weinig ampère doorgeven. Ik heb even wat metingen gedaan: er komt wel de juiste voltage uit maar gewoon te weinig ampère. Ik neem aan dat de micro controller (als dat er een is) reguleert dat er niet te veel ampère worden uitgegeven.

Het doel van dit project is niet om de accuboor werkend te krijgen doormiddel van een andere accu maar ik vind het gewoon een leuke uitdaging en ik vind het werken met een accu toch onhandig aangezien ik het alleen binnen gebruik en dan weer die dingen moet opladen.
Prima, ambitie is goed, maar als ik je eerste stuk lees denk ik dat je wellicht wat te hoog gegrepen hebt.
Mocht je verder gaan, let op dat je je kabels en dergelijke dik genoeg neemt, bij forse stromen kan ook forse warmte en dus brand komen kijken.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dan moet je al een trafo hebben die kortstondig 14,4V en minstens 40A kan leveren. Die motoren zijn echt heel erg krachtig en hebben een grote stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Evilution: Dus de lader wordt al beperkt door de transformator? Geeft die al een maximum Ampere aan of is er daarna een bottleneck? Zoals ik het nu altijd dacht: uit het stopcontact kan je o veel ampere trekken als je wilt (uiteraard heeft alles zo zijn grenzen). Als je dat dus laat lopen door een transformer wordt er nog niks beperkt toch en blijft er nog steeds potentie. (ondanks dat het niet meer kan met de huidige oplader ben ik toch benieuwd hoe het werkt). Het is zeker te makkelijk om te zeggen: Stopcontact: Transformator (14 V AC) transistor (14v DC)

Boudewijn: Dat hij buiten mijn kunnen is, iis een feit:) vandaar dat ik hoopte dat jullie mij er door heen konden loodsen. Op die manier leer ik het namelijk het snelst:)

Is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op deze: http://www.instructables....w-to-Repair-A-C/?ALLSTEPS site laten ze zien dat het zelfs met 5 ampere kan van een normale adapter? Ik ga zo proberen of het lukt. als dat lukt zou ik het toch zonde vinden van mijn oplader aangezien die de perfecte Voltage is. Wel gek als het lukt want op de oplader stond dat et 4 ampere gaf.

Gewoon even hardop aan het denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Ik heb zelf gewoon een Lipo in de behuizing van de oude batterij geknoeid. Werkt perfect.

Schlumpie's blog: NiCD --> LiPo

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update: Ik heb een oude oplader aan de boor gekoppeld van 12V en 2A. Dus onder de voltage en maar weinig ampere, Toch draaide de boor redelijk goed. Pas als ik hem vol vermogen probeer te draaien "slaat hij af". Dit wil zeggen dat als ik een voedingssnoer vindt van 15V en iets bijv 4 ampere moet dit project slagen. En hier raak ik in de war. Op de oude oplader stond namelijk Output: 14.4V/4A. Dit is dus precies wat ik nodig heb maar als ik deze er aan koppel geeft hij bijna geen kick. (Ik denk dat dit te maken heeft met dat het een accu oplader is dus dat hij hem bij druppelt ofzo??)

Ik ga binnenkort een geschikter voedingssnoer zoeken om te kijken of dat lukt. Als dat lukt is mijn project inprinciepe geslaagd. toch ben ik heeeel erg nieuweschierig waarom het niet is gelukt door hem aan zijn eigen oplader te koppelen. De transformer geeft 16V wisselspanning en de pinnen die op de accu gingen geven 14.4 gelijkspanning Maar dus te weinig ampere omdat hij inhoud??

Ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden. Als iemand er genoeg verstand van heeft heb ik geloof ik alle onderdelen om een eigen voedingskabel te maken. Transistor, 4 diods, een 14v transistor, en een capesitor. Alles zit al op het printplaatje..

Ik hoor graag van jullie

ps.schlumpie ik heb de accu weg gegooit en ik weet niet wat een lipo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met een klein accuboortje al eens gedaan..

12v 5a voeding er voor.. en een buffer condensator... om de aanloopstroom van de motor op te vangen..

Zonder condensator knalt de voeding in beveiliging als je de motor niet helpt met op gang komen.. met condensator er bij gaat t prima.. :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie

Schlumpie

Professioneel prutser

Anoniem: 635811 schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:07:

ps.schlumpie ik heb de accu weg gegooit en ik weet niet wat een lipo is.
Een Lipo is een andere batterijtechnologie. Deze kunnen veel stroom leveren, en hebben een hoge capaciteit.

Aan 4A ga je echt te weinig hebben. De boor kan zelf wel draaien, maar zodra je hem gaat belasten zal hij heel langzaam gaan draaien of stopt hij volledig. Bij flink stevig boren (in een muur oid) kan je de 40A halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zo te zien heb je het aardig opgelost, maar in een poging je verder te helpen waar je mee bezig bent richt ik me even op je theorie.
Anoniem: 635811 schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:21:
De accu geeft toch ook Constante stroom aan de boor dus de transistor zal het probleem niet moeten zijn. Of de transistor moet te weinig ampère doorgeven.
[...]
Ik neem aan dat de micro controller (als dat er een is) reguleert dat er niet te veel ampère worden uitgegeven.
De accu geeft geen constante stroom aan de boor, maar constante spanning. Voor zover dat lukt met een accu natuurlijk, maar een accu is zeker geen stroombron. Wat je hier doet is het laden van een accu en het draaien van de boor/motor door elkaar halen. Bij iedere lader wordt de stroom naar de accu nauwkeurig gecontroleerd, afhankelijk van het type accu, want een accu die je verkeerd oplaadt zou brand kunnen vatten of exploderen. Als je dat laadsignaal wat voor die accu is bestemd gaat gebruiken om een motor te laten draaien krijg je amper resultaat en dat is logisch, want de stroom is begrensd. Ik neem aan dat je die boor ook niet kunt gebruiken met de accu in de lader, die aansluiting is er dan niet. Bij apparaten waar dat wel kan zit er nog een schakeling voor het laadcircuit die dat mogelijk maakt.

Die chip zal waarschijnlijk geen microcontroller zijn maar de charge controller voor de accu, en die reguleert inderdaad de stroom.
Anoniem: 635811 schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:07:
Update: Ik heb een oude oplader aan de boor gekoppeld van 12V en 2A. Dus onder de voltage en maar weinig ampere, Toch draaide de boor redelijk goed. Pas als ik hem vol vermogen probeer te draaien "slaat hij af".
Dit was te verwachten. Jouw accu zal nooit exact 14.4V geven, de spanning is afhankelijk van de hoeveelheid lading die nog over zit, en de belasting. Een boor voor die accu zal prima werken op 12V DC. Als hij afslaat, dan heeft je voeding waarschijnlijk een stroombegrenzing en gooit hij de output plat. Dus als je harder gaat draaien, dan ga je over de 2A.
Dit wil zeggen dat als ik een voedingssnoer vindt van 15V en iets bijv 4 ampere moet dit project slagen. En hier raak ik in de war. Op de oude oplader stond namelijk Output: 14.4V/4A. Dit is dus precies wat ik nodig heb maar als ik deze er aan koppel geeft hij bijna geen kick. (Ik denk dat dit te maken heeft met dat het een accu oplader is dus dat hij hem bij druppelt ofzo??)
Die spanning hoeft niet persé omhoog. 15V werkt waarschijnlijk ook wel, maar 12V zou naar mijn idee preferabel zijn. Je moet gewoon een voeding hebben die meer stroom kan leveren. Ik zou niet teveel vasthouden aan die 4A, een accu kan prima voor kortere tijd meer stroom leveren en door motoren gaat de meeste stroom lopen als ze (bijna) blokkeren. Als je hier een DC voeding voor wilt kiezen, dan kan een voeding met een "te hoge stroom" in principe geen kwaad. De motor heeft een maximumstroom die toch niet wordt overschreden. Met een te lage stroom krijg je dit. Ik zou wat veiligheidsmarge boven die 4A houden en een voeding kopen van rond de 6A.
Ik ga binnenkort een geschikter voedingssnoer zoeken om te kijken of dat lukt. Als dat lukt is mijn project inprinciepe geslaagd. toch ben ik heeeel erg nieuweschierig waarom het niet is gelukt door hem aan zijn eigen oplader te koppelen. De transformer geeft 16V wisselspanning en de pinnen die op de accu gingen geven 14.4 gelijkspanning Maar dus te weinig ampere omdat hij inhoud??
Precies, zie mijn eerste reactie bovenaan. Die acculader is geen "normale" DC voeding.
Ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden. Als iemand er genoeg verstand van heeft heb ik geloof ik alle onderdelen om een eigen voedingskabel te maken. Transistor, 4 diods, een 14v transistor, en een capesitor. Alles zit al op het printplaatje..
Ik raad je ten strengste af je eigen voedingen te maken. Met een spanningsregelaar ipv een transistor, 2 capacitors, een zekering en jouw materialenlijstje kun je een simpele voeding maken tot 1-2A, maar zelfs dat soort voedingen zijn erg inefficient en vandaag de dag behoorlijk achterhaald. Koop er gewoon eentje bij Conrad ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schlumpie, Ik zal me er in gaan verdiepen bedankt

Flake: Erg bedankt voor je text en uitleg. Elk punt is nu bij mij duidelijk. Oplossing: gewoon een voeding kopen en kijken hoe het uitpakt. De oplader ombouwen tot een voeding is af te raden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het is ook maar de vraag wat je er mee gaat boren. De motoren kennende kan er bij een zware belasting met gemak ruim 10A lopen. Je kunt inderdaad aan een PC voeding denken als je er nog 1 hebt liggen en anders trek je van Ebay wel een 12v voeding weg, zo worden er oa voor een 25 euro HP en DELL servervoedingen aangeboden die 40+A kunnen verwerken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie

Schlumpie

Professioneel prutser

memphis schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:32:
Het is ook maar de vraag wat je er mee gaat boren. De motoren kennende kan er bij een zware belasting met gemak ruim 10A lopen. Je kunt inderdaad aan een PC voeding denken als je er nog 1 hebt liggen en anders trek je van Ebay wel een 12v voeding weg, zo worden er oa voor een 25 euro HP en DELL servervoedingen aangeboden die 40+A kunnen verwerken..
Chinese elektronica in het stopcontact is nooit t vertrouwen. 40+ A voor €25? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

schlumpie schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:16:
[...]

Chinese elektronica in het stopcontact is nooit t vertrouwen. 40+ A voor €25? :F
Ik heb het over HP en DELL PSU's......

Hier een handige link over deze dingen:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1292514

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Ik denk dat je je verkijkt op de vermogens. een accuboor die hard moet werken (bijvoorbeeld een vastzittende schroef) trek zo 40A uit die accu. Dat is nodig om het koppel te genereren.

Met 5 ampere zal hij ook wel ronddraaien, maar hij heeft geen kracht.

Je hebt dus een serieuze voeding nodig. En flink dikke kabels tussen de voeding en de boor. Een stukje elektriciteitssnoer van een paar meter gaat het niet doen. Je moet echt denken aan diverse millimeters dik draad. Anders heb je te veel vermogensverlies over de kabel en heb je nog niks.

Ik weet nog wel een oude beunoplossing die ik wel eens gezien heb in een sociale werkplaats. Daar hadden ze op het systeem plafond een autoaccu liggen die met dikke kabels (voormalige startkabels) aan de boor zaten. Op de accu kon dan een "bescheiden" voeding aangesloten worden omdat die de piek niet meer hoeft te leveren. Dat doet de autoaccu namelijk. Die levert zo 100A als het moet.
Was daar een handige oplossing, maar het maakt wel een lompe opstelling...
Pagina: 1