Hulp bij het aanschaffen van een nieuwe monitor.

Pagina: 1
Acties:

• unkind
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Hallo,

Ik ben opzoek naar een nieuwe 24"/23" monitor, want de monitor die ik nu in bezit heb heeft zijn tijd wel gehad.
De vraag is eigenlijk heel simpel. Ik zoek een uitstekende monitor die voornamelijk zal worden gebruikt voor het bekijken van films en series. Dus een monitor met mooie neutrale kleuren is een pre.
Maar uiteraard wordt de monitor ook gebruikt voor het browsen van het internet en waarop eventueel een leuk point and click adventure spelletje kan op worden gespeeld. Ik wil er maximaal 200 euro voor uitgeven.

Ik heb al een beetje zitten neuzen op het internet naar verschillende monitoren en mijn oog is vooral gevallen voor de Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart

Sinds deze monitor in het algemeen als een uitstekende monitor wordt gezien en de review op Hardware.info spreken ze ook met veel lof over de monitor (met in het bijzondere de kleuren).
Alleen wat ik mij nu afvraag is dat deze monitor wat aan de hoge kant is met de responsetijd vergeleken met de andere uit het grafiek. Dus zou dat een nadeel zijn met het bekijken van snelle actie films?

Ik hoop dat iemand mij nog een beetje meer op weg kan helpen en mij de doorslag kan geven welke monitor een goede aankoop zal worden.
Suggesties voor andere monitoren is altijd welkom.

[ Voor 25% gewijzigd door unkind op 20-09-2015 13:39 ]

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Ehh een lage responsetijd is juist beter dan een hoge ;).
Ik zou me er niet te druk om maken, over het algemeen is dat alleen eventueel merkbaar in snelle FPS shooters.

[ Voor 49% gewijzigd door spNk op 20-09-2015 13:22 ]

• unkind
  • Niet online
Bedankt voor je reactie.

Ah, mijn fout. Ik heb het gelijk even aangepast.

Ik bedoel natuurlijk iets wat aan de hoge kant.

EDIT:
Dus met films zal je er nooit te nimmer last van krijgen?

[ Voor 21% gewijzigd door unkind op 20-09-2015 13:40 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Lag is relevant voor reactietijd, met een film heb je geen interactie, dus dat is niet belangrijk. Met games wel.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:24
Als het voornamelijk voor films en series is kun je ook een ultrawide overwegen:

pricewatch: LG 25UM57-P Zwart

• unkind
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:45:
Lag is relevant voor reactietijd, met een film heb je geen interactie, dus dat is niet belangrijk. Met games wel.
Bedankt voor de opheldering! Dus deze monitor is zeker zijn geld waard?
Firedre schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:50:
Als het voornamelijk voor films en series is kun je ook een ultrawide overwegen:

pricewatch: LG 25UM57-P Zwart
Bedankt voor de suggestie, maar ultrawide is niet echt wat ik zoek.
Ik zoek gewoon de normale 16:9 aspectratio of als het kan 16:10, maar dan kom je alleen terecht bij de Dell Ultrasharp U2412M Zwart die net weer een beetje te duur is en daarbij is het ook een relatief oud model (2011).

EDIT:
Ik zie ineens dat je Iiyama ProLite XB2483HSU een pixeldichtheid heeft van 92 ppi.
Is dat genoeg voor mooi scherp beeld?

[ Voor 6% gewijzigd door unkind op 20-09-2015 15:11 ]

• unkind
  • Niet online
Heeft iemand misschien een idee wat het verschil is tussen deze 2 modellen:

Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart

En

Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

Model X heeft geen verstelbare voet, maar model XB wel. Is dat werkelijk alles?

Volgens een Duitse website toen de modellen werden geintroduceerd staat wel dat ze identiek zijn op de verstelbare voet na. Bron

Maar als de 2 modellen vergelijkt op Hardware.info dan krijg je toch ineens compleet verschillende resultaten tussen de 2 monitoren. Zie hier: Vergelijkingstabel vergelijkingstabel #1

Heeft iemand meer opheldering hierover?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
unkind schreef op zondag 20 september 2015 @ 18:06:
Heeft iemand misschien een idee wat het verschil is tussen deze 2 modellen:

Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart

En

Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

Model X heeft geen verstelbare voet, maar model XB wel. Is dat werkelijk alles?

Volgens een Duitse website toen de modellen werden geintroduceerd staat wel dat ze identiek zijn op de verstelbare voet na. Bron

Maar als de 2 modellen vergelijkt op Hardware.info dan krijg je toch ineens compleet verschillende resultaten tussen de 2 monitoren. Zie hier: Vergelijkingstabel vergelijkingstabel #1

Heeft iemand meer opheldering hierover?
Koop het scherm gewoon, met of zonder verstelbare voet, ik heb de versie met verstelbare voet op het werk en het beeld is gewoon top. Wil je beter beeld, dan betaal je ook een stuk meer geld. Dit is een van de betere schermen in deze prijsreeks.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:39
Met dat Iiyama scherm bega je idd geen miskoop. Op mijn werk waren ze er zo tevreden over, dat ze binnenkort alle oude 15" schermen gaan vervangen voor deze.

Kleurweergave is out-of-the-box al zeer netjes en dankzij het A-MVA paneel is dat nog steeds nog zo wanneer je vanuit een hoek naar de monitor kijkt. Volgens mij valt het met de reflectie van invallend licht ook wel mee (niet zeker, want ik heb zelf een ander scherm op het werk).

Bij het kijken van een film/serie zit je veelal iets verder van het scherm dan bij kantoorwerkzaamheden en gamen. Die PPI is dan ook niet zo relevant en zegt eigenlijk meer iets over de grootte van de tekst en icoontjes in software. Ook daar hoef je je geen zorgen om te maken. 1920x1080 pixels op 24" is gewoon prettig werken. Ik heb ook eens dezelfde resolutie op een 22" scherm gezien, persoonlijk wordt tekst dan toch wat te klein om nog prettig te kunnen lezen. Deze schermen zullen een hogere PPI hebben, omdat dezelfde hoeveelheid pixels wordt verdeeld over een kleiner oppervlak.

Het enige minpunt aan dat scherm zijn de ingebouwde speakers. Als je geen losse speakers hebt is dit scherm naar mijn idee niet geschikt voor film/series. Maar dat geldt eigenlijk voor alle schermen met ingebouwde speakers.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 20-09-2015 21:36 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En nog een ander voordeel van dat scherm, en alle AMVA's, is dat je voor LCD gewoon zeer goed contrast hebt. Zo 3 of 4x beter dan een goede IPS of TN, en letterlijk 10x beter dan een matige TN.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1