Aankoop advies Router / Configuratie netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0wl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 20:00
Beste Tweakers,

ik ben op zoek naar een aankoop advies ontremd de aanschaf van een nieuwe router.

Ik woon in een geschakelde gezinswoning en heb problemen met mijn huidig draadloos netwerk.
Zowel het bereik als de stabiliteit is zeer slecht te noemen.
Vanuit de meterkast waar de router geïnstalleerd staat(ziggo technicolor TC7210z) heb ik tot op maximaal 4 meter nog een acceptabel wifi signaal.
Dit is uiteraard onacceptabel en ben voor een huis/tuin dekkende wifi oplossing aan het oriënteren.

Ter verduidelijking een beschrijving van mijn thuisnetwerk (en gebruikers):

Vanuit de meterkast verdeel ik mijn bedraad netwerk over het huis:

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/c0zwhg8up/IMG_20150920_113900.jpg

De sitecom 8-port switch verbindt:
-TV woonkamer
-Rasberry Pie mediacenter
-Ziggo interactieve TV box
-Synology NAS

Deze is met een enkele kabel verbonden met de technicolor router.
Daarnaast gaan er vanuit de meterkast twee kabels naar de bovenverdieping waar twee game/kantoor PC's staan. Deze zitten ook direct op de technicolor router verbonden.

De meterkast ligt niet centraal in het huis en is aan drie kanten omsloten met betonnen muren.

Voorstel:
Ik wil op de bovenverdieping een nieuwe router plaatsen die via een van de twee op de bovenverdieping aanwezige UTP kabels op de Ziggo router aangesloten kan worden.
Ik wil de andere kabel die naar de bovenverbinding ligt als retour draad gebruiken om zo de op de switch aangesloten apparaten van een bedraad netwerk te voorzien.
Op de boven verdieping kan ik dan de twee resterende PC's direct op de nieuwe router aansluiten.
De lokatie van de op de bovenverdieping uitkomende UTP kabels ligt veel centraler in het huis.

Is dit een goed idee ? 8)7

Ik heb ooit ergens gelezen dat een Ziggo router op een soort pass-through mode gezet kan worden zodat hij geen negatief effect op de performance van het netwerk heeft. Klopt dit, en hoe is dit in te stellen?

Als router had ik een Linksys WRT1900AC in gedachte.. maar twijfel of deze niet een beetje overkill voor de situatie is.

Alvast bedankt voor het advies :).

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hoeft helemaal geen nieuwe router te plaatsen. Je kan het draadloos in je bestaande router uitschakelen , en boven een toegangspunt plaatsen (of je koopt een router en schakelt DHCP etc. daarop uit, ik weet niet hoe makkelijk dat te doen is met de standaard firmwares, ik gebruik zelf OpenWrt). Dan heb je aan één kabel voldoende.

De WRT1900AC is zeker overkill voor wat je wil, je moet je ook afvragen: als ik de router van Ziggo vervang, kan dat met eender welk consumentenmodel? Vaak hebben providers speciale configuraties voor TV etc. in de routers die ze leveren.

Een WRT1200AC is al wat minder prijzig en nog steeds AC, daar kan je ook es naar kijken. Als je niet veel data draadloos overpompt kan je misschien zelfs voor een goeie dual radio 802.11n router of toegangspunt gaan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 18:22
Als je de router van Ziggo in router-functie laat en verder geen last hebt van veel andere netwerken op de 2,4GHz band zou je naar pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm kunnen kijken, dat is een dedicated wifi AP. In november komt pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0wl
Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht juist dat de ziggo router altijd in het netwerk moet blijven!
Dit omdat deze bijvoorbeeld het telefoonsignaal afsplitst (zie foto).
Ook moet deze router interpreteren wat TV of internet data is op de inkomende lijn.

Als ik boven een additioneel toegangspunt wil plaatsen heb ik een derde kabel naar de boven verdieping nodig. Of ik moet boven ook weer een switch plaatsen..

Ik kan moeilijk inschatten wat het kwaliteit verschil tussen een mid en high end routers is.
De WRT1200AC kost inderdaad 50 euro minder.. Waar lever je dan op in?
Bereik of data doorvoer?
Datadoorvoer lijkt me geen groot issue omdat ik alleen van plan ben met telefoons en laptops op het draadloos netwerk te zitten (standaard browsing/ youtube/ telco's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Dat zal voornamelijk op draadloos doorvoer zijn, dat het maximale lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

pr0wl schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:00:
Ik dacht juist dat de ziggo router altijd in het netwerk moet blijven!
Dit omdat deze bijvoorbeeld het telefoonsignaal afsplitst (zie foto).
Ook moet deze router interpreteren wat TV of internet data is op de inkomende lijn.
Wel, je sprak zelf van een nieuwe router plaatsen, je kan geen twee routers in je netwerk hebben... Dat geeft conflicten.
Als ik boven een additioneel toegangspunt wil plaatsen heb ik een derde kabel naar de boven verdieping nodig. Of ik moet boven ook weer een switch plaatsen..
Vandaar mijn suggestie om een AP te kopen (sommige hebben denk ik meer dan één Ethernetpoort) of gewoon een router aan te schaffen waarop je oa. DHCP uitschakelt (waardoor het een switch + AP wordt).
Ik kan moeilijk inschatten wat het kwaliteit verschil tussen een mid en high end routers is.
De WRT1200AC kost inderdaad 50 euro minder.. Waar lever je dan op in?
Bereik of data doorvoer?
Datadoorvoer lijkt me geen groot issue omdat ik alleen van plan ben met telefoons en laptops op het draadloos netwerk te zitten (standaard browsing/ youtube/ telco's).
De 1200 en 1900 verwijzen naar de theoretische brandbreedte (da's 2,4 GHz en 5 GHz bij mekaar opgeteld). Bereik zou niet veel mogen verschillen. Je betaalt voor de topmodellen gewoon de hoofdprijs (ter vergelijking: ik heb een Netgear WNDR3700 aangeschaft vijf jaar terug, toen het model iets minder dan een jaar op de markt was denk ik, en dat heeft me 100 € gekost. Dat was toen een goede middenklasser (of instapper in de topklasse).

Die WRT1200AC zou ruim voldoende moeten zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0wl
Wederom beide bedankt voor het advies.

Via de klantenservice van Ziggo kan de routerfunctie uitgeschakeld worden zodat het zich gedraagt als een simpel kabelmodem. De daar opvolgende router kan dan alle functies op zich nemen.

Ik moet even uitpluizen hoe dit exact moet (staan ook berichten dat je dit zelf handmatig kan).

De router gaat dan waarschijnlijk de WRT1200AC worden. Dit moet echt voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Als je in het voormalig UPC-gebied woont kan het vaak handmatig, indien niet dan moet het via de klantenservice ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou gewoon een nieuw apparaat aanschaffen dat zich als switch en AP gedraagt. Desnoods dus een router waarbij je DHCP etc. uitzet.

Je maakt de situatie nodeloos complex als je Ziggo router gewoon voldoet (buiten voor het draadloze signaal dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0wl
The story continues...

Afgelopen zondag heb ik een WRT1200AC aangeschaft en mijn Ziggo Router in bridgemode laten zetten.
Ziggo (monteur die langs is geweest) adviseert dit zelf om te voorkomen dat de twee draadloze netwerken met elkaar gaan bijten.

Na nog geen tien minuten stond de Ziggo router in bridge mode en heeft de WRT1200AC de router functies overgenomen.

Nu een dag na de installatie moet ik toch concluderen dat ik eigenlijk helemaal niet zo tevreden ben!
Als ik onder in de woonkamer zit heb ik nog amper WIFI bereik!
Hier onder wat screenshots van de performance (ik ben Ziggo1234)

In de woonkamer (wifi analyser)
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/tpcrl467j/Screenshot_2015_09_21_22_44_12.png

Speedtest:
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/txpm3bwov/Screenshot_2015_09_21_22_49_46.png

2 meter van de router (wifi analyser)
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/s8aou8raf/Screenshot_2015_09_21_22_45_32.png

Speedtest:
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/l9kmbebpr/Screenshot_2015_09_21_22_48_21.png

En bekabelde test (PC)
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/r8knpl5kl/speedtest.jpg

Wifi bereik valt me eigenlijk tegen...had voor deze investering toch wel wat meer performance verwacht.
Toch maar upgraden naar een ander/krachtiger model? ... al weet ik niet of dit het bereik zoveel verbeterd..

[ Voor 5% gewijzigd door pr0wl op 21-09-2015 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je alleen 2,4 GHz-apparatuur hebt zit je vast. 2,4 GHz is dood na 802.11n, da's de laatste standaard die daar gebruikt van maakt.

802.11ac houdt alleen steek als je 5 GHz gebruikt. De 2,4 GHz-radio op 802.11ac-routers zit er louter en alleen voor compatibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0wl
Wederom bedankt voor je reactie.

Met de tegenvallende performance bedoel ik niet de doorvoersnelheid, maar de signaal dekking.
Mijn telefoon ondersteund ook 5Ghz, ik zal vanavond een zelfde serie screenshots maken.
Maar ook hier meet ik -30db signaalverlies tussen boven en onder verdieping.

Ik vind dit extreem hoog en daardoor twijfel ik wat aan de performance van deze router.
Ik snap gewoon niet waarom ik in mijn woonkamer een vrijwel even sterk WIFI signaal van mijn buren ontvang terwijl die minimaal 10Meter van mijn vandaan zitten (+ 2 buitenmuren!).

Twijfel sterk om:
-Zwaarder model te plaatsen zoals de Asus RT-AC87U (nadeel is dan dat nog steeds niet zeker is dat het bereik OK is.)
-Simpele router op bovenverdieping en AP in woonkamer te plaatsen (nadeel is WEER een extra device en verbruiker).
-openWRT installeren en met de parameters te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0wl
5Ghz prestatie is zeer vergelijkbaar.. ook -78db signaal en een max download van ~10mbps.
Deze router gaat in ieder geval terug...

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou voorstellen dat je eerst OpenWrt installeert om es te kijken, maar ik weet niet of je de signaalsterkte (legaal) gaat kunnen verhogen.

Voor zover ik weet kan je daarna gewoon de standaard firmware flashen, en doen alsof je neus bloedt als je 'm terugstuurt met de melding dat je niet tevreden bent (maar ik dan dat niet garanderen en ik ben er evenmin aansprakelijk voor ;) ).

De enige manier waarop je je probleem gaat kunnen oplossen is een goede positionering van je router/AP('s).

Misschien zit er meer metaal in jouw binnenmuren... Of ander storend/isolerend materiaal, wie weet. Je kan beter wat testen met de router op andere plekken en zien wat dat geeft, voor je 'm terugbrengt/-stuurt.

Pagina: 1