Hosting 15000 Gb data.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:57
Ik heb advies nodig met betrekking tot hosting en serversoftware. Omdat dit subforum alleen over hosting gaat zal ik mij alleen daarop richten.

Het idee is om een kleine dienst te beginnen waarbij ik analoog materiaal omzet naar digitaal. Het produkt is een onbewerkt en lossy gecomprimeerd bestand, die als download beschikbaar is voor de klant. Het gaat niet over het businessmodel of de software, maar louter om de hostingkant van het verhaal.

Een kleine berekening geeft een capaciteit weer van al snel 15000 Gb per maand. Niet gering.

Ik heb geen glasvezel aan huis, dus thuis een fileserver hosten is een no go. Mijn upload thuis is 40mbit en dus een grote bottleneck.

Hoe zou ik deze data buiten de deur kunnen hosten? Welke minimale uplink zou je aanraden? Een punt van aandacht is daarbij de overdracht van de bestanden thuis naar de locatie van de hosting, zoals gezegd is het uploaden vanuit huis naar de server onmogelijk.

Ik dacht zelf aan een colocated server. Ik lees bijna over dat je 24/7 toegang hebt tot je server. Betekent dat in de praktijk dat je ook iedere dag bij je server kunt (of is dat alleen voor specifieke zaken bedoelt, onderhoud bijvoorbeeld)?

Zo ja, wil ik met een hot spare HDD de gegevens swappen tussen mijn opslag thuis en de colocated server. Dan is het louter een kwestie van een colo-host zoeken in dezelfde stad/regio en dagelijks de gegevens overzetten.

Zijn er ook andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-10 12:54
Moet het product per se online beschikbaar komen? Met de omvang van deze bestanden is de ontvanger ook lang bezig om de bestanden binnen te halen. Misschien is het een oplossing om het eindproduct, indien dit bijv. meer is dan 50 gigabyte te versturen op een harde schijf, USB stick, SD card, of iets dergelijks?

Als het online moet is wellicht TransIP interessant: https://www.transip.nl/vps/big-storage/ daar heb je 2 terabyte voor € 10 per maand. Hiervoor moet je wel een VPS afnemen waarop die 'big storage' wordt aangesloten en beschikbaar gemaakt. "Tot 400.000GB opslag voor je BladeVPS": zou dus genoeg moeten zijn? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
nevermind, ben nog niet goed wakker

[ Voor 97% gewijzigd door Breezers op 20-09-2015 12:10 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je verrrekent je wel een beetje hoor, 350MB/sec, oftewel meer dan 3Gbps, is nogal wat meer dan je nodig hebt om 15TB per maand te pushen.

In werkelijkheid kom je er met 45Mbps al (gebaseerd op de hele maand lang 24uur per dag uploaden) of 111Mbps (als je 50GB per dag doet).

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 20-09-2015 11:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
Breezers schreef op zondag 20 september 2015 @ 11:31:
15000 GB per maand / 30 = gemiddeld 500 Gb per dag
500 GB per dag / 24 = 20,8 GB per uur op basis van gelijke spreiding per uur, ca 350 MB p/s constant
Hier ga je de fout in. Per minuut, niet per seconde; scheelt een factor 60 ;)
500 GB per dag op basis van ca 8-10 uur - 62,5 - 50 GB per uur, ca 1 GB p/s
15000 GB per maand / 21 (werkdagen) = 714 GB per dag, 9 uur per dag = 79 GB per uur, ca1,3 GB/ps
Dat zijn allemaal aannames waar je niets aan hebt,

En ik zou fysieke media verschepen als je werkelijk zoveel data weet weg te zetten. Alhoewel 15 TB 'capaciteit' per 'maand' ook nog eens niets over de opslagcapaciteit zegt.

Leuk die back of the envelope-berekeningen met belachelijke hoeveelheden data, maar ik zou als TS vooral wat kleiner beginnen, of ons met meer informatie overtuigen waar dat getal vandaan komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Thralas op 20-09-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Het getal is gebaseerd op het digitaliseren van analoge tapes, en die onbewerkt aan te bieden. Met een aantal recorders die parallel werken levert dat eenvoudig een grote berg data op van maximaal 15000Gb/maand. Wellicht dat het in werkelijkheid minder zal zijn, zeker in de opstartfase, maar als alle apparatuur volle bak aan het werk is, levert dat simpel een berg bestanden op.

Ik zie al colocatie hosting voor 5000 Gb traffic per maand voor 45 EUR per maand. Een factor 3 is dan toch niet zo heel raar?

Het downloaden van een 13Gb bestand over een 1000mbit lijn, kost iets meer dan 2 minuten. Dat is toch niet zo lang? Voor de gemiddeld klant zal het dan een kwartier zijn, omdat zijn of haar download limiet lager ligt.

offtopic:
Het gaat er mij om dat je de klant de keuze laat. Als je klant de keuze biedt tussen het gratis downloaden van zeg 100 Gb, of het tegen een meerprijs van 100 EUR op een fysieke drager laat zetten, verwacht ik dat het gros voor de eerste optie kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0stack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 09:11
Colo is alleen leuk als je veel hardware wil neerzetten, een download server voor video voor een paar klanten kost echt niks aan performance. Je zou bv een 100TB server van leaseweb kunnen huren, kost 49 euries per maand. https://www.leaseweb.com/nl/dedicated-server/configure/20630

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Ik woon in Groningen en heb zoals gezegd een upload limiet van 40mbit thuis, hoe krijg ik dan de bestanden vanuit huis op de dedicated server in een ander stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:50:
Ik woon in Groningen en heb zoals gezegd een upload limiet van 40mbit thuis, hoe krijg ik dan de bestanden vanuit huis op de dedicated server in een ander stad?
Middels remote control kun je altijd wel bij gehuurde dedicated machines. Bekende tools hiervoor zijn RDP en SSH, maar dat zal je vast niet onbekend zijn, neem ik zo aan. Om de bestanden dan op die dedicated te zetten, kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een FTP server, als je een Windows machine huurt, kan je eventueel middels de juiste instellingen in RDP bestanden zelfs simpelweg kopiëren en plakken.

[ Voor 118% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0stack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 09:11
40mbit = 5MB/s dus het duurd +/- 1 uur om 18GB to uploaden? Prima toch? En dan kan de klant(en) het zo vaak als ze willen downloaden van je server die bijna onbeperkt b/w heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Het gaat om meer dan 100 Gb/uur die wordt geproduceerd als de apparatuur volle bak werkt (en dan kan de capaciteit ook nog worden verhoogd). Dus uploaden vanuit huis is een no go.

@CptChaos: Hoe zet ik dan de gegevens op de dedicated FTP server? Heb je daar ook 24/7 toegang toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:37
Volgens mij spelen er meerdere dingen.
Hoeveel data produceer jij? (wat voor upload of transport (fysiek) heb je nodig.
Hoe lang moet het beschikbaar blijven? (welke opslagcapaciteit)
Hoe vaak worden de bestanden gedownload en hoeveel tegelijk? (transfer speed en max data per maand)

Als dit niet helder is, kan je ook geen goed advies krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:02
Kun je niet een zakelijk internet abo nemen met veel meer upload capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Ik heb geen glasvezel voor de deur. Dus thuis de uploadsnelheid verhogen is niet mogelijk.

Hoeveelheid data produceer ik: 15000 Gb (max)
Wat voor upload of fysieke transport heb je nodig: ik kan niet vanuit huis uploaden, dus fysiek als ik je vraag goed begrijp.
Hoelang moet het beschikbaar zijn: Een download-link die 30 dagen geldig is.
Hoe vaak worden de bestanden gedownload: eenmalig (als het fout gaat kosteloos een tweede of derde mogelijkheid bieden).
Hoeveel tegelijk: kan ik geen eenduidig antwoord op geven. Waarschijnlijk volgt dat de algemene dagelijkse traffic-trend, dus rond 12:00 en 18:00 uur een piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:13
100Gb per uur is ongeveer 3.5MB per seconde.
En dat is 28Mbps. Dus dat lukt wel met de huidige 40 Mbps.
Je kunt het dan dus net zo snel uploaden als de recorders het op kunnen nemen.

Tenzij je 100GB bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
100 GB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 12:09

Kek

3flix

15Tb verscheep je niet even makkelijk, niet via internet en ook niet zomaar op een andere manier..

waarschijnlijk is een handigere oplossing nog om gewoon alles op HDD's te zetten en de boel met pakket post heen en weer te sturen..

als het echt via internet moet, zou ik een server in een ergens in een rack in de buurt huren en daar de HDD's in zetten en uit halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
15Tb wordt niet in een keer verscheept. Het plan is om de dagelijkse productie te verplaatsen naar de file-server. Dat is zo'n 750 GB per dag en inderdaad door middel van het swappen van hardeschijven.

Bestanden worden na 30 dagen weer verwijderd, dus de opslag capaciteit blijft om en nabij hetzelfde (groeit niet).

[ Voor 39% gewijzigd door Fornoo op 20-09-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Dan zou ik toch gaan kijken naar compressie op de video's.

Volgens mij zijn er niet veel partijen waar je zomaar elke dag naar binnen loopt met een ext hdd. Buiten het risico om dat je hem laat vallen en weer terug moet. Of je moet ergens een ruimte kunnen huren waar je wel een snelle upload hebt.

Edit:
Let wel even op de b en B. Je haalt ze nu elke keer door elkaar en dat maakt het niet echt duidelijk. Er zit een factor 8 verschil in namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door .Maarten op 20-09-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt me wel een uitdaging. Je zit in de spagaat van beperkte bandbreedte thuis (met name upload) en productie van data die niet in het DC kan gebeuren.

Is er een mogelijkheid om thuis meer upload te krijgen? Mij lijkt het niet werkbaar om met disks heen en weer te gaan rennen naar je server in het datacenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

en zou een werkplek op een willekeurige andere locatie met snel internet dan niet handiger zijn? dan kan je een wilekeurige online vps+storage oplossing gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Lossy compressie is juist hetgeen wat ik probeer aan te bieden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Voor mij is dat prima werkbaar. Als de server op 10 minuten van je af ligt, dan is het even op en neer, bestanden verplaatsen, en weer terug. Uurtje werk.

Ik vraag me alleen af of colocatie hosts daarop zitten te wachten. Dat is ook juist mijn vraag in mijn OP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kennelijk "produceer" je de data thuis. Dan zit je hoe dan ook met de bottleneck van 40 Mbps.
40 Mbps x 3600 x 24 / 8 = 432 GB per dag, maximaal

Behalve gaan slepen met harddisks is je enige alternatief om je productie servers te verplaatsen;
kantoortje huren nabij een data centre, ofzo

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:48

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Zulke hoeveelheden data aan klanten leveren gaat niet werken met een upload van 40 Mbit en met een schijf naar een datacenter gaan is ook geen oplossing lijkt me. Kun je de content niet "gewoon" op Blueray branden en via de post naar je klanten versturen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:31:
Voor mij is dat prima werkbaar. Als de server op 10 minuten van je af ligt, dan is het even op en neer, bestanden verplaatsen, en weer terug. Uurtje werk.

Ik vraag me alleen af of colocatie hosts daarop zitten te wachten. Dat is ook juist mijn vraag in mijn OP. :)
ik zou wel een uploadstation voor je kunnen draaien, zit hier in groningen met glas op max 500/500 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Nee een collocatie zit er niet op te wachten dat jij elke dag even komt buurten met een HDD.

Je moet dus een plek vinden met een hoge upload waar je terecht kunt om wat te uploaden.
Misschien een bedrijfsverzamelgebouw waar je een kleine ruimte kunt huren met een goede verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:29:
Je bedoelt lossless en ongecomprimeerd (RAW) neem ik aan....

Nog een puntje: je krijgt bij een storage account in een DC meestal een bepaalde hoeveelheid data (traffic) inbegrepen.

Als je 15TB per maand aan data op je server moet zetten heb je vervolgens nog MINIMAAL 15TB traffic extra nodig om dat door je klanten weer te laten downloaden. Als een klant vaker dan 1 keer downloadt heb je nog meer traffic nodig.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Kek schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:32:
[...]

ik zou wel een uploadstation voor je kunnen draaien, zit hier in groningen met glas op max 500/500 :p
Misschien ben je hier zomaar de redder in nood ;) Maar dan ben je wel minstens 8 uur per dag je eigen upload capaciteit kwijt plus waarschijnlijk een hoop tijd....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
bvk schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:43:
[...]

Misschien ben je hier zomaar de redder in nood ;) Maar dan ben je wel minstens 8 uur per dag je eigen upload capaciteit kwijt plus waarschijnlijk een hoop tijd....
Met het risico dat de provider je afsluit omdat je ver buiten de fair use policy valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

.Maarten schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:49:
[...]

Met het risico dat de provider je afsluit omdat je ver buiten de fair use policy valt.
voor zover ik weet (en kon vinden) is xs4all daar niet zo mee bezig..
bvk schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:43:
[...]

ja en ik heb helemaal geen plek voor een extra server, het is een nieuwbouw studio, dus wel glas, maar niet zoveel vierkante meter woonruimte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Is dit niet een beetje 'undoable' voor een dergelijke kleine dienst? Weet je heel zeker dat het merendeel van de klanten écht uncompressed video wil? Als dat zo is, lijkt me dat een hele specifieke doelgroep (klein, de tweakers zeg maar). Er is prima flink te comprimeren zonder zichtbaar verlies (nauwelijks althans). Ook zal de klant het materiaal direct kunnen afspelen, sneller downloaden, gemakkelijker overdragen op eigen media.

Misschien alvorens je beslissingen maakt, eerst onderzoek doen naar de vraag: ongecomprimeerd, of hoge kwaliteit compressie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

.Maarten schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:49:
[...]

Je komt zelf met het idee om een snelle upload te zoeken:
Je moet dus een plek vinden met een hoge upload waar je terecht kunt om wat te uploaden.
;)

En misschien heeft Kek wel een zakelijk abonnement zonder FUP? Maar dan nog gaat dit niks worden denk ik, je bent hoe dan ook constant bezig met uploaden. Tenzij je de produktie machines direct aan een snelle zakelijke lijn kan hangen zonder limieten maar dan moet TS dus inderdaad verhuizen met zijn business.

Dan is branden op Blueray en verzenden in dit geval toch handiger lijkt me.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
Je klanten leveren je tapes aan als ik het goed begrijp.
Ik neem aan dat ze die fysiek leveren. En ze de tapes ook terug willen.
Dan lijkt het me praktischer om het resultaat ook fysiek terug te leveren.

Ik denk dat je klanten ook niet allemaal op glasvezel zitten, Dus die zitten misschien ook niet te wachten op een 50GB download over hun ADSL lijntje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:17:
Het downloaden van een 13Gb bestand over een 1000mbit lijn, kost iets meer dan 2 minuten. Dat is toch niet zo lang? Voor de gemiddeld klant zal het dan een kwartier zijn, omdat zijn of haar download limiet lager ligt.
Ik denk niet dat de gemiddelde internetlijn 1000mbit is. Zelfs veel bedrijven zullen minder hebben.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Over het businessmodel wil ik best in discussie gaan, maar liever niet hier om de kwestie overzichtelijk te houden.

Ik wil juist informatie over de mogelijkheid om de RAW-bestanden, via een fysieke route te "uploaden" naar een (snelle) server, en zo online beschikbaar te stellen voor de klant.

Ik begrijp dat het niet gewenst is om dagelijks een colocated server te bezoeken om een HDD te swappen, dan valt die optie af helaas. Ik ga toch een aantal colo-hosts benaderen, je weet nooit, misschien is er in overleg een werkbaar plan te maken? Zo niet, is het op zoek naar andere opties.

- Een kleine bedrijfsruimte huren kost zo 3000 tot 5000 EUR per jaar (ieder jaar weer). Dat is een investering die ik niet heb ingecalculeerd en daarnaast in het begin een (te) groot risico.

- Iemand die zijn persoonlijke glas vezel lijn wil "huren", dat is een hele goede en had ik nog niet aan gedacht. Maar heeft ook zijn nadelen.

@ Kek. Bedankt voor het aanbod. Ik ben jaloers op je 500/500 is huge! Hou je er wel rekening mee dat ik dan om de een a twee dagen moet langskomen om een schijf te swappen? :P Echter een dergelijke dienst is ook privacy gevoelig natuurlijk alleen al door de persoonlijke content van de bestanden, dus of dat een goed idee is (no offence) betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nog afgezien van fair use policies, normaal besproken mag je je consumenten lijntje niet voor zulk soort commerciële zaken gebruiken. En als we het hadden over 50GB deed niemand daar moeilijk over, maar 15TB is toch wel idioot veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Het "huren" van upload bij een particulier is alleen denkbaar als de server fysiek kan worden vergrendeld. Waarvan ik de sleutel beheer. Ik toegang heb tot de server zonder tussenkomst van de "verhuurder", anders is het niet te doen (iedere dag een afspraak maken?) :P En het lokale netwerk van de "verhuurder" en "huurder" van elkaar zijn gescheiden.

Denk dat heel weinig mensen daar zin in hebben, including myself. Tenslotte, wie weet wat er op de server wordt uitgespookt (daarmee bedoel ik uiteraard niet mezelf) :D

[ Voor 22% gewijzigd door Fornoo op 20-09-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Sissors schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:38:
Nog afgezien van fair use policies, normaal besproken mag je je consumenten lijntje niet voor zulk soort commerciële zaken gebruiken. En als we het hadden over 50GB deed niemand daar moeilijk over, maar 15TB is toch wel idioot veel.
Maar waarom zouden ze dan een 500 mbit lijn aanbieden? Om binnen 0,1 seconden een foto naar flickr te uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:42
Je hebt een VDSL2 lijn met 40Mb up? Ik zou eerst XS4ALL maar eens contacten, misschien heb je nog een coax liggen? Hier kan een hitron modem van Ziggo op dan heb je al 80 Mb/s up plus dat je 10TB over de ziggo lijn kan gooien en 5TB over de XS4ALL lijn. De FUP voor een 500Mb lijn ligt zeker onder de 15TB voor een particulier abonnement naar mijn weten. Bij een zakelijk abbo is zeker Ziggo al een stuk schappelijker. Welk abbo heb je precies? Als ik me niet vergis houdt het met 40 Mb/s in dat je de lijn voor 90% van de tijd 100% utilized. Met een dubbele lijn is dit 45% dat is met een zakelijk abbo nog wel do-able.

Ben totaal niet bekend bij DC's maar waarom mag je daar niet dagelijks binnenlopen?

[ Voor 25% gewijzigd door Jim423 op 20-09-2015 16:06 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jim423 schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:56:
Ben totaal niet bekend bij DC's maar waarom mag je daar niet dagelijks binnenlopen?
Dat mag wel en er zijn zat bedrijven die dat doen om backups op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dan wordt het LPG G3 en elke dag naar de DC rijden :+
Of mijn oplossing... is het niet mogelijk om de data wat te comprimeren? Dat de klant het uitpakt?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al gedacht om de hoeveelheid data te verminderen? (jpeg 2000 of png kan ook lossless)
Kan je nog een extra internet lijn erbij doen? (kabel+asdl+4g ofzo)
Je gaat nu je internet verbinding zakelijk gebruiken, ik zou toch even de voorwaarden doorlezen.
Bij uitval van je internetverbinding heb je vette pech, dus een plan b is ook wel handig om te hebben.
Op bluerays kan je iets van 50gb aan data kwijt, dat is misschien ook een optie.
Als je een zakelijke adsl lijn afneemt kan je volgensmij wel meer upload krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:26:
Al gedacht om de hoeveelheid data te verminderen? (jpeg 2000 of png kan ook lossless)
Kan je nog een extra internet lijn erbij doen? (kabel+asdl+4g ofzo)
Je gaat nu je internet verbinding zakelijk gebruiken, ik zou toch even de voorwaarden doorlezen.
Bij uitval van je internetverbinding heb je vette pech, dus een plan b is ook wel handig om te hebben.
Op bluerays kan je iets van 50gb aan data kwijt, dat is misschien ook een optie.
Als je een zakelijke adsl lijn afneemt kan je volgensmij wel meer upload krijgen.
Joh, of gewoon ZIP/RAR/etc gebruiken?
Als het naar een datacenter toe moet, daar een cronjob op de server plempen die de RAR/ZIP/whatever uitpakt en online beschikbaar maakt voor de klant?

Point is, er zijn zat methoden beschikbaar om lossless een bestand te comprimeren alvorens het ge-upload wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 20-09-2015 16:34 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
En hoeveel rekenkracht het kost om dagelijks 750 GB te comprimeren? Dan zal het minimaal een factor 7 keer kleiner moeten worden wil ik het met mijn verbinding thuis kunnen uploaden. Kan ik wel besparen op de server maar moet ik alsnog een supercomputer kopen om het te comprimeren.

Een zakelijk abonnement bij ziggo gaat niet veel verder dan 40 Mbit. Die optie is eenvoudig niet haalbaar ook niet met het combineren van twee abonnementen. Louter glasvezel zou het aankunnen, maar dat is niet beschikbaar op ons adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 21:20
Dat rar/zip/etc verhaal is omslachtig. Doe dan gewoon SCP met on the fly compressie. Of gebruik gewoon rsync. Zolang je bestanden niet insane groot zijn zodat het lang duurt om ze te comprimeren of zolang je niet insane veel erg kleine bestanden hebt waardoor je meer overhead hebt dan goed voor je is is het sneller dan rar/zip/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:04:
Het gaat om meer dan 100 Gb/uur die wordt geproduceerd als de apparatuur volle bak werkt (en dan kan de capaciteit ook nog worden verhoogd). Dus uploaden vanuit huis is een no go.

@CptChaos: Hoe zet ik dan de gegevens op de dedicated FTP server? Heb je daar ook 24/7 toegang toe?
Misschien wat datacompressie toepassen? (gewoon een MKV bestand van bakken) Het komt van tape af, wat ook geen HD kwaliteit is. Wat moet men met zulke enorme bestanden? Dat verschil ga je echt niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Aangezien een PAL videotape een resolutie heeft van 720x576 verwacht ik niet dat het echt zo'n vaart gaat lopen (tenzij de TS verwacht 3000 klanten per maand te serveren). Volgens de HEMA (die een vergelijkbare dienst aanbied) past er twee uur op een DVD, dus reken op 5GB per 2 uur. Het lijkt me dus geen issue om het met je 40mbit te doen. Bied daarnaast ook nog wat mensen aan om het op DVD te branden en je ontlast je verbinding nog iets meer.

Neem daarnaast een wetransfer PLUS abo voor 120 euro per jaar en je kan goedkoop starten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 20-09-2015 17:43 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Over het wel of niet comprimeren bestanden gaat de discussie niet. Ja comprimeren kan (want het analoge materiaal is laag in kwaliteit), anderzijds is opslag tegenwoordig zo goedkoop dat de noodzaak om te comprimeren langzaam aan verdwijnt.

Ik wil eenvoudig de keus aanbieden dat de klant het product gratis kan downloaden, of tegen een meerprijs op een fysieke drager kan laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:43:
Over het wel of niet comprimeren bestanden gaat de discussie niet. Ja comprimeren kan (want het analoge materiaal is laag in kwaliteit), anderzijds is opslag tegenwoordig zo goedkoop dat de noodzaak om te comprimeren langzaam aan verdwijnt.
Wat voor resolutie hebben je bestanden dan?
Ik wil eenvoudig de keus aanbieden dat de klant het product gratis kan downloaden, of tegen een meerprijs op een fysieke drager kan laten zetten.
Met 5GB voor 2 uur zie ik geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-10 22:34
(meer een algemene vraag diie misschien mogelijkheid bied)

als je 40 up hebt, dan zal je download hoger liggen. Zou het dan niet mogelijk zijn dat de provider je downloadsnelheid omwisselt met je upload snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Glasvezel kan het ook niet aan, een 500Mb glas abbo geeft je niet de ruimte om 15+TB per maand te uploaden, je enige optie zonder elke dag een hdd weg te gaan brengen is meerdere abonnementen te combineren. Dus VDSL2 + Ziggo Zakelijk + eventueel nog een WiFi bridge naar een buur of iets dergelijks. Dan nog moet het in goed overleg gaan met de providers zodat je niet over de FUP heen gaat. Eventueel nog met een factor 2-3 verkleinen, een i7 zou al moeten voldoen. Mocht het perse raw moeten en je wilt geen extra verbinding behalve je bestaande aanschaffen moet het toch op een andere manier weg bij huis, dus schijfje naar de DC elke dag. En kek zijn persoonlijke lijn gaat er ondanks de snelheid wel gekicked worden, ook al is het een zakelijke lijn. Bij die 15TB komt immers ook nog zijn eigen data.

Edit: Als de keus er is, dan upload je toch alleen de klanten die het willen downloaden? Dan zal die 15TB al een stuk minder worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 20-09-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als 't inderdaad om gedigitaliseerde video gaat zou ik 't zeker comprimeren. Je klanten hebben echt helemaal niks aan ongecomprimeerde video, op een paar heel specifieke uitzonderingsgevallen na wellicht. MPEG-2 of H.264 eroverheen met die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:51
Als je het van thuis uit wilt doen, neem dan een bedrijfs abo ipv een consumenten abo.
Regel je limiet.

En zolang je niet uitlegt waarom je een lage resolutie medium op zo'n hoge resolutie wilt delen met klanten. Grote kans dat het merendeel van je klanten een aardige leeftijd heeft en kun je met dvd kwaliteit meer dan voldoende af.

Wat is de reden dat je hier zo op vast blijft zitten? Je prijst jezelf gigantisch uit de markt. Daar een HEMA hetzelfde biedt, maar dan niet overdrijft?

Ik ben een zeikerd wat betreft kwaliteit, maar ik ga analoge bestanden ook niet op ultra HD of HD rippen. Dat schiet zijn doel voorbij.

Daarnaast zullen de mensen die hun spullen door je om laten zetten zelf ook geen hoge internet verbinding hebben.

Biedt gewoon aan wat de klant wil hebben. Hoge resolutie of lagere als dat de wens is, upload of dvd/bluray als dat de wens is. Denk dat je dan met veel minder af kunt.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 20-09-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 19:01
Het is zo goedkoop en eenvoudig .. dat je er toch nog niet helemaal uit bent in dit topic :)
(of is het kennelijk toch niet zo goedkoop om remote storage in deze kwantiteiten te regelen)
Je wil dus extra geld vragen voor iets wat voor jou eigenlijk lastiger te realiseren valt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, simpel, of je moet verhuizen naar waar wel glasvezel is, of je moet bedrijfsruimte huren die wel glasvezel heeft (en dan vind ik 3 tot 5k per jaar echt belachelijk goedkoop).

Als dit je businessmodel is en je gelooft erin dan is een investering van 3 tot 5k toch niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor jou is die noodzaak er anders nog wel, want je wil geloof ik wel zo min mogelijk uploaden, toch? :? Je moet (imo) qua formaat aan jezelf denken, niet aan de klant. Je zou bijvoorbeeld op een webpagina dan een frequently asked questions kunnen toevoegen hoe de filmpjes wél af te spelen zijn, met linkjes naar bijvoorbeeld VLC Player en Media Player Classic, om een paar gratis voorbeelden te noemen.

Aan uncompressed video heeft jouw klant ook niks en het levert ook nog eens grote bestanden op, wat niet alleen langer duurt met uploaden, maar met downloaden ook. Ik zou dus de video's omzetten naar bijvoorbeeld x264 of misschien zelfs al x265, dat scheelt zelfs nog meer in je dataverkeer.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2015 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zijn zat colo's waar je wel 24/7 naar binnen mag waardoor de noodzaak/gemak om met een USB-drive een uur in de serverruimte te zitten er wel is.

Het lastige is dan wel dat je vaak moet investeren in je eigen hardware; je huurt dan alleen rackspace, power & bandwidth. Sommige hosters bieden ook wel de mogelijkheid om alles bij hun te huren dus incl. hardware maar hebben beperktere openingstijden en zitten er niet op te wachten dat jij op zondag om 06:00 in de buurt bent en even komt aanrijden.

Ik lees in het hele topic weinig/geen daadwerkelijke info wat het budget mag zijn voor de service naar jouw klanten; ik kan dus niet beoordelen of het zinvoller is om een duurdere/business lijn thuis aan te laten leggen of voor 100 of 9000 Euro maandelijks iets buiten de deur te huren.

Sowieso zitten er in Groningen al meerdere colo-locaties maar ik lees ook nergens in het topic wat zij zeiden toen je met je vraag bij hun kwam en in hoeverre hun antwoord niet aansluit bij jouw ideeen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
@Arunia. Je hebt een valide punt dat je de klant moet aanbieden wat hij wil. Echter ik wil ook de keuze kunnen bieden om de bestanden te downloaden. Dat ben ik nu aan het onderzoeken of dat mogelijk is. Dat is ook het doel van dit topic.

Is het mogelijk om meer upload te krijgen van Ziggo als zakelijke klant (meer dan ze op hun eigen site adverteren)? Ik zal eens contact met ze opnemen.

@Gekkie. Waar zeg ik dat het eenvoudig is? Ik zeg alleen dat opslag tegenwoordig goedkoop is (daarmee bedoel ik opslag voor de consument).

@Gomez. Ik investeer ook in apparatuur, website, brand- en diefstalveilige opslag van analoog materiaal, een server, backup etcetera.

Het huren van bedrijfsruimte is vaak op jaarbasis (en bij mislukking loopt dat gewoon door) en is niet noodzakelijk voor nu. Een colocated server waar ik bij kan is al snel een factor 10 goedkoper.

@MAX3400. Het investeren in eigen hardware is geen probleem. Ook zal ik niet op een zondag om 6 uur op de stoep staan. Waarschijnlijk eens in de twee dagen op reguliere werkdagen en -tijden. Zoals door andere ook reeds gezegd heeft de server weinig performance nodig, louter een snelle uplink en flinke datalimiet. Een businesslijn thuis aan laten leggen is een no go. Je weet waarschijnlijk ook wel hoeveel dat kan kosten.

Ik heb nog geen contact opgenomen met colo-hosters in Groningen. Ik heb al aangeven dat te zullen doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:27:
@Arunia. Je hebt een valide punt dat je de klant moet aanbieden wat hij wil. Echter ik wil ook de keuze kunnen bieden om de bestanden te downloaden. Dat ben ik nu aan het onderzoeken of dat mogelijk is. Dat is ook het doel van dit topic.
Maar gaat je berekening nu uit van alle klanten die alles ongecomprimeerd willen?
Je kan ook meer keuzes bieden voor verschillende prijzen: X voor hoog kwaliteit compressed, 4X voor hoog kwaliteit lossless en 5X voor fysieke kopie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
TS moet echt goed nadenken over dit business model. Ik zou als klant niet op ongecomprimiteerde bestanden van 50GB+ zitten te wachten als ik een videoband bij hem in zou leveren. TS heeft waarschijnlijk geen zin om in hardware te investeren om de raw bestanden om te zetten naar een beter format wat minder ruimte inneemt bij gelijkwaardige kwaliteit en probeert het nu op te lossen door men op te zadelen met enorme files.

[ Voor 5% gewijzigd door Whatson op 20-09-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
Even een heel ander iets, kijk ook wel even goed uit bij de gemeente. Onder het bedrijfsmodel wat je illustreert heb je in feite een bedrijf aan huis. Dit is lang niet altijd toegestaan en moet in Groningen geloof ik ook aan het bestemmingsplan getoetst worden. Hier gaat ook wel wat geld in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik zou eerst eens marktonderzoek doen.

Ik kan me niemand voorstellen die z'n VHS tape naar een bestand van 750GB geripped wil hebben.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Haha ja hoor, ik probeer bewust de klant te naaien met enorme files. Na het converteren van analoog naar digitaal blaas ik de bestanden ook nog extra op, echt waar. Niet doorvertellen hoor. Ow wacht, je hebt mijn businessmodel door, nu kan ik wel opdoeken.

Nogmaals het product is een DV-avi bestand. Dat is al gecomprimeerd (niet lossless) en levert 13 GB per uur video op (geen 50 GB en geen 750 GB). Als ik de beelden hier vergelijk tussen een DV-avi, MPEG-2 en MP4 video, dan is er kwaliteitsverschil zichtbaar in fullscreen-mode op je monitor/tv. In het voordeel van DV-avi. Ondanks de lage kwaliteit van het basismateriaal. Dat kan ook niet anders want MPEG-2 en MP4 zijn heftigere compressies.

Als je de klant meer kwaliteit biedt en die het geen probleem vindt om 100 tot 300 GB te downloaden, dan is dat volledig de keuze van de klant. Wil je het niet, dan niet. Klaar, bestel je de MPEG-2 versie.

Het is mijn keuze om de focus daar te leggen waar ik een markt in zie. Als dat achteraf niet blijkt te werken, kan ik altijd de focus verleggen.

Als ZZP'er kun je prima vanuit huis werken. Als je allerlei belastingtechnische voordeeltjes wilt dan is dat inderdaad lastig (of moet je verbouwen), maar dat ben ik niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 21:01:
Als ik de beelden hier vergelijk tussen een DV-avi, MPEG-2 en MP4 video, dan is er kwaliteitsverschil zichtbaar in fullscreen-mode op je monitor/tv.
Dan is je bitrate te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
@Gekkie. Waar zeg ik dat het eenvoudig is? Ik zeg alleen dat opslag tegenwoordig goedkoop is (daarmee bedoel ik opslag voor de consument).
Ja alleen moet je het daar ook nog krijgen.

Maar goed waarom geen gecomprimeerded data downloadbaar .. en wil je lossless dan betaal je meer en krijg je een fysieke drager .. en kun je er wat meer marge op zetten.

Daarnaast ga je in het begin al van je best-case (en daarmee worst-case voor de hoeveelheid data) uit
opzich prima om over na te denken en alvast plannen voor klaar te hebben, maar tegen die tijd zouden ook je inkomsten flink gestegen moeten zijn. Begin met iets van 1/4 of 1/2 van je volledige capaciteit, tegen de tijd van je volledige capaciteit heb je ook andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het probleem is dat je data zit te genereren op een plek waar je het niet zomaar kan uitserveren. Je hebt dus twee opties:

- Data ergens anders genereren waar het wel kan
- Zorgen dat je wel een hoge upload hebt

De eerste optie kan niet als je je werk thuis wil blijven doen, de tweede optie kan wel, maar gaat je wel wat kosten.

Als je voor de tweede optie gaat kan je het beste even kijken hoeveel aansluitmogelijkheden je hebt. Je kan bijvoorbeeld als je allebei de endpoints beheert prima multiplexen. 3x VDSL + 1x Kabel is al snel 200Mbit upload.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 20-09-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nogmaals het product is een DV-avi bestand. Dat is al gecomprimeerd (niet lossless) en levert 13 GB per uur video op (geen 50 GB en geen 750 GB). Als ik de beelden hier vergelijk tussen een DV-avi, MPEG-2 en MP4 video, dan is er kwaliteitsverschil zichtbaar in fullscreen-mode op je monitor/tv. In het voordeel van DV-avi. Ondanks de lage kwaliteit van het basismateriaal. Dat kan ook niet anders want MPEG-2 en MP4 zijn heftigere compressies.
Mag ik iets doms roepen? Jij "verkoopt" dus DV AVI aan jouw klanten? En door het gebruik van meerdere recorders tegelijk, geef je eerder in het topic aan tot wel 100GB/dag te kunnen genereren?

Waarom snap ik niet dat voor DV AVI gekozen wordt? Uitgaande van enkele zeer specifieke eisen/wensen vanuit jouw technische infrastructuur en/of eisen/wensen vanuit jouw klanten, hebben we het hier over een formaat wat in 2003 ook al gemeengoed was.

Als ik dan zie dat de bedoeling is dat een codec als x265 (ja, nog niet uitontwikkeld etc.) zorgt voor minder dan 1GB/uur data op 720p, wat is dan de enige, juiste, overtuigende en correcte overtuiging van jou om voor DV AVI te gaan?

Iets zegt me namelijk, maar ik kan het echt mis hebben, dat je liever data genereert dan je klanten een dagje extra laat wachten op "andere compressie", "ander medium" of "anders ter beschikking".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Nogmaals het product is een DV-avi bestand. Dat is al gecomprimeerd (niet lossless) en levert 13 GB per uur video op (geen 50 GB en geen 750 GB).
Dus je verwacht per maand 1153 uur aan VHS'en te converteren (want 15TB)? Is deze hele discussie niet meer iets voor de toekomst wanneer je daadwerkelijk zoveel data genereert?

Als de verhouding tussen mensen die kiezen voor DVD-kwaliteit en uncompressed 50/50 (en dat lijkt me nog optimistisch voor het aantal mensen dat voor uncompressed zal kiezen) is, dan zit je op
1,1TB + 7,5TB. Al meteen een heel ander nummer.
Als ik de beelden hier vergelijk tussen een DV-avi, MPEG-2 en MP4 video, dan is er kwaliteitsverschil zichtbaar in fullscreen-mode op je monitor/tv. In het voordeel van DV-avi. Ondanks de lage kwaliteit van het basismateriaal. Dat kan ook niet anders want MPEG-2 en MP4 zijn heftigere compressies.
Dat is een feit. De vraag is alleen: "Wil de gebruiker dat?" Hoeveel mensen, bij deze keuze, gaan voor de uncompressed file en hoeveel mensen willen gewoon een ready-made DVD'tje of een small size mkv? Daar moet jij antwoord op kunnen geven.
Als je de klant meer kwaliteit biedt en die het geen probleem vindt om 100 tot 300 GB te downloaden, dan is dat volledig de keuze van de klant. Wil je het niet, dan niet. Klaar, bestel je de MPEG-2 versie.

Het is mijn keuze om de focus daar te leggen waar ik een markt in zie. Als dat achteraf niet blijkt te werken, kan ik altijd de focus verleggen.
Uiteraard. Maar je moet wel realistisch blijven. Bied de keuze aan en kijk waar de vraag ligt. Niet van te voren duizenden euro's uitgeven voor iets wat alleen in jouw hoofd belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Wellicht overschat ik de behoefte van de gemiddelde Nederland om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, en is het downloaden van 13 GB bestanden in plaats van 2GB bestanden inderdaad totaal overbodig. De trend in dit topic is duidelijk wat dat betreft.

Misschien dat ik de focus beter kan verleggen van beste kwaliteit naar iets mindere. Dank voor de feedback allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 21:41:
Wellicht overschat ik de behoefte van de gemiddelde Nederland om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, en is het downloaden van 13 GB bestanden in plaats van 2GB bestanden inderdaad totaal overbodig. De trend in dit topic is duidelijk wat dat betreft.

Misschien dat ik de focus beter kan verleggen van beste kwaliteit naar iets mindere. Dank voor de feedback allen.
Het is denk ik ook je klant. Mijn opa en oma willen graag alles oude media overzetten omdat ze bang zijn dat het vergaat. die hebben alleen geen hardware om even een bestand van 50 gb te openen en af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik denk dat je je publiek overschat. De enigen die mogelijk DV files zouden willen zijn professionele video-editors en die hebben jou niet nodig om videobanden te digitaliseren. En zelfs zij hebben tegenwoordig liever MP4 files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zonder dollen; ik wil heel graag weten waarom jij denkt/vindt dat bestanden van 13GB beter zijn dan die van 2GB, 4GB of desnoods 7GB. Zoals eerder in het topic aangestipt; jouw upload is zeker voldoende om 24/7 met grofweg 5MB/s te uploaden en dat zou neerkomen op dik 400GB/dag oftewel 12TB/maand.

Ervanuitgaande dat er zeker een markt is of zou zijn voor grote bestanden, waarom ga je niet eens kijken naar een optimalisatie van jouw workflow? Je gaat al uit van maximaal 15TB/maand en met jouw huidige upload zit je al op 80% daarvan. Als je nou links of rechts je workflow kan optimaliseren, je bestanden door middel van andere compressie (binnen de video-codec of gecomprimeerd verzenden) dus 20% kan winnen, dan ben je er toch?

Wat ik trouwens ook niet snap (en wat me rechts werd ingefluisterd): die tapes die jij moet digitaliseren; die komen toch ook ergens vandaan? Van een omaatje, van je tante of van een professioneel camera-persoon. Neem aan dat ze die spullen ook weer terug willen hebben? Voor elke 4 uur materiaal converteer jij naar ongeveer 50GB aan data. Brandt dat lekker op een BD-schijfje en stuur het origineel + schijfje terug?
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:07:
[...]

die hebben alleen geen hardware om even een bestand van 50 gb te openen en af te spelen.
OS aside; een Pi met accesoires ten totale van 7 tientjes kan al BD-bitrates afspelen met OpenElec. Hoezo; "men" heeft de hardware niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MAX3400 schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:14:
[...]
OS aside; een Pi met accesoires ten totale van 7 tientjes kan al BD-bitrates afspelen met OpenElec. Hoezo; "men" heeft de hardware niet?
Dat kan alleen omdat die SoC daarop een hardware h.264 (en mpeg-2) decoder heeft. Met andere codecs gaat 't zo hard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 11:07:
....
Een kleine berekening geeft een capaciteit weer van al snel 15000 Gb per maand. Niet gering.
...
capaciteit weer van al snel 15000 Gb per maand. ?

opslagcapaciteit (als in de groei van opgeslagen data/maand)
of dataverkeer dat je maximaal per maand gaat/wilt veroorzaken?

Wat als een klant die data meermaals wilt downloaden?
of als ze allemaal wachten met downloaden tot op de laatste dag dat ze mogen?
dan heb je wellicht te weinig opslag op je server...
Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:17:
....
....
Zijn download limiet ? zijn download snelheid bedoel je...

het beginnen van een firma in de IT begint al bij het gebruik van de juiste terminologie, anders gaat je businesscase op geen zak trekken...

En waarom de data op een server gaan zetten?
als ze het analoog materiaal naar jouw firma-/thuisadres sturen kan je eventueel een test-filmpje op je server delen met hen ter goedkeuring van je werk, dan heb je al lagere opslag- en trafiek-eisen.
en als ze een oké geven het rest van het materiaal omzetten en via een harde schijf of usb-stick aangetekend/verzekerd terugsturen naar hen samen met het originele bronmateriaal ?
(met ev. een backup bij jou tot ze zeggen het ontvangen te hebben en akkoord zijn/betaald hebben)

of ga je al die video-taps, oude filmrollen van je klanten bijhouden?

de kosten voor de harde schijf/usb-stick reken je gewoon bij in je kost en dus door aan de klant.
(en koop je natuurlijk met staffelkorting aan zodra je genoeg klanten hebt)

lossless codec dus je weet perfect hoeveel elke minuut filmmateriaal je gaat kosten qua opslag.
videotape = usbstick of kleine harde schijf
bij meerdere video's = harde schijf, usb-schijf,...

ps: Dat je het niet van thuis uit wilt uploaden naar je server van waar klanten het kunnen downloaden kan ik begrijpen: dat is 2x langs de kassa passeren van je hostingfirma als ze trafiek in beide richtingen zien als dataverkeer.

[ Voor 16% gewijzigd door soulrider op 20-09-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Als ik de beelden hier vergelijk tussen een DV-avi, MPEG-2 en MP4 video, dan is er kwaliteitsverschil zichtbaar in fullscreen-mode op je monitor/tv. In het voordeel van DV-avi. Ondanks de lage kwaliteit van het basismateriaal. Dat kan ook niet anders want MPEG-2 en MP4 zijn heftigere compressies.
Kijk eens naar moderne formats zoals MP4 met H.264/AVC of MKV met H.264/AVC, AVI is hopeloos verouderd:
Wikipedia: Audio Video Interleave: #limitations

Scheelt je een hoop opslagruimte en zelfs Windows ondersteund MKV native.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
dat hangt toch af van de windowsversie hoor. (10 doet het native maar 7 toch zeker niet)
Maar dan moet een klant eventueel transcoden.
Maar je kan het aanbieden als service natuurlijk.

"klant gelieve te kiezen: aangeleverd materiaal moet omgezet worden naar: losless of mpeg 2/MP4/H264/ of welke codecs ik ook nog wil aanbieden. Default = MP4/H264"
en geef ze een reken voorbeeld van welke opslag nodig is aan beste kwaliteit op hoogste resolutie van bronmateriaal.

[ Voor 26% gewijzigd door soulrider op 20-09-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn Octocore Atom C2750 based nasje kan redelijk vlot comprimeren met rar etc.. en laag stroom verbruik..
het is een beetje hoeveel tijd mag die slag kosten... en hoeveel winst kan je er uit halen..
op een audio CD blijft er ongeveer 70~75% over..
op RAW video heb ik het nooit getest ( wel op DVD9s .. alleen dat levert niks meer op eigenlijk )

stel dat je 50% weet weg te werken, scheelt dat ook de helft in je transfertijden.. alleen hoelang mag die er over doen om bv 50GB te comprimeren? etc etc..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fornoo schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:29:
Wat is het voordeel van onbewerkte bestanden met lossy compressie precies? Dan heb je dus onnodig lange (qua tijd) bestanden met ook nog eens een suboptimale compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Haha ja hoor, ik probeer bewust de klant te naaien met enorme files. Na het converteren van analoog naar digitaal blaas ik de bestanden ook nog extra op, echt waar. Niet doorvertellen hoor. Ow wacht, je hebt mijn businessmodel door, nu kan ik wel opdoeken.

Als ZZP'er kun je prima vanuit huis werken. Als je allerlei belastingtechnische voordeeltjes wilt dan is dat inderdaad lastig (of moet je verbouwen), maar dat ben ik niet van plan.
Again, je weet dat er ook lossless compressie bestaat?
Tuurlijk, de meest bekende codecs, zoals je ze ook aanhaalt, zijn lossy. Die gooien beeldmateriaal weg waarvan gedacht wordt dat je het verschil niet/nauwelijks ziet. (realiteit is helaas anders)

Maar, er bestaan ook codecs die geen materiaal weg gooien en dus alle pixels perfect reconstrueren bij afspelen. Je videomateriaal is dan pixel-perfect. 1 op 1 gelijk met uncompressed.
H264 heeft een Lossless optie (audio kan in MPEG4-ALS, ook lossless), Motion JPEG2000 is lossless, LCL (aka Video for Windows) is lossless, Huffyuv is lossless. En ze werken allemaal native met de mediaplayers van alle moderne besturingssystemen.
Kortom, keus genoeg om pixel-perfect video te krijgen tegen een veel kleiner bestand.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Whatson schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:30:
[...]

Kijk eens naar moderne formats zoals MP4 met H.264/AVC of MKV met H.264/AVC, AVI is hopeloos verouderd:
Wikipedia: Audio Video Interleave: #limitations

Scheelt je een hoop opslagruimte en zelfs Windows ondersteund MKV native.
MKV is leuk voor internetpiraten maar echt werk wordt er niet mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:59:
[...]

As for containers, both MKV and MP4 support high quality H.264 video, but in general we prefer MKV for almost everything, since it has more features, supports higher quality audio, and is open source. The one downside of MKV is that it isn't as well supported by certain programs and devices. So, if you're putting these videos on your iPad, Apple TV, or Xbox 360, for example, you'll want to go with the more widely supported MP4. If you're watching them in VLC, PotPlayer, XBMC, or another video player that supports MKV, then MKV is the way to go.

[...]

a lot of those codecs are outdated, and the vast majority of the time, you'll just be choosing between MKV and MP4.

[ Voor 6% gewijzigd door Whatson op 21-09-2015 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:25

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

CyBeR schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:14:
[...]

Dat mag wel en er zijn zat bedrijven die dat doen om backups op te halen.
Ik denk dat het ook een beetje eraan ligt hoe je colocatie in elkaar steekt. Als je een eigen suite hebt die afgeschermd is, doen ze er stukken minder moeilijker over, denk ik ;). En vaak is het altijd ''reserveren'.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:59
Dat het niet gewenst is dat je elke dag met een HDD langs komt wil niet zeggen dat het niet MAG. Wil je dat doen? Gewoon doen dan. Je merkt op een gegeven moment vanzelf wel dat je beter kan uploaden haha ;-) Gaat helemaal goedkomen met de techniek, nu nog de klanten (die waarschijnlijk gewoon liever de files op komen halen bij het ophalen van hun tapes) ook zal je er achter komen dat het merendeel van je klanten geen nut ziet in debiel grote bestanden van matige kwaliteit daar t toch van een videoband afkomt. Keuze bieden is goed, voor je klant kiezen niet ;-) Tegen de tijd dat je echt zo ziek veel klanten hebt die WEL om de ultra oplossing vragen heb jij mooi centjes om een gbit lijn laten graven naar je huis en host je de files zelf.

[ Voor 35% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 21-09-2015 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:59
CyBeR schreef op zondag 20 september 2015 @ 23:59:
[...]

MKV is een container die meer aan kan dan een bluray voor zover ik weet, of is MINIMAAL bluray kwaliteit te slecht for archiving van je analoge banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-10 18:17
Ik denk dat het eerst heel erg belangrijk is wat je als klandisie verwacht.
Zoals eerder gezegd zullen dit geen tweakers zijn, omdat die vaak liever de apparatuur zelf in huis halen.
Dus dan rest de vraag, stel je zet alle bestanden weg op die server.

Er vanuit gaande dat de gemiddelde consument die we verwachten gebruik te maken van de dienst nog een goedkoop ADLS/kabel lijntje heeft met een download van 30Mb waarbij je uit mag gaan van een 2MB/s gemiddeld.

Bij een bestand van 20GB komt dat neer op een downloadtijd van +/-3 uur ONAFGEBROKEN!
Dus als de computer wordt uitgezet of in slaapstand gaat kan diegene weer opnieuw beginnnen aangezien browsers zeer beperkte mogelijkheden hebben m.b.t. hervatten van downloads.
Wat er dus ok neerkomt dat je je klanten heel erg duidelijk moet maken dat de computer in geen geval uit of standby mag, of je moet ze een download manager aansmeren die wel fatsoenlijke hervatting ondersteund.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29
TWeaKLeGeND schreef op maandag 21 september 2015 @ 04:00:
Dat het niet gewenst is dat je elke dag met een HDD langs komt wil niet zeggen dat het niet MAG.
Ik heb een klant hier die zo vreselijk veel data genereerd dat (ondanks meerdere 10Gb en 2,5Gb lijnen) ze elke week meerdere Qnap's heen en weer sturen die dan door de lokale engineers worden gekoppeld en teruggestuurd.

Nou hebben zij een heel ander budget maar vreemd vind ik het niet.
Kijk of je geen DC hebt waarmee je deze exercitie kan regelen voor een fixed prijs.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is leuk, maar wat is je punt? MKV wordt professioneel *niet* gebruikt.

MKV wordt alleen gebruikt om films en tv-series te torrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CyBeR schreef op maandag 21 september 2015 @ 09:36:
[...]

Dat is leuk, maar wat is je punt? MKV wordt professioneel *niet* gebruikt.

MKV wordt alleen gebruikt om films en tv-series te torrenten.
Het wordt commercieel niet gebruikt omdat de industrie ons fysieke media wil laten kopen en als het downloadbaar is willen ze iets met DRM. In dit geval is dat niet echt van toepassing denk ik omdat het iets persoonlijks voor de klant is dat voor anderen ook geen waarde heeft (tenminste dat denk ik, hij zal wel videobanden omzetten ofzo?). Persoonlijk zou ik dan overigens kiezen voor DVD formaat. Dat kan je gewoon meegeven zonder meerprijs en ook laten downloaden zonder dat je de hele amazon cloud bandbreedte hoeft af te huren ;) En voor mensen die dat zelf niet om kunnen zetten is dat denk ik 'goed genoeg'.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Trouwens verwacht je dat de meeste klanten blij zullen zijn dat ze het resultaat thuis ook maar moeilijk op kunnen slaan, laat staan backuppen ? (dacht dat het doel opzich weer "long-time-storage" was van de klant maar nu digitaal ipv analoog)

Opzich is echt lossless wel het meest zekere voor de toekomst omdat je voorkomt dat je steeds meer informatie verliest als je in de toekomst toch wellicht weer moet transcoden omdat huidige bestandsformaten en codecs zo ver achterhaald zijn dat er geen werkende afspelers meer voor zijn.

Maar als je nu reguliere formaten kiest en conservatieve opties qua kwaliteit en een ruime bitrate zou je toch een aardig compromis hebben tussen beiden.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 21-09-2015 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Nogmaals dank voor de feedback. Ik heb ieders bijdrage zorgvuldig gelezen, maar kan niet op alles antwoorden helaas. Het belangrijkste punt (hou rekening met de doelgroep, waardoor de behoefte aan veel bandbreedte voor een groot deels komt te vervallen) is heel duidelijk naar voren gekomen.

Dan lijkt mijn verbinding thuis in den beginne voldoende te zijn.
Pagina: 1