Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy0567
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 16:00
Ik weet niet of dit het goede subforum is omdat het ook over moederboarden gaat, maar omdat ik mensen met Raid 0 ervaring nodig heb post ik het hier.

Ik heb gisteren 2 Sandisk SSD Plus schijven gekocht van elk 240GB, deze voor een toekomstige game-pc, Ik heb mij laten informeren door verscheidene Youtube filmpjes en het leek me een goedkope en leuke manier om voldoende ruimte en misschien nog wat extra snelheid uit mijn SSD's te halen.

Ik wilde ze alvast installeren in mijn huidige PC om te kijken of het mij zou lukken om ze in Raid 0 te laten werken.
Mijn BIOS had alleen de optie: RAID mode i.p.v. het submenu per sata poort waarin je voor elke schijf apart kunt instellen in welke mode je hem wilt laten werken.
Toen ik het internet raadpleegde kwam ik uiteindelijk bij de handleiding van mijn moederboard terecht waar het volgende gemeld stond:

"Due to chipset limitations, when set any of SATA ports to RAID mode, all SATA ports run att RAID mode together".

Dit betreft de ASUS M4N78PRO

De meeste moederboarden geven alleen aan of ze RAID ondersteunen ja of nee, of welke vormen van RAID. Ik wil graag weten of mijn toekomstige moederboard een Raid 0 setup kan draaien tussen mijn 2 SSDs en daarnaast mijn harde schijf zonder RAID.

Hoe kom ik hier achter? Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een moederboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Dit soort vragenstellingen zijn al heel vaak besproken, maar dan meestal in de omgedraaide zin, iemand heeft een HDD raid array en wilt een SSD als single disk ernaast plaatsen.

Het instellen van SATA modus per poort is iets wat je meestal niet tegenkomt, de controller is een bepaalde modus of niet.
Als je een opslag apparaat aansluit op een controller in raid modus. zonder het lid te maken van een raid array, zal dit blijven functioneren als een opzichzelfstaand apparaat.
Er veranderd namelijk niks aan hoe de controller met het opslag apparaat communiceerd, maar wel hoe de storage/raid controller communiceerd richting windows toe.
Maar dat is niet iets voor jouw om druk over te maken ;).

Dus onzinnig het ook is (want de snelheids winst is meestal nihil voor gaming), je kan je SSD's gewoon in een RAID-0 array instellen en je HDD los ernaast laten draaien.

Waar je op moet letten bij de aanschaf van je nieuwe moederbord?
Niet op veel speciaals, alleen dat deze RAID functionaliteit heeft, ookwel niet de uber budget chipset AMD of Intel borden.
De controller gebonden aan het chipset en simpel gezegd, Intel heeft een goede SATA/RAID controller, AMD heeft een goede SATA/RAID controller, beide ondersteunen de meest gangbare RAID modussen.

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 20-09-2015 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Juist voor gaming hebben SSDs in RAID0 nog iets van invloed, omdat het inladen van games de sequential read van 1GB/s+ wel iets aan prestatiewinst biedt. Veel is het niet, maar op andere gebieden is de winst juist nihil. Bij games heb je nog wat aan de hoge sequential read performance.

Bij Intel kun je daarnaast Volume write-back cache inschakelen voor een RAID array. Dit biedt nog wat extra snelheid doordat je RAM als (onveilige) write-back wordt gebruikt. Een soort mini-RAPID dus.

Wel erg jammer dat je voor Sandisk bent gegaan. Je had betere SSDs kunnen scoren, zoals de Crucial MX200 met veel betere beveiligingen. Nu heb je een SSD met inferieure controller, waarschijnlijk JMicron of Phison - al kan ik de exacte controller niet eens vinden online. Dat is natuurlijk al een heel slecht teken. Voortaan raad ik je aan zeker bij SSDs advies te zoeken en niet 'zomaar wat' te kopen. Dat gezegd, ze zullen waarschijnlijk prima werken maar of ze ook echt betrouwbaar zijn is de vraag. Het kan zijn dat ze niet defect raken en 10 jaar meegaan, maar dat dit wel gepaard gaat met problemen. Heb je blauwe schermen en bootproblemen en meer van dat soort ongein, dan kan het zijn dat je SSD hier aan ten grondslag ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Raid 0 is geschikt voor gaming besturingssysteem maar riskant want je data is niet gewaarborgd als er een schijf stuk gaat (redundancy). Ik zou adviseren neem een extra schijf om backups naar toe te schrijven. Overigens niet alle raid controllers ondersteunen een combinatie van ssd en sata/sas. Het is belangrijk dat je dezelfde typen hardeschijven gebruikt. Als je niet veel geld hebt dan kun je het beste veel goedkope kleine schijven nemen..Als je raid 0 kiest dan geeft dat alleen 4x lees en wat schrijfsnelheid winst. Hoe meer hardeschijven hoe beter de schrijfsnelheid prestaties maar de leessnelheid zal altijd trager blijven.
http://www.tomshardware.c...ALING-CHARTS,1635-11.html

Je hoeft niet perse een nieuw moederbord te kopen. Je kunt ook een tweedehands raid controller los kopen.
Als je een nieuw moederbord zoekt zou ik voor raid 10 ondersteuning gaan vanwege de data redundancy en een betere leessnelheid dan bij raid 0. Raid 10 is een duurzame oplossing als je wilt dat het lang meegaat dan kost dat je een paar extra duiten. Nadeel is dat je de helft van de hardeschijf capaciteit moet opofferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een enkele schijf is ook gevaarlijk, donderdraak. En een enkele SSD is eigenlijk al een RAID0 van 16 kleine NAND devices. Met host RAID0 maak je daar in feite een RAID0 van 32 kleine NAND devices van. Zo spannend is dat niet. De extra softwarematige brengt veel meer risico met zich mee dan het falen van de SSD zelf.

Backups zijn altijd nodig, of je nu RAID0 draait of niet. Mensen met RAID0 zouden juist eerder geneigd zijn tot het maken van goede backups en deze ook up-to-date houden. Dus in die zin zou het kunnen dat gebruikers van RAID0 juist beter beschermd zijn dan gebruikers die geen RAID0 gebruiken en gewoon een losse SSD hebben.

Daarnaast gebruiken mensen een SSD vaak als systeemschijf. Daarop staat vooral data die niet heel persoonlijk is. Windows installatie, geïnstalleerde games. Zaken die je allemaal opnieuw kunt installeren en je dus niet persé een backup van hoeft te hebben. Alleen de profieldirectory met foto's en documenten zou dan wel persoonlijke data bevatten en dat valt prima te backuppen. Een aparte schijf kopen daarvoor hoeft ook helemaal niet, de kleine data is prima geschikt voor cloud backups bijvoorbeeld.

Verder, je haalt een slechte review over RAID-schaling aan van Tomshardware. Ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken. Maar reviews van Patrick Schmid en Achim Roos mag je in een prullenbak werpen. Die gasten weten niet waar ze over praten. Bijna al hun reviews valt veel op aan te merken, en als je dat meldt op het forum of via email krijg je van hen geen reactie. Dusss...

• Teddy0567
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 16:00
Bedankt voor jullie uitleg, advies, onderling kritiek en verbeteringen, Ik waardeer jullie inbreng enorm. Ik heb er een hoop aan gehad. Als ik het goed begrijp is RAID 0 een optie die je per schijf kan instellen en is RAID modus de communicatie van de chipset naar windows. Aparte HDDs draaien dus ook in RAID modus maar zullen verschijnen en functioneren als individuele schijven. Ik ben mij bewust van de verdubbelde risico's van mijn RAID 0 configuratie en zal er vanuitgaan dat het kapot gaat en het dus niet vertrouwen met persoonlijke data. Om het nog iets ingewikkelder te maken, mijn persoonlijke data is mij erg dierbaar. Daarom wil ik 2 HDDs in RAID 1 laten draaien naast de SSD Raid 0 configuratie. Heb ik hier een aparte controller voor nodig? Ik heb toch een nieuw moederboard nodig voor mijn nieuwe processor en DDR3 geheugen. Ik heb de ASrock 970 Extreme 3.0 R2.0 op het oog. ---> wenslijst: Build
Pagina: 1