• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05:40
Beste allen,

Op vakantie licht wat fijne duinzand in mn kitlens gekregen waardoor deze niet meer goed kan draaien. Ik ben er verder maar afgebleven want wil het niet kapot draaien. Zelf de lens open maken en schoonmaken durf ik niet aan.

Iemand die mij kan adviseren bij welke winkel o.i.d. ik langs kan gaan?
Ik woon in Utrecht dus als iemand een tip daar heeft?

Hoor het graag!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-10 13:31
Welk merk?

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-11 10:39

ITsEZ

parttime all-rounder

Voor Nikon, http://www.nikonservice.nl
Canon, http://www.canon.nl/support/consumer_products/repair.aspx

Verder is je kitlens meestal niet zo erg duur (vooral als je de 18-55 hebt) misschien is het dan een betere optie om gewoon een van marktplaats te kopen in plaats van te laten schoonmaken/repareren. Dat zal namelijk niet gratis zijn...

What you see is always what you get.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Voor Canon is Rofa Repair aan te raden: http://www.rofarepair.nl/

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Sleehond
Excuus: het betreft een Nikon D3300 met een standaard kitlens, inderaad 18-55.

Dank voor de links en comments, ga alvast wat rondkijken!

EDIT:

Inmiddels heb ik deze partij een mail gestuurd.

http://www.fotocamera-reparatie.nl/

Zitten in Breukelen nabij Utrecht. Iemand dit deze partij kent?

[ Voor 38% gewijzigd door Sleehond op 20-09-2015 12:10 ]

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:12

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Wat Universal Creations zegt: Rofa Repair. Ik ben daar goed geholpen na veel fijnstof van BBQ-as in mijn lens (Canon 17-55). Ze repareren allerlei merken.
Goed aan te rijden vanuit Utrecht, A12 af, in Den Haag wat hoofdwegen langs en je parkeert redelijk makkelijk voor de deur.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-11 16:44

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Mad Max schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:40:
[...]

Wat Universal Creations zegt: Rofa Repair. Ik ben daar goed geholpen na veel fijnstof van BBQ-as in mijn lens (Canon 17-55). Ze repareren allerlei merken.
Goed aan te rijden vanuit Utrecht, A12 af, in Den Haag wat hoofdwegen langs en je parkeert redelijk makkelijk voor de deur.
Kan het bevestigen, 17-55 met stuifzand uit de woestijn erin. Net onder de 100euro klaar, super service.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Universal Creations
Tsja... voor €100 heb je makkelijk een nieuwe kitlens, dus voor de TS niet echt de moeite om te laten repareren. Maar goed, wisten we natuurlijk al.

• Sleehond
Heb een indicatie retour van 40 tot 80 euro op inschatting.

Ben nu ook aan het kijken naar 2e hands kitlens want als het naar die 80 euro gaat is dat inderdaad niet echt de moeite waard zoals UC al zegt.

Verwijderd

Voor 80euro
Kan je een 18/55 vr lens vinden
En voor 130euro een 55/200vr
Kijk ook
Hier bij vraag een aanbod
En anders via ebay

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 16:27
Als je toch van plan bent een andere te halen zou ik toch een poging wagen om het zelf eens te proberen. Je hebt hem al afgeschreven.

• Sleehond
avanreijn schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:36:
Als je toch van plan bent een andere te halen zou ik toch een poging wagen om het zelf eens te proberen. Je hebt hem al afgeschreven.
Daar heb je opsich een punt ja :9

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik neem aan dat je al een blaasbalgje hebt geprobeerd? Zo heb ik zelf zand uit de kitlens (en knoppen) van mijn NEX camera gekregen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Sleehond
Kick!

Het blaasbalgje geprobeerd. Helaas geen resultaat. Lens draait alweer iets soepeler maar zeker niet verholpen nog.

Zit nu wel in een ernstige dubbio.... feitelijk heb ik 3 keuzes:

OF 2e hands deze kitlens van iemand overnemen
OF de kitlens laten repareren voor 4/5/6 tientjes pak m beet
OF direct een nieuwe lens. Ik heb tot nu enkel de kitlens gehad maar was al beetje aan het orienteren voor een extra lens. Ik doe met name landschappen, architectuur en reisfotografie. Veel buiten dus en relatief weinig macro foto's of portretten.

Misschien een prime EN een allround lens overwegen....?

http://www.camerashop.nl/...-af-s-35mm-f-1-8g-dx.html
http://www.camerashop.nl/...3-di-ii-vc-pzd-nikon.html

Bijvoorbeeld deze 2 als setje aanschaffen? De Tamron als een allround vervanger van de kitlens en de Nikon als een leuke prime lens.

Overigens qua nieuwe lenzen... ik ben wel redelijk gevoelig voor kwaliteit, in dit geval dus wel echt puur beeld/fotokwaliteit. Beeldkwaliteit van een nieuwe lens is voor mij dus wel een belangrijk punt. Ga ik met deze lenzen qua beeldkwaliteit al vooruit op de kitlens of kom je dan echt in een andere prijs range?

Erg benieuwd wie wat zou doen in deze situatie?

Ik neig zelf al beetje naar de kitlens laten vervallen en 300-400 (miss max 500) uitgeven aan 1 of 2 nieuwe vervangende lenzen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sleehond op 05-10-2015 17:21 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk, maar als je toch al op zoek was naar wat beters, dan is het natuurlijk zonde om nu geld uit te geven aan een lens, als je die op relatief korte termijn denkt te vervangen.

Met wat mazzel kan je de kitlens nog (laten) repareren en verkopen om een deel van je nieuwe spullen te bekostigen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sleehond
Eens dat het zonde is, daarom kijk ik dus naar nieuwe lenzen.

Wat kan je voor een werkende kitlens nog ontvangen dan, om en nabij? Repareren kost misschien wel 50 euro.

De 2 lenzen die ik opsom, zijn dat goede kwalitatieve lenzen voor de doeleinden die ik noem?

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:15

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zou je het zelf niet aandurven om te repareren? Hij is toch al afgeschreven en je gaat waarschijnlijk een nieuwe lens kopen.

Kitlens levert denk maar €40 op, tweedehands. De vraag is niet zo groot naar kitlenzen dus laten repareren lijkt met niet opwegen. Een kapotte lens levert denk ik maximaal €10 - €15 op , dus ik zou de gok wagen ;)

Zelf kan ik die 35mm alleen maar aanraden, had wel gewild dat Canon ook zon goedkope 35mm had. Zo'n superzoom zou ik niet aan beginnen, maar kan voor jou ideaal zijn als je niet veel wilt wisselen. Je levert wel in op scherpte en lichtsterkte. Al is de kitlens ook niet echt lichtsterk, is deze waarschijnlijk wel scherper en heeft minder vervorming dan die superzoom.

[ Voor 34% gewijzigd door Mr Pingu op 05-10-2015 21:42 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Sleehond
Die 35mm ben ik wel echt van overtuigd ja.

Echter, als ik die kitlens niet meer heb, dan mis ik toch echt wel een lens naast die 35mm dan.

Heb je daarvoor nog een aanvullende tip ten opzichte van de tamron lens? Lijkt me toch wel lekker naast die 35mm een extra all round lens te hebben die ik in verschillende situaties kan gebruiken.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 18:43
Gewoon openschroeven die handel! Ik heb al eens een 50mm lens van Nikon uit elkaar gehaald. Zolang je de tijd neemt, voorzichtig werkt en vooral niet vergeet hoe de lens weer in elkaar moet, komt het vast goed.

• Sleehond
Miss maar eens proberen ja, maar pas als ik minimaal een nieuwe lens heb.

Ik heb hierboven een Nikon 35mm f1.8 G geplaatst van 189euro. Hartstikke interessante prijs natuurlijk. Ik neig er sterk naar deze te gaan kopen.

Ik dacht aan een budget van max 400 euro, miss 500 voor nieuwe lens(lenzen).

Heb ik nog een mooi budget over voor een andere aanrader lens naast de 35mm?
Zoals hierboven gezegd, met name fotografie van architectuur, landschappen en op reis mee. Af en toe nog een leuk portret schieten zou Ook leuk zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Sleehond op 06-10-2015 19:35 ]

• Universal Creations
Sigma 17-50 f/2.8 OS lijkt mij een hele mooi allround lens dan voor je. Voor nog kleinere DoF kun je die 35/1.8 gebruiken.

• Sleehond
Bedankt voor je tip Universal, ik ga hem opzoeken en bekijken etc. Dank!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:15
Sleehond schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 20:01:
Bedankt voor je tip Universal, ik ga hem opzoeken en bekijken etc. Dank!
Neem dan ook even de pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon) mee in je zoektocht. Iets goedkoper dan Tegenwoordig ongeveer gelijk geprijsd aan de Sigma, maar presteert net zo goed (zelfs beter op sommige vlakken).

Zelf de Tamron in mijn bezit en al jaren plezier van.

[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 07-10-2015 08:59 ]

• Sleehond
Ook bedankt voor deze tip Patrick!

Ik zal ze eens naast elkaar gaan leggen en doornemen. Bedankt!
Pagina: 1