t_captain schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:24:
Bedrijven zouden hun vacatureteksten sowieso extern moeten checken voor publicatie. Een paar voorbeelden:
* Vrijwel ieder bedrijf vraagt om mensen zonder "9 tot 5 mentaliteit". Terwijl dat het gros van de bedrijven dat eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Betreft het een functie met veel dienstreizen? Betreft het een functie waar je door tijdverschillen vaak op vreemde tijden telco's hebt? Is 24-uurs ondersteuning een belangrijk deel van de functie?
Indien 3x "nee", dan kun je de tekst beter schrappen. Natuurlijk wil je mensen die van hun werk houden en niet de kantjes eraf lopen, maar dat wil ieder bedrijf en dat begrijpt iedere goede kandidaat. Nutteloze toevoeging dus.
* Een "teamplayer die ook zelfstandig kan werken". Vooropgesteld dat de meeste mensen wel in staat zijn om op een redelijke manier met collega's om te gaan, waarom is die "team player" mentaliteit nou echt zo belangrijk? Stel dat er wat sociale issues in het bestaande team, dan moet je zwaaar inzetten op deze karaktertrekken. In dat geval moet je misschien mensen vragen met ervaring als aanvoerder of coach in een sportteam. Maar in de meeste gevallen betekent het gewoon dat ze geen sociaal gehandicapte solist zoeken. Ook geen onderscheidende informatie dus.
Het ergste van deze teksten is dat ze de ruimte van echte informatie opslokken. De gemiddelde vacature bestaat voor 90% uit copy/paste teksten over het bedrijf en het recruitment beleid en bovengenoemde dooddoeners. De overige 10% is vaak onvoldoende om te beoordelen op je de functie leuk gaat vinden, of hij vakinhoudelijk in lijn ligt met jouw ambities (frameworks, tools, technologische plannen, ...) en of het qua niveau en salaris de moeite waard is om te solliciteren.
Voor een klant moet ik ook wel eens een bijdrage leveren aan vacature teksten en die bevatten ook veel "filler-content". Jij weet hier goed te verwoorden wat er allemaal fout is aan vacatures en ik kan me vinden in je argumentatie.
Het probleem is echter als volgt: Wat moet er dan wel in staan?
Onze situatie; Wij zoeken mensen, programmeurs om precies te zijn. Heel simpel. Wij zoeken developers vanuit iedere achtergrond. Het interesseert ons niet of je 20 jaar ervaring met C# hebt of 1 jaar PHP ervaring: Als wij herkennen dat jij een werkend brein hebt met groei potentie en een gezond stukje naive enthousiasme toont, dan ben je wat ons betreft welkom. Wij leren je hier dan wel de benodigde technologieën om aan de slag te kunnen.
Met zo'n tekst vind je niemand. Het komt eigenlijk neer op: "Wij willen dat iedereen reageert, zodat wij diegene met de leukste glimlach kunnen uitkiezen". Een werkend brein en een goede persoonlijkheid is belangrijker dan de werkervaring. Dit is echter heel lastig te verwoorden, dus krijg je "filler-tekst vacatures".
Ook salarissen zijn op die manier onmogelijk om vooraf te bepalen. Het bedrijf waar ik voor werk betaalt bijzonder royaal aan de enkele developers die er werken, maar dit moet wel enigszins in verhouding zijn met de getoonde inzet en capaciteiten. De rede van dit royale salaris is om te voorkomen dat developers ergens anders een betere deal kunnen krijgen en wij weer iemand anders moeten vinden, met de bijkomende kosten van het inwerk-proces. Hoe zeg je dat tegen je potentiele werknemers? "Ja wij betalen VEEL!" Dan vraag jij: "Wat is veel?"
Wij moeten dan bedragen noemen, maar dat kan niet. De bedragen lopen namelijk vrij ver uiteen omdat wij zowel starters als ervaren mensen aannemen. Wij zoeken niet specifiek naar een ervaren of starter, we zoeken gewoon *iemand* die goed kan programmeren, ongeacht zijn hoeveelheid jaren ervaring.
Bovendien, als wij daar de bedragen zouden neerzetten, zouden de starters/"young professionals" zich "ongeschikt" voelen; zo van "dit is veel te hoog gegrepen voor mij, dit ben ik niet waard". "Wij" betalen dus ook een "marktconform" salaris, maar dan wel op zo'n manier dat jij niet weg gaat.
Het is gewoon enorm lastig om een goede vacaturetekst op te stellen, zeker voor programmeurs. Programmeurs zoals jij en ik hebben het gewoon makkelijk: Wij hebben het voor het kiezen waar we werken. Werkgevers kiezen niet, de werknemer kiest. Dat is ongewoon in een branche en we weten nog niet hoe we daar vacatures voor moeten schrijven.
Ook is er geprobeerd om programmeurs "te lokken" met allemaal leuke bijzaken ipv een hoog salaris, zoals massage op kantoor, lease-auto (voor in-house developer? die hebben ze niet eens nodig, lol), PC naar keuze (duurste retina macbook? geen probleem, hier!), enz. Uiteraard met weinig succes; uiteindelijk heb je toch liever cash op de rekening ipv een massage op kantoor of een te dure lease-auto met bijtelling enzo. Echter, "wij betalen meer dan de ander!" kan je niet verkopen via een vacature...
Dus, vertel me, wat moet er in mijn vacature-tekst staan? Wat is DE tekst waarmee we morgen onze nieuwe collega vinden? Wat moeten we erin zetten (en kunnen waarmaken) om goede developers (goede developers dus, incl. eventuele onzekere developers en geen overmoedige "brogrammers") hun aandacht te trekken?
[
Voor 7% gewijzigd door
Gamebuster op 20-09-2015 17:55
]