Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 11:43
Over een paar maanden moet ik gaan afstuderen en daar ben ik nu al leuke bedrijven voor aan't zoeken, maar kom daarbij ook veel 'gewone' vacatures tegen.

En weet je waar ik echt schurft aan krijg? Aan al die vacature's waar dan bij staat "Je MOET X en Y en Z, en kennis van Q en E is een pré, en dit en dat en zus en zo", en dan staat er bij 'wat wij bieden' los van natuurlijk altijd een dynamische omgeving, "Marktconform salaris". Maar wat is dat dan?!? Er bestaat geen marktconformsalaris.nl/[insert branche here]/

Maar wat is daar het idee achter? Dat je als bedrijf eigenlijk zegt 'we willen niet zeggen hoeveel je krijgt, maar het is ongeveer hetzelfde als de buurman. Misschien'. Wat verwachten de werkgevers dan van jou? Dat je zelf gaat uitzoeken wat dan marktconform is op dat moment?

Het was meer uit frustratie dat ik dit bericht plaats (vreemd genoeg, want met afstuderen hoef ik me daar nog helemaal niet druk over te maken :+ ), maar het is eigenlijk wel iets waar ik benieuwd naar ben.

[ Voor 11% gewijzigd door Daffie op 20-09-2015 02:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Werkgevers zetten gewoon niet graag hun salarisschalen in hun vacatures zodat er tijdens sollicitatiegesprekken nog gewoon over te onderhandelen valt. Dat is natuurlijk in hun voordeel omdat ze ook met lagere salarisschalen nog mensen op gesprek kunnen krijgen, maar ook in jouw voordeel omdat onderhandelen twee kanten op werkt.

Als je in een branche zit waarin je zeer gewild bent dan zou je het zelfs na kunnen vragen vóór je überhaupt op gesprek gaat.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Eh, het is niet marktconformsalaris.nl maar http://www.intermediair.n...ntermediair-salariskompas ;)

Voor de rest, tjsa, wat verwacht je...? Als jij weet wat je wilt verdienen, vraag je dat gewoon. Ik zie het probleem niet echt van wat zij allemaal beweren, je gaat naar een bedrijf omdat het je leuk lijkt daar te gaan werken, en ze moeten gewoon genoeg betalen :+)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 14:33

SeatRider

Hips don't lie

Bij mij voelt het altijd een beetje als "we zeggen dat het ongeveer hetzelfde is als de buurman maar we hopen dat je het niet gaat controleren vertrouw ons nou maar".

En een dynamische werkomgeving (lees: chaos) zijn ze allemaal, en ze zoeken altijd iemand die geen 9-5 mentaliteit heeft (maar het niet erg vindt om wel alleen tussen die uren betaald te worden).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 16:59
Als ik jou was zou ik me niet teveel laten afleiden door die opsommingen. Die zijn vrijwel overal hetzelfde:
iemand die tenminste 20 jaar ervaring heeft maar wel net afgestudeerd is.
Als je denkt dat het je een interessante werkgever lijkt gewoon een goede brief schrijven en sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
SeatRider schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:05:

En een dynamische werkomgeving (lees: chaos) zijn ze allemaal
_/-\o_ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Ach.. vacatures zitten altijd vol met clichés. bv. "Geen 9 tot 5 mentaliteit" oftewel hoop overwerken.. Gewoon voor jezelf opschrijven wat je minimaal zelf wil en dat voorleggen tijdens je sollicitatie gesprek en dat op papier laten zetten en ondertekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

SeatRider schreef op zondag 20 september 2015 @ 09:05:
Bij mij voelt het altijd een beetje als "we zeggen dat het ongeveer hetzelfde is als de buurman maar we hopen dat je het niet gaat controleren vertrouw ons nou maar".

En een dynamische werkomgeving (lees: chaos) zijn ze allemaal, en ze zoeken altijd iemand die geen 9-5 mentaliteit heeft (maar het niet erg vindt om wel alleen tussen die uren betaald te worden).
Ik ga juist binnenkort naar een werkgever die wel een soort van 9-5 mentaliteit heeft: ze verwachten juist niet dat je meer dan 40 uur per week werkt. Wanneer je dat doet in de week moet je zelf weten. Ze hebben een goede werk/privé-balans hoog in het vaandel staan.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf ook erg lastig vind. Het is zo vreselijk nietszeggend, en dan ben ik van mening dat je eigenlijk inderdaad er niets over moet zeggen.

Het voegt absoluut niets toe.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dit is vooral voor starters op de arbeidsmarkt lastig, want die hebben vaak nauwelijks een idee en erg bescheiden door gebrek aan ervaring. Ik was zelf ook zo. Later zal je een veel beter beeld krijgen van wat je redelijkerwijs kunt vragen via collegas e.d., eigen werkervaring, en groeit ook het zelfvertrouwen in onderhandelingen. Dan is zoiets als de kreet ''marktconform salaris' minder erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Misschien is het juist voor niet-starters wel lastiger dan voor starters. Als starter heb je doorgaans toch minder te onderhandelen, en zullen de verschillen tussen de start-salarissen van vergelijkbare functies bij verschillende bedrijven doorgaans een stuk kleiner zijn. Maar als je als professional toe bent aan iets nieuws, dan is het gewoon erg zonde van de tijd als je een leuke vacature ziet, het hele proces ingaat, om er op het einde achter te komen dat hun idee van marktconform niet eens in de buurt komt van wat je nu verdient. Die duidelijkheid miste ik iig heel erg toen ik op zoek was naar iets nieuws....

Ik snap het aan de ene kant wel (je wilt geen aasgieren die alleen op het salaris af komen, en je wilt niets teveel betalen), maar gewoon een indicatie zoals ze bij bv overheids-functies wel altijd doen, vind ik wel een pre. Ik weet zeker dat er voor de niet-starters functies meer respons komt als je een grove indicatie geeft van wat er mogelijk is qua salaris.

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 20-09-2015 12:01 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 17:44
naitsoezn schreef op zondag 20 september 2015 @ 11:58:
dan is het gewoon erg zonde van de tijd als je een leuke vacature ziet, het hele proces ingaat, om er op het einde achter te komen dat hun idee van marktconform niet eens in de buurt komt van wat je nu verdient. .
Misschien ben ik nu te cynisch, maar als ik ergens 'marktconform' in een IT vacature zie, dan lees ik altijd: 'we willen bij deze functie niet voor kwaliteit betalen, het gemiddelde is goed genoeg'. Dat wil niet zeggen dat een ambitieuze onderneming altijd meer zou betalen, maar ze zouden wel de vacaturetekst anders formuleren.

Voor een marktconform salaris in je vacature krijg je uiteindelijk vooral (niet altijd) marktconforme medewerkers (if you pay peanuts you get monkeys en nog wat meer van dat soort cliche's). Het is maar net of dat bij je past.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Ik weet zeker dat er voor de niet-starters functies meer respons komt als je een grove indicatie geeft van wat er mogelijk is qua salaris.
Niet per se meer vermoed ik, maar wel een betere voorselectie. Want zoals je zelf al aangeeft reageren dan gewoon een aantal mensen niet omdat het voor hun qua salaris toch al niet meer interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

palthe schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:10:
[...]

Niet per se meer vermoed ik, maar wel een betere voorselectie. Want zoals je zelf al aangeeft reageren dan gewoon een aantal mensen niet omdat het voor hun qua salaris toch al niet meer interessant is.
Ja, heb je misschien wel gelijk in.... Naar mezelf kijkende weet ik gewoon dat ik een aantal vacatures heb laten schieten omdat ik even geen zin had om een indicatie van het salaris op te vragen. Uiteindelijk zal ik idd nooit weten of hun 'marktconform' overeenkwam met mijn wensen, dus weet ook niet of ik wel had gesolliciteerd als ik het salaris wel wist... Maar je mist gewoon een bepaald aantal respondenten omdat die niet zeker genoeg zijn of het salaris matcht met hun verwachtingen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Daffie schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:04:
"Marktconform salaris". Maar wat is dat dan?!? Er bestaat geen marktconformsalaris.nl/[insert branche here]/

Maar wat is daar het idee achter? Dat je als bedrijf eigenlijk zegt 'we willen niet zeggen hoeveel je krijgt, maar het is ongeveer hetzelfde als de buurman. Misschien'. Wat verwachten de werkgevers dan van jou? Dat je zelf gaat uitzoeken wat dan marktconform is op dat moment?
Marktconform salaris is een leuk eufemisme. Ze hoeven ze, zoals anderen al aangeven, niet direct hun kaarten te laten zien qua salarissen. Dit geeft ze wat speelruimte. Persoonlijk zie ik het als dat je niet zoveel verdient als dat je had gekund. ;)

Je hoeft ook niets te onderzoeken, je wacht gewoon tot je hoort wat ze bieden. Dat is jouw marktconforme beloning.

Als starter maakt het misschien minder uit, je hebt toch immers geen eerder vergelijkingsmateriaal. Belangrijker bij je eerste baan zijn je mogelijkheden om te leren. Je moet snel ervaring opdoen en relevante certificaten halen als die er zijn. Als je 2-3 jaar ervaring hebt kan je in feite opstappen naar een nieuwe baas. Je kan dan al een flinke stap in beloning maken.
Ahrnuld schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:08:
Misschien ben ik nu te cynisch, maar als ik ergens 'marktconform' in een IT vacature zie, dan lees ik altijd: 'we willen bij deze functie niet voor kwaliteit betalen, het gemiddelde is goed genoeg'. Dat wil niet zeggen dat een ambitieuze onderneming altijd meer zou betalen, maar ze zouden wel de vacaturetekst anders formuleren.
IT vacatures zijn daarom soms de leukste om te lezen. Het mooiste wat ik ooit gezien had was een bedrijf, die zocht iemand (HBO/WO) die Windows, AIX en zOS kon beheren (met minimaal 5+ jaar ervaring) en deze persoon moest ook DBA en ontwikkelaar zijn op SQL Server, Oracle en DB2 met ook minimaal 5 jaar ervaring. Hun bod? 2200 bruto per maand. 8)7 Ik heb werkelijk nog nooit zo hard gelachen. Ze moeten dan altijd het schaap met de vijf poten hebben, maar willen er niet voor betalen.

Het is soms ook net buzzword bingo met alle kreten als 'dynamisch', 'geen 9 tot 5' en zaken die op dat moment hip zijn.
Misschien is het juist voor niet-starters wel lastiger dan voor starters. Als starter heb je doorgaans toch minder te onderhandelen, en zullen de verschillen tussen de start-salarissen van vergelijkbare functies bij verschillende bedrijven doorgaans een stuk kleiner zijn. Maar als je als professional toe bent aan iets nieuws, dan is het gewoon erg zonde van de tijd als je een leuke vacature ziet, het hele proces ingaat, om er op het einde achter te komen dat hun idee van marktconform niet eens in de buurt komt van wat je nu verdient. Die duidelijkheid miste ik iig heel erg toen ik op zoek was naar iets nieuws....
Dit is herkenbaar. Je ziet een leuke functie, maar ze kunnen je in feite niet betalen. Ik wil daarom altijd redelijk vroeg weten wat het bod gaat worden. Anders verspilt iedereen alleen zijn tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Wij zetten tegenwoordig het begin- en eindsalaris van de schaal als indicatie er bij. Dat werkt best goed als filter. Op een junior functie solliciteert dan minder snel een medior of senior die buiten deze range valt.

Het is vervolgens wel lastig om een salaris te kiezen tussen het minimale en maximale.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 23:59
Bij die term sla ik die werkgever liever over.
Het geeft alleen aan: wij zijn een gemiddeld bedrijf, doen gemiddelde dingen en betalen gemiddeld.
Dus niet iets "super" waar ze enthousiast over zijn.

let the past be the past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je geen goed beeld hebt van de mogelijke salarissen als starter, kan je dat heel makkelijk veranderen. Gewoon met veel bedrijven praten op bijvoorbeeld carrierebeurzen etc. en overal brutaal zijn en gewoon vragen. En met studiegenoten praten die net begonnen zijn. Dan krijg je heel snel een beeld van wat de waarde is van vers afgestudeerden in jouw branche. Ik heb dat aan het einde van mijn studie ook gedaan en schrok van de enorme range aan salarissen, van €26k tot €55k bijv.

En verder helpt GoT natuurlijk ook :p : Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12)

Wbt 'Geen 9 tot 5 mentaliteit', dat vind ik prima, maar dat mes moet wel twee kanten op snijden. Als ze het normaal vinden dat je overuren moet maken, mogen ze dat ook belonen.

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 20-09-2015 13:48 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Marktconform kun je lezen als: "Wij zullen je vragen wat je nu verdient en daar gaan we dan net 5 tientjes boven zitten."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dan zou mijn antwoord zijn: wat ik nu verdien gaat je niets aan en is absoluut niet relevant. Tegenvraag: wat vinden jullie marktconform?

Ik heb ooit een keer een sollicitatie gedaan als ervaren alround systeembeheerder (windows/linux/cisco)
Alles leek goed totdat ze (als laatste) over het salaris begonnen. Toen bleek dat hun idee van 'marktconform salaris' ongeveer 50% lager was dan mijn (en vorige werkgevers) idee. Dat werd hem dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
fsfikke schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:42:
Ik heb dat aan het einde van mijn studie ook gedaan en schrok van de enorme range aan salarissen, van €26k tot €55k bijv.
Ik denk dat 55K per jaar (bruto neem ik maar aan) voor een starter uitzonderlijk is, je zit dan in een speciale branche. Ik denk dat voor de gemiddelde HBO of WO starter een salaris van tussen de 2000-2500 bruto per maand normaal is. Het hangt dan ook nog af van eventuele extra's als een auto van de zaak en regelingen als laptops en mobiele telefonie. Zeker in detacheringsbranches strooien ze daar mee.
Wbt 'Geen 9 tot 5 mentaliteit', dat vind ik prima, maar dat mes moet wel twee kanten op snijden. Als ze het normaal vinden dat je overuren moet maken, mogen ze dat ook belonen.
Nou geen gekkigheid praten. :P Die zondag dat je moest werken betalen we alsof het een woensdag was.

Of in je eigen tijd die 'mandatory fun' met je collega's. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19

defiant

Moderator General Chat
Informatie asymmetrie qua salaris is een krachtig middel van werkgevers om zich te kunnen onttrekken aan marktwerking. Er zijn wel manieren om het te counteren:
-Vraag voor je solliciteert naar het salarisgebouw en in welke functie je terecht komt, als ze dat geven kan je meteen vragen waarin ze je willen plaatsen.
-Als starter krijg je de vraag niet, maar als je de vraag krijgt wat je nu verdient zeg je dat het wederzijds moet zijn en je dus de salarissen van je toekomstige collega's wil inzien samen met hun functie en niveau. Hierdoor is de informatie asymmetrie opgelost want je weet nu zelf wat het salaris beleid is. Maar ook als ze het niet geven (wat de meeste zullen doen) hoef je in ieder geval je eigen informatie dan ook niet prijs te geven.
-Meerdere sollicitaties afleggen en werkgevers tegen elkaar op laten bieden is ook altijd een mogelijkheid.

Als laatste is ook altijd de moeite waard om als starter te vragen wat het salarisgroei pad is, bij sommige bedrijven is dit min of meer vastgelegd (bijvoorbeeld met een young professional traject), bij andere is het afhankelijk van je beoordeling. Dit is van belang want in het begin van je carrière is er vaak nog weinig onderscheid qua functies en is het verschil tussen bedrijven veel zichtbaarder.

Maar zeker als starter is het soort carrière en bedrijf veel belangrijk dan het salaris, bepaalde groeipaden en mogelijkheden betalen zich pas later uit. Maar dat ligt ook meer aan je eigen wensen, er is nogal een verschil tussen consultancy en een interne functie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Als WO afgestudeerde in een gewilde richting (bijvoorbeeld ingenieur, of drs. wiskunde, informatica e.d.) mag je je pijlen richten op een brutoloon van 2700 a 3000. In de consultancy kom j vaak iets lager uit (2300-2600 lijkt een goed richtpunt), maar daar zit dan weer een leaseauto bij.

HBO zal doorgaans een 300 of 400 euro lager uitkomen.

Dit zijn niet de bedragen die ieder bedrijf je gaat betalen, maar veel goede werkgevers zitten wel in die range. Krijg je ergens een veel lager bod, dan kun je in je achterhoofd houden wat je waard bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Daffie schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:04:
Over een paar maanden moet ik gaan afstuderen en daar ben ik nu al leuke bedrijven voor aan't zoeken, maar kom daarbij ook veel 'gewone' vacatures tegen.

En weet je waar ik echt schurft aan krijg? Aan al die vacature's waar dan bij staat "Je MOET X en Y en Z, en kennis van Q en E is een pré, en dit en dat en zus en zo", en dan staat er bij 'wat wij bieden' los van natuurlijk altijd een dynamische omgeving, "Marktconform salaris". Maar wat is dat dan?!? Er bestaat geen marktconformsalaris.nl/[insert branche here]/

Het was meer uit frustratie dat ik dit bericht plaats (vreemd genoeg, want met afstuderen hoef ik me daar nog helemaal niet druk over te maken :+ ), maar het is eigenlijk wel iets waar ik benieuwd naar ben.
In praktijk gaat het volgens mij zo... de teamleider van ICT afdeling zegt tegen zijn manager wij hebben een extra fte nodig en overhandigd een aantal vaardigheden. De manager zegt tegen de hr afdeling er moet een vacature op de website komen en moet aan deze diploma's voldoen. De HR afdeling buigt zich erover en zet er achter de functieomschrijving een salarisschaal erachter.

Als jouw cv blanco is dan zal je bij nul moeten beginnen want praktijk ervaring zegt tegenwoordig minder bij een selectie procedure. Met een diploma beland je in een specifieke salarisschaal. Tenzij je kunt aantonen dat jij in je vorige functie meer had verdient. Je kunt een hoger salaris afdwingen als je extra verantwoordelijkheden voor die functie moet uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door donderdraak op 20-09-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-09 09:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Als ik dit zo lees lijkt iedereen er hier vanuit te gaan dat elk bedrijf schalen kent of een uitgebreide HR afdeling heeft.

Ik heb zelf een IT bedrijf met 25 man personeel en daar wordt per persoon gekeken wat deze kan verdienen. Zeker in kleinere bedrijven moet je vaak flexibel zijn. Zo kunnen bepaalde extra vaardigheden erg handig zijn en daar kan je extra voor betalen.

Bij ons kan je als je het goed doet 5% en soms 7% per jaar groeien, maar niet iedereen haalt dat.

Bekijk het ook van een andere kant, als werkgever haal je soms iemand binnen met mooie praatjes. Die doet in het begin goed zijn werk, betaal je goed en ineens voert hij/zijn geen donder meer uit. Die betaal je dan wel flink en je zit er nog even aan vast.

Een werkgever wil dus ook soms de kat uit de boom kijken. Kijken welk vlees hij in de kuip heeft.

Het moet van twee kanten komen, beide moeten zich er voor in zetten. Soms kan een werkgever zeggen dat je de eerste 3 maanden X betaald en daarna ga je naar Y.

Een CV van iemand kan prachtig zijn, maar ook dat zegt niets over de kwaliteit die iemand levert.

Kort verhaal (uit mijn optiek): Werkgevers zijn niet allemaal er op uit iemand voor een 'hongerloon' te laten werken, maar ook een bedrijf moet oppassen met wat er uit gaat. Wat niet binnen komt kan er ook niet uit.

Zorg in ieder geval dat je écht concrete meerwaarde voor een bedrijf betekend waardoor het bedrijf meer kan verdienen en het personeel daar dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zkotz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Arbeidsvoorwaarden mag idd. best wel iets duidelijker worden, maar daar hebben werkgevers natuurlijk helemaal geen behoefte aan. Zeker niet in de ICT waar vaak geen CAO bestaat en er dus geen loonschalen zijn die veel meer transparantie geven.

'Geen 9 tot 5 mentaliteit' vind ik prima maar dat moet dan ook van 2 kanten komen: als je de ene keer langer hebt doorgewerkt moet het ook geen probleem zijn om een andere keer wat vroeger naar huis te gaan als de werkhoeveellheid dat toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Snow_King schreef op zondag 20 september 2015 @ 14:36:
Als ik dit zo lees lijkt iedereen er hier vanuit te gaan dat elk bedrijf schalen kent of een uitgebreide HR afdeling heeft.

Ik heb zelf een IT bedrijf met 25 man personeel en daar wordt per persoon gekeken wat deze kan verdienen. Zeker in kleinere bedrijven moet je vaak flexibel zijn. Zo kunnen bepaalde extra vaardigheden erg handig zijn en daar kan je extra voor betalen.
Bij een klein bedrijf is er inderdaad veel meer flexibiliteit, bovendien vermoed ik dat veel werknemers direct met jou als DGA onderhandelen over hun arbeidsvoorwaarden. Dat geeft veel mogelijkheden. Bij grote bedrijven is dat wel anders.

Veel starters beginnen echter bij die grote bedrijven. Die kunnen en willen mensen opleiden indien nodig. Het lijkt me voor een klein bedrijf lastiger om echt iemand alles te moeten gaan leren. Dat is dan voor de grote bedrijven het businessmodel. Ze leiden nieuwe mensen op, de ruil is een laag loon. En na een paar jaar stapt iedereen dan op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Bedrijven zouden hun vacatureteksten sowieso extern moeten checken voor publicatie. Een paar voorbeelden:

* Vrijwel ieder bedrijf vraagt om mensen zonder "9 tot 5 mentaliteit". Terwijl dat het gros van de bedrijven dat eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Betreft het een functie met veel dienstreizen? Betreft het een functie waar je door tijdverschillen vaak op vreemde tijden telco's hebt? Is 24-uurs ondersteuning een belangrijk deel van de functie?

Indien 3x "nee", dan kun je de tekst beter schrappen. Natuurlijk wil je mensen die van hun werk houden en niet de kantjes eraf lopen, maar dat wil ieder bedrijf en dat begrijpt iedere goede kandidaat. Nutteloze toevoeging dus.

* Een "teamplayer die ook zelfstandig kan werken". Vooropgesteld dat de meeste mensen wel in staat zijn om op een redelijke manier met collega's om te gaan, waarom is die "team player" mentaliteit nou echt zo belangrijk? Stel dat er wat sociale issues in het bestaande team, dan moet je zwaaar inzetten op deze karaktertrekken. In dat geval moet je misschien mensen vragen met ervaring als aanvoerder of coach in een sportteam. Maar in de meeste gevallen betekent het gewoon dat ze geen sociaal gehandicapte solist zoeken. Ook geen onderscheidende informatie dus.

Het ergste van deze teksten is dat ze de ruimte van echte informatie opslokken. De gemiddelde vacature bestaat voor 90% uit copy/paste teksten over het bedrijf en het recruitment beleid en bovengenoemde dooddoeners. De overige 10% is vaak onvoldoende om te beoordelen op je de functie leuk gaat vinden, of hij vakinhoudelijk in lijn ligt met jouw ambities (frameworks, tools, technologische plannen, ...) en of het qua niveau en salaris de moeite waard is om te solliciteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 27-09 22:01
t_captain schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:24:
Bedrijven zouden hun vacatureteksten sowieso extern moeten checken voor publicatie. Een paar voorbeelden:

* Vrijwel ieder bedrijf vraagt om mensen zonder "9 tot 5 mentaliteit". Terwijl dat het gros van de bedrijven dat eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Betreft het een functie met veel dienstreizen? Betreft het een functie waar je door tijdverschillen vaak op vreemde tijden telco's hebt? Is 24-uurs ondersteuning een belangrijk deel van de functie?

Indien 3x "nee", dan kun je de tekst beter schrappen. Natuurlijk wil je mensen die van hun werk houden en niet de kantjes eraf lopen, maar dat wil ieder bedrijf en dat begrijpt iedere goede kandidaat. Nutteloze toevoeging dus.

* Een "teamplayer die ook zelfstandig kan werken". Vooropgesteld dat de meeste mensen wel in staat zijn om op een redelijke manier met collega's om te gaan, waarom is die "team player" mentaliteit nou echt zo belangrijk? Stel dat er wat sociale issues in het bestaande team, dan moet je zwaaar inzetten op deze karaktertrekken. In dat geval moet je misschien mensen vragen met ervaring als aanvoerder of coach in een sportteam. Maar in de meeste gevallen betekent het gewoon dat ze geen sociaal gehandicapte solist zoeken. Ook geen onderscheidende informatie dus.

Het ergste van deze teksten is dat ze de ruimte van echte informatie opslokken. De gemiddelde vacature bestaat voor 90% uit copy/paste teksten over het bedrijf en het recruitment beleid en bovengenoemde dooddoeners. De overige 10% is vaak onvoldoende om te beoordelen op je de functie leuk gaat vinden, of hij vakinhoudelijk in lijn ligt met jouw ambities (frameworks, tools, technologische plannen, ...) en of het qua niveau en salaris de moeite waard is om te solliciteren.
Voor een klant moet ik ook wel eens een bijdrage leveren aan vacature teksten en die bevatten ook veel "filler-content". Jij weet hier goed te verwoorden wat er allemaal fout is aan vacatures en ik kan me vinden in je argumentatie.

Het probleem is echter als volgt: Wat moet er dan wel in staan?

Onze situatie; Wij zoeken mensen, programmeurs om precies te zijn. Heel simpel. Wij zoeken developers vanuit iedere achtergrond. Het interesseert ons niet of je 20 jaar ervaring met C# hebt of 1 jaar PHP ervaring: Als wij herkennen dat jij een werkend brein hebt met groei potentie en een gezond stukje naive enthousiasme toont, dan ben je wat ons betreft welkom. Wij leren je hier dan wel de benodigde technologieën om aan de slag te kunnen.

Met zo'n tekst vind je niemand. Het komt eigenlijk neer op: "Wij willen dat iedereen reageert, zodat wij diegene met de leukste glimlach kunnen uitkiezen". Een werkend brein en een goede persoonlijkheid is belangrijker dan de werkervaring. Dit is echter heel lastig te verwoorden, dus krijg je "filler-tekst vacatures".

Ook salarissen zijn op die manier onmogelijk om vooraf te bepalen. Het bedrijf waar ik voor werk betaalt bijzonder royaal aan de enkele developers die er werken, maar dit moet wel enigszins in verhouding zijn met de getoonde inzet en capaciteiten. De rede van dit royale salaris is om te voorkomen dat developers ergens anders een betere deal kunnen krijgen en wij weer iemand anders moeten vinden, met de bijkomende kosten van het inwerk-proces. Hoe zeg je dat tegen je potentiele werknemers? "Ja wij betalen VEEL!" Dan vraag jij: "Wat is veel?"

Wij moeten dan bedragen noemen, maar dat kan niet. De bedragen lopen namelijk vrij ver uiteen omdat wij zowel starters als ervaren mensen aannemen. Wij zoeken niet specifiek naar een ervaren of starter, we zoeken gewoon *iemand* die goed kan programmeren, ongeacht zijn hoeveelheid jaren ervaring.

Bovendien, als wij daar de bedragen zouden neerzetten, zouden de starters/"young professionals" zich "ongeschikt" voelen; zo van "dit is veel te hoog gegrepen voor mij, dit ben ik niet waard". "Wij" betalen dus ook een "marktconform" salaris, maar dan wel op zo'n manier dat jij niet weg gaat.

Het is gewoon enorm lastig om een goede vacaturetekst op te stellen, zeker voor programmeurs. Programmeurs zoals jij en ik hebben het gewoon makkelijk: Wij hebben het voor het kiezen waar we werken. Werkgevers kiezen niet, de werknemer kiest. Dat is ongewoon in een branche en we weten nog niet hoe we daar vacatures voor moeten schrijven.

Ook is er geprobeerd om programmeurs "te lokken" met allemaal leuke bijzaken ipv een hoog salaris, zoals massage op kantoor, lease-auto (voor in-house developer? die hebben ze niet eens nodig, lol), PC naar keuze (duurste retina macbook? geen probleem, hier!), enz. Uiteraard met weinig succes; uiteindelijk heb je toch liever cash op de rekening ipv een massage op kantoor of een te dure lease-auto met bijtelling enzo. Echter, "wij betalen meer dan de ander!" kan je niet verkopen via een vacature...

Dus, vertel me, wat moet er in mijn vacature-tekst staan? Wat is DE tekst waarmee we morgen onze nieuwe collega vinden? Wat moeten we erin zetten (en kunnen waarmaken) om goede developers (goede developers dus, incl. eventuele onzekere developers en geen overmoedige "brogrammers") hun aandacht te trekken?

[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 20-09-2015 17:55 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 23:59
Iets als:
Wij vinden een goede beloning belangrijk. De hoogte is afhankelijk van je kennis en ervaring. Maar wij vinden dat je met een overstap er niet op achteruit moet gaan. Daarom zullen wij met een aantrekkelijk aanbod komen om je te laten overstappen. Maar wat je zeker kan verwachten zijn <standaard aanbod>.

En als je wil, wat pessimisme erbij:
Mocht je nu rijkelijk beloont worden, bijvoorbeeld bij die startup die net voor veel geld is verkocht, dan hopen wij dat het werk plezier bij ons je tóch over de streep kan trekken.

---
Naast dat je publiek moet aantrekken met je bedrijf en inhoud in je vacature, zou je ook het stukje onzekerheid van overstappen kunnen/moeten aanspreken. Dus die onzekere programmeur wat aanmoedigen om het toch te wagen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 17:44
Gamebuster schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:48:
[...]

Voor een klant moet ik ook wel eens een bijdrage leveren aan vacature teksten en die bevatten ook veel "filler-content". Jij weet hier goed te verwoorden wat er allemaal fout is aan vacatures en ik kan me vinden in je argumentatie.

Bovendien, als wij daar de bedragen zouden neerzetten, zouden de starters/"young professionals" zich "ongeschikt" voelen; zo van "dit is veel te hoog gegrepen voor mij, dit ben ik niet waard". "Wij" betalen dus ook een "marktconform" salaris, maar dan wel op zo'n manier dat jij niet weg gaat.

Dus, vertel me, wat moet er in mijn vacature-tekst staan? Wat is DE tekst waarmee we morgen onze nieuwe collega vinden? Wat moeten we erin zetten (en kunnen waarmaken) om goede developers (goede developers dus, incl. eventuele onzekere developers en geen overmoedige "brogrammers") hun aandacht te trekken?
Ik breek even in omdat ik het zo'n interessante vraag vindt, wat ik sowieso vaak mis is een cultuurbeschrijving. Misschien niet direct in de vacature, maar dan desnoods op de rest van de site. Ik weet niet of je er iets mee kunt en ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen ervan vinden.

Kijk eens rond in het bedrijf en probeer te omschrijven hoe er gewerkt wordt. Staat er bijvoorbeeld een radio aan? Zit iedereen in een eigen kantoor? Probeer een sfeerbeeld te schetsen zonder in cliche's te vervallen. Soms zegt zelfs een foto van de parkeerplaats al veel (maar vaak ook niet). Zou zoiets in een vacaturetekst niet heel waardevol zijn?

En nog een paar vragen, puur als indicatie:

Zijn er voorbeeldbedrijven waarvan je dingen hebt overgenomen?
Hoe zien jullie jezelf, is een developer bij jullie een professional die echt iets kan wat geld oplevert, of is het iemand die vooral gek is van techniek? Of misschien beiden?
Gaat het bij werk om kwaliteit, snelheid of is men zeer pragmatisch?
Probeert men steeds te innoveren of word er jarenlang op dezelfde manier gewerkt?
Zit je als developer in een functie met enkele duidelijke taken of doe je werk in de breedte?
Hoe worden taken verdeeld, toegewezen door een manager, of besloten in onderling overleg?
Zijn managers faciliterend of sturend?
Is degene die je salaris bepaalt ook inhoudelijk op de hoogte van wat je doet?
Hoe ziet je werkplek eruit?

Edit: Ik bedenk me nu ook dat je er weinig aan kunt doen als op je vacatures mensen afkomen die je niet wilt hebben (brogrammers) omdat het op zich vrij logisch is dat juist die in meerderheid op zoek zijn naar werk. Op die manier is bijv. maar 1 op de 10 sollicitanten geschikt (verzonnen statistiekje) al is je vacaturetekst nog zo perfect afgestemd.

Edit2: Voor mijzelf is het ontbreken van een salarisindicatie een 'wegklikker', of ik moet van iemand anders gehoord hebben dat de salarissen in orde zijn. Helaas zijn er zoals door anderen al aangegeven gewoon bedrijven met behoorlijke eisen maar zonder realiteitszin als het om beloningen gaat, en die filter je er het liefst snel uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Ahrnuld op 20-09-2015 19:57 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ahrnuld schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:19:
Zijn er voorbeeldbedrijven waarvan je dingen hebt overgenomen?
Hoe zien jullie jezelf, is een developer bij jullie een professional die echt iets kan wat geld oplevert, of is het iemand die vooral gek is van techniek? Of misschien beiden?
Gaat het bij werk om kwaliteit, snelheid of is men zeer pragmatisch?
Probeert men steeds te innoveren of word er jarenlang op dezelfde manier gewerkt?
Zit je als developer in een functie met enkele duidelijke taken of doe je werk in de breedte?
Hoe worden taken verdeeld, toegewezen door een manager, of besloten in onderling overleg?
Zijn managers faciliterend of sturend?
Is degene die je salaris bepaalt ook inhoudelijk op de hoogte van wat je doet?
Hoe ziet je werkplek eruit?
Zeker interessante punten, ook iets waar ik zelf geïnteresseerd in zou zijn. Ik zal het eens in de groep gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

Probleem van de vacature teksten is meestal dat HR er tussen zit.

Zeker bij een groter bedrijf hebben die vrouwen (dat zijn het meestal) meestal geen idee wat de functie inhoud. Zeker niet als het een technische functie betreft.

Wat je dan krijgt is dat de afdelingschef maar de tekst moet aanleveren over de inhoud en dat zij nog wat fillers toevoegen.

Die chef zit daar meestal niet omdat hij goede reclame teksten kan schrijven dus zie hier de gedrochten met ever greens ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Onze situatie; Wij zoeken mensen, programmeurs om precies te zijn. Heel simpel. Wij zoeken developers vanuit iedere achtergrond. Het interesseert ons niet of je 20 jaar ervaring met C# hebt of 1 jaar PHP ervaring: Als wij herkennen dat jij een werkend brein hebt met groei potentie en een gezond stukje naive enthousiasme toont, dan ben je wat ons betreft welkom. Wij leren je hier dan wel de benodigde technologieën om aan de slag te kunnen.

Met zo'n tekst vind je niemand. Het komt eigenlijk neer op: "Wij willen dat iedereen reageert, zodat wij diegene met de leukste glimlach kunnen uitkiezen". Een werkend brein en een goede persoonlijkheid is belangrijker dan de werkervaring. Dit is echter heel lastig te verwoorden, dus krijg je "filler-tekst vacatures".
Dan heb je twee opties. De eerste is dat je mensen uitnodigt tot een open sollicitatie:

"We hebben regelmatig plaats voor de meest getalenteerde developers. We willen zowel aanstormend talent willen leren kennen als mensen die hun sporen reeds hebben verdiend."

Voor de beloning schrijf je dan zoiets als:

"voor bijzondere talenten bieden we ook een bijzondere beloning"

Ideaal is het natuurlijk niet, want de focus ontbreekt. Maar het alternatief is slechter: de afwezigheid van een salarisindicatie of de aanwezigheid van het woord "marktconform" kunnen reden zijn om weg te klikken. Die zeer getalenteerde developers verdienen immers al meer dan "marktconform" waar ze nu zitten. Met een tekst zoals hierboven suggereer je in ieder geval dat er iets mogelijk is en het dus niet bij voorbaat zinloos is om te solliciteren.

[quote]

Het is gewoon enorm lastig om een goede vacaturetekst op te stellen, zeker voor programmeurs. Programmeurs zoals jij en ik hebben het gewoon makkelijk: Wij hebben het voor het kiezen waar we werken. Werkgevers kiezen niet, de werknemer kiest. Dat is ongewoon in een branche en we weten nog niet hoe we daar vacatures voor moeten schrijven.

[quote]

Vacatureteksten op stackoverflow careers zijn vaak beter dan die op de meeste andere sites. Een voorbeeld (geen spam, gewoon een goed leesbare vacature van een bedrijf dat ik niet ken).

http://careers.stackoverf...structure-engineer-mendix

[quote]
Ook is er geprobeerd om programmeurs "te lokken" met allemaal leuke bijzaken ipv een hoog salaris, zoals massage op kantoor, lease-auto (voor in-house developer? die hebben ze niet eens nodig, lol),

[quote]

Massages en dergelijke frivoliteiten zijn gewoon een poging om Google te kopieren. Aardig voor een keer, maar om daar nou een baan voor te kiezen?

Die leaseauto kan ik wel begrijpen. Een redelijk aantal sollicitanten heeft een verleden in de detachering/consultancy. Die moeten hun auto inleveren en hebben meestal niet zo dik verdiend dat ze out of pocket iets goeds kunnen terugkopen. Zie het als een maatregel om de overstap makkelijker te maken. Een goed alternatief is een signing bonus, maar als je die te hoog opvoert dan lijk je wel heel wanhopig.

Verder kan een leaseauto fiscaal gunstiger zijn dan dezelfde hoeveelheid salaris. Dat is grosso modo het geval voor alles wat 14% of minder bijtelt. Volgend jaar zijn alleen electrische auto's nog fiscaal gunstig. Maar misschien wil een nerd wel graag een i3 rijden? Geef hem de kans zou ik zeggen, valt best mee in de lease :)
Ik denk dat het goed is om een paar stappen terug te gaan en te kijken of je iets specifiekere doelgroepen kunt aanwijzen. Een specifiek punt van aandacht is dat veel goede developers niet voor een baas werken maar voor zichzelf. Wil je die binden, dan moet je iets bieden waarmee ze het gevoel van ondernemen niet helemaal kwijtraken. Je moet dan buiten de kaders van werkgever/werknemer denken en zoeken naar partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19

defiant

Moderator General Chat
"Wij" betalen dus ook een "marktconform" salaris, maar dan wel op zo'n manier dat jij niet weg gaat.
Als dat jullie beleid is en het in de praktijk wordt gebracht kan je daar mee denk ik best mensen mee over de streep trekken. Dit omdat bij veel bedrijven vaak het tegenovergestelde gebeurd, eenmaal het contract getekend ben je overgeleverd aan de grillen van het salarisbeleid van bedrijven waardoor het verschil met de markt behoorlijk kan oplopen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat betreft de 9 tot 5 mentaliteit, ik lees hier verscheidene reacties over overwerken, maar ik interpreteer het toch veel meer als verantwoordelijkheid dragen voor je werk. Bij ons (een relatief kleine game developer met relatief grote projecten) heerst er ook geen 9 to 5 mentaliteit. Natuurlijk wordt er ook overgewerkt, maar doorgaans krijg je tijd voor tijd en doet verder ook niemand moeilijk als je een keer naar de tandarts moet of 's ochtends even geen oppas kon regelen oid. Maar veel belangrijker is het dat je niet op het moment dat je naar huis gaat de knop om zet en verder alle verantwoordelijkheden van je afslaat tot je de volgende ochtend of na het weekend weer op kantoor zit. Zo beantwoord ik nog weleens een mailtje 's avonds. Het wordt niet van mij verwacht, maar wel gewaardeerd omdat collega's in een Amerikaanse tijdzone dan niet een hele dag hoeven te wachten op het antwoord. Hell, gisteren [zaterdag-avond] zelfs nog even remote ingelogd om door te geven welke changes ze nog moesten hebben om een bepaalde optimalisatie te kunnen door te voeren.

Dat vind ik "geen 9 tot 5 mentaliteit" en dat gaat een stuk verder dan wat sollicitatie buzzword bingo :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Barrycade schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:36:
Zeker bij een groter bedrijf hebben die vrouwen (dat zijn het meestal) meestal geen idee wat de functie inhoud. Zeker niet als het een technische functie betreft.
Hoewel het kwa aantallen wel klopt is je reactie ("die vrouwen") vrij sexistisch. Het geslacht van de recruiter doet niet ter zake. De gemiddelde mannelijke recruiter heeft van ICT ook echt geen kaas gegeten.
Dit komt erg over alsof ervaring niet gewaardeerd wordt. Je maakt je aantrekkelijk voor ongeschoolde self-taught juniors en dus meteen een stuk minder voor geschoolde senior. Je geeft hier namelijk een redelijk standaard profiel van een low end 'consultancy' club (Peak-IT, Sogeti, etc.).

[ Voor 46% gewijzigd door Hydra op 21-09-2015 12:28 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 22:50
Staar jezelf niet blind op salaris alleen.

Vraag of zoek ook altijd uit:
-cao ? Ja. Download cao. Nee: opzegtermijn, pensioen en andere dingen zelf uitzoeken en evt meenemen later in gesprekken.
- aantal vrije en/of adv dagen
- km vergoeding
- is salaris per 4 weken of per maand.
- wat voor andere regelingen nog eventueel van invloed zijn.

Anders vergelijk je appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 21:56

kevin33

Welkom in Utopia.

[...]

Ook salarissen zijn op die manier onmogelijk om vooraf te bepalen. Het bedrijf waar ik voor werk betaalt bijzonder royaal aan de enkele developers die er werken, maar dit moet wel enigszins in verhouding zijn met de getoonde inzet en capaciteiten. De rede van dit royale salaris is om te voorkomen dat developers ergens anders een betere deal kunnen krijgen en wij weer iemand anders moeten vinden, met de bijkomende kosten van het inwerk-proces. Hoe zeg je dat tegen je potentiele werknemers? "Ja wij betalen VEEL!" Dan vraag jij: "Wat is veel?"

Wij moeten dan bedragen noemen, maar dat kan niet. De bedragen lopen namelijk vrij ver uiteen omdat wij zowel starters als ervaren mensen aannemen. Wij zoeken niet specifiek naar een ervaren of starter, we zoeken gewoon *iemand* die goed kan programmeren, ongeacht zijn hoeveelheid jaren ervaring.

Ook is er geprobeerd om programmeurs "te lokken" met allemaal leuke bijzaken ipv een hoog salaris, zoals massage op kantoor, lease-auto (voor in-house developer? die hebben ze niet eens nodig, lol), PC naar keuze (duurste retina macbook? geen probleem, hier!), enz. Uiteraard met weinig succes; uiteindelijk heb je toch liever cash op de rekening ipv een massage op kantoor of een te dure lease-auto met bijtelling enzo. Echter, "wij betalen meer dan de ander!" kan je niet verkopen via een vacature...

Waar kan ik solliciteren?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem waar ik vaak tegen aan loop is dat ik momenteel bv. 2000 euro verdient. Je vervolgens op gesprek gaat (vrije dagen/uren voor opneemt en reiskosten voor maakt) en aan het eind te horen krijgt dat je maximaal 1500 kunt verdienen.

Eigenlijk zou je al meteen willen weten of jouw salaris mogelijk is bij het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 14:09

AMDFreak

Intel is zo..

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:51:
Probleem waar ik vaak tegen aan loop is dat ik momenteel bv. 2000 euro verdient. Je vervolgens op gesprek gaat (vrije dagen/uren voor opneemt en reiskosten voor maakt) en aan het eind te horen krijgt dat je maximaal 1500 kunt verdienen.

Eigenlijk zou je al meteen willen weten of jouw salaris mogelijk is bij het bedrijf.
Dat komt door bv een overschot van werknemers die beschikbaar zijn.. Ze nodigen gewoon weer iemand anders uit, die dan wel ja zegt tegen € 1500,-.

Maar het is sterk per branche verschillend.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 26-09 20:28
Zet je PR hoed af, en schrijf wat je zou schrijven als bijv. je broer wilde informeren over die baan en je denkt dat het wel wat voor 'm is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
*knip* geen (in)directe werving via het forum

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 25-09-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Als je in een fulltime baan 2000 verdient, zit je helaas in de hoek van de "voor jou 10 anderen". Een werkgever kan dan aardig roekeloos met kandidaten omgaan zonder dat het zijn bedrijf ooit echt pijn doet.

Maar dergelijke fratsen komen helaas over de breedte van de arbeidsmarkt voor. Ik ben ook wel eens in gesprek geweest met een bedrijf, waar ik al van te voren een indicatie had gegeven, en voorzichtig had voorgerekend dat het volgens mij lastig zou worden om een business case te kunnen maken. Ze waren er stellig van overtuigd dat ze mogelijkheden zagen. Om vervolgens onder mijn minimum te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

'Marktconform+uitdagend'=='we willen dat je meer kan dan andere sollicitanten, maar we willen absoluut niet meer betalen dan een ander bedrijf die betere arbeidsvoorwaarden heeft'

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
marktconform is gewoon een mooi woord voor karig.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-09 08:31

Ik moet zeggen dat ik zelf niet actief solliciteer maar ik word wel regelmatig benaderd. Ik leg dan in het eerste contact al neer wat ik zou willen verdienen om een overstap de moeite waard te maken. Om het helemaal duidelijk te maken geef ik dan mijn totale inkomen (waar nodig bruto gemaakt) incl. pensioenbijdrage, 13e maand, gemiddelde bonus etc. Als daar geen positief signaal op terugkomt houdt het meteen op.

In een sollicitatietraject wordt van beide kanten best wat geinvesteerd dus je mag best van te voren peilen of er kans is op een overeenkomst. Als je het zo brengt wordt het naar mijn ervaring ook best gewaardeerd, een manager, HR medewerker of recruiter wil zijn of haar tijd ook niet verdoen met mensen met wie het toch niets wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:18:
[...]

Als je in een fulltime baan 2000 verdient, zit je helaas in de hoek van de "voor jou 10 anderen". Een werkgever kan dan aardig roekeloos met kandidaten omgaan zonder dat het zijn bedrijf ooit echt pijn doet.

Maar dergelijke fratsen komen helaas over de breedte van de arbeidsmarkt voor. Ik ben ook wel eens in gesprek geweest met een bedrijf, waar ik al van te voren een indicatie had gegeven, en voorzichtig had voorgerekend dat het volgens mij lastig zou worden om een business case te kunnen maken. Ze waren er stellig van overtuigd dat ze mogelijkheden zagen. Om vervolgens onder mijn minimum te gaan zitten.
Er staat ook bv. voor ;).

Tips: Bedrijven met een CAO geven vaak wel aan in welke schaal je valt. Dit kun je dan vervolgens gebruiken bij bedrijven van vergelijkbare omvang. Tevens kan je op tweakers of op glassdoor (dit zouden we echt allemaal moeten invullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@timag: dat was ook mijn situatie, ik werd benaderd. Nu ben ik zelfstandige en dan moet je rekenen vanuit je ondernemingswinst naar "total package". Ik had de range aangegeven, met een kanttekening dat ze bij hun consultancyklanten wel een fors tarief zouden moeten rekenen voor mijn diensten. Ik zag al meteen dat het moeilijk zou worden, de werkgever in spé wou het toch nog proberen.

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 08:49
Ik zag laatst een vacature met daarin ook de "geen 9 tot 5 mentaliteit" instelling.

Omdat het een vacature betrof voor 5 x 4 (dus 20 uur) leek me dat toch wel al duidelijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
fsfikke schreef op zondag 20 september 2015 @ 13:42:
Als je geen goed beeld hebt van de mogelijke salarissen als starter, kan je dat heel makkelijk veranderen. Gewoon met veel bedrijven praten op bijvoorbeeld carrierebeurzen etc. en overal brutaal zijn en gewoon vragen. En met studiegenoten praten die net begonnen zijn. Dan krijg je heel snel een beeld van wat de waarde is van vers afgestudeerden in jouw branche. Ik heb dat aan het einde van mijn studie ook gedaan en schrok van de enorme range aan salarissen, van €26k tot €55k bijv.

En verder helpt GoT natuurlijk ook :p : Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12)

Ik vind het een goede zaak als ontwikkelaars, ook naar elkaar toe, open zijn wat ze verdienen. Ik ben zelf tegenwoordig freelancer, maar ook in mijn rol als freelancer heb ik geïnformeerd wat andere collega freelancers bij mijn werkgever verdienen. Ook heb ik mijn collega's verteld welk tarief ik onderhandeld had. Op deze manier ontdekte ik dat de opdrachtgever voor ons zo'n 90 - 95 EUR (ex. BTW) per uur betaald aan een tussenpartij, waar wij als freelancers mee onderhandelen. Mede hierdoor heb ik mijn eigen tarief kunnen verhogen, want ik wist wat mijn onderhandelingsruimte was binnen deze 90 EUR.

Ook in een vast dienstverband lijkt mij transparantie hierin een goede zaak. Als een ontwikkelaar terecht een hogere beloning krijgt als zijn collega's, vanwege de kwaliteit van zijn werk, bijvoorbeeld, dan zal niemand daar een probleem van maken. Als een ontwikkelaar onterecht beter beloond wordt als zijn collega's, dan zullen de collega's ook een hogere beloning eisen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 21 september 2015 @ 15:15:
[...]

PM een CV met je contactgegevens erin en je krijgt sowieso een reactie terug
Als je het over dooddoeners hebt...

Een andere die ik vaak tegenkom in vacatures of in een bedrijfsprofiel:
"Bij ons staat de klant centraal."
No shit Sherlock! Wel eens een bedrijf gezien zonder klanten/afnemers? Dat lijkt me lastig geld verdienen.

Ik werk zelf op een school waar we de leerling centraal stellen. Zelfde laken en pak.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 14:00
De UvA/HvA had laatst een vacature waarin ze juist wel om een 9 tot 5 mentaliteit vroegen. Waarmee ze bedoelden dat je op tijd diende te komen :)

Overigens is reistijd voor mij erg belangrijk. Als ik in tien minuten naar mijn werk kan fietsen i.p.v. een uur te moeten treinen heb ik daar wel een lager salaris voor over.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Reistijd is inderdaad belangrijk.
Maar ook de stabiliteit en visie van het bedrijf zelf. Je hebt er niks aan als je na een jaar op straat staat omdat er geen werk is of dat de mentaliteit van het bedrijf je niet aan staat.

En trouwens, die laptop/telefoon van de zaak hoef ik echt niet. Ik wil zelf bepalen wat ik er op installeer en wanneer ik hem vervang voor een nieuwe. Bij een echte 9 tot 5 mentaliteit hoor je 's avonds ook niet het werkt bezig te zijn. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Kalief schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:52:
De UvA/HvA had laatst een vacature waarin ze juist wel om een 9 tot 5 mentaliteit vroegen. Waarmee ze bedoelden dat je op tijd diende te komen :)
Zo'n baan heb ik ook ooit gehad, maar daar was sprake van een half 9 tot 5-mentaliteit. Mede doordat ik als uitgesproken avondmens daar grote moeite mee had, is mijn contract toen niet verlengd. Ik vond het ook wel vreemd dat 7 tot half 4 (van collega's) wel binnen 'half 9 tot 5' viel, maar mijn half 10 tot 7 (en later tot heel veel later) niet.

Daarentegen was het salaris wel prima marktconform. Ze begrepen daar (semi-overheid) tenminste dat de salarisschalen voor andere hbo- of wo-functies niet passend waren voor gespecialiseerde IT'ers met ervaring. Marktconform zijn was niet per se het doel, maar een medior developer bovenin schaal 11 is nog altijd goedkoper dan externen inhuren. En je krijgt er over het algemeen betere developers en interne consultants mee in huis dan wanneer je vasthoudt aan het idee dat een hbo'er in schaal 9 en een wo'er in 10 thuishoort.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• t_captain
Die schalen zijn toch startschalen? Dus een HBO-er in de eerste 5 jaar in 9, en dan naar 10, 11, 12 etc? Of zijn er plekken waar ze je achten om voor het leven in dezelfde functiegroep te blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:17
Ik snap het hele 'wij zoeken geen werknemer met 9 tot 5 mentaliteit' niet.

Waarschijnlijk is dat stukje geschreven door iemand met een 9 tot 5 mentaliteit. Net als 90% van de werknemers in een bedrijf. Iedereen wil op tijd beginnen en weer netjes naar huis voor de files om aan tafel te schuiven met zn partner. Het is zo'n onzin waarom deze mentaliteit als negatief bestempeld moet worden. Ik snap dat ze waarschijnlijk eigenlijk bedoelen 'raffelt zijn werk niet af en gaat langer door wanneer nodig', maar die instelling mag je van elke werknemer verwachten.

Geen 9 tot 5 mentaliteit is naar mijn mening bereid zijn in de avond of in het weekend te werken, en dan hou je nog maar heel weinig mensen over die dat oprecht willen.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

sypie schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:19:
No shit Sherlock! Wel eens een bedrijf gezien zonder klanten/afnemers? Dat lijkt me lastig geld verdienen.
Heb ik wel gezien, ja; ik werk er bij eentje :) Maar dan zie je al snel een andere interne afedling als "klant".
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:43:
Geen 9 tot 5 mentaliteit is naar mijn mening bereid zijn in de avond of in het weekend te werken, en dan hou je nog maar heel weinig mensen over die dat oprecht willen.
Weinig bedrijven/functies hebben geen 9-tot-5-mentaliteit. Bijvoorbeeld in de research had ik dat wel echt (niet): als ik dinsdag geen zin had om te werken kwam ik niet, als ik zaterdagavond een idee had zat ik 5 uur achter de computer tot 4 uur snachts, als ik het om 3 uur smiddags had gehad ging ik naar huis, ik begon vaak om 11 uur sochtends pas, ik werkte vaak hele nachten en weekenden. Al met al haal j zo ruimschoots je 40 uur als het niet veel meer is, maar voel je je heel erg vrij en relaxed. Nooit werken als je geen zin hebt. Dat is geen 9-tot-5-mentaliteit, maar bij vrijwel elk bedrijf als om 11 uur aankomt of een hele dag niet komt, dan zijn de rapen gaar.

[ Voor 59% gewijzigd door Zoijar op 24-09-2015 09:12 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:17
Zoijar schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:02:Dat is geen 9-tot-5-mentaliteit, maar bij vrijwel elk bedrijf als om 11 uur aankomt of een hele dag niet komt, dan zijn de rapen gaar.
Precies :) wat jij omschrijft is géén 9 tot 5 mentaliteit, en dat is uitzonderlijk in het bedrijfsleven

• jimz93
  • Laatst online: 26-09 08:25
Erg interessant topic imho :)

Wat ik heb gemerkt tijdens mijn sollicitatie periode in augustus is dat marktconform vaak een gemiddeld loon bedraagt. Voor de ICT-sector als MBO starter ligt dat rond de €1750 bruto op het moment van schrijven. Verder is me opgevallen dat hier vaak nog wel speling in zit (ja zélfs voor starters). Ik heb zelf namelijk bij deze gesprekken simpelweg meer gevraagd, en in elk geval kwamen ze met een beter dan initieel aanbod of gingen ze zelfs akkoord. Scheelt misschien wel dat ik ondertussen <2 jaar werk ervaring heb i.v.m. het behalen van mijn diploma middels de BBL-opleiding (dus 4 dagen werken, 1 dag in de schoolbanken). uiteindelijk bij het bedrijf waar ik nu werk is tijdens de sollicitatie geen salarisindicatie gevraagd waardoor ik brutaal genoeg was om het hún te vragen (omgekeerde wereld :9 ) daar bleek dat ze gewoon gebruikmaakten van salarisschalen per functie en het salaris wat hier aan vast hing bleek vet boven gemiddeld te zitten dus daar had ik niet eens trek in om te gaan onderhandelen (daarnaast denk ik niet dat er ruimte voor zou zijn al zou ik er ontevreden mee zijn).Anyhow, mijn tip: vraag altijd meer dan je eigenlijk verwacht te gaan verdienen want vaak komen ze toch met een tegen bod en zo niet dan gaan ze óf akkoord met het door jou gevraagde bedrag ( wat eigenlijk betekend dat ze je ook meer hadden willen betalen ) óf jullie liggen te ver uit elkaar om tot een overeenkomst te komen ;)

# just my 2 cents :p

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

• t_captain
jimz93 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:18:
Wat ik heb gemerkt tijdens mijn sollicitatie periode in augustus is dat marktconform vaak een gemiddeld loon bedraagt. Voor de ICT-sector als MBO starter ligt dat rond de €1750 bruto op het moment van schrijven.

Verder is me opgevallen dat hier vaak nog wel speling in zit (ja zélfs voor starters). Ik heb zelf namelijk bij deze gesprekken simpelweg meer gevraagd, en in elk geval kwamen ze met een beter dan initieel aanbod of gingen ze zelfs akkoord. Scheelt misschien wel dat ik ondertussen <2 jaar werk ervaring heb i.v.m. het behalen van mijn diploma middels de BBL-opleiding (dus 4 dagen werken, 1 dag in de schoolbanken).
Logisch toch? Na een BBL opleiding heb je enige werkervaring en dat kan ingeschaald worden. Ook bedrijven die een rotsvast startsalaris hanteren, kunnen iemand met werkervaring meer bieden.
uiteindelijk bij het bedrijf waar ik nu werk is tijdens de sollicitatie geen salarisindicatie gevraagd waardoor ik brutaal genoeg was om het hún te vragen (omgekeerde wereld :9 ) daar bleek dat ze gewoon gebruikmaakten van salarisschalen per functie [...]
Ik zie niet hoe dat "de omgekeerde wereld" is. Ze hebben je gewoon een aanbod conform CAO gedaan. Als je het niet had gevraagd, had je hetzelfde bod gekregen. Zo werkt dat bij bedrijven met vaste salarisschalen.

In onderhandelingen is het overigens een goede tip om niet als eerste een bedrag te noemen. HR mensen weten dat heel goed, en proberen daarom als eerste de kandidaat met zijn looneis te laten komen. Nog een trucje: je vraagt niet naar de looneis maar naar het vorige inkomen en doet alsof dat de looneis is ;)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

t_captain schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:07:
Ik zie niet hoe dat "de omgekeerde wereld" is. Ze hebben je gewoon een aanbod conform CAO gedaan. Als je het niet had gevraagd, had je hetzelfde bod gekregen. Zo werkt dat bij bedrijven met vaste salarisschalen.

In onderhandelingen is het overigens een goede tip om niet als eerste een bedrag te noemen. HR mensen weten dat heel goed, en proberen daarom als eerste de kandidaat met zijn looneis te laten komen. Nog een trucje: je vraagt niet naar de looneis maar naar het vorige inkomen en doet alsof dat de looneis is ;)
Mijn werkgever heeft ook een CAO, met vaste schalen, en dat pakte in mijn geval weer gunstig uit. Ik werd gevraagd wat ik wilde verdienen, kreeg het antwoord dat mijn eis niet reëel was omdat het voor "scheve verhoudingen" in het team zou zorgen, en met hun "tegenbod" gingen ze vervolgens 300 euro boven mijn eis zitten. Ik had dus veel te laag ingezet. Maar salaris was dan ook niet de reden waarom ik bij mijn vorige baas weg wilde.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
Als ik solliciteer zeg ik nooit wat ik nu verdien, maar wel wat ik wil verdienen om de overstap te maken.
Ik zeg dan wel dat het pakket in zijn totaal bekeken moet worden (auto, verzekeringen, etc).

En als je een beetje je huiswerk maakt dan kan je wel vinden wat gelijkaardige jobs elders betaald worden.
Zit je daar momenteel héél erg boven, dan solliciteer je best niet.

Voor een starter ligt dat anders. Je kan nog geen ervaring aantone, dus moet je een job vooral beoordelen op de jobinhoud en de mogelijkheden om bij te leren.
Een bedrijk kan ook maar zo dom zijn om totaal onder te betalen. De beste presteerders gaan dan sowieso vroeg of laat weg, en je blijft zitten met de 9 to 5ers en de underperformers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Opzich wel leuk dat ik nu dit topic lees.
Ik zit in de situatie dat mijn werkgever me een marktconform salaris wil gaan bieden (ik heb een andere functie gekregen; ben gepromoveerd). Echter komt de functie die ik beoefen niet voor in de huidige sector waar ik werk.... Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Squishie op 24-09-2015 14:07 ]

• sbmuc
  • Laatst online: 26-09 09:39
Voordat ik op gesprek ga vraag ik meestal eerst wat voor salaris range we zitten, als het onder mijn huidige zit dan ga ik niet eens op gesprek. Maar zo arrogant kunnen wij IT'ers wel zijn gelukkig ;). Vorige werkgever zag mij wel zitten maar ik had weinig zit om mijn reistijd te verdubbelen( van 20 naar 40-50 min) dus voordat ik op het 2e gesprek ging melde ik dat ik minimaal 3700 wilde hebben en ook nog een bonus (terwijl ik daarvoor nog op 2900 zat). Ik dacht "daar ben ik mooi van af", wordt ik gebeld "is prima" haha...

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Naast het "markconforme" salaris pocht met ook wel eens "goede pensioenvoorziening" die bij navraag een beschikbare premieregeling is :X En dan het liefst ook nog eens bij zo'n onderpresterende verzekeraar met hoge kosten zonder noemenswaardig rendement! |:(

Als de afgelopen jaren iets duidelijk gemaakt hebben is dat je bedrijfspensioenregelingen op 0 euro moet waarderen en gewoon een hoger bruto loon moet vragen zodat je het zelf kunt regelen of kunt kiezen om in je huis te stoppen o.i.d.

Er moet echt een systeem komen waarbij het niet meer vanzelfsprekend is dat je meedoet aan het pensioenplan van de werkgever. De ICT vakman/vrouw werkt niet meer zijn hele leven bij één werkgever, maar een aantal jaren bij A, zes maanden bij B, drie jaartjes bij C... De pensioenbreuken die dit tot gevolg heeft wordt nagenoeg nooit gecompenseerd als je overstapt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Een alternatief zou zijn om pensioenfondsen niet meer naar bedrijf / sector te verdelen, maar naar beroepsgroep.

De ouderwetse fondsen scoren overigens aanzienlijk beter m.b.t. hun kostenstructuur, scheelt de helft met een verzekeraar. En ze kunnnen bepaalde risico's beter afdekken; bij een BPR heb je een enorm risico naar de rentestand op je pensioendatum en is het langlevenrisico ook in het donker tot het moment dat je je lijfrente moet gaan aankopen. Wat dat betreft is het oude ABP zo gek nog niet.
sbmuc schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:27:
Voordat ik op gesprek ga vraag ik meestal eerst wat voor salaris range we zitten, als het onder mijn huidige zit dan ga ik niet eens op gesprek. Maar zo arrogant kunnen wij IT'ers wel zijn gelukkig ;). Vorige werkgever zag mij wel zitten maar ik had weinig zit om mijn reistijd te verdubbelen( van 20 naar 40-50 min) dus voordat ik op het 2e gesprek ging melde ik dat ik minimaal 3700 wilde hebben en ook nog een bonus (terwijl ik daarvoor nog op 2900 zat). Ik dacht "daar ben ik mooi van af", wordt ik gebeld "is prima" haha...
3700 - 2900 = 800 bruto, 400 a 450 netto. Als de reiskosten niet vergoed worden, ben je al een euro of 200 kwijt aan de extra autokilometers. Resteert een vergoeding van 15 euro per uur voor je extra reistijd. Het is niet niets, maar riant is anders. De grootste winst van een overstap 2900 -> 3700 is dat je straks op dat hogere salarisniveau een baan dichtbij huis aanneemt, of verder gaat doorstijgen op je snellere niveau.

Want er zit een aardig sterke correlatie tussen wat je op dag X verdient en wat je op dat X+N verdient, zelfs als je in tussenliggende periode van baan bent gewisseld. Het effect van het conjunctuur waarin je de arbeidsmarkt betreedt ijlt bijvoorbeeld ook lang na.

[ Voor 56% gewijzigd door t_captain op 24-09-2015 18:46 ]

• sbmuc
  • Laatst online: 26-09 09:39
t_captain schreef op donderdag 24 september 2015 @ 18:30:
[...]
3700 - 2900 = 800 bruto, 400 a 450 netto. Als de reiskosten niet vergoed worden, ben je al een euro of 200 kwijt aan de extra autokilometers. Resteert een vergoeding van 15 euro per uur voor je extra reistijd. Het is niet niets, maar riant is anders. De grootste winst van een overstap 2900 -> 3700 is dat je straks op dat hogere salarisniveau een baan dichtbij huis aanneemt, of verder gaat doorstijgen op je snellere niveau.

Want er zit een aardig sterke correlatie tussen wat je op dag X verdient en wat je op dat X+N verdient, zelfs als je in tussenliggende periode van baan bent gewisseld. Het effect van het conjunctuur waarin je de arbeidsmarkt betreedt ijlt bijvoorbeeld ook lang na.
Het was 3700 + bonus (ongeveer maand salaris)
ze dragen erg veel voor pensioen bij, het maximum wat je als werkgever mag afdragen(geen idee hoeveel dat is..)
Geen reiskosten aangezien ik met OV ga. En ondertussen is die 3700 > 4200 na 1,5 jaar geworden en eind dit jaar weer meer...
Ik ben het eens dat dicht bij huis werken een belangrijke factor is echter was voor mij de belangrijkste factor dat ik met dit salaris in mijn eentje een huis kon kopen aangezien mijn vriendin nog studeert kon ze niets bijdragen aan de hypotheek.

En inderdaad ik ben ook van plan om binnen nu en een jaar een nieuwe baan te zoeken met hetzelfde salaris niveau en waarschijnlijk hoger maar dan in de buurt.

lekker offtopic overigens... O-)

Verwijderd

Zeg gewoon dat je 100 euro meer wilt verdienen, dan degene in dezelfde functie met het hoogste salaris- dan zit je altijd goed! ;)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:32
t_captain schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:07:

[...]

[...]
Weet niet hoe het bij jouw loonschalen werkt, maar in alle branches waar ik tot nu toe gewerkt heb, bestonden de schalen uit een (behoorlijk) aantal treden.

Dus ook al ligt de schaal vast, kun je nog steeds onderhandelen over de trede waarin je binnenkomt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 08:50
Interessant topic. Op dit moment ben ik ook druk bezig met afstuderen en ik loop tegen de zelfde dingen aan.

In hoeverre stijgt mijn waarde als ik naast mijn opleiding nog ervaring op doe (als webdeveloper) bij een grote app? En hoe weeg ik mee dat ik tijdens mijn afstuderen in een relatief unieke programmeeromgeving mag werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:58:
[...]

Precies :) wat jij omschrijft is géén 9 tot 5 mentaliteit, en dat is uitzonderlijk in het bedrijfsleven
Hangt af van wat voor werk je doet. Bij een kleiner bedrijf zal het inderdaad zo gaan, maar bij een grote multinational waar je voor meerdere vestigingen werkt is er geen hond die doorheeft of je er bent of niet. Hoogstens kunnen ze aan je Lync status zien of je online bent. Maar dat is dan ook alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Vissert: dergelijke zaken tellen niet echt als werkervaring, want die wordt gemeten in "voltijd jaren". Maar ze zorgen absoluut dat jouw profiel tussen de andere starters een betere positie inneemt. Misschien opent het deuren die anders gesloten zouden blijven. De waarde daarvan is speculatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:32
Ik heb wel eens, na wat verkennende gesprekken, gewoon concreet gevraagd: "Ik verdien nu X. Kunnen jullie me een interessant aanbod doen?" Dat gezegd heb ik ook van sollicitanten afscheid genomen om hun salariseis. 'Je zult ongetwijfeld iets kunnen waardoor je je giga-salaris verdient, maar dat is niet uit de gesprekken naar voren gekomen.'

Het mes snijdt aan twee kanten. De werkgevers willen soms niet betalen voor kwaliteit, en werknemers hebben een soms wat opmerkelijk beeld van hun eigen kwaliteiten. Wel zie ik vaak dat starters vrij naief in de onderhandelingen zitten. Uit een loonschaal breken is lastig (maar niet onmogelijk), maar tegelijk wil een loonschaal niet zeggen dat je op niveau 0 van die schaal hoeft in te stromen.

[ Voor 18% gewijzigd door ijdod op 25-09-2015 11:07 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:30
t_captain schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:54:
@Vissert: dergelijke zaken tellen niet echt als werkervaring, want die wordt gemeten in "voltijd jaren". Maar ze zorgen absoluut dat jouw profiel tussen de andere starters een betere positie inneemt. Misschien opent het deuren die anders gesloten zouden blijven. De waarde daarvan is speculatief.
Dus iemand die wel vrede heeft met het salaris in 32 uur ipv 40 en besluit om 4 dagen te gaan werken bouwt geen werkervaring op omdat het geen volle jaren zijn?

Beetje vreemde Nederlandse mentaliteit, altijd maar meer werken en/of meer verdienen. Als ik persoonlijk 6k per maand zou verdienen zou ik toch echt gewoon een uur of 10 minder gaan werken en genieten van de vrije tijd.
t_captain schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:09:
Die schalen zijn toch startschalen? Dus een HBO-er in de eerste 5 jaar in 9, en dan naar 10, 11, 12 etc? Of zijn er plekken waar ze je achten om voor het leven in dezelfde functiegroep te blijven?
Vaak niet. Je functie heeft gewoon een bepaalde schaal en daarin zitten treden, als je in je max zit dan zit je ook in je max. Wil je meer dan ga je naar een senior functie (meestal +1 schaal) of een compleet andere functie, zeker binnen de (semi-)overheid. Dit zorgt overigens ook voor duidelijkheid en openheid. Mijn ervaring is ook dat dergelijke constructies voor gemiddelde MBO'ers gunstig uitpakken, maar voor HBO/WO'ers weer minder op langere termijn.
ari3 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 17:45:
Als de afgelopen jaren iets duidelijk gemaakt hebben is dat je bedrijfspensioenregelingen op 0 euro moet waarderen en gewoon een hoger bruto loon moet vragen zodat je het zelf kunt regelen of kunt kiezen om in je huis te stoppen o.i.d.
Pensioen zeker niet meerekenen, dat is eventueel gewoon een leuke extra op het eind en is absoluut geen zekerheid!
Kijk naar het ABP de laatste maanden. Om het salaris van een x-aantal ambtenaren aan te passen worden alle pensioenen via het ABP aangepast. Hoe krom is dat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Dat laatste merk ik al wel. Wordt al regelmatig benadert. Financieel geeft dat wel als voordeel dat ik bedrijven tegen elkaar kan laten opbieden maar ik betwijfel of ik hier veel van moet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 22-09 12:44
Dat is natuurlijk hoe je het stelt, Ik had toentertijd ook een deeltijd baan als consultant. Dat was helemaal geen probleem en dat zorgde er wel voor dat ik op startsalarius + 3 jaar kon beginnen toen ik afgestudeerd was.

Mijn cv was ook gewoon compleet, er stond dat ik ik studeerde van x tot x en dat ik als consultant aan de slag was in die zelfde periode. Kreeg daar soms vragen over maar niemand die dat afdeed als niet relevant.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
TheBrut3 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:30:
[...]

Beetje vreemde Nederlandse mentaliteit, altijd maar meer werken en/of meer verdienen. Als ik persoonlijk 6k per maand zou verdienen zou ik toch echt gewoon een uur of 10 minder gaan werken en genieten van de vrije tijd.
Haha, wishful thinking.
Als je echt boven het gemiddelde wil uitstijgen zal je bovengemiddelde kwaliteiten of prestaties moeten neerzetten.
Als je 6k en meer per maand wil, dan zal je waarschijnlijk ook wat meer dan 40h per week werken.
Meestal moet je dat al aantonen voor je die jobs krijgt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op maandag 21 september 2015 @ 00:34:
Wat betreft de 9 tot 5 mentaliteit, ik lees hier verscheidene reacties over overwerken, maar ik interpreteer het toch veel meer als verantwoordelijkheid dragen voor je werk. Bij ons (een relatief kleine game developer met relatief grote projecten) heerst er ook geen 9 to 5 mentaliteit. Natuurlijk wordt er ook overgewerkt, maar doorgaans krijg je tijd voor tijd en doet verder ook niemand moeilijk als je een keer naar de tandarts moet of 's ochtends even geen oppas kon regelen oid. Maar veel belangrijker is het dat je niet op het moment dat je naar huis gaat de knop om zet en verder alle verantwoordelijkheden van je afslaat tot je de volgende ochtend of na het weekend weer op kantoor zit. Zo beantwoord ik nog weleens een mailtje 's avonds. Het wordt niet van mij verwacht, maar wel gewaardeerd omdat collega's in een Amerikaanse tijdzone dan niet een hele dag hoeven te wachten op het antwoord. Hell, gisteren [zaterdag-avond] zelfs nog even remote ingelogd om door te geven welke changes ze nog moesten hebben om een bepaalde optimalisatie te kunnen door te voeren.

Dat vind ik "geen 9 tot 5 mentaliteit" en dat gaat een stuk verder dan wat sollicitatie buzzword bingo :)
Dat is leuk voor een tijdje, ik ben wel blij met die scheiding nu. Bewust voor gekozen nu ik wat ouder ben. Om 5 uur gaat de knop om en morgen zien we weer verder. Het heeft een hoop mensen burn outs bezorgd, want waar trek je de grens. Bij sommige,bedrijven is het normaal dat je in je vakantie telefonisch bereikbaar bent, nou dat ding gaat bij mij ook om 5 uur uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-09 10:07
ATS schreef op zondag 20 september 2015 @ 11:22:
[...]

Ik ga juist binnenkort naar een werkgever die wel een soort van 9-5 mentaliteit heeft: ze verwachten juist niet dat je meer dan 40 uur per week werkt. Wanneer je dat doet in de week moet je zelf weten. Ze hebben een goede werk/privé-balans hoog in het vaandel staan.
Dit is precies hoe ik er ook tegenaan kijk. Als het een keer voorkomt prima, maar men moet er niet blind op vertrouwen dat iedereen zomaar structureel tegen hun zin overwerkt.
Er is mij gevraagd om op 31 december te werken van ongeveer 7 tot 7 in verband met een inventarisatie. Een dagtaak voor een groot deel van de organisatie. Verschuiven van de datum, ho maar. Maar wie wil er nou op oudjaarsdag tot laat doorwerken, met de (zeer reële) kans dat IT problemen zich voordoen en het gaat uitlopen? Ik heb dit dan ook geweigerd en gezegd dat ik helaas die dag afspraken heb staan en ik niet anders dan 9 tot 5 kan werken. Ze kunnen me immers niet dwingen.

Maar ja, zo ben ik. Ik heb ook collega's die dagelijks om 6.30 binnen zijn en pas na 19.00 naar huis gaan, zonder uitbetaling van overuren.
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:25:
[...]

Dat is leuk voor een tijdje, ik ben wel blij met die scheiding nu. Bewust voor gekozen nu ik wat ouder ben. Om 5 uur gaat de knop om en morgen zien we weer verder. Het heeft een hoop mensen burn outs bezorgd, want waar trek je de grens. Bij sommige,bedrijven is het normaal dat je in je vakantie telefonisch bereikbaar bent, nou dat ding gaat bij mij ook om 5 uur uit
Dit doet me denken aan het feit dat het voor een groep werknemers van o.a. volkswagen onmogelijk is om inte loggen op hun werk email server buiten werktijden.
http://webwereld.nl/manag...-buiten-werktijd-verboden

Ik zit zelf in de OR en werkstress en ziekteverzuim is altijd iets waaraan je moet blijven denken.

[ Voor 26% gewijzigd door Dekar op 29-09-2015 05:21 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
justice strike schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:33:
[...]

Dat is natuurlijk hoe je het stelt, Ik had toentertijd ook een deeltijd baan als consultant. Dat was helemaal geen probleem en dat zorgde er wel voor dat ik op startsalarius + 3 jaar kon beginnen toen ik afgestudeerd was.

Mijn cv was ook gewoon compleet, er stond dat ik ik studeerde van x tot x en dat ik als consultant aan de slag was in die zelfde periode. Kreeg daar soms vragen over maar niemand die dat afdeed als niet relevant.
Hier hoop ik ook op. Belachelijk veel geleerd het laatste jaar. Dus ik hoop dat het mee weegt in me salaris (en verantwoordelijkheden!).

Heb je dat toen zelf aangekaart? Of kwam het bedrijf met het bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Me? Daar zou ik eerst maar eens iets aan doen.

Ja, het hoeft je functioneren niet in de weg te staan, maar het getuigd van een dermate grote luiheid ( het is geen tikfout) dat het wel heel veelzeggend is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Ardana schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:39:
[...]

Me? Daar zou ik eerst maar eens iets aan doen.

Ja, het hoeft je functioneren niet in de weg te staan, maar het getuigd van een dermate grote luiheid ( het is geen tikfout) dat het wel heel veelzeggend is.
Haha! Ik hoor wel eens dat een goede programmeur vaak een luie programmeur is :P

Nee je hebt helemaal gelijk. Mijn Nederlands is niet altijd "HBO niveau". Gelukkig nog weinig kritiek gekregen in mijn afstudeerdocumenten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
psst ardana, als je op taal gaat letten, moet je zelf geen dt-foutjes maken hè ;) Hoewel ik met je eens ben dat "me salaris" nog een tikje ernstiger is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
TheBrut3 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:30:
[...]
Dus iemand die wel vrede heeft met het salaris in 32 uur ipv 40 en besluit om 4 dagen te gaan werken bouwt geen werkervaring op omdat het geen volle jaren zijn?
Nee, doe niet zo gek. Iemand die 80% werkt doet ook maar 80% van de ervaring op. Je leert van je werk, tenslotte. Het gevolg is dus dat 5 jaar @ 80% net zo zwaar zou meetellen als 4 jaar @ 100%.

Dit gaat eachter scheef op 1 belangrijk punt, en dat is de realisatie van werkgevers dat diegenen die carriere willen maken in de praktijk 45+ uur werken, en dus niet te vinden zijn in de groep die maar 32 uur werken. Met andere woorden : 40 uur is vaker een onderschatting dan 32 uur. Nu is hard werken niet voldoende voor promotie, maar het is vaak wel noodzakelijk.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Goed punt wat betreft het gemiddelde van de voltijdwerkers, door de structurele veelwerkers is het gemiddelde inderdaad meer dan 40.

Daar staat tegenover dat leren waarschijnlijk niet helemaal lineair is met uren besteden. De twee schijnen vrij aardig te correleren ("10.000 hours to mastery"), maar gevoelsmatig zou ik denken dat je met 4 dagen werk ergens tussen de 80 en 100% zit qua leersnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Zeker als je bedenkt dat de arbeidsproductiviteit omhoog gaat bij minder lange werkdagen en het ziekteverzuim omlaag... Bovendien worden mensen er gewoon gelukkiger van.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 22-09 12:44
Vissert schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 08:57:
[...]

Hier hoop ik ook op. Belachelijk veel geleerd het laatste jaar. Dus ik hoop dat het mee weegt in me salaris (en verantwoordelijkheden!).

Heb je dat toen zelf aangekaart? Of kwam het bedrijf met het bod?
Daar is nooit een punt van gemaakt. Als ik me niet kan vinden in het salaris ga ik er ook niet mee akkoord.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Pagina: 1