Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

WIFI setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik verkeer me momenteel in de situatie dat ik genoodzaakt ben de WIFI van de buren te gebruiken aangezien ikzelf geen mogelijkheid heb op een kort termijn om internet in mn huis aangelegd te krijgen. De buren bevinden zich op c.a. 40 meter afstand. Op mn laptop heb ik tussen 0-1 balkjes bereik. Het internet werkt dus ook regelmatig niet omdat de verbinding wegvalt. Zou het in theorie afdoende moeten zijn om een extra AP in het huis van de buren te plaatsen op een geode locatie? Ik zat zelf te kijken naar iets als dit: productreview: TP-Link TL-WA801ND review door RobbyTown

Verder zou ik ook een range extender/repeater in mn huis kunnen plaatsen, ervanuitgaande dat die dingen betere ontvangers hebben dan mn laptop.

Mogelijk iets als dit: productreview: Linksys RE1000 Wireless-N Range Extender review door Verwijderd

Zou dit een significante verbetering moeten geven qua signaal ontvangst? Er blijft natuurlijk een afstand van c.a. 40 meter.

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 23:37
Met twee richtantennes moet je een prima verbinding over zo'n afstand kunnen halen. Je zou eens moeten zoeken op directional wifi antenna

Verwijderd

Topicstarter
Qaatloz schreef op zondag 20 september 2015 @ 00:42:
Met twee richtantennes moet je een prima verbinding over zo'n afstand kunnen halen. Je zou eens moeten zoeken op directional wifi antenna
Is er een product op Tweakers dat je zou kunnen aanraden?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Dit is nogal prijzig voor een tijdelijke oplossing, het modem van de buren hangt nu in de meterkast?
Ik zou kijken of het modem/accesspoint van de buren voor een raam kan staan en als dat niet kan of niet afdoende is voor het raam bij jezelf (of een andere plek waar je wel goed wifi signaal hebt) een range extender neerzetten. Het mooiste is een straalverbinding maar omdat het toch tijdelijk is en dat nogal prijzig is... De extender op een plek neerzetten waar je slecht wifi signaal hebt heeft geen zin, de ontvanger is nog slechter dan van je laptop.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 20 september 2015 @ 01:21:
Dit is nogal prijzig voor een tijdelijke oplossing, het modem van de buren hangt nu in de meterkast?
Ik zou kijken of het modem/accesspoint van de buren voor een raam kan staan en als dat niet kan of niet afdoende is voor het raam bij jezelf (of een andere plek waar je wel goed wifi signaal hebt) een range extender neerzetten. Het mooiste is een straalverbinding maar omdat het toch tijdelijk is en dat nogal prijzig is... De extender op een plek neerzetten waar je slecht wifi signaal hebt heeft geen zin, de ontvanger is nog slechter dan van je laptop.
Bedankt voor je advies. In principe is het een permanente oplossing want om ander internet te krijgen op deze locatie moet ik zelf opdraaien voor de graafkosten voor de kabel wat een paar duizend zou kosten.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 13:41
Kun je geen kabel verbinding maken met de buren?

• Jim423
Oh, in dat geval zou ik gaan voor een oplossing zoals: Engenius ENH500 point-to-point WiFi bundel 11a/n.
Beide kanten met ethernet aansluiten op een POE injector (deze zet spanning op ethernet voor de voeding) en vanuit de POE injector naar modem buren en jouw kant naar een AP. Dan heb je een straalverbinding van gevel naar gevel en gewoon je eigen accesspoint. Goedkopere optie is om een cat6 door een 16mm pijp te leggen zoals Bigfoot ook zegt maar ik weet niet of je buren het wel fijn vinden als je in hun woning een gat gaat boren en een sleuf door hun tuin gaat graven.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 20 september 2015 @ 01:42:
Oh, in dat geval zou ik gaan voor een oplossing zoals: Engenius ENH500 point-to-point WiFi bundel 11a/n.
Beide kanten met ethernet aansluiten op een POE injector (deze zet spanning op ethernet voor de voeding) en vanuit de POE injector naar modem buren en jouw kant naar een AP. Dan heb je een straalverbinding van gevel naar gevel en gewoon je eigen accesspoint. Goedkopere optie is om een cat6 door een 16mm pijp te leggen zoals Bigfoot ook zegt maar ik weet niet of je buren het wel fijn vinden als je in hun woning een gat gaat boren en een sleuf door hun tuin gaat graven.
Graven wordt lastig.

Ik zou dus 2x deze moeten nemen correct? pricewatch: EnGenius ENH500

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je gaat 40 Meter overbruggen met Wifi en daarmee de rest van 't draadloze netwerk van je "buren" om zeep helpen qua doorvoer, of hoe moet ik 't zien?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Topicstarter
wimmel_1 schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:40:
Je gaat 40 Meter overbruggen met Wifi en daarmee de rest van 't draadloze netwerk van je "buren" om zeep helpen qua doorvoer, of hoe moet ik 't zien?
Ik betwijfel dat ik anderen hiermee zou hinderen. Alle huizen hier zijn vrijstaand met ongeveer dus een 40-100 meter afstand van elkaar.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je geen straat over hoeft, is het wellicht verstandiger een kabeltje aan te leggen naar je buren toe. Dan weet je namelijk zeker dat de snelheid en stabiliteit van de verbinding goed zit. In je eigen huis installeer je dan een switch en een accespoint. De rest komt dan bij de buren weg. :)

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:44:
Als je geen straat over hoeft, is het wellicht verstandiger een kabeltje aan te leggen naar je buren toe. Dan weet je namelijk zeker dat de snelheid en stabiliteit van de verbinding goed zit. In je eigen huis installeer je dan een switch en een accespoint. De rest komt dan bij de buren weg. :)
Probleem is dat ik het graven zou moeten uitbesteden en dat kost hier een paar duizend.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:42:
[...]

Ik betwijfel dat ik anderen hiermee zou hinderen. Alle huizen hier zijn vrijstaand met ongeveer dus een 40-100 meter afstand van elkaar.
Hoe sterk denk je dat een WiFi AP moet zijn op 2,4GHz om op die afstand te kunnen zenden én ontvangen (én hoe sterk je ontvanger dus ook zal moeten zijn).

Als je op 5GHz. wil gaan "spelen" vanwege drukte op de de 2,4Ghz. band wordt 't nog een graadje erger.

Verwijderd

Topicstarter
wimmel_1 schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:47:
[...]

Hoe sterk denk je dat een WiFi AP moet zijn op 2,4GHz om op die afstand te kunnen zenden én ontvangen (én hoe sterk je ontvanger dus ook zal moeten zijn).

Als je op 5GHz. wil gaan "spelen" vanwege drukte op de de 2,4Ghz. band wordt 't nog een graadje erger.
Dat weet ik niet, maar pricewatch: EnGenius ENH500 zou toch wel wat waard moeten zijn?
Overigens hoeft het niet 5ghz van mij, aangezien hier maar 4-5 APS te vinden zijn in een ~200 meter radius.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2015 02:50 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:47:
Probleem is dat ik het graven zou moeten uitbesteden en dat kost hier een paar duizend.
Ook naar de buren, waar ik het over heb? :?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waar haalt een AP z'n signalen vandaan?

Een AP verbind altijd 2 devices en één daarvan is jouw WiFi kaartje. Als jouw WiFi kaartje wél kan ontvangen (dankzij 't vermogen van zo'n AP) maar niks terug kan sturen omdat dat ding te weinig vermogen heeft om die 40 Mtr. goed te overbruggen.....

Verwijderd

Topicstarter
wimmel_1 schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:55:
Waar haalt een AP z'n signalen vandaan?

Een AP verbind altijd 2 devices en één daarvan is jouw WiFi kaartje. Als jouw WiFi kaartje wél kan ontvangen (dankzij 't vermogen van zo'n AP) maar niks terug kan sturen omdat dat ding te weinig vermogen heeft om die 40 Mtr. goed te overbruggen.....
Daarom zou je toch juist twee van die devices moeten nemen? Hoe ik het begrijp is dat je dan die engenius bridge kan gebruiken als een AP of een AP op de ethernet poort aansluiten van de bridge.

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:54:
[...]
Ook naar de buren, waar ik het over heb? :?
Helaas wel, ik woon niet in Nederland en hier is alles prijzig.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:01:
[...]

Daarom zou je toch juist twee van die devices moeten nemen? Hoe ik het begrijp is dat je dan die engenius bridge kan gebruiken als een AP of een AP op de ethernet poort aansluiten van de bridge.
Ga je dan achter dat tweede AP een nieuwe WLAN router zetten óf sluit je je laptop direct op het tweede AP aan?

Verwijderd

Topicstarter
wimmel_1 schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:06:
[...]

Ga je dan achter dat tweede AP een nieuwe WLAN router zetten óf sluit je je laptop direct op het tweede AP aan?
Vermoedelijk zou ik het dan direct op de AP aansluiten. Kan me niet echt een reden bedenken waarom er nog een router tussen zou moeten?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:10:
[...]

Vermoedelijk zou ik het dan direct op de AP aansluiten. Kan me niet echt een reden bedenken waarom er nog een router tussen zou moeten?
Misschien doordat je meerdere apparaten gelijktijdig "veilig" op die verbinding zou willen hebben (laptop/telefoon?).

Verwijderd

Topicstarter
wimmel_1 schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:19:
[...]

Misschien doordat je meerdere apparaten gelijktijdig op die verbinding zou willen hebben (laptop/telefoon?).
Ik krijg dan toch gewoon DHCP ondersteuning van de router van de buren aangezien dit niets meer zou moeten zijn dan een bridge? Kan ook zijn dat ik er naast zit.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:30:
[...]

Ik krijg dan toch gewoon DHCP ondersteuning van de router van de buren aangezien dit niets meer zou moeten zijn dan een bridge? Kan ook zijn dat ik er naast zit.
Ja, en jouw buren kunnen vrij simpel ook ál jouw verkeer inzien op "jouw" AP (wie is de "gateway"?).

Verwijderd

Topicstarter
wimmel_1 schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:36:
[...]

Ja, en jouw buren kunnen vrij simpel ook ál jouw verkeer inzien op "jouw" AP (wie is de "gateway"?).
Ja ze kunnen me packet sniffen maar daar ga ik niet aan ontkomen zo lang ik gebruik maak van hun internet. Enige manier om daaraan te ontkomen is om alsnog voor een paar k een WLAN kabel aan te laten leggen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:02:
Zou het vreemd vinden, als je niet in eigen grond mag graven, ook voor België, ervan uitgaande dat je in België woont.

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:57:
[...]
Zou het vreemd vinden, als je niet in eigen grond mag graven, ook voor België, ervan uitgaande dat je in België woont.
Het zou me echt immens veel moeite kosten om eigenhandig een 40 meter lange pijp aan te leggen en zou uberhaupt niet weten hoe ik eraan moet beginnen. De grond bestaat uit steen/grind en ik zou ook een stuk langs de openbare weg moeten. Dus als een WIFI oplossing mogelijk is dan doe ik dat liever dan dat ik aan een avontuur begin waar ik vermoedelijk maanden mee bezig ben(maanden zonder internet dus).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:43:
[...]

Ja ze kunnen me packet sniffen maar daar ga ik niet aan ontkomen zo lang ik gebruik maak van hun internet. Enige manier om daaraan te ontkomen is om alsnog voor een paar k een WLAN kabel aan te laten leggen.
Oplossing zou kunnen zitten in de hoek van vpn.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:58
Is mobiel internet geen oplossing? Dan ben je in ieder geval niet van de buren afhankelijk

In welk land woon je?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
2 unifi nano m5 als Wi-Fi bridge? En aan jouw kant nog iets van een router en Wi-Fi ap om alles geschijden te houden kost alles bij elkaar 300 euro en zet je zo een stabiel netwerk op op enkele 100derden meters dus 40 meter met line of sight moet helemaal geen probleem zijn.

Daar naast is instellen van die dingen een peulenschil.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-man op 20-09-2015 11:32 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat me bij dat er tegenwoordig ook UTP /STP is voor buitengebruik. Dan hoef je niet te graven :)
Heb alleen geen linkje voor je.
Wat ik vroeger wel gedaan heb, is voor buiten gewoon coax gebruiken. Dat is oud en gaat tot 16Mbit, maar kan in jouw geval voldoende zijn (als je het kunt vinden) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jim423
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:30:
[...]

Nee hoor je hebt het helemaal goed begrepen, AP of router met DHCP uitgeschakeld kan gewoon erachter. Wanneer je een router erachter zet en een eigen netwerk creeërt ga je 2x IP's omzetten, dus NAT achter NAT dit moet je niet willen. Bovendien biedt het totaal geen extra veiligheid. De kans dat de buren jouw verkeer gaan sniffen lijkt me zeer nihil. Uiteraard zijn er nog meer setjes zoals van Ubiquiti, alleen deze had wel goede reviews en een scherpe prijs.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 00:34:
[...]

Zou dit een significante verbetering moeten geven qua signaal ontvangst? Er blijft natuurlijk een afstand van c.a. 40 meter.
Met line-of-sight en zonder interferentie doet WiFi minimaal 300m. 40m is een peulenschil. Muren, bomen en andere obstakels zijn veel relevanter :o
wimmel_1 schreef op zondag 20 september 2015 @ 02:40:
Met een aparte bridgenetwerk zoals hij dat hier doet gaat hij juist niet WiFi van de buren om zeep helpen, dat doet hij nu wel met gare client aan de grenzen van ontvangst. Dat vreet airtime namelijk.
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:02:
[...]

Beetje meer info zou je sieren. Mensen willen met je meedenken en dan is het relevant om te weten of je in Monte Carlo danwel Montenegro woont :o
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2015 @ 03:43:
[...]

Een WLAN (Wireless LAN) kabel, hoe moet ik dat voor me zien? :+

In ieder geval maakt het in deze situatie voor de security niet uit, als je achter hun router zit kunnen zij al jouw verkeer onderscheppen en MIM attacks uitvoeren etc, ongeacht of je bedraad of draadloos met hun router verbindt. Alleen een eigen, ongedeelde internetverbinding voorkomt dat.

Oslik blyat! Oslik!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-11 02:28
-

[ Voor 144% gewijzigd door michaell958 op 20-09-2015 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 20 september 2015 @ 21:35:
[...]

Met line-of-sight en zonder interferentie doet WiFi minimaal 300m. 40m is een peulenschil. Muren, bomen en andere obstakels zijn veel relevanter :o

[...]

Met een aparte bridgenetwerk zoals hij dat hier doet gaat hij juist niet WiFi van de buren om zeep helpen, dat doet hij nu wel met gare client aan de grenzen van ontvangst. Dat vreet airtime namelijk.

[...]

Beetje meer info zou je sieren. Mensen willen met je meedenken en dan is het relevant om te weten of je in Monte Carlo danwel Montenegro woont :o

[...]

Een WLAN (Wireless LAN) kabel, hoe moet ik dat voor me zien? :+

In ieder geval maakt het in deze situatie voor de security niet uit, als je achter hun router zit kunnen zij al jouw verkeer onderscheppen en MIM attacks uitvoeren etc, ongeacht of je bedraad of draadloos met hun router verbindt. Alleen een eigen, ongedeelde internetverbinding voorkomt dat.
Excuus. Ik bedoelde WAN. Ik woon op een klein Carribisch eiland(turks and caicos). Er is hier 4g maar die is immens traag. Het kan soms een paar minuten duren om een enkele pagina te laden. De kabel verbindingen zijn prima. Het is technisch mogelijk om te graven van de buren naar mijn huis maar aangezien het
A: redelijk lang duurt en B: onnodige kosten met zich meebrengt zie ik dit op het moment als een last resort.

Overigens zijn de shipping kosten naar dit eiland c.a. 150 euro dus daarom wil ik ervoor zorgen dat ik de juiste apparuur importeer zodat ik het niet meerdere keren hoef te doen.
Pagina: 1