• GreatMagicalHat
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-04 21:01
Ik heb bedacht dat ik graag mijn hdmi signaal zou willen opnemen, terwijl ik het ook weergeef op een beeldscherm. Nu heb ik drie ideeën over hoe ik dit zou kunnen doen:

1. Minicomputer

Het eerste idee is om een Raspberry Pi (of iets vergelijkbaars) uit te rusten met de juiste hardware en software hiervoor. De eerste grote uitdaging is een HDMI-in poort. Er is een Duitser geweest die dit heeft geprobeerd met een Kickstarter, maar heeft die toen afgeblazen vanwege technische problemen. Er lijkt iets van een nieuw plan te zijn, maar het is niet duidelijk wanneer dit dan zou zijn, en de prijzen op deze website beloven niet veel goeds.

Na deze eerste uitdagingen zullen er mogelijk nog meer zijn. Al met al maakt dat deze mogelijkheid niet echt viable.

2. Kant-en-klare oplossing

Uit China zijn kant-en-klare apparaten te halen (bijvoorbeeld deze). Het grote voordeel is dat het weinig moeite kost, en ook niet al te veel geld. De nadelen zijn dat de functionaliteit maar beperkt is. Zo kun je (waarschijnlijk) niet van te voren een opname plannen of dingen over het netwerk doen. Ook lijkt het er op dat je niet makkelijk van het zelfde apparaat weer af kunt spelen - laat staan dat je het zelfde bestand dat je aan het opnemen bent kunt afspelen.

3. Integreren in NAS

Ik wil ook nog (een keer) een NAS in elkaar gaan zetten. Als ik deze bij de T.V. in de buurt zet in plaats van hem te verstoppen, dan kan ik het zelfde apparaat gebruiken voor opnames. Dan moet er een HDMI-in-kaart in, en dan is het verder vooral een kwestie van de juiste software. Het voordeel is dat ik alle functionaliteit kan inbouwen die ik wil, de nadelen zijn dat mijn NAS dan in de woonkamer moet staan, dat loop through functionaliteit is waarschijnlijk weer duurder zal zijn, dus dat de HDMI in -> HDMI out weer een extra uitdaging wordt en dat er qua software gewoon een hoop meer gedaan moet worden.

Hebben jullie nog op of aanmerkingen op mijn ideeën? Ziet er misschien iemand een andere manier om dit voor elkaar te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door GreatMagicalHat op 19-09-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:37
Ik weet niet wat je wil opnemen maar het HDMI signaal van bijvoorbeeld een set-top box heeft meestal ook HDCP (high definition copy protection) signaal aan boord (en dan wordt het dus niet opgenomen, ook niet met een HDMI capture kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 08:56
Een kant-en-klare oplossing lijkt mij het handigst. omdat een mini pc gaat niet werken zonder een uitbreidings kaart, omdat de hdmi port op je pc alleen hdmi uit is en geen in. Weet alleen niet helemaal wat je doen is want als je het beeld van je pc wilt filmen kun je gewoon hypercam gebruiken. En als je tv series wilt opnemen kun je beter kijken naar een TV kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Matthijz98 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:36:
Een kant-en-klare oplossing lijkt mij het handigst. omdat een mini pc gaat niet werken zonder een uitbreidings kaart, omdat de hdmi port op je pc alleen hdmi uit is en geen in. Weet alleen niet helemaal wat je doen is want als je het beeld van je pc wilt filmen kun je gewoon hypercam gebruiken. En als je tv series wilt opnemen kun je beter kijken naar een TV kaart.
Het is niet zo dat er helemaal geen mini PC zou zijn met HDMI input (ik heb er een op mijn bureau staan), maar die enkele die dat wel heeft zal zeer waarschijnlijk het inkomende signaal wel direct doorlussen naar beeld uit (HDMI / DisplayPort). Heb nog niet kunnen vinden dat er gecaptured kan worden op die ingang. Tevens zal de HDCP beveiliging, wat hierboven al eerder wordt aangehaald, roet in het eten gaan gooien verwacht ik.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatMagicalHat
Matthijz98 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:36:
Een kant-en-klare oplossing lijkt mij het handigst. [..] En als je tv series wilt opnemen kun je beter kijken naar een TV kaart.
Mijn doel is inderdaad vooral om tv op te nemen. Dat is dan eigenlijk ook de reden waarom ik een beetje ben afgeknapt op de kant-en-klare oplossing. Als ik namelijk een fysieke actie moet ondernemen (op de knop drukken om op te nemen) dan is het al een stuk minder interessant. Daarnaast wordt het ook een heel gedoe als ik de harde schijf er van los moet koppelen om het terug te kijken (wat ook zorgt dat opnemen en terugkijken tegelijk onmogelijk wordt.

Naast oplossing 1, is nu dus oplossing 2 ook komen te vervallen.

De TV-kaarten zouden volgens mij niet werken omdat ik ongespecificeerde hardware van de aanbieder heb met utp in, en hdmi uit.
joop99 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:07:
Ik weet niet wat je wil opnemen maar het HDMI signaal van bijvoorbeeld een set-top box heeft meestal ook HDCP (high definition copy protection) signaal aan boord (en dan wordt het dus niet opgenomen, ook niet met een HDMI capture kaart).
Ik had begrepen dat dit geen heel groot probleem meer was. Bij een hdmi-in kaart zonder video conversie kun je een software-matige oplossing gebruiken om langs deze beveiliging te komen. Chinese producten hebben er sowieso al geen problemen mee (de eerder genoemde kant-en-klare oplossing claimt "HDCP decode" als feature, kaarten als de Timeleak HD72b lijken ook geen problemen te hebben met HDCP) en er bestaan ook HDMI splitters die de HDCP van de stream afhalen (danwel als feature, danwel als bug).
hardware-lover schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:04:
[...]

Het is niet zo dat er helemaal geen mini PC zou zijn met HDMI input (ik heb er een op mijn bureau staan), maar die enkele die dat wel heeft zal zeer waarschijnlijk het inkomende signaal wel direct doorlussen naar beeld uit (HDMI / DisplayPort).
Out of curiosity: welke mini-PC is dat? En als je hdmi in alleen wordt doorgelust naar de video uit heb je dan niet een mini-PC met een hdmi kabel/hdmi->display port converter er op vast geschroefd? Lijkt me niet dat die componenten op elkaar schroeven nu echt iets toevoegt...

Overigens ben ik wel nog verder gaan kijken en ben ik nog een oplossing tegengekomen:

4. Zelf in elkaar gezette computer

Dit lijkt natuurlijk erg op 3, maar heeft prijs als nadeel, maar als voordeel dat deze makkelijker het grootste deel van de tijd uit kan staan.

Verder zat ik naar het een en ander in hardware te kijken (nu oplossing 1 en 2 allebei zijn vervallen kan ik veel gerichter kijken), maar toen zag vooral hoeveel 3 en 4 me zouden gaan kosten. Het blijft een leuk project, maar wat heb ik er uiteindelijk aan? Met downloaden/netflix/whatever kan ik series kijken, met aflevering gemist recente Nederlandse dingen. Wat heb ik verder nog nodig? Zeker niet iets wat zoveel geld waard is. Ik vind het leuk om er over door te praten wat de beste manier zou zijn om dit toch uit te voeren (bijvoorbeeld: met een infrarood zender om automatisch naar het juiste kanaal te schakelen voor een opname) maar op het moment ziet er naar uit dat ik het niet daadwerkelijk ga doen.

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 08:56
Als ik jou was zou ik voor een tv kaart plus nas gaan. Kijk eens naar dit artikel van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Wat je in je TS over het hoofd ziet (naast de fysieke interface) is dat er een hoop ongecomprimeerde videodata over die HDMI-link vloeit.

Een Raspberry Pi of (off the shelf) NAS verzup je daarmee (al zou je het kunnen interfacen); je wilt die stream sowieso direct encoden met h264 zodat de capture size nog een beetje binnen de perken blijft.

Minimaal een 'echte' Celeron heb je dan wel nodig vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatMagicalHat
Matthijz98 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:04:
Als ik jou was zou ik voor een tv kaart plus nas gaan. Kijk eens naar dit artikel van de buren.
Ik heb van mijn provider (Tele2) een kastje met utp aansluiting dat video geeft over hdmi. Kun je mij uitleggen wat ik met een tv-kaart kan?
Thralas schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:10:
Wat je in je TS over het hoofd ziet (naast de fysieke interface) is dat er een hoop ongecomprimeerde videodata over die HDMI-link vloeit.
Goed dat je dit benoemd. Ik had het inderdaad niet uitgesproken, maar ik was me er wel van bewust. Bij de RPi, schaarde ik dit onder de uitdagingen die mogelijk zouden volgen zelfs als ik het eerste probleem zou oplossen.

Wat betreft de NAS, ik wil er sowieso zelf een bouwen, dus dan moet inderdaad de processor (en het werkgeheugen) worden aangepast voor deze taken (of de hdmi-in kaart moet zelf al aan compressie doen, wat vaak het geval is maar wel betekent dat HDCP een probleem wordt tenzij je kaart uit het verre oosten hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

GreatMagicalHat schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 18:19:
[knip]

Out of curiosity: welke mini-PC is dat? En als je hdmi in alleen wordt doorgelust naar de video uit heb je dan niet een mini-PC met een hdmi kabel/hdmi->display port converter er op vast geschroefd? Lijkt me niet dat die componenten op elkaar schroeven nu echt iets toevoegt...

[knip]
Dat zou inderdaad weinig toevoegen ware het niet dat die mini-PC (barebone), een Gigabyte Brix (model Intel NUC), voorzien is van ingebouwde projector die het beeld van die HDMI ingang weer kan geven. Ik vraag mij nu zelfs af of dat inkomende beeld zich niet enkel tot die projector beperkt en zelfs helemaal niet naar de HDMI uit/DP-port doorgestuurd wordt als de projector niet wordt aangezet. Dan is er van volledig doorlussen dus ook geen sprake.

Kijk, dan heb ik zo'n apparaat in het bezit, en dan weet ik er toch het fijne niet van. Slordig......., maar ik zoek dat nog wel eens uit, als mijn hoofd ernaar staat ;)

Wie is eigenlijk je TV-provider, hoe kijk je nu TV? Tele2 dus...

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
GreatMagicalHat schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:34:
Ik heb van mijn provider (Tele2) een kastje met utp aansluiting dat video geeft over hdmi. Kun je mij uitleggen wat ik met een tv-kaart kan?
Niets. Om de een of andere reden is het in TV-over-coax-land heel gewoon om TV (deels) onversleuteld te broadcasten, en zelfs het bekijken van TV via een PC icm. een smartcard mag hier worden besproken.

Herhaal je datzelfde truukje met streams die via IP worden geleverd en enkel softwarematige DRM toepassen, dan breekt de hel los.

Kort: HDMI cappen is de enige optie.
HDCP een probleem wordt tenzij je kaart uit het verre oosten hebt).
Tja. Of toevallig een HDMI splitter hebt met bijwerkingen.

Vergeet niet dat HDCP ook versienummers heeft. Geen idee wat de gemiddelde STB output.

En ja, het is belachelijk dat je content tegenwoordig niet kunt bekijken op een manier die jouw uitkomt/opslaan voor thuisgebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatMagicalHat
hardware-lover schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:46:Wie is eigenlijk je TV-provider, hoe kijk je nu TV?
Eerlijk gezegd, ik kijk op het moment nog helemaal geen TV. Ik ben net verhuisd en had darvoor geen (degelijke) eigen TV, dus die moet er nog komen. Wel heb ik Internet en TV van Tele2 besteld, dus heb ik een kastje staan (met utp aansluiting en HDMI als output) dat ik kan aansluiten op mijn TV zodra ik deze wel heb. Ik ben vooral gewoon vooruit aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik61
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-01-2024
en, al iets verder gekomen?

Mijn zoo heeft meegedaan aan een TV quiz en die heb ik opgenomen op de Horizon box. Weten jullie al een manier om dat HDMI signaal op te nemen en in mijn mac te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Misschien via een herhaling (uitzending gemist o.i.d.), en dan lokaal opslaan op de Mac? Er zijn diverse hulpmiddelen om streaming video in keurige kwaliteit (afhankelijk van de aangeboden kwaliteit), op te slaan, ik gebruik het zelf dagelijks.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
Berik61 schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:34:
en, al iets verder gekomen?

Mijn zoo heeft meegedaan aan een TV quiz en die heb ik opgenomen op de Horizon box. Weten jullie al een manier om dat HDMI signaal op te nemen en in mijn mac te krijgen?
Dat kan je niet opnemen. Het probleem zit namelijk in dat het encrypted opgeslagen is, en je het dus moet decrypten om terug te kunnen kijken. Dat kan dus alleen op die mediabox. Er zijn wel wat work-arounds mogelijk, zoals het via analoog signaal weer af te spelen en dat weer op te nemen, maar dat gaat wel (aanzienlijk) ten kosten van de kwaliteit.

Mocht je dit soort situaties nu vaker meemaken, dan kan je overwegen om een andere methode van opnemen te gaan gebruiken, bijvoorbeeld via een TV-tuner in je pc, maar voor deze opname schiet je daar nu dus niets meer mee op helaas.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345625

Ik kan het zo even niet terug vinden maar de tele2 decoder heeft een IP adres dat je via je browser moet kunnen aanspreken. waarschijnlijk is daar een wachtwoord voor nodig. Er is software om de bestanden te decoderen. Waarom zou je zelf geen films die je opgenomen hebt met je decoder niet mogen bewaren op je computer als het voor eigen gebruik is. De HDD raakt namelijk ook vol en sommige opnames wil je bewaren. Je zou ook de HDD uit de behuizing kunnen hallen en aansluiten op je pc. De decoder draait op LUNIX en is een IPTV systeem. als je achter de .m3u adressen kan komen kan je die gewoon in je browser of IPTV app kijken. Van de meeste zenders is op het internet gemakkelijk een .m3u bestand te vinden. Ik gebruik een app op mijn IPad en kan daar mee 3.000 zenders kijken. Met een Samsung Smart TV kan het ook. En er zijn zat apps voor IPTV voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-04 20:29
Horizon neemt gewoon ongecodeert op, is de partition systeem die roet in eten gooit, deze is namelijk door zowel Linux als windows niet goed uittelezen.

Daarbij kan je hdmi capture kaart kopen met bijhorende hdcp killer(alleen werkt dit iedergeval niet op de horizon box, wel op andere decoders/ps4/xboxen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672884

Je hebt HDMI splitters (1 HDMI naar 2 HDMI) die onbedoeld de protectie eruit halen als je dat tussen de uit kabel en in kabel zet.
Ik heb er drie moeten uitproberen voordat ik er een had die dat deed. Even goed zoeken dus in het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
We zijn bijna 2,5 jaar verder; dit topic nu nog uit de spreekwoordelijke sloot trekken, is niet handig. Topic gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.