Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc en een android smartphone. Beide staan ingesteld op hetzelfde pop3 account van ziggo.
De pc staat ingesteld op geen kopie achterlaten op de server. De android staat ingesteld op 'kopie achterlaten'. Ik zou verwachten dat mailtjes die op mijn Samsung SII+ zijn binnengekomen, zouden blijven staan, als de pc de mail van de server heeft gehaald. Ik dacht in elk geval dat dat de idee van pop3 was. Maar alle mail verdwijnt uit mijn SamsungSII+ zodra de pc de mail heeft binnengehaald.
Wat moet ik anders instellen? Ik kan niets vinden dat dit regelt en het lijk ook niet te kloppen met wat pop3 moet doen. Iemand een idee?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Misschien symptoombestrijding, maar wellicht eens overstappen op IMAP? Pop is hevig verouderd en niet echt lekker werkend als je meerdere apparaten gebruikt om de mail uit te lezen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik niet op imap over stap, is dat ik nu mijn pc als archief voor emails kan gebruiken. Eens in de zoveel tijd haal ik daar mails binnen. Mijn phone is voor het dagelijks gebruik, naast mijn Ipad, die het gekke verschijnsel overigens NIET heeft.
Een tweede reden om niet op imap over te stappen is dat mijn vrouw en ik een mailadres samen hebben. Als ik dan mails zou binnen halen, ziet zij ze niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 19:40 ]

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 15:56
volgens mij haal jij imap en pop3 door elkaar, het is namelijk precies andersom.
Wikipedia: Internet Message Access Protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de link gelezen, maar volgens mij ik haal het niet door elkaar. Imap laat een bericht op de server staan, totdat ik hem op een van de apparaten wis. Maar dat is nu net wat ik niet wil. Ik wil dat berichten op de server blijven staan, ook als ik ze op mijn telefoon wis. Met de pc haal ik ze dan óók nog eens binnen. De pc wist ze dan ook allemaal van de server. Zou ik Imap gebruiken, dan zou ik alleen de berichtjes op mijn pc krijgen die ik nog niet op mijn phone heb gewist. Zoals ik als schreef: met de ipad is het ook geen punt. Daar werkt het zoals hje zou verwachten. Alleen in Android gbeurt er iets vreemds: die synchroniseert op een manier di je bij imap zou verwachten, maar die heb ik dus wel degelijk op pop3 staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Waarom laat je die berichten dan niet staan? Ik vind het een hele gekke usecase moet ik zeggen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik mijn mobiel opgeruimd wil houden zonder dat ik daarmee mailtjes van de server te wis. Zo kan mijn vrouw de mailtjes die ik op mijn phone wis nog wel op haar apparaat binnen halen en kan ik ze later op mijn pc archiveren. De vraag blijft waarom mailtjes die door mijn pc van de server worden gewist (dwz laat geen kopie achter op de server) ook uit mijn telefoon verdwijnen. Mijn telefoon download de mailtjes toch echt? Hij leest ze toch niet rechtstreeks van de server? Anders kon ik 'offline' geen mailtjes lezen, maar dat kan ik dus wel. Waarom 'wist' Android de mailtjes zodra ze niet meer op de server staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De vraag blijft waarom mailtjes die door mijn pc van de server worden gewist (dwz laat geen kopie achter op de server) ook uit mijn telefoon verdwijnen.
Ik denk, vaag vermoeden, dat het een gevolg is van het verwijderen van de mail, dat deze ook echt verwijderd wordt :p (kon het niet laten...)
Je hebt 1 mailbox, je telefoon en pc houden daar een lokale kopie van bij die je ook offline kan lezen inderdaad. Maar je hebt niet 3 mailboxen (email server, pc en telefoon) die onafhankelijk email ontvangen en verwerken, ze volgen allemaal het voorbeeld van de email server, als die zegt dat bericht X weg is, dan is die weg.
Verder zal je moeten kijken naar wat je exact probeert, dat je je telefoon niet wilt overspoelen met email is duidelijk, maar het is toch geen probleem als je op de pc besluit dat mail Y niet meer nodig is en weg kan deze dan ook weg gaat?
Met meerdere apparaten is POP sowieso geen goed idee, aangezien je pc dan je email ophaalt van de mailserver en deze gelijk verwijderd, de mail is namelijk al bij jou in dat geval dus waarom op de server laten staan voor niets?
(Net zoals je brievenbus, jij haalt de post op en in plaats van dat je er een kopietje van maakt en die terug in je brievenbus legt neem je de post gewoon met je mee en is je brievenbus dan leeg.)
Bij IMAP wordt de mail pas verwijderd van de emailserver als jij de mail echt verwijderd, iets handiger met meerdere apparaten die stuk voor stuk dezelfde mail moeten ophalen.
Heb de link gelezen, maar volgens mij ik haal het niet door elkaar. Imap laat een bericht op de server staan, totdat ik hem op een van de apparaten wis. Maar dat is nu net wat ik niet wil. Ik wil dat berichten op de server blijven staan, ook als ik ze op mijn telefoon wis.
En dat protocol bestaat niet, want dat zou betekenen dat je email nooit zou kunnen verwijderen, die emailserver kan het namelijk weinig interesseren of je met een telefoon of pc de mail ophaalt ;)
Je zal dus meer moeten kijken naar de emailclient die je gebruikt op je telefoon, of daar settings in staan om email verwijderen niet door te geven aan de emailserver zodat je de email alleen lokaal op je telefoon verwijderd (en bijhoudt dat dezelfde mail niet doodleuk opnieuw opgehaalt wordt...)
Zowel de pc als telefoon zal je gewoon via IMAP moeten laten gaan, anders heb je op je telefoon een halve mailbox en op de pc de andere helft...
Als je op je pc dan iets wilt verwijderen maar nog niet weg wilt hebben, waarom dan verwijderen? Gooi het in een archief oid, dan hoef je ook niet zorgen te maken over dat het op je telefoon ook weg is :)

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 20-09-2015 22:20 ]

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je uitvoerige toelichting. Toch mis je mijn punt. Feit blijft namelijk dat mijn Ipad er geen enkele moeite mee heeft en ook geen bijzondere settings daartoe vergt. Ook een tweede pc (ja, die hangt er ook nog aan) behoudt netjes alle daar op binnengehaalde mail, ook als de 'andere' pc daarna de mailtjes van de server wist. Waarom worden de kopieën van de mails op mijn Android wèl gewist als die pc de mail binnenhaalt?
Ik snap de "dat moet je niet willen" reacties in de posts wel, maar het werkt al jaren zo bij ons tot grote tevredenheid en Imap gaat me niet helpen. Elk apparaat functioneert zoals verwacht, generaties laptops hebben al zo gefunctioneerd. Alleen die Android dus niet. Ok, in het licht van het wereldnieuws totaal irrelevant, maar als iemand mij het knopje kan wijzen waarmee ik mijn phone anders kan instellen, zou ik toch geholpen zijn...
Pagina: 1