• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:54

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Tot recent was ik altijd bezig met in mijn ogen "Mooie foto's" schieten. Meestal een landschap, soms wat staat, soms wat wilde dieren. Verhaal, visie, een persoonlijke stijl waren allemaal dingen waar ik me verre van hield. Er is dan ook totaal geen lijn te vinden in mijn fotografie. Soms zwart/wit, soms kleur. Soms hoge contrasten, soms lage contrasten. Soms wijd, soms nauw. Soms erg verzadigd, soms niet. Soms emotie opwekkend, soms afstandelijk. Ik beoordeelde ieder moment/foto op zich, en gaf daar een draai aan die ik daar bij vond passen. Op zich een redelijk rationele gedachte, beoordeeld alles op zich en handel daar naar. Maar dit leidt er wel toe dat er nooit iemand zal kijken naar een foto van mij en zal zeggen "Dat lijkt op iets wat DivWhis gemaakt zou kunnen hebben".

Dit natuurlijk in schril contrast met fotografen als Gursky, Stieglitz, Adams, Besson, Gilden etc. etc.. Je kan een willekeurige foto van deze artiesten voorgeschoteld krijgen en je weet direct "Dit moet haast wel een Gursky zijn". Zelfs op dit forum heb je bepaalde mensen waarbij je zonder de naam te hebben gelezen direct weet "Hey een nieuwe van ....."

Nu heb ik niet de pretentie ooit met fotografie mijn geld te kunnen verdienen, maar ik ben wel enige tijd hard aan het nadenken of ik fotografie misschien wat uitdagender voor mezelf zou kunnen maken door voor een langere tijd binnen een bepaalde style te fotograferen. Met als doel over een langere tijd een uniforme verzameling van werken te krijgen. Misschien wel om een keer een boek te maken voor mijzelf.

Prima streven. Maar in de praktijk nog niet zo makkelijk. Ben nu enige tijd aan het experimenteren, maar een echte eigen stijl ben ik nog altijd ver van. Ik ben dan ook benieuwd hoe anderen hier mee omgaan. Hoe kom je tot een eigen stijl? Is dat überhaupt iets wat de moeite waard is, of moet je dat vooral overlaten aan meer getalenteerde der aarde? Beperk je jezelf onnodig door een bepaalde stijl aan te houden, of daag je jezelf juist creatief uit door binnen je stijl het maximale uit een moment te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:35

Grozno

acts without consequence!

Ik heb een stijl gecreëerd door bij portretten (niet altijd even bewust) de bovenkant van iemand af te snijden, heel moeilijk is het dus niet. :+

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59
Je eigen stijl komt vanzelf. Nou ja, soort van. Je maakt bepaalde keuzes en sommige keuzes gaan je meer bevallen waardoor je ze vaker gebruikt. Het gaat dus deels bewust, maar ook grotendeels onbewust. Wat soms kan helpen is om bepaalde presets te maken in je nabewerkingssoftware. Door die toe te passen op een hele set foto's krijgen ze allemaal dezelfde look. Natuurlijk werkt zo'n preset voor de ene foto beter dan voor de andere, waardoor je moet finetunen. Ook verander je je presets in de loop der tijd hier en daar een beetje. Jezelf uitdagen om nieuwe dingen te doen, kunnen er voor zorgen dat je stijl ook binnen je comfortzone fotografie gaat veranderen. Het laatste wat je moet doen, is jezelf er druk over maken. Je eigen stijl komt wel. 3-4 jaar terug had ik ook het idee dat ik geen eigen stijl had, maar sinds de laatste 2jaar begin ik toch steeds meer het idee te krijgen dat ik wel een eigen stijl heb.

@Woutoud: gebrek aan stijl heet dat ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:54

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
@woutoud je zegt het als een grapje. Maar het zorgt er wel voor dat ik bij de portretten die van jou er bijna altijd gelijk pik :).

@uc met de tijd zal het wellicht komen. Een eerste stap is in ieder geval dat ik me vooral op straatfotografie wil richten. Op dit moment in ieder geval het type fotografie waar ik het meeste plezier uit haal. Door mezelf in ieder geval ieder weekend de straat op te dwingen met camera schiet ik in ieder geval veel en krijg ik genoeg nervaring :)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 13:11

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik focus me niet op een eigen stijl. Ik bewerk foto's meestal totdat ik ze het meest natuurlijk vind overkomen zoals het in de werkelijkheid was.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:35

Grozno

acts without consequence!

Een stijl kan iets zijn wat je heel bewust probeert te creëren, al spreek je dan sneller van een sfeer misschien. Ik probeer gewoon consistent goede foto's te produceren en zie daar zelf niet echt een stijl in terug, anderen echter wel (op sommige punten in ieder geval).
Ik denk dat stijl dan ook niet iets is waar je op moet focussen, maar iets wat mettertijd wel ontstaat. Of het nou gaat om het type foto's dat je maakt, of de nabewerking die je toepast maakt, maakt dan niet zo veel uit. In de basis moet je vooral fotograferen wat je leuk vindt. :P
Ik kies er wel redelijk bewust voor om mezelf te beperken qua gear. Vooral omdat het anders financieel huilen wordt, maar het helpt ook wel om jezelf te pushen het maximale uit je spullen te halen.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Interessant. Is het ook niet zo dat stijl verschilt per type foto? Zo weet ik dat DivWhis aan straatfotografie doet, op zich een dankbaar onderwerp voor een eigen stijl, maar doe je ook andere vormen van fotografie?

Van Woutoud zie ik voornamelijk portretten, voor mij herkenbaar door het nadrukkelijke gebruik van schaduwen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 13:11

Deathchant

Don't intend. Do!

Tja, ik doe voornamelijk landschapsfotografie en ik ben heel veel in Schotland te vinden. Dat zien jullie ook voorbijkomen, maar of je t een stijl kunt noemen "Deathchant + Schotland fotografie"...ik zou zeggen nee.

Ken je Lars van de Goor? Hij maakt voornamelijk bosfoto's. Ik zou zijn stijl wél herkennen. Hij heeft altijd een mystieke sfeer op welke bosfoto dan ook, en altijd veel verschillende (herfstachtige) kleuren, en heel fel.
Marceltuit schiet ook vaak landschap en hij combineert meestal een gelige witbalans met erg verzadigde kleuren.
Ik denk dat dit dingen zijn die als "stijl" aan te merken zijn.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1