• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben nu bezig om mijn sensornetwerk nog verder uit te breiden. De PI is al ingericht en ik hoef alleen nog sensoren toe te voegen. Alleen komt 1 van die sensoren buiten te hangen. Naar buiten is makkelijk, alleen hoe zorg ik ervoor dat de sensor goed beschermd is niet de eerste de beste mafkees de sensor sloopt?

Ik heb gelukkig al waterdichte DS18B20 sensoren, alleen hoe zorg ik ervoor dat ik die buiten netjes ophang en dat waarmee of waarin ik hem ophang geen grote invloed heeft op de waarde die de sensor aangeeft?

Iemand ideeen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:59

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Beinvloed zo'n kastje de meting niet? Anders zou ik een IP65 box kunnen nemen, die buiten monteren en daar de sensor in kunnen plaatsen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:59
volgens mij hangen de meeste weers afhankelijke sensors voor ketels ook buiten in zoon kastje je wil hem alleen niet in de zon hebben. kan me voorstellen dat de temperatuur dan binnen in wel oploopt ten opzichte van de buiten temperatuur.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Verwijderd

Zoek je niet iets wat gelijkt op een 'Stevenson screen', zoals dat in een weerhut wordt toegepast? Dat is een soort dubbele louvre. Wit geschilderd om te reflecteren en luchtig om naijlen van de meting tegen te gaan.

Zelfbouw mogelijk met witte melamine bekers/kommetjes (slagvast, denk aan kampeerservies) en wat draadeinden. Inspiratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Thanks!

Heb al wat ideetjes op gedaan. Ik ga denk ik een IP65 box gebruiken, daar een extra waterdicht compartiment in lijmen waar ik een kroonsteen in kwijt kan.

In het overgebleven deel plaats ik de sensor. Ik lijm de sensor vast op twee rubberen/plastic afstandshouders zodat ik de temperatuur meet van de omgeving en niet van de buitenmuur en de box zelf.

En net zoals een Stevenson screen dremel ik een paar stukken er uit zodat de wind er vat op heeft maar niet teveel.

Zal binnenkort foto's posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07
Ik heb zelf 1 zo'n sensor gewoon in de voeg van de stenen muur zitten. Maar met zon erop is de meting niet betrouwbaar. Maar gaat mij toch bij die sensor om de wintermaanden icm wel of geen vorst en dan is een muurtje van een onverwarmd schuurtje prima als meetpunt. (sensor zit natuurlijk aan de buitenkant ;) )
Misschien dat je de sensor onder je dakpannen kan leggen? Maar ook hier is de zon zeer beïnvloedend voor de meting.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1